MOTORSTORM: ARCTIC EDGE |
MOTORSTORM: ARCTIC EDGE |
Najskôr dobyli zaprášené Monument Valley, potom sa otriasala pôda exotického ostrova v Pacifiku a teraz padajú lavíny niekde pri Severnom póle. Organizátori festivalu MotorStorm našli opäť atraktívne prostredie, kam zasadili brutálny off-road pretek pre všetky triedy vozidiel. Bez rozdielu sa môže na štart postaviť motorka, pick up, bugina, ATV, kamión alebo snežná rolba a zmerať si sily medzi sebou na jednej trati.
Toto a ešte vetvené a skvelo nadizajnované trate plné skratiek a alternatívnych ciest sú najzásadnejšie charakteristické prvky série MotorStorm, ktoré boli úspešne transformované do malej podoby, pre displej PSP. Nové prostredie kombinuje ľadové plochy, nafúkané záveje snehu v zákrutách, hlboký čerstvo napadaný prašan, popraskané ľadovce, v teplejšie situovaných zónach sa objavujú mláky, vodopády, roztopený sneh a pod ním šotolina, blato a tvrdé skaly. Rôznorodé povrchy umožnili vzniknúť tuctu skvelých tratí, ktoré je možné jazdiť aj zrkadlovo.
Ich stavba sa nespolieha iba na arktické prostredie, výborným mixom rôznych povrchov sa dosiahlo, že sa je stále na čo dívať. Prekvapujúca je hlavne ich členitosť, vetvenie a množstvo skratiek, ktoré možno neobjavíte na prvýkrát a potom je tu aj dážď či husté sneženie, ktoré vám pridá vrásky na čele vzhľadom na nižšiu viditeľnosť. Pochopiteľne aj v Arctic Edge funguje vzťah medzi vozidlami a jednotlivými povrchmi. Motorka sa utopí v bahne, rally auto akceleruje výhradne na skalnatom povrchu, ATV sedí najviac štrk a takému kamiónu je jedno, kadiaľ ide, hlavne nech je tam veľa blata a skratka nie je príliš dlhá.
Mrazivá obtiažnosť
Na základe týchto pravidiel funguje AI. Má nakreslené jednu-dve cesty, ktorých sa slepo drží, zväčša nepodniká riskantné kúsky, pokiaľ nejde o štart, po ktorom dochádza k hromadnej havárii za prvou zákrutou. U hier MotorStorm sme si zvykli, že je nutné poctivo drilovať každú jednu trať a zvykať si na hľadanie ideálnej stopy pre nové vozidlá. Arctic Edge vás k ničomu podobnému netlačí, prvou polovicou kampane rozdelenej na osem rankov prefrčíte bez väčších problémov. Pokiaľ vyslovene nechcete zlato, nemusíte jednotlivé preteky ani opakovať. Vyhrávate s 30 – 10 sekundovým náskokom a väčšinou po prvom kole vás súperi pustia do čela a už sa o nič nepokúšajú.
Odomknutím piateho ranku sa karta obracia, obtiažnosť stúpne skokovo a vy sa ocitáte na chvoste, ak neviete nájsť najkratšiu a najefektnejšiu alternatívu pre ovládané vozidlo. Na trati sú vždy tri typy nepriateľov, ktorí jazdia v skupinkách. Najviac vás potrápia účastníci na prvých dvoch pozíciách, ktorí jazdia takmer bez chyby a majú vždy ideálnu stopu. Víťazstvo v preteku je potom odmenou za niekoľkonásobné skúšanie alebo len otázkou šťastia, čo zvádza k neustálej myšlienke na to, že AI podvádza. Hráč je v skutočnosti od začiatku premotivovaný úvodnými náskokmi a neskôr ho hra roztrhá v zuboch.
Kampaň tvorí stovka eventov postupne odomykaných skúsenostnými bodmi za medailové pozície. Drvivá väčšina z nich sú klasické preteky, vo vyšších rankoch vyšperkované aj o špeciálnu výzvu, ako získanie zlata, byť prvý 10 sekúnd alebo zdolanie vybraného časového limitu. Za tieto challenge získavate hviezdy a tie otvárajú cestu k špeciálnym eventom, v ktorých môžete vyhrať napríklad aj nové, silnejšie auto. Okrem tradičných raceov sú tu módy Ticker (jazdenie na body) a jazda na čas medzi checkpointami.
Keď obsah preteká
Mimo hlavnej festivalovej kampane na vás čakajú multiplayer pre ôsmych (offline i online), voľná jazda a časovky (Time Trial) na všetkých tratiach s ľubovoľným vozidlom, medzi ktoré pribudli snežná rolba (ratrack) a snežný skúter. Prvé menované využíva pásy pre prechod najťažším terénom bez straty rýchlosti, no ťarbavosť ho odsúva až na samý koniec pri vyberaní vozidiel. Opačným prípadom je skúter, ktorý kombinuje rýchlosť motorky a stabilitu ATV na sypkých povrchoch. Rýchlosť a skutočnosť, že vo vzduchu a v zákrutách sa jazdec nenakláňa, ho stavajú na popredné priečky obľúbenosti. V nižších rankoch dokonca skúter nemá na trati konkurenciu.
Každá trieda vozov má tri modely s rozdielnymi jazdnými vlastnosťami a každý z nich sa dá vizuálne vytunovať prostredníctvom nových dielov, nálepiek alebo farieb. Priamo na výkon to nemá vplyv, ale aspoň sa môžete od ostatných hráčov odlišovať novými svetlami, spojlerom a pod. Okrem nových dielov získavate za jazdenie špeciálne ocenenia (badges, v MP sú to medaily s motívom iných hier od Sony), nových jazdcov a sériu videí z výroby hry. V súvislosti s vozidlami však treba spomenúť ešte jednu nepríjemnú vlastnosť a to je strata ich skutočnej váhy.
Aj tie najťažšie pôsobia krabicovým dojmom. Vo vysokých rýchlostiach strácajú kontakt s povrchom a vy nad nimi kontrolu. Na každej trati platia za zvláštnych okolností iné pravidlá, snežná rolba sa šmýka v hlbokom snehu, kde by mala prefrčať bez problémov, kamión ju napriek pásom na štrku odhodí ako z papiera, motorka sa odrazí od skál, kde by mala explodovať a pod. Sú to prehliadnuteľné drobnosti, ale práve oni vedú k zbytočným chybám a nutnému reštartu celého preteku.
V Arktíde to fičí
Svoju spŕšku nadávok budete neraz adresovať aj na zle označené zákruty na tratiach jazdených v opačnom smere. Tých skratiek je tu neúrekom a nájsť ideálnu trasu bez rizík je takmer nemožné. Všetky tie cestičky, mostíky, rampy, nebezpečné klopené pasáže ohraničené bezodnou priekopou a vysokou skalou sú označené vlajočkami, tyčkami alebo značkami, takže ich vidíte z poriadnej diaľky aj v snehovej fujavici alebo daždi. Novinkou v Arctic Edge sú sekcie, kde trúbením alebo vlastnou váhou môžete strhnúť lavínu či ľadové cestičky a znepríjemniť tak život súperom za vami alebo pod vami. Ich potenciál je nevyužitý, nie je ich zase toľko, aby nejakým spôsobom strategicky zasahovali do zmeny poradia v preteku.
Spúšťanie týchto pascí je sprevádzané snáď jediným poklesom frameratu, ktorý v hre uvidíte. Obrazovka sa nepríjemne trasie a ovládanie evidentne reaguje neskôr ako má. Inak MotorStorm: Arctic Edge letí ako z praku a grafika sa môže pochváliť mimoriadne skvelými dymovými efektami a prácou so svetlom. Ak budete na klopenej trati, cez ktorú presvitajú slnečné lúče alebo na horizonte sa objaví polárna žiara, budete pauzovať hru a vytvárať si vlastné zábery vo foto režime.
MotorStorm: Arctic Edge je rozmerovo menší festival, no rovnako hlučný a povedal by som, že vďaka prenositeľnosti aj o niečo dlhšie zábaví ako konzoloví predchodcovia. Úderný soundtrack, skvelé trate a neobyčajný vozový park bol opäť výborne skombinovaný a funguje na jednotku. MotorStormu zmena prostredia ako aj platformy jednoznačne prospela.
RECENZIE HRÁČOV |
PSP
PS2 Vývoj: SCEE / SONY Czech / BigBig Studios Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|