AXEL & PIXEL |
AXEL & PIXEL |
Ponuka Xbox Live Arcade je opäť bohatšia, tentoraz sa o rozšírenie logických a adventure hier postarala česká záležitosť Axel & Pixel, ktorá, povedzme na rovinu, si pomýlila platofrmu. Herná mechanika vychádzajúca z aktivácie hotpostov v presnom poradí je presne šitá na mieru zariadeniam s dotykovým displejom. Manipulácia s prostredím by nebola tak neosobná ako v prípade ovládania iskrivého kurzora analógovou páčkou gamepadu.
Hlavného hrdinu Axla a jeho verného štvornohého spoločníka Pixla neovládate priamo, pribehnú k objektu iba vtedy, ak je s ním možná a pre postup hrou nevyhnutná priama manipulácia. Nepohnú sa z miesta, ak klikáte na obrovský kvapeľ, keď zapaľujete oheň v kotli ani keď sa pohrávate s tučniakmi v pozadí, či inou kulisou v podobe kreatúr evokujúc život na inak mŕtvych pozadiach. Odosobnenie je o to kurióznejšie, že naša dvojica neurobí nič pre to, aby sa dostala zo surrealistického sveta. Zoznámenie alebo prechovánie empatií voči postavám absolútne neexistuje a môže za to aj slabé rozprávanie prostého príbehu.
Axel a Pixel jedného dňa boli uspaní pred krbom a uväznení v šialenom svete snov zlým škriatkom (samozrejme, že je červený a má čertovský vzhľad). Maliar a psík musia absolvovať cestu naprieč dvoma tuctami obrazoviek zasadených do štyroch ročných období. Čo obrazovka, to nová „hádanka“. Cieľom je v každej dostať sa do východu, ktorý spočiatku neviete identifikovať, ak predtým škriatok ním nezdrhol. Môže sa nachádzať prakticky kdekoľvek, väčšinou je však umiestnený na pravej strane.
Klik sem, klik tam
Skôr než sa objaví červená šípka a vy budete môcť opustiť obrazovku, musíte ju dokonale preskúmať a klikať na všetko, čo zafarbí kurzor na žlto. Mnoho hotspotov je kozmetických, ich účelom je rozanimovať prostredie alebo ho oživiť rozkvitnutými kvetmi, blázniacimi sa tučniakmi a pod. Iné odkrývajú poschovávané bonusy (časti obrazu pre maliara a kosti pre psíka), no a tie posledné vás posúvajú vpred. V hre neexistuje jasne definovaný problém, pred ktorým stojíte, a tak klikáte na všetko možné, odniekiaľ vypadne predmet, aktivuje sa mechanizmus, potom klikáte znovu a nakoniec môžete obrazovku opustiť.
Zautomatizované princípy dovoľujú jednotlivé činnosti zoradiť do rady, ak kliknete na viaceré hotspoty naraz. Axel najskôr zoberie lano, potom ho hneď pri nohách použije a vytiahne psíka na plošinu a potom preskúma pozadie. Činnosti sa nedajú prerušiť, ale sa vykonávajú v poradí, ako ste ich naklikali. Ak by ste náhodou niečo prehliadli alebo nedaj bože zamrzli, je možné aplikovať trikrát pomoc v jednej miestnosti. To sa však stane iba vo výnimočných prípadoch, ak vôbec. Obrazovky postrádajú náväznosť ako v dobách klasických logických hier, len so 100x nižšou obtiažnosťou. To platí aj o puzzloch ako stavanie potrubia ala Pipemania, skladanie rozbitej mozaiky alebo zadávanie kódu na numerickej klávesnici.
Klikanie a pixel hunting je spestrený quick time eventmi, ktoré prichádzajú nečakane a ich riešenie je postavené na systéme pokus omyl. V hre je možné zomrieť, ale po smrti ste tam, kde ste zakapali. Ročné obdobia opúšťate na palube ovládateľného vozidla, Lodičkou sa vyvarujete vodným vírom a skalám, autíčkom v štýle Elastomania skáčete z útesov a v balóne máte čo robiť, aby ste nenapeckovali do stien jaskyne. Tieto minihry sú prístupné aj z hlavnej ponuky, kvôli vyššiemu bodovému skóre sa k nim už nevrátite. Motivácia je nulová a priebeh nesmierne nudný.
Jednosmerný lístok
Axel & Pixel sa prezentuje zvláštnym vizuálom kombinujúc fotografie reálnych objektov zapustených do predrenderovaných pozadí a ručne animovaných postavičiek, ktoré nesmierne kričia a do obrazu absolútne nezapadajú. Grafika sa dá označiť jedným slovom – česká. Snaha odlíšiť sa od ostatných sa nevyplatila, dojem z výslednej kvality je rozporuplný. Koláž grafických štýlov postráda hĺbku, prostredia pôsobia plocho.
Cieľová skupina Axel & Pixel je jasne daná obtiažnosťou. Menej zdatní a najmladší asi nezaregistrujú nevyužitý potenciál kooperácie postavičiek, žiadnu výzvu, nepriamu manipuláciu s prostredím či recyklát puzzlov, ktoré tu už boli v mnohých podobách dávno predtým. Axel & Pixel je presne tým typom hry, po dohraní ktorej na ňu zabudnete. Zabaví približne na 3 hodiny, no tých 800 MS pointov sa dá oveľa efektívnejšie investovať.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
Vývoj: 2K Games / Silver Wish Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|