REIGN: CONFLICT OF NATIONS |
REIGN: CONFLICT OF NATIONS |
Priaznivci stratégií majú teraz možnosť zahrať si Total War na ruský spôsob. Hru sme otestovali, poriadne vyzvŕtali a popritom utŕžili pár zranení. Vybojovať víťazstvo v búrlivej stredovekej Európe totiž stojí dosť potu a námahy a neraz sa platí aj krvou.
Udalosti v Reign: Conflict of Nations sa odohrávajú v rokoch 1350 – 1650, pričom po spustení hry si hráči volia, v ktorej etape sa ocitnú. Výber ovplyvní ponuku a rozloženie frakcií, môžu si zvoliť spomedzi rôznych dobových veľmocí a štátov vrátane Poľska, Švédskeho kráľovstva, rádu germánskych rytierov a rusky hovoriacich krajín. Každá veľmoc má vlastné podmienky víťazstva, ale spravidla je treba dosiahnuť najvyšší titul pre lídra frakcie a prežiť pád konkrétnych národov. Hráč sa presunie na globálnu mapu, kde sú vyznačené mestá, provincie, terén pokrytý lesmi, riekami a pahorkami a figúrky reprezentujúce hrdinov, špiónov a diplomatov. Na rozdiel od Total War každá činnosť prebieha na tejto mape, navyše sa postupuje v reálnom čase, s možnosťou hru urýchliť, alebo zapauzovať.
Po označení mesta myšou sa zobrazia jeho štatistiky, ale predovšetkým menu, cez ktoré hráč pohodlne preklikáva medzi jednotlivými sekciami. Je medzi nimi palác, kde sa zdržujú hrdinovia a mestská hala so sortimentom úžitkových a vojenských budov, ktoré sa niekedy sprístupnia až po získaní nových technológií a po kúpe a výstavbe prinášajú patričné bonusy. Čiže vyššiu produkciu jedla, zlata a vedomostí, odomknutie pokročilých jednotiek, zlepšenie morálky, obranyschopnosti, či vierovyznania mesta. V barákoch sa nakupujú dostupné vojská, ktoré sú potom zhromaždené v armádnej sekcii. Tam si ich môžu vyzdvihnúť hrdinovia, aby ich sprevádzali v boji. Mesto má stanovenú maximálnu kapacitu posádky, tá sa však dá rozširovať, podobne ako sa zvyšuje limit jednotiek sprevádzajúcich hrdinu.
V mestách sa dá kúpiť niekoľko druhov hrdinov s odlišnými funkciami a atribútmi. Monarch sa orientuje na diplomaciu a prosperitu mesta, podobne ako správcovia. Velitelia sa sústredia na efektívnosť vojsk pri postupe a tiež pri obrane mesta. Špióni robia záškodnícku činnosť, odhaľujú nepriateľských špehov, môžu sa nepozorovane presúvať cez nepriateľské územia. Kňazi prispievajú k šíreniu viery a náboženskej stabilite. Alchymisti zvyšujú úroveň poznania a osožia pri výskume technológií. Každý hrdina si popri primárnom povolaní môže zadovážiť ďalšie dve z uvedených. Vo všetkých pribúdajú skúsenosti a úrovne a potom je možné prikupovať schopnosti priradené každému odvetviu. Séria unikátnych schopností poskytuje po aktivácií krátkodobé bonusy pri pohybe, v boji, pri obrane mesta, či dokonca umožní vyvolať žoldnierov, mníchov alebo zabijaka.
Bojmi v hre sa tvorcovia príliš nezaoberali. Konflikty sa obmedzili na automatické generovanie výsledkov, kde sa zobrazujú ikony reprezentujúce vojakov a je možné stanoviť jednoduchú taktiku pri útoku, či obrane. Teda, či vojaci bojujú do posledného muža, po útoku sa stiahnu alebo pri nepriaznivej situácii zutekajú. Či sa majú sústrediť najskôr na najsilnejších, alebo najslabších nepriateľov, alebo si zvolia ľubovoľný cieľ. Vzhľadom na formu bojov je úplne zbytočné rozlišovanie špeciálnych jednotiek, ktoré má každá veľmoc.
Reign: Conflict of Nations má celkom solídny koncept a v prvých hodinách hra dokáže slušne upútať pozornosť. Tá však postupne upadá, pretože postup sa stáva monotónnym a nepriatelia predvídateľnými. Určite by pomohlo, keby hra ponúkla aspoň štandardný príbeh a aj kľúčové, nie len vlažné okrajové misie, ktoré by motivovali pri postupe. Prostoduché dobýjanie krajiny je dosť monotónne. Zásadnou chybou ale je, že tvorcovia nešli v hre viac do hĺbky. Manažment je síce zaujímavý, ale možností nie je zďaleka tak veľa, ako napríklad v tituloch Europa Universalis a preto si budú vyznávači takéhoto druhu stratégií z nudy obhrýzať nechty. Komplexnejšie spravovanie daní, surovín, výstavby a produkcie by hre dodalo tú správnu šťavu.
Hrdinovia a ich potulky v úvode hry.
Druhou alternatívou by bolo zaradenie plnohodnotných bojov, či už na osobitných mapách s komplexným spravovaním vojsk ako v Total War, alebo aspoň v štýle Civilization, kde hráč kalkuluje s figúrkami vojakov, ktoré ľubovoľne presúva a používa podľa uváženia. Keďže sa však vývojári ani nesnažili o komplexnejší manažment ani nerozvinuli bojovú zložku, hra zastala niekde na polcesty k úspechu. A ten by sa bol určite dostavil, keby toho v hre skrátka bolo viac. Čo však zo zaujímavých nápadov, keď je celkový koncept hry príliš skromný a chýba pestrý obsah, kde by naozaj mohli vyniknúť.
Grafika hry je pekná. Mapa posiata domčekmi, stromčekmi, poliami a horami, ktoré sú pri pohľade z veľkej výšky zahalené hmlou a oblakmi, je rozkošná. Ozvučenie je slabšie. Užívateľské rozhranie nie najhoršie, hoci niektoré prvky by sa dali riešiť lepšie. Ako sa čo ovláda zistíte bez priveľkého mudrovania.
Hoci si k stratégii Reign: Conflict of Nations určite nájde cestičku istá skupinka milovníkov stratégií, veľa ich nebude. Hra v žiadnom prípade nie je zlá, ale nijakým spôsobom nedokáže dlhodobo udržať pozornosť, pretože sa rýchlo stáva stereotypnou. Škoda, že tvorcovia nevenovali väčšiu pozornosť bojovej zložke, ktorá je len symbolická. Jej absenciu by mohol zakryť viac do hĺbky spracovaný manažment, ale toho sa tu tiež nedočkáte. Reign: Conflict of Nations preto zostáva len chvíľkovou záležitosťou, na ktorú rýchlo zabudnete.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: 1C / 1C Publishing EU / Lesta Studio Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|