MAG

MAG

Masívne akčné súboje len na PS3

Dojmy

Zipper Interactive a ich séria SOCOM prechádzajú históriou počítačových hier ako na húpačke. Raz sú dole, inkedy zas hore. V poslednom čase má však SOCOM klesajúcu tendenciu a nemastný neslaný Confrontation pre PS3 to len potvrdzuje. V Zipper asi po tomto diele pretiekol pohár trpezlivosti a tvorcovia sa túto (potápajúcu sa) loď rozhodli aspoň na chvíľu opustiť. Žáner multiplayerových akčných strieľačiek naďalej pokladajú za svoju prioritu, zmenili ale obdobie, štýl i herný pohľad a tak vznikol MAG – Massive Action Game.

Zhruba o 20 rokov v budúcnosti bude na Zemi prebiehať ozbrojený konflikt troch militantných privátne financovaných skupín. Valor, Raven a SVER bojujú každá vlastným štýlom a prostriedkami, ktoré sú jej dostupné. Žoldnieri zo SVER nevynikajú technickým vybavením, absenciu technického zázemia nahradzujú zúrivosťou a partizánskym typom boja. Raven združuje elitných európskych vojakov a vybavuje ich tým najlepším, čo sa na poli zbraňových technológií za posledné roky vymyslelo. Vojnoví veteráni a členovia výsadkových jednotiek s primeranou výzbrojou a výzbrojou „kopú“ za Valor. Ako si iste viete predstaviť, pri vstupe do hry si budete jednu z bojujúcich frakcií privlastniť a aj keď to na samotné hranie zásadný vplyv nemá, drobné odlišnosti (napr. vo vybavení) sa predsa len nájdu.


Generovanie vojaka pozostáva z klasických krokov, voľba výzoru, voľba hlasu, kustomizácia vybavenia. Na začiatku toho veľa zmeniť nemôžete, tri základné kity zahŕňajú všestranného vojaka s automatickou puškou, granátmi a lekárničkou. Pri záľube odstreľovania palíc z diaľky skôr siahnete po sniperovi, no a Rambo-like hráči nájdu svoj vzor v ťažkoodenom guľometčíkovi s raketometom. Možnosti prispôsobovania (v závislosti od vášho progresu) ale neskôr exponenciálne narastú, budete zbrane upgradovať (trojnožka, zameriavač) alebo nakupovať celkom nové. Zvolená výbava má vplyv na pohyblivosť vojaka, jeho odolnosť a zraniteľnosť (nepriestreľná vesta, brnenie celého tela). Dôležitou informáciou je, že zbraňový kit je počas bojov vymeniť po každom respawne a tak sa netreba na jedno povolanie fixovať. 

Od začiatku vývoja MAG sa titul spája najmä so skutočnosťou, že v plnej verzii hry má proti sebe bojovať až 256 hráčov. Po organizačnej stránke sú takéto masívne armády už pomerne zložité na riadenie, preto ako základ funguje 8 členná jednotka. 4 takéto čaty sú združené v 32 člennom družstve, družstvá ďalej zlučujú do väčších celkov. Každý organizačný stupeň má svojho veliteľa, ktorým je hráč dostatočne skúsený na to, aby svojich mužov neviedol do záhuby. Takýto velitelia čiat, resp. družstiev majú k dispozícii špeciálne možnosti, napríklad zavolať leteckú podporu, alebo vytvoriť mobilný respawn bod, čo neraz môže zmeniť priebeh boja.
 
Aby sa však mohol niekto vôbec uchádzať o post leadera, musí najprv v hre postúpiť na 15. level. Levelovanie prebieha tradičným spôsobom, expy získavate za zabíjanie protivníkov, plnením cieľov misie a podobne. Zvláštnymi úlohami sú tzv. FRAGO ciele. Vykonávanie týchto rozkazov je odmeňované bonusovými bodmi a jedná sa zväčša o čiastkové ciele typu oprav bránu alebo znič bunker. Postup na vyšší level postavy so sebou prináša ďalšie výhody. Okrem povýšenia a prípadného získania vyznamenania sa hráčom prideľujú skill body. Tu nastupuje RPG zložka MAGu – vývoj postavy. Za skill body si môžete odomknúť lepšie zbrane, ale aj lepšie vybavenie alebo upgradované schopnosti. Ako príklad môžem uviesť lekárničku, ktorou v základe môžete liečiť iba seba, v upgradovanej verzii aj spoluhráčov a ak do nej investujete ešte o niečo viac, zmení sa lekárnička na oživovací prístroj, ktorým zachránite nejedného kamaráta pred respawnom. Hoci som teda vyššie písal, že sa neoplatí fixovať na jedno povolanie, vetva „skill stromu“, do ktorej investujete najviac bodov, značne výber kitu ovplyvňuje. Našťastie, body sa dajú prerozdeliť, takže ani zlá kombinácia upgradov neznamená automaticky vymazanie postavy a začínanie od začiatku.

MAG

O samotnom hraní MAGu sme už niečo naznačili - vo veľkej miere závisí od vášho povolania, odomknutých upgradov a tiež od povahy veliteľa. Jednotlivé multiplayerové režimy (Acquisition, Domination, Sabotage, Suppression) ovplyvňujú maximálny počet hráčov a skladajú sa z viacerých čiastkových podúloh. Navyše sa líšia v prípade, keď vaša strana útočí alebo naopak bráni. Niekde musíte najprv zničiť (obrániť) ropné veže, potom sa pobiť o AA zbrane, obsadiť doky a podobne. Tu prichádza na rad taktický um vášho veliteľa, ktorý by vás mal viesť tou správnou cestou, neútočiť (nebrániť) bezhlavo, správne sa rozhodovať v kritických momentoch a nesmie nezabudnúť na FRAGO úlohy (opraviť protitankové zátarasy, opraviť dvere, dobiť respawn point). Veliteľ je na jednej strane veľmi dôležitý, na druhej strane vám nikto nebráni sa na jeho rozkazy zvysoka vykašľať a hrať svojim štýlom. Práve vďaka veliteľom a FRAGO úlohám pre najmenšie organizačné jednotky nevzniká ani priveľkých množstvách vojakov chaos. 

Strety dvoch armád bývajú intenzívne a veľmi prudké. Svoju zásluhu na tom majú jednak povahy jednotlivých módov, dizajn máp a tiež zvolený pohľad. Zipper upustil od 3rd person kamery a MAG je takmer čistou 1st person záležitosťou. Tento pohľad zintenzívňuje pocity a necháva lepšie vyniknúť atmosfére, ktorá je na bojisku skutočne vojnová. Všade okolo vás lietajú guľky, nad hlavami prelietajú bombardéry, velitelia vysielajú nové posily do boja vo forme výsadkárov (priamo ovládate padák) alebo mobilné vrtuľníkové spawnpointy. Neexistuje autoheal, pri hraní musíte dávať pozor, alebo sa spoliehať na svoje či cudzie zásoby liečivých injekcií. Často meniace sa ciele a úlohy vás nútia neležať na mieste a hoci aj kempovanie má v MAG miesto, miesto pravého vojaka je v prednej línii.
 
 
Skúsenosti s posledným SOCOMom  nás nútili pristupovať k MAGu s miernymi obavami prehĺbenými údajom o počte hráčov na jednom bojisku. Sieťový kód sa však vývojárom podaril a ani bete sme nezaznamenali takmer žiadne lagy. A to sa MAG môže pochváliť decentnou grafikou. Zeleno hnedý nádych síce už nepôsobí tak „cool“ ako pri prvých next gen hrách, no veľké a pritom dopodrobna rozvrhnuté mapy s dôrazom na agregáciu akcie na jednom mieste vám nedajú veľa času všímať si prípadne nedostatky vizuálneho spracovania.


Pár vecí by si predsa len vylepšiť zaslúžilo. Malá mapa (radar) je často neprehľadná a naraz sa na nej zobrazuje množstvo údajov. Naopak tam chýbajú prehľadné zobrazení členovia vašej roty, ktorí potrebujú pomoc medika. Hra umožňuje rýchlu komunikáciu aj bez headsetu formou rýchlych kontextových ponúk (potrebujem krytie, potrebujem opravu), no tie sa používajú málo a ich vizuálne spracovanie pre ostatných hráčov je nedostatočné. V bete sme zatiaľ narazili len na jedno ovládateľné vozidlo, i keď malá ponuka veľkej techniky je zámerom autorov, ktorý nechceli do máp zbytočne vnášať ďalší „imba“ prvok. Z technických nedostatkov hnevá spawnovanie. Často sa stáva, že sa zasekne ponuka výberu spawn bodu, prípadne zbraňového kitu a trvá pár desiatok sekúnd, kým sa znovu ocitnete na bojisku. 

Posledný SOCOM nedopadol na PS3 najlepšie, ale novinka od Zipper Interactive má šancu prinavrátiť štúdiu zašlú slávu. V MAG sa skrýva vysoký potenciál najmä vďaka prepracovanému systému velenia, dostatočne vyzývavým systémom levelovania a najmä intenzívnymi súbojmi veľkého množstva hráčov. Rozhodne sa začiatkom budúceho roka.


napísal je2ry 30.10.2009
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
MAG - PMC
| MAG - PMC
[2.7.2009]
MAG - Debut
| MAG - DEBUT
[30.4.2009]
MAG


PS3

Vývoj: SCEE / SONY Czech / Zipper Interactive
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 29. január 2010
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| Dojmy: MAG 30.10.2009
| Recenzia: MAG (80) 23.2.2010
| MAG 23.2.2010
| MAG pre všetkých 22.12.2009
| MAG 30.10.2009
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29559)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk