METAL GEAR SOLID: PEACE WALKER |
METAL GEAR SOLID: PEACE WALKER |
Kto je Snake viete, kto stojí za sériou MGS takisto. Kojimu netreba taktiež predstavovať, tak načo sa obťažovať výletom do minulosti, keď... Počkať. Peace Walker sa vracia do rokov minulých a nadväzuje na udalosti MGS3. A? Nebolo by vhodné vysvetliť, prečo tomu tak je? Na PSP nevyšla trojka, nováčikom stačí, aby vedeli, že nepotrebujú byť oboznámení s pozadím Snake Eater, zvyšku je dúfam jasné, že čím viac si toho pamätajú, tým bude mozaika otázok a odpovedí celistvejšia a jasnejšia (V príbehu sa mihne aj Eva!) Ortodoxní otočia stranu, preladia kanál a čakajú na posily pri opakovanom dolovaní častí z nových Metal Gearov a zabíjaní bossov po stýkrát.
Faktor M - MGS
Bolo by jednoduché hovoriť o novinkách, zlepšovákoch a o tom, že na jednom analogu nemožno ovládať aj pohyb a kameru naraz, pretože kamarát videl v električke ako s tým zápasí jeden chalan a ten bol brat makača. Nie. Metal Gear Solid: Peace Walker je hrou presahujúcou zabehnuté koľaje série, s herným systémom šitým na mieru handheldu, pričom paradoxne je v nej toľko obsahu a hrateľnosti, že konkuruje svojim predchodcov a niektorých aj prekonáva. Peace Walker sa hrá úplne inak, no pritom si zachováva nezameniteľný feeling série.
Peace Walker je aj mimoriadne zvláštna hra využívajúca prvky známych žánrov v šikovnej kombinatorike, ktorá vo finále poskytuje obrovský komfort a zamestnáva vás na dlhé hodiny bez ohľadu na to, či ste skúsení hráč alebo MGS nepoškvrnení. Herný kód dovolí objavovaním sa ponárať hlbšie, držaním sa cesty jasne vymedzenej nosnou kampaňou vás nechá čľapotať na plytčine. Peace Walker je tým typom hry, že v momente keď ju spustíte, viete, že ste zahryzli do niečoho obrovského. Ten rozmer si v počiatočnej fáze ale veľmi ťažko predstaviť.
U mňa boduje aj z iného dôvodu, nie preto, že ide o sériu, ktorú mám rád a som ochotný pre popisy postáv k MGS4 stráviť dni hraním jedného dielu za druhým, aby mi neušli súvislosti. Je unikátna, pretože už dlho hľadám takú, ktorú budem nosiť so sebou a každý deň s ňou strávim pár minút. Na zastávke, v autobusy, čakaním pri skúšobných kabínkach alebo pred spaním. Jednoducho, takou, ktorú plánujete hrať celý rok, aby ste ju vymenili za inú. A Peace Walker dal neskutočnú kopačku 100 hodinám v Lumines. Zbohom farebné kocky, vitaj militaristická fikcia.
Faktor P - Prenositeľnosť
Peace Walker nie je obsahovo tak natrieskaná, aby sa o nej napísalo, že je v nej gameplay presahujúc 100 hodín. Ak jej prepadnete, čo nie je ťažké, máte ju pri sebe neustále a sondujete vonku okolo seba po wi-fi hotspotoch, pretože z každého môžete vydolovať posily pre vaše vojsko. Mikromanažment súkromnej armády (Outer Heaven, presne tak, budujete sen Big Bossa, za ktorý nielen on položil život) a vlastnej základne (Mother Base) tvoria alfu a omegu všetkých operácií (misií). Čím viac vojakov v jednotlivých odvetviach, tým môžete vyvinúť viac zbraní, upgradovať ich alebo vyvinúť úplne nové a zlepšujú sa podmienky pre regrútov.
Všetky operácie sú prispôsobené rýchlemu tempu a cestovnej horúčke. Žiadna z nich (okrem súbojov s bossmi) netrvá dlhšie ako 20 minút, dokonca tomuto faktu sú prispôsobené aj cut-scény. Žiadne celovečerné filmy ani siahodlhé dialógy cez codec, tie si užijete z nahrávok jednotlivých postáv, ktoré môžete v kľude počúvať ako podcasty a dozvedieť sa čo-to o francúzskom víne, podnebí v Južnej Amerike alebo o entomológii. Pokiaľ nie je presne definované môžete na misiu vyraziť sami alebo s kamarátmi v co-ope. Hra upravuje hodnoty životov a výdrže na základe počtu aktívnych hráčov. Sú tu zastúpené snáď všetky typy možných aj nemožných objektovo a úlohovo orientovaných misií, od extrakcie, cez hordu a elimináciu, až po záchrannú či pátraciu akciu. Niektoré nadväzujú na nosný príbeh, iné sa naň pozerajú z iného uhlu, iné sa doplňujú a ďalšie sú tu preto že tie predošlé sú pre slabochov. Co-op, to nie je len ideálna pomoc pri zdolaní posledného bossa (ako v mojom prípade), ale cez wi-fi sa dajú vymieňať vytrénovaní vojaci, zajatci alebo kamarátom môžete vlastnoručne zabaliť balíček predmetov s narodeninovým odkazom.
Kojima Productions šikovne vyriešili problém s prenášaním mŕtvol, schovávaním ich a zbavovaním sa tiel. Hráč má po ruke od začiatku zariadenie Fulton Recovery System, ktoré vystrelí omráčeného, zraneného alebo spiaceho na padáku a po skončení operácie sa automaticky pridá k vašej rozrastajúcej sa armáde. Ak viete, že pocestujete iba zopár zastávok, môžete sa venovať zostavovaniu bojových čiat a nasadzovať ich do akcií mimo herného prostredia, v okolitých krajinách. Bojové operácie sú viac menej iba porovnávanie síl systémom „kameň papier nožnice", ale prinášajú so sebou drahocenné skúsenosti. Zbrane, vybavenie, gadgety, všetko sa používaním zlepšuje, rovnako narastá heroickosť hráča a štatistiky vojakov, ak s nimi absolvujete misie. Silnejšie zbrane = rýchlejšia a efektívnejšia eliminácia nepriateľa, skúsení vojaci = neporaziteľná armáda.
Faktor O – Operácie
Z matematického a z hľadiska výdrže je nosná kampaň kvapkou v mori v celkovom počte operácií. A tých sú stovky! Ani po dohraní príbehu hra nekončí, ale pokračuje ďalej skrytou piatou kapitolou, nehovoriac o tom, že sa tu nachádza ostrov z Monster Huntera a možnosť postaviť si vlastného Metal Geara a ísť s ním do boja! Ale na to, aby ste si ich odomkli alebo položili na lopatky tri tanky a štyri vrtuľníky potrebujete aj silnú armádu a poriadne pľuvátka. A tie získate iba grindovaním, pardon, opakovaním hlavných alebo vedľajších misií. Zlepšíte si tak nielen profil, zbrane budú povýšené na vyšší level, ale v co-ope môžete objaviť ich nový rozmer. Stavbou pripomínajú niekoľko arén oddelených loadingami. Kompaktné prostredia vám umožnia rýchlo prečítať bojisko a okamžite zareagovať a taktiku riešiť za behu. Kto pôjde na strechu, kto bude dávať pozor na chrbát a kto bude prečesávať okolie v úzkych uličkách pri hľadaní tajných dokumentov.
Stratégia pre osamelých vlkov sa pochopiteľne mení a namiesto hlučných zbraní prídu na rad fajnové riešenia problémov s nastraženými časopismi, schovávanie sa v krabiciach (tentoraz aj s vedľajšími efektami) alebo odlákanie stráží hádzaním prázdnych zásobníkov. Peace Walker je stále Metal Gear hrou, stealth a tichý postup stále tvorí gro, dokonca by sa dalo povedať, že zdieľa s trojkou aj rovnakú schému a so sériou aj charakteristické momenty a lokality ako neodmysliteľný súboj s vrtuľníkom Mi-24 Hind, tajná základňa, hustá džungľa, neviditeľní sniperi a pod. Napredovať sa dá viacerými spôsobmi, ktoré treba vysokým počtom gadgetov a zbraní objaviť.
Trpezlivosť vyžaduje a vysoké nároky na hráča kladie ovládacia schéma. Vzhľadom na absenciu druhého analogu je korekcia kamery namapovaná na štvoricu tlačítok so symbolmi. Auto Aim pri precíznej práci agenta v teréne nedoporučujem, pretože už tak vás ukracuje o presnosť a navyše o možnosť prekvapenia, ak trafíte vedľa. Nemotornosť ovládania je kompenzovaná chovaním AI, vie byť aj zákerná, smrteľne presná, počuje, sonduje, hlási a koordinuje útoky pri spustení alarmu, ale vie byť aj smiešna, keď nevie vstúpiť do plechovej búdy, ktorú používate ako úkryt pred salvami z tanku.
Faktor B – Big Boss
Popri ovládaní je hráčova pamäť neustále bombardovaná informáciami, ukazovateľmi a paličkovými grafmi. Hra od začiatku servíruje nové funkcie postupným naberaním skúseností, ale niekedy nestačí ani 20 hodín, aby ste pochopili malé piktogramy zobrazujúce vlastnosti zbraní. Peace Walker je napriek tomu univerzálna, odmení aj toho, kto sa bude venovať iba nosnej kampani a na všetko ostatné sa vykašle. Moderná doba nám diktuje, aby sme si užívali hry v kooperácii, Kojima Productions tak vyladili herný systém, že co-op nie je prekážkou, nevyhnutnosťou, ale doplnkom podobne ako kompetitívny multiplayer so sériou štandardných režimov. Nestoja si v ceste, ale ťažia z manažmentu základne a získavania skúseností. Môžete hrať celú hru sólo a nikdy sa nepripojiť, môžete hrať celú v co-ope, môžete ju prejsť a nikdy nenaraziť sa misiu s balením 16-ročnej dievčiny Paz, ktorá prosí Snakea, aby zastavil inváziu vojsk v Kostarike.
V Peace Walker sa odráža esencia vymieňania kartičiek, pilovania postáv a expovania, manažment základne, výbušných operácií proti stometrovým bossom a v neposlednom rade aj univerzum, kde drsný hlas až hlúpo opakuje názvy vojenského vybavenia, aby ich v ďalšej sekunde rozstrieľal na fašírky (Hind?) Už sme unavení počúvať ako Kojima dáva ruky preč od svojho dieťaťa, ako dáva priestor mladším tímom a ako sú dialógy postihnuté pokročilou filozofiou o zmysle vojny a života, vždy keď je u kormidla, nezameniteľne sa podpíše pod novú MGS hru. Má čo povedať a je to poznať, pretože Peace Walker obsahuje toho toľko, až je čudné, že to nevyteká von z UMD disku.
Peace Walker je hrou, akú ste doteraz nehrali na PSP alebo inej platforme, kde by nefungovala z prozaického dôvodu – musíte s ňou cestovať. Peace Walker nie je jednookým kráľom, pretože je tu aj Monster Hunter, no dedičstvo série ju obohacuje nesmiernou históriou a takým zmyslom pre detail, že zvyšok tvorby môže tíško závidieť. Najkomplexnejší Metal Gear Solid na najmenšej platforme. Bodka. Potrebujete ešte nejaký iný dôvod na kúpu?
RECENZIE HRÁČOV |
PSP
Vývoj: Konami / Kojima Productions Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|