PATCHWORK HEROES |
PATCHWORK HEROES |
Herná ponuka handheldu PSP sa poslednú dobu konečne začala rozrastať o naozaj zaujímavé a kvalitné kúsky, pričom vychádzajú pomerne pravidelne a pri ich počítaní už využijete počet prstov, na ktorý by nepostačovala kapacita vyslúžilého drevorubača. Najviac podivuhodné na tom je, že sa pritom vôbec nejedná o konverzie veľkých hitov, veľké mená samotnej platformy a ani hity teasované dlhé roky ako napríklad stále nevydané 3rd Birthday. Možno by sa to dalo označiť za cestu nastolenú zvýšenou produkciou na DS alebo iPhone, každopádne množstvo malých nenápadných, no hlavne originálnych projektov vychádza čoraz viac a kvalitou často prevyšujú aj veľké hry. Pritom nám aj (zväčša japonskí) vývojári dokazujú, že menej je niekedy viac a jednoduchý koncept dokáže často viac než kopa zbytočného naťahovania. Toto je príbeh aj titulu Patchwork Heroes.
A niekedy ide o koncept tak elementárne jednoduchý, že na úrovni materských škôl by urážal inteligenciu niektorých detí. Po nahliadnutí do anglického slovníka totiž zistíte, že patchwork je technika šitia, kedy sa k sebe navzájom prišijú malé nesúrodé časti látky a spoločne vytvárajú komplexné celky. To je aj základným prvkom hry, avšak hrateľnosť ťaží zas z iného faktoru. Samotní autori chceli vytvoriť hru tak jednoduchú, že by spočívala v odstrihovaní kúskov papiera. A tak spravili titul, kde hráč vystrihuje „patchwork“ kúsky a to dokonca aj s príbehovým pozadím.
V nezvyčajnom dvojrozmernom svete existuje mladý kapitán Titori s výrazným problémom úcty k autoritám. Jeho úlohou nie je nič iné, ako so svojou posádkou pomocou píl pomaly odrezávať kusy nepriateľských divných lietajúcich vecí, často označovaných ako lode. Samozrejme, popri tom sa nájdu ešte aj iné veci na práci, ale strategické odrezávanie je hlavné. Celé sa to však skomplikuje, keď sa Titorimu a jeho posádke podarí zachrániť skupinku ľudí zajatých na tejto lodi. Od tohto momentu začínate odhaľovať tajomstvo herného sveta získavaním stále ďalších informácií o lodiach a pomaly aj odhalíte jeho históriu. Nie, že by sa jednalo o nejako obzvlášť premyslený zložitý príbeh s bohatým vetvením, ale autori ho pekne napasovali presne na mieru titulu.
Štýlovosť Patchwork Heroes predznamenáva už samotné menu – jednoduché, ale pritom pekné a účelné, rovnako ako aj celá hra. V ňom určite stojí za zmienku prvá položka a ňou je príjemný tutoriál, ktorý hráča zasvätí do princípov titulu a nenásilnou cestou ho pripraví na to, čo hráča čaká v ostrej kampani. Tá spočíva z 30 úrovní (pričom niektoré z nich sú označované ako bonusové). Nebudem vám klamať, ako býva pri obdobných hrách zvykom, na dlhú dobu vám nevydržia, za to však zabavia špičkovo a v neskorších fázach aj potrápia, možno niektorých frustrujú. Prakticky prvá polovica je len taká zahrievacia, ďalších 5 misií už naznačuje stupňujúce tempo a posledná desiatka, zvlášť na vyšších obtiažnostiach, už dá zabrať aj pevným flegmatickým nervom. Okrem kampane menu ponúka ešte aj rôzne challenge misie založené len na plnení jednotlivých úloh, ako tak trocha tradične tu odpadáva faktor motivácie a hráča rýchlo omrzia. Možno by tu mohol pomôcť nejaký online element, no bohužiaľ sa v hre nedočkáme ani len tabuliek časov alebo výsledného skóre, takže žiadne porovnávanie kto dociká ďalej.
Poďme sa pozrieť na princípy hry samotnej. Po vysadení niekde na rozľahlej a najmä členitej lodi ovládate Titoriho, prípadne jeho tím a voľne sa na palube z izometrického pohľadu pohybujete, pričom, ako už bolo spomenuté vyššie, hlavnou úlohou je odrezávanie kusov lodí. Tým ich totiž ničíte a musíte to stihnúť skôr, než vyprší časový limit, ktorý predstavuje dosiahnutie mesta loďou. Popri tom ešte môžete plniť aj rôzne bonusové úlohy v misiách spočívajúce v zachraňovaní ľudí, zbieraní rôznych artefaktov a podobne. Opakom toho sú zase misie, kedy priamo musíte zachraňovať ľudí, zbierať veci, alebo dávať pozor na časť lode, ktorá za žiadnych okolností nemôže byť zničená. Na ničenie vám slúži jedno tlačidlo, ktorého držaním loď režete. Nie všetky časti sa však dajú len tak narezať, na spevnené musíte použiť špeciále Mojo útoky. Počas krátkeho časového úseku ste tak nezraniteľní a zničíte akúkoľvek časť. Na ich získanie ale musíte naplniť ukazovateľ, buď zozbieraním príslušných power-upov, alebo odrezaním častí lode s nepriateľskými jednotkami. Okrem Mojo útokov ešte môžete použiť jedného z členov tímu ako bombu, ich používanie však treba dopredu dobre premyslieť, nakoľko tak prichádzate prakticky o jeden život (Titori je posledný) a pri zlom použití to v konečnom dôsledku nemusí vôbec pomôcť.
Okrem power-upov pre Mojo útoky sú v hre ešte aj ďalšie. Tie vám vylepšia útok bombou, zmrazia čas a nepriateľov, prípadne zrýchlia pohyb postáv. Aby takejto výbave dokázali nepriateľské lode konkurovať, tak sú vybavené nepriateľskými jednotkami a rôznymi mechanizmami. Prekaziť vaše snaženie majú teda napríklad míny rozostavané po úrovniach, delá, mechanické chrobáky, opravovacie jednotky a mnoho ďalších, samozrejme ešte v niekoľkých prevedeniach podľa sily. Dokonca ani samostatný dizajn úrovní vám nevychádza v ústrety a snaží sa situáciu čo najviac sťažiť.
Grafické spracovanie je jednoducho čarokrásne. Minimalistické tendencie, či už počas gameplayu, alebo aj v animáciách, sa autorom podarilo pretaviť v úžasný dvojrozmerný grafický kabát, ktorý vyniká v estetických aj štýlových hľadiskách. Ďalší dôkaz toho, že grafika nemusí byť fotorealistická, aby hráčov očarila. Trošku horšie je na tom už zvuková stránka. Taktiež vychádza hlavne z jednoduchosti, ale je natoľko repetitívna, až po pár chvíľach začne byť otravná a potom to už je iba horšie.
Hrateľnosť tak chytľavá, že hromadu komerčných hitov dočasne odsuniete na vedľajšiu koľaj. Okamžitá hrateľnosť, ktorá zaručuje, že hra vynikajúco poslúži aj medzi dvoma zastávkami MHD. Jednoduchý koncept vhodný pre takmer každého hráča. Grafika, ktorá vám učaruje. To sú najzreteľnejšie devízy Patchwork Heroes, vďaka ktorým si ho nejeden z vás zamiluje.