SCRIBBLENAUTS |
SCRIBBLENAUTS |
Opäť sa raz potvrdilo staré známe pravidlo „v jednoduchosti je krása“. Skutočne primitívny (v tom pozitívnom slova zmysle) koncept rozvinutý za výdatnej pomoci šikovných herných dizajnérov jednoducho ani nemôže skončiť inak, ako úspechom. A Scribblenauts naozaj stoja na jednoduchej myšlienke. Myšlienke, že každý človek má vlastnú fantáziu a tá vo veľkej miere ovplyvňuje, ako by vyriešil prekážky, ktoré mu život postaví do cesty. Aj keby tou prekážkou malo byť iba získanie magickej hviezdičky Starlite.
Maxwell bez nejakého deja, príbehu či podobného pojítka prechádza svetom rozdeleným do 10 častí podľa grafického spracovania. Pozrieme sa do školy, lesa, stredovekého hradu, na ľadový ostrov. Navštívime levy v Afrike, stanicu metra, temné územie a ďalšie stanovištia. V každom tematickom svete vás čaká 11 „puzzle“ a 11 „action“ úloh. Základná idea je v oboch rovnaká – získať Starlite. V puzzle leveloch musíte ale pre získanie hviezdičky vyriešiť nejakú úlohu, naopak v action leveloch hviezdičku od začiatku vidíte a stačí ju „iba“ zobrať.
Na prvý pohľad zbierka neužitočných vecí.
|
Vrtuľník a lano, najstarší trik v knihe.
|
Okrem jednoslovných predmetov je možné zadávať aj viacslovné názvy.
|
Ak hráte puzzle level, je pred vás postavená logická hádanka typu - na pláži leží nešťastná veľryba, treba ju dostať do mora. Rytier sa potrebuje dostať do svojho hradu, bráni mu v tom ale lávové jazierko. Z jazera treba vytiahnuť autobus, lebo inak budú školáci nešťastní, že sa nemôžu dostať do školy. V miestnosti treba porozbíjať všetok porcelán. Vysloboďte kúzelníka zo zajatia magických bytostí. Zachráňte zranenú horolezkyňu. Odstráňte z cesty kravičku, lebo sa za ňou vytrváva kolóna áut. Kde sa skrýva tá jednoduchosť a tá potreba zapájať fantáziu, o ktorej toľko rozprávam?
Úlohy totiž riešite po svojom. A keď hovorím po svojom, nemyslím tým, že vám hra po vzore staručkých Incredbile Machines (ktorým sa mimochodom Scribblenauts trocha podobajú) ponúkne pár predmetov, z ktorých môžete vyskladať riešenie levelu. Tu platí iný princíp. Klávesnica a vaša predstavivosť. Inak povedané, čokoľvek čo vás napadne, naťukáte do klávesnice a hra vám predmet/osobu/zviera vloží do levelu. Vzhľadom na to, že v databáze sa nachádzajú desiatky tisíc výrazov, iste už začínate chápať možnosti Scribblenauts.
Veľryba na pláži? Mawell si „pričaruje“ báger, nasadne do neho a veľrybu odtlačí. Rytiera do hradu dostaneme pomocou nosníkov a mostovej konštrukcie. Utopený autobus? Čo takto vrtuľník a lano? Porozbíjať porcelán? Jedna baseballová pálka a máme vystarané! Lenže hra vás po prejdení levelu nabáda prejsť ho viackrát, ale za použitia nových predmetov. Porcelán teda môžem rozbiť baseballovou pálkou, alebo si pomôžem TNT, zápalkou a betónovým úkrytom, aby ma výbuch nezranil. A ďalej? Len heslovito, čo všetko ma takto v rýchlosti napadá: pustím tam slona a myš, nasadnem do bojového lietadla a všetko rozstrieľam, skúsim vymyslieť nejaký mechanizmus na základe magnetického poľa a veľkého kyvadla, pričarujem veľkého draka, využijem služby samopalu, možno by sa o porcelán postarala aj naháňajúca sa dvojica policajt + zlodej, na jednotlivé kryštálové vázy umiestnim kusy masa a do miestnosti pustím tygra atď. Možností je skutočne veľa a bez hanby sa priznám, že občas som si kvôli inšpirácii pomohol videami na youtube. Pri sledovaní niektorých záznamov sa skutočne presvedčíte o nekonečnosti ľudskej fantázie.
Hra samozrejme ponúka úlohy rôzneho typu a aj rôznej náročnosti. Niekde si vystačíte s jedným predmetom, inde budete musieť zostaviť jednoduchý mechanizmus. Každý level má svoj PAR údaj, t.j. tvorcami odporúčaný limit predmetov, ktorý by ste nemali, ale môžete prekročiť. Na základe tohto ukazovateľa, celkového času potrebného pre splnenie úlohy a ďalších parametrov ste za jednotlivé úlohy odmeňovaní zlatkami. Tie slúžia na nákup nových levelov alebo oblečenia pre Maxwella. Hra tiež hodnotí váš štýl riešenia, či ste použili zbrane, či sa stále snažíte používať nové predmety atď, čo vás núti o originálny prístup ku každej hádanke. I keď, kombinácia Pegasus + lano je kľúčom k veľkému počtu hádaniek :-).
Úlohy sa snažia presadzovať mierumilovné riešenia, niektoré vyslovene zakazujú akékoľvek prejavy násilia. Občas sa ale nevyhnete zraňovaniu osôb, zvierat alebo fantazijných bytostí (zombie, múmie, kraken). Napriek tomu by som hru označil za vhodnú pre deti a to najmä kvôli rozvíjaniu fantázie a jazykových znalostí. Hra komunikuje v rôznych svetových jazykoch, no slovenčina absentuje, takže nutnosť spíkovať je druhým edukačným faktorom Scribblenautov. Zo začiatku si vystačíte so základnou slovnou zásobou, ale ak budete chcieť použiť predmety ako Tractor Beam, Abominable Snowman, či Tongue Depressor asi sa nezaobídete bez slovníka.
Predmety a osoby v leveloch bez ohľadu na to, či sú súčasťou dizajnu alebo si ich vymyslíte, dodržujú základy fyziky a logického správania. Žralok je predátor a keď sa k nemu ponoríte v obyčajnom skafandri, zrejme to neskončí najlepšie. Kameň hodený do vody sa potopí na dno. Vrtuľník bez pilota spadne na zem a rozbije menšie predmety. Atómovka zničí všetko, čo jej stojí v ceste. Zlodej, ak práve nespí, na vás okamžite zaútočí. Maxwell sám nevytiahne ťažký predmet z priepasti. Horiace lano sa časom roztrhne.
Ikonka pri levovi znázorňuje jeho stav. Dieťa to má veľmi nahnuté.
|
Pegasus a ružový strom? Prečo nie?
|
Pozdrav z Bioshocku.
|
220 misií v singleplayeri vám na chvíľu vydrží, navyše netreba zabudnúť na advanced mód, kedy musíte každý level vyriešiť trikrát po sebe vždy s inými predmetmi. Okrem toho si vlastné dobrodružstvo veľmi intuitívne vytvoríte prerobením existujúcich levelov v mapeditore. Užívateľské výtvory je vďaka internetu možné meniť aj medzi hráčmi navzájom.
Scribblíci majú v podstate len jediné zásadné negatívum (okrem absencie príbehu, ktorý by mohol levelom pridať ešte viac šťavy). Jednoduchá, ale roztomilá a pre potreby hry úplne dostačujúca grafika ňou rozhodne nebude. Kameňom úrazu je ovládanie. Stylusom ovládate postavičku, vyťukávate predmety na virtuálnej klávesnici, kombinujete predmety, aplikujete ich na prekážky. Často sa najmä v akčnejších pasážach stáva, že miesto kliknutia na predmet kliknete omylom na otvorené priestranstvo a Maxwell vám napr. nešťastne skočí z útesu. Spájanie vecí s väčšími rozmermi taktiež občas hnevá, najmä ak predmet koliduje s viacerými objektmi na scéne, pretože ich potom treba všetky popresúvať. Občas je problém aj obyčajné vloženie predmetu na scénu, častokrát nie je dosť miesta a musíte zbytočne manipulovať s ostatnými postavami alebo prekážkami.
Scribblenauts sú takmer ideálnou malou veľkou hrou. Kombinácia jednoduchého námetu s možnosťami dotykového displeja a obrovskou slovnou zásobou sľubujú nezabudnuteľné chvíle strávené pri prechádzaní dvoch stovák levelov. V tomto prípade nebude iba prázdnou frázou, ak napíšem, že Scribblenauts začínajú tam, kde končí vaša fantázia.
RECENZIE HRÁČOV |
DS
Vývoj: Warner Bros. / CD Projekt / 5TH Cell Štýl: Akcia / Logická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|