CURSED MOUNTAIN |
CURSED MOUNTAIN |
Strach nás sprevádza odjakživa, je súčasťou nášho bytia. Či už sa jedná o strach z bolesti, strach z neznáma alebo strach o niekoho blízkeho. V prekliatej hore si ho užijete do sýtosti. A ako býva v dobrých hororových adventúrach zvykom, na prekonanie toho vášho strachu budete sami. A ak vám budú behať zimomriavky po chrbte, rozhodne to nebude len preto, že sa ocitnete v Himalájach.
Pri posudzovaní Cursed Mountain začneme tým najhorším a tou je grafika. Hra bola pôvodne určená výlučne pre konzolu Wii, ale potom dostal niekto nápad urobiť aj PC verziu. Na tom by nebolo nič zlé, keby tvorcovia zobrali do úvahy, že PC hardvér zvládne, ba priam si žiada, podstatne krajšie animácie a textúry. Bohužiaľ, grafika hry je prakticky navlas rovnaká ako na konzole. Čo znamená, že sa hráči na počítačoch musia zmieriť so spracovaním, ktoré by uspokojilo pred niekoľkými rokmi. Rozhodne nie dnes. Navyše hardvérové nároky sú neprimerane vysoké vzhľadom na chabý výsledok.
„Konzolovina“ sa prejavuje nielen v grafickom spracovaní, ale na každom kroku. Takže ak ste hráč „PC only“, môže vám liezť na nervy zmätočné prepínanie kamier. Nie je nič chaotickejšie, ako keď sa pozeráte na postavu od chrbta a náhle sa vám pohľad zmení a beží priamo na vás, v lepšom prípade ju zrazu sledujete zboku. Dá sa však na to zvyknúť, čomu do značnej miery pomáha myš. Myška umožňuje pohodlné prehliadanie okolia, zameriavanie zbrane a útok na nepriateľa, ako aj kreslenie symbolov, ktorých význam si ešte ujasníme. K tomu si pripočítajte „konzoloidný“ inventár, automatické ukladanie pri checkpointoch a ešte niečo by sa našlo. Neznamená to však, že všetky tieto prvky sú zlé, len skrátka nie sú typické pre PC. Čo na druhej strane samo osebe znamená neštandardný zážitok na tejto platforme (ak častejšie nehrávate konverzie z konzol). A to ešte nehovoríme o príbehu, za ktorý si hra zaslúži pripísať neaké bodíky k dobru.
Story sa odohráva v Himalájach, kam sa vydáte v koži horolezca, ktorý hľadá svojho strateného brata. Prvé kroky vás zavedú do sídla budhistických mníchov. Tam rýchlo zistíte, že váš súrodenec neprebral a niekde len tak nedospáva opicu, ale stalo sa mu niečo naozaj vážne. A nie len jemu, ale všetkým obyvateľom Himalájí. Uličky kamenného mestečka sú vyľudnené, nikde ani vtáčika letáčika. Nie sú však prázdne, ako sa na prvý pohľad zdá. Obývajú ich totiž duchovia a tí nie sú veľmi priateľskí. Práve naopak. Sú zjavne nahnevaní a onedlho zistíte, že to pravdepodobne zapríčinil váš braček a jeho dlhé prsty. Nuž ale krv nie je voda, brata treba nájsť a to bez ohľadu na všadeprítomné zlo a nástrahy.
Príbeh je lineárny, má presne nalinkovaný postup, čiže pri opätovnom hraní vás už ničím neprekvapí. Treba ísť z miesta A na miesto B, zobrať predmet ukrytý na mieste C a vrátiť sa späť a podobne. Je však celkom zaujímavý a chvíľami naozaj aj strašidelný. Použiteľné predmety sa obmedzujú na úzky okruh vecí, ktoré sú nutné a splnenie úloh a liečivé vonné tyčinky, ktoré často nájdete v rozbitých vázach. Tyčinky sa používajú pri malých oltároch, ktoré sú priebežne roztrúsené v horských príbytkoch. Väčšinu objektov v hre môžete preskúmať, ale k ničomu to nevedie, len dostanete striktný opis toho, čo vidíte pred sebou. Tých málo vecí, ktoré môžete zobrať, vám hra navyše zreteľne označí, takže je prakticky zbytočné prehliadať každý kus nábytku v dome.
Lokality tvoria hlavne opustené kamenné sídla a horské vystupy. Nad všetkým sa vznáša zlovestná hmla a v domoch je šero. No aj v tomto pustom svete občas narazíte na preživších. Nie vždy sú však priateľskí. Akoby nestačilo, že vám po celú dobu idú po krku duchovia, ktorí sa znenazdajky zjavujú. Hlavne keď používate beh, ktorý ich upúta, lebo je hlučný. Ak si nedáte pozor, vysajú z vás všetok život, preto ich nepustite do svojej blízkosti. Lenže ako zahnať, či dokonca odstrániť ducha alebo démona, keď nemôže zomrieť? Nepotrebujete na to žiadny krucifix ani svätenú vodu, stačí horský čakan. Nie však obyčajný, ale požehnaný, ten má moc duchov eliminovať, hlavne keď získate vylepšujúce doplnky. Lenže to ešte navyše musíte použiť zvláštne vnútorné videnie, ktoré aktivujete podľa potreby. Po nájdení vylepšenia pre vašu svojskú a čo je horšie jedinú zbraň, môžete potom páliť špeciálne strely, ktoré duchov nadobro vymetú z cesty.
Oživením dosť monotónneho putovania sú súboje s bosmi.
Výhodné je doraziť protivníkov pomocou symbolov, ktoré červeno žiaria, keď má obeť namále. Ak sa rozhodnete, že ich použijete, nasleduje krátka minihra, kde musíte pospájať vyznačené body symbolov podľa predlohy a problém je vyriešený. Symboly sa v priebehu hry stávajú zložitejšími, ale aj tak ich myšou nakreslíte veľmi jednoducho. A neobjavujú sa len pri boji s duchmi, ale aj na špeciálnych miestach, kde ich nakreslením odstránite prekážku, otvoríte tajnú miestnosť, alebo niečo aktivujete. Symboly sú viditeľné len pri použití vnútorného videnia.
Cursed Mountain je svojská hra. Má vcelku originálny príbeh a dobrú atmosféru, ktorú by však výrazne prehĺbilo kvalitné grafické spracovanie. Vtedy by sme zrejme zažili ten pravý nefalšovaný strach, čo si takýto titul žiada. Takto sa nám do rúk dostáva mysteriózna hra, ktorá síce má dramatické momenty, ale nestávajú pri nej vlasy dupkom. Navyše možnosti hráča sú značne oklieštené, postup striktne určený, časom monotónny, predmetov pre inventár by mohlo byť oveľa viac. A myš, hoci vítaný kúsok hardvéru, ale paradoxne pôsobí kontraproduktívne, pretože vďaka nej sú niektoré úkony, ktoré by na konzolách predstavovali výzvu, iba banalitou a takmer všetko ide príliš ľahko. Dostať sa k záveru potrvá približne osem hodín a výsledok je rozpačitý. Skrátka, nie je dôvod na oslavné ódy.
Ak obľubujete mysteriózne a hororové hry, osvedčené klasiky ako Silent Hill, Resident Evil či Alone in The Dark, potom by Cursed Mountain mala byť vaša parketa. No ani zďaleka nedosahuje kvality týchto kultových sérií. A príčinou nie je len predpotopná grafika. Atmosféra celkom ujde a riešenie problémov formou kreslenia symbolov je zábavné, no možnosti hry sú veľmi oklieštené a postup sa rýchlo stane monotónnym. Navyše k finále sa dostanete už za niekoľko hodín, čo je možno aj dobre, lebo hra vás príliš dlho baviť nebude.
RECENZIE HRÁČOV |
Wii
PC Vývoj: Deep Silver / Deep Silver Štýl: Adventúra / survival
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|