JAK AND DAXTER: LOST FRONTIER |
JAK AND DAXTER: LOST FRONTIER |
Koľko maskotov pokapalo v zápase a komunikácii s tretím rozmerom, koľko z nich padlo do rúk nevhodných a koľko z nich bolo otcami a matkami opustenými, aby dali priestor novým, mladším, výkonnejším? Môžeme z nešťastného osudu opustených idolov obviniť generačnú výmenu a dospievanie herných princípov. Je to aj prípad Jak and Daxter?
Naughty Dog píšu históriu technicky najvyspelejších hier pre PS3 a štafetový kolík v štvordielnej sérii (počíta sa aj racing Jak X) prebralo štúdio High Impact, založené aj autormi pôvodných dielov Jak and Daxter. Majú na krku tie najlepšie behačky, deratizátora Daxtera, výbušnú akciu Ratchet & Clank: Size Matters, a teraz vracajú na displeje PSP dynamické duo, tak ako sa patrí. Vlastne, ako sa séria diel od dielu vyvíjala a naberala na objeme, Lost Frontier stavia bok po boku obľúbenému skákaniu, súbojom a jednoduchým puzzlom, sekvencie a prvky leteckých akcií. Pravdu povediac, na týchto častiach by mohol vzniknúť separovaný spin-off. Zafungovalo to už na zemi s rýchlymi kolesami, tak prečo nie vo vzduchu?
Talent narábať s existujúcimi značkami so zmyslom pre detail a pri zachovaní pôvodnej atmosféry je opäť zužitkovaný, paradoxom zostáva iba skutočnosť, že High Impact nemá za sebou žiadnu originálnu hru. Dôležité je, že autori rozumejú svojmu remeslu a dokážu na pevných základoch vystavať pokračovanie tak, aby sa neostriasali a aby ani fanúšikom nevstávali vlasy dupkom.
Až na samý kraj vesmíru
Po poslednom dobrodružstve (v Jak X) stretáme Jaka a Daxa potuľujúcich sa po hranici sveta, ktorú brázdia aj vesmírni piráti a zúfalo hľadajú posledné zvyšky Eco. Táto hmota začala pomaly miznúť, čo sa podpisuje pod silnejúce búrky a ťažké mračná dávajúc najavo, že ak sa neobnoví rovnováha, všetok známy vesmír imploduje. Hrdinovia nemajú iného východiska, ako s kamarátkou Keirou a pirátskym kapitánom Phoenixom nájsť všetky indície a potom odvrátiť hrozbu. Príbeh plný odvahy, hrdinstva, obety, hľadania troch dôležitých súčiastok a, samozrejme, veľkohubých rečí roztomilého Daxa, sme už mnohokrát predtým počuli, ale nemajme mu to za zlé. K takémuto typu hry mimoriadne pristane.
Lietate z jedného konca galaxie na druhý, čistíte lokality strážené nepriateľsky naladenými robotmi a sem tam sa podujmete na nejakú vedľajšiu misiu. Na zemi sa toho veľa nezmenilo. V Jakovom arzenáli sa postupne objaví puška, brokovnica, guľomet, granátomet a získa Eco schopnosti, ktoré mu pomôžu prekonať mnohé prekážky. S Rocket Jumpom vyskočí mimoriadne vysoko, dokáže zo zeme vysunúť zelené kryštály a po nich preskákať cez priepasti, zvýšiť svoju rýchlosť v boji so svižnými nepriateľmi alebo teleportovať samého seba na miesto takej sochy za nepriepustnou bariérou.
Zbrane a schopnosti sú namapované na d-pad, ich výmena je v zápale boja ťažkopádna a často krát stojí váš život. Obhospodarovať pohyb (analog), skákanie (X) a kameru cez L a R a navyše si pohodlne meniť zbraň, keď dôjde munícia, je nesmierne ťažké. Lost Frontier navyše nepodporuje lockovanie nepriateľov, čo znamená, že ak vás naháňa boss, tak sa akcia mení na naháňačku a hľadanie vhodného okamihu na útok. Inokedy zase hra sama zalockuje nepriateľa a sleduje ho aj vtedy, ak začne skákať z jednej strany arény na druhú. Strata orientácie vás potom stavia do nevýhodnej pozície, hlavne ak neviete, kam šliapete. Kamera nefunguje ani v pasážach, kedy beháte v guli po prekážkovej dráhe a v uzavretých priestoroch zlyháva priveľmi priblíženým pohľadom. Veľmi by pomohla ďalšia sada shiftov (čo u PSP nie je možné) alebo prekopať ovládaciu schému v štýle RnC, kde fungovala na jednotku.
Dynamické duo
Súboje sú vo všeobecnosti veľmi zvláštne, bez možnosti sústrediť paľbu na jedného nepriateľa pôsobia neohrabane a bez strafovania do strán zase strácajú výbušný charakter žánrového kolegu Ratchet & Clank. Aby ste niekoho zasiahli, musíte byť k nemu otočení čelom. Poddimenzovaná obtiažnosť je tomu prispôsobená, zomierate, ale nefrustruje. Vypadnuté Eco orby z nepriateľov sa dajú vymeniť u Keiry za upgrady schopností. Dá sa vylepšiť dĺžka trvania štítu, zvýšiť zdravie, pridať k útokom na blízko ohnivý efekt, tlakovú vlnu k rocket jumpu, naučíte Jaka odrážať projektily a pod.
Jak sa vďaka nestabilnej Eco hmote nemôže premieňať, ale jeho chlpatý spoločník áno. Malá ryšavá drzá fretka sa zmení na nahnevané trojmetrové monštrum s ostrými drápmi. Zaujímavé je, že Daxter nemôže tlapami udierať a trhať nepriateľov na kusy, ale ich iba uchopiť a odhodiť. Jeho naúčinnejším útokom je tornádo v štýle tasmánskeho tigra, ktorým prerazí aj polmetrové oceľové dvere a hádzanie Dark Eca. Pasáže s Daxterom sú snímané kamerou z izometrického pohľadu, takže máte o dianí prehľad. K súbojom neodmysliteľne patria aj jednoduché puzzle ako prehadzovanie polarity na batériách, čo spôsobuje zmenu rotácie plošiniek alebo vypínanie silových polí.
Nemožno povedať, že zmena Daxterovi pomohla, smradľavé monštrum nie je ani jemu po chuti. Úlohy a stavba úrovní sa začnú opakovať a tieto pasáže začnú pôsobiť ako do počtu. To sa nedá povedať o trávení času vo vzduchu. Po príchode do novej lokality ju môžete pohodlne z výšky preskúmať, zostreliť prvých nepriateľov a povenovať sa aj vedľajším misiám s tučnými odmenami. Svoje umenie preskúša zbieranie kryštálov na čas, ničenie materských lodí, obrana základne, hľadanie stratených plavidiel alebo preteky spojené so zostreľovaním terčov.
Vo vzduchu to odsýpa rýchlejšie
Jak má k dispozícii päť plavidiel s rozdielnymi vlastnosťami, ktoré sa dajú vyvažovať rôznymi upgradmi a zbraňovými systémami. Bombardér však nikdy nebude taký rýchly ako stíhač a ten zase neznesie toľko zásahov. Dokúpiť sa dá vyššia rýchlosť, obratnosť, pancierovanie na krídlach, zpevnenie celého skeletu alebo niekoľko opravných záplat, ktoré počas letu aplikuje sám Daxter. Každé lietadlo má iný počet slotov pre zbrane, takže z nakúpených a potom vylepšených si musíte vyberať podľa danej misie. Na ničenie generátorov sa hodí viac bombardér s raketami vzduch-zem, naopak v dogfightoch máte navrch, ak máte na palube rotačný guľomet, laser a navádzané strely.
Daxter je nielen zručný opravár, ale aj kazisvet. Môžete ho na prenasledované plavidlo vystreliť a on ho formou minihry poškodí. Na oblohe je vždy rušno a pri súbojoch s veľkými pevnosťami dochádza k nefalšovanej vojne. Z hangárov vylietajú nové posily, energiu vám ukrajujú flaky z materskej lode a na zadku máte dve letky. Bossovia vo vzduchu sú ukážkoví a aj keď vás z oblohy zostrelia, máte chuť im to oplatiť.
Ani vo vzduchu, ani na zemi nedochádza k žiadnemu spomaľovaniu, prípadne ku klesaniu framerate. Grafika si udržuje svoju plynulosť, pričom netrpí detailnosť prostredia či jeho dizajn. Jak and Daxter: Lost Frontier patrí medzi najkrajšie a najlepšie ozvučené hopsačky. Dramatickú, skoro až filmovú hudbu v závere neprekoná len tak hocičo. Na hranie jednoznačne odporúčam slúchadlá, ktoré zložíte približne po 8 hodinách. Veľkou škodou, že sa nemôžete vrátiť do už preskúmaných lokalít a pozbierať všetky Eco orby na nákup bonusov a cut-scén. Namiesto toho vám hra ponúkne vyššiu obtiažnosť a začínate odznovu.
Jak and Daxter: Lost Frontier má jednu veľkú smolu a tou je, že bok po boku vychádza spolu s vyspelejším kolegom LittleBigPlanet. Ako menej promovaný titul sa stráca z dohľadu, to však neznamená, že by mal byť ignorovaný, napriek svojim chybám je opätovné zoznámenie s dvojicou Jak and Daxter zábavné a čo je najlepšie, možno nebude posledné. Majitelia PS2 by nemali váhať ani chvíľu.
RECENZIE HRÁČOV |
PSP
PS2 Vývoj: SCEE / SONY Czech / High Impact Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|