GRAN TURISMO |
GRAN TURISMO |
Trvalo to päť rokov, kým si 100-oktánový drahokam zo šperkovnice PlayStation našiel cestu na prenosný herný systém a vytvorili tak dvojicu, ktorá sa môže venčiť navzájom. Existencia Gran Turismo pre PSP bola mimoriadne žiadaná, no nedosiahnuteľná. Počas dlhého vývojového cyklu prešiel handheld dvomi faceliftami a jedným zásadným redizajnom. PSPgo je na trhu od 1. októbra a launchovým titulom je presne to Gran Turismo, ktoré sme mali hrať už pred piatimi rokmi.
Séria Gran Turismo bola vždy zárukou kvality, tak ako aj jej názov označujúci luxusné a výkonné vozy, ktoré zaručujú prekonávanie dlhých tratí mimoriadne komfortným spôsobom. PSP verzia má pod kapotou vybičovaný engine za hranice hardvérových možností, ale základná výbava je úbohá. Dôvodov by sa našlo nespočet, od starého dizajn dokumentu, cez tlak zo strany vydavateľa, až po nedostatok času integrovať do hry trademarky spájané s fetišizmom vo svete motoršportu.
Prvotriedny racing sa s príchodom na malé displeje PSP mení. Je plný kompromisov, čo na jednej strane ocenia nováčikovia v žánri a na druhej od vás očakáva, že tých 800 áut a 35 tratí si vyberá daň a odpustíte napríklad absenciu módu Gran Turismo, čo je ekvivalent kampane alebo svetového šampionátu v iných hrách. Nenájdete tu žiadne eventy, súťaže, žiadne súperenie značiek, challenge, turnaje ani 24-hodinovky.
Stačí to?
Základ tvoria tri herné režimy – Single Race, Drift a Time Trial, tak ako ich už poznáme. Zaujímavé však je, že v prvom menovanom neplatia penalizácie za skracovanie trate, odrezanie šikany, za bodíčky, dobrzďovanie o zadný nárazník súpera alebo jeho vyblokovanie. AI si z toho vôbec nič nerobí, občas vám však takúto agresiu aj oplatí. Obyčajne však súperov neuvidíte ani v spätnom zrkadle, obehnete ich o kolo, ak hra naordinuje AI nevhodné autá na rally trate. Vo všeobecnosti platí, že trpia syndrómom snáď každého racingu, pred zákrutou brzdia skoro a nestrážia si vnútorný priestor, čo je signálom na predbiehanie.
Veľmi rýchlo sa dostanete do vedenia a ak nestoja na štartovnej čiare rovnako výkonné autá, tak po prvých troch zákrutách zvádzate sólo súboj s časom. Nie je to však pravidlom, u okruhových superšportov ste neraz svedkami ako AI využíva vaše zaváhanie a dostáva sa do vedenia. Samotu však na trati pociťujete pomerne často a je to spôsobené aj tým, že na jednej trati sa preháňajú iba štyri autá.
Chrbtovou kosťou Gran Turismo je kumulovanie kreditov za medailové pozície a rozširovanie áut vo vašej garáži. V Drifte sa počet nadriftovaných bodov mení priamo na peniaze, u Single Race je výška odmeny závislá od počtu kôl na vybranej trati. Platí, čím dlhšia trať a vyšší počet kôl, tým viac kreditov môžete vyhrať. 99 kôl na Nordschleife je testom nervov. Rodinné a sériovo vyrábané autíčka rýchlo vymeníte za výkonné GT vozy alebo namydlené ospojlerované beštie. Všetky trate sa dajú jazdiť aj v opačnom smere a postupne si s rýchlejšími autami odomykáte vyšší stupeň obtiažnosti (D – S).
Bez konkurencie
Vzhľadom na to, že trate si neodomykáte, ale sú k dispozícii všetky od začiatku, môžete jazdiť podľa ľubovôle a vytvárať si vlastné série súťaží. Ide o zvláštnu formu motivácie, prekvapivo však funguje. Kredity zbierate oveľa rýchlejšie a garáž sa postupne zaplňuje aj exotickými kúskami či starými, pomaly veteránmi. Díler s autami vám každý (herný) deň ponúka iné značky, takže sa odporúča garáž navštevovať viac krát počas hrania. Svoj prvý milión nahrabete pomerne skoro, stačí absolvovať úlohy v autoškole, ktoré vás naučia brzdiť do zákrut, predbiehať zvnútra, prechádzať šikanou, rezať zákruty, jazdiť medzi kuželmi, akcelerovať, alebo zastaviť na vyznačenom mieste.
Fyzikálny mód funguje v dvoch módoch – simulation a standard – a jazdné vlastnosti áut sa dajú ešte doladiť aktivovaním pomocných systémov ako aktívne zatáčanie, brzdenie, trakčná a stabilizačná kontrola. Okrem nich sa výkon každého auta dá upraviť jemným tuningom, zmenou aerodynamického čísla, váhy, tuhosti tlmičov, výškou podvozku vzadu, vpredu, uhol zavesenia kolies či v neposlednom rade úpravou výkonu. Akýkoľvek vizuálny tuning alebo výmena náhradných dielcov nie je možná. Dokonca sa nedá vymeniť ani olej.
Garáž Gran Turismo obsahuje celkovo 830 vozidiel, nájdete tu zastúpenú snáď každú kategóriu od rally vozov, rodinných áut, cez športiaky, okruhové špeciály, muscle, SUV, až po formule. Pochopiteľne, najväčšie zastúpenie tu majú japonské značky Toyota, Nissan, Subaru, Mazda, Mitsubishi, autá dodali aj automobilky Volkswagen, Peugeot, Renault, Lamborghini, Ferrari, Mercedes, Jaguar, Opel, Audi, BMW, Ford, Bugatti. Značka Porsche absentuje, ale tieto vozidlá sú tu v upravených verziách pod taktovkou spoločnosti RUF.
Ako v reále
Na trati sa každé z nich chová inak, rozdiely v náhonoch a váhy sú okamžite citeľné, Impreza dominuje na snehu či prachu v Grand Canyone, GT-R-ku ustreľuje zadok na takýchto povrchoch, supervýkonný Viper robí hodiny už len pri rozbiehaní a taká Honda NSX sedí ako prilepená aj v zákrutách a dovoľuje akcelerovať tam, kde iné musia brzdiť. Výborný pocit z jazdy a rýchlosti umocňuje niekoľko pohľadov, vrátane hybridného kokpitu. Vidíte len siluetu šasi, palubovku a volant supluje HUD.
Autá, ale aj trate sú ako vystrihnuté z GT4, malý displej im náramne pristane a to sa nemuseli vzdať drobných detailov ako anténky, svetielka alebo nasávače vzduchu. Okolie tratí je zväčša pokryté textúrami nízkeho rozlíšenia, čo je badateľné napríklad v Monacu, mestské okruhy Cita DiAria alebo New York sú presným opakom. Gran Turismo bolo vždy o autách a ani u PSP verzie to nie je inak. Je im venovaná najväčšia pozornosť, predávajú sa v rôznych farbách podľa katalógov, každé je popísané v detailných charakteristikách, až je jednému smutno, že hra neobsahuje Photo režim.
S autami je možné obchodovať a vymieňať ich cez Wi-Fi s kamarátmi, neplatí to však u všetkých modelov. Exkluzívne značky sa dajú iba predať, iné zase iba vymeniť. Autá, ktoré si zakúpite v Gran Turismo PSP, budú po prepojení s Gran Turismo 5 okamžite k dispozícii. Na garáž mám však ťažké srdce, do vašej zbierky sa pristupuje cez obrazovku rekordov, kde sa zaznamenáva každý jeden herný deň a u dílera nie sú zvýraznené modely, ktoré už vlastníte.
100 % sólo?
Gran Turismo PSP podporuje multiplayer iba lokálne pre štyroch hráčov, čert zober online, ale ak si nemôžem sťahovať ghostov, resp. porovnávať dosiahnuté skóre v Drifte a časy v Time Triali, tak sa z hry stáva výhradne sólo záležitosť. Pod strohou prezentáciou a nízkym počtom featúr sa skrýva precízny racing so stovkami hodín hrateľnosti, ktorý dopláca na puntičkárskosť autorov. Je obeťou vlastnej slávy a práve takýto úder asi nikto nečakal. V našich očiach je GT PSP prenosnou virtuálnou garážou, cez ktorú si odomknete vozový park v prichádzajúcom Gran Turismo 5.
Ak si zaregistrujete nové PSPgo, do 10. októbra získate Gran Turismo PSP zadarmo.
RECENZIE HRÁČOV |
PSP
Vývoj: SCEE / SONY Czech / Polyphony Digital Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|