DRAGON QUEST IX |
DRAGON QUEST IX |
V živote recenzenta sú niektoré hry opradené jemnou vrstvou sentimentu či túžby. Po dlhých rokoch im síce nemôže venovať takú pozornosť, ako by chcel v roli obyčajného fanúšika, no stále vyčnievajú a pýtajú si pomyselný piedestál. Môže to byť prvá hra na novom systéme, nový diel v obľúbenej sérii, prípadne úplne posledná hra, ktorú bude na danej platforme hrať. Dragon Quest IX je pre mňa prvá hra, kvôli ktorej som bol ochotný investovať do Nintendo DS. V hantýrke nášho biznisu ide o system-seller – ak by prišla v prvej fáze života NDS, predala by milióny konzol, aj tú moju. Tým, že prišla neskôr, atakovala iné rekordy a patrí jej titul najlepšie predávanej hry v Japonsku za rok 2009. Teraz je otázne, či si na Slovensku nájde viac ako iba jedného nadšeného hráča.
Dragon Quest je totiž japonský pojem. Na poli vlastného žánru JRPG, s renomé najznámejšej série vo svojej domovine (áno, prekonáva aj Final Fantasy) – a v ostatnom svete dosahuje iba zlomok úspechu. Je to obrovská škoda, lebo táto séria v sebe skrýva mamutiu porciu hrateľnosti, akú jej môže závidieť 95 % ostatných hier priemyslu.
Úvodné minúty. Buble vo vás enormná miera očakávaní. Naplnia sa skoro. Deviatka rozpráva príbeh o ochrancoch, ktorí zo svojho vzdušného zámku s obrovským stromom Yggdrasil zostupujú na zem, aby sa venovali ľudkom, chránili ich pred zlom, boli im duchovnou oporou. Za dobré skutky získajú esenciu láskavosti, tú obetujú stromu na streche Observatória a celé roky čakajú, kým na ňom začnú kvitnúť figy. V tom momente príde Nebeský expres a zoberie ochrancov do zasľúbenej zeme.
Prvá hodina vás prepína medzi jednotlivými svetmi – Observatóriom s kolegami s aurami a dedinkou príznačne nazvanou Angel Falls, kde v neviditeľnej podobe pomáhate dedinčanom so stratenými predmetmi či lekciami správania sa k druhým. Väčšinu času skúmate zákutia domov, studní a vidíte, čo si o vás ľudkovia myslia. Na oplátku, tam hore kecáte s kolegami, čo nie sú aktuálne vo svete ľudí a zisťujete, ako sa všetci tešia na prichádzajúci deň. Je to síce pomalý rozbeh, no dáva zmysel a ani na sekundu sa nenudíte. Svet ľudí strieda deň s nocou, tam hore zase odhaľujete nové zákutia zámku a to očakávanie cítiť vo vzduchu. Je to očakávanie poriadnej porcie hry – a tá začne po dvoch hodinách.
Keď sa hlavný hrdina ocitá nie v zasľúbenej zemi, ale známom prostredí Angel Falls. Bez aury, no s opásaným mečom a novými známymi. Spočiatku nevie, ako sa z tejto šlamastiky dostať, preto volí cestu dobra, rozhodne sa konať správne skutky ako doteraz v domnienke, že tak nájde cieľ. Na svojom putovaní skríži cestu s viacerými starostlivými charaktermi jeho formátu, ktoré nemali podobne kúsok šťastia – rytier úfajúci po svojej milej pod kúzlom čarodejnice či celej dedinky sužovanej nešťastím. Práve z nej sa vydá hrdina do sveta plniť väčšie i menšie úlohy, až sa mu príbeh stratí medzi prstami.
Pretože na rozdiel od Final Fantasy, kde vás príbeh stále ženie vpred a je jedným z dôvodov hrania, tu sa možno uspokojiť s úplne prepracovaným svetom. Z kvarteta JRPG vlastností príbeh-postavy-svet-boj sa po pár hodinách prvé duo nenápadne vytráca a dáva priestor druhému. Je to prirodzená súčasť tejto série, ktorá ani nepotrebuje do vašej cesty postaviť mocného zloducha so skupinou menších bossov s vykreslenou minulosťou. Zlo nemá jasnú podobu a nepriateľov stretávate náhodne v divokom neprebádanom svete, nie kvôli túžbe poraziť niekoho nenásytného po moci. DQ IX je cnostná rozprávka s lineárnym postupom, kde vás po stranách čakajú desiatky NPC núkajúce väčšie i menšie questy. A najmä výlety za pokladmi a tajnými zákutiami pestrých pláni či lesov.
Najprv si vystačíte pri vandrovke o jednej osobe, kde môžete hľadať, skúmať a trošku aj súperiť, no pokiaľ si boj chcete skutočne užiť, treba mať vyrovnanú partiu kamošov. Iste, nemôžete pri nich rátať s úplne majestátnym stromom vlastností, ale rozdielne charaktery budú k dispozícii presne tak, ako si ich v pomerne detailnom editore stvoríte. Môžete tráviť desiatky minút pri voľbe výzoru, dôležitejšie však bude určenie povolania – bojovníka, mága, kňaza, zlodeja či majstra bojových umení.
Potom ich vyskúšate v súbojoch na ťahy v klasickom štýle, kde vás nemá čo prekvapiť – fyzické útoky, mágia či použitie predmetov. Ale zároveň aj archaická vlastnosť, že v boji neviete odhadnúť poradie, v ktorom vaši kamoši bojujú, klasický to neduh série. Oveľa lepšie zistenie je, že z náhodných súbojov sa séria postupne dostáva k modernejšiemu zobrazeniu nepriateľov na mapke. Nepriatelia sú rôznorodí a autori sem nasypali živých, neživých, drakov, banditov a nevynechali pre sériu typických slimov. Samozrejmá je špecializácia na určité typy zbraní, brnenia, kúzel i distribúcia získaných bodov do schopností. Menej tradičná je možnosť vystriedať celú profesiu s nadobudnutými vlastnosťami, takže oddaní hráči budú môcť na jednej postave vytrénovať jednu a potom aj inú profesiu s väčšinou výhod. Stále platí, že prvotná voľba je veľmi dôležitá a určuje rovnorodé zloženie partie.
Popri skúmaní a boji objavíte megalomanský aspekt hry. Okrem základných questov tu nájdete kopu vedľajších. Môžete sa vrhnúť do alchýmie, ktorá núka tisícku predmetov, kde kombinujete všemožné ingrediencie typu konské lajno až po mocný artefakt z dungeonu. Nezabúdajte na všetky truhlice, kde sa skrývajú potrebné kľúče. A určite si nenechajte ujsť honbu za pokladmi roztrúsenú po celom svete, lebo čo poklad, to náhodne generovaný dungeon s bossom. Povedať dĺžku hry z fleku je nemožné – príbeh azda zaberie 35-40 hodín, ale tie desiatky hodín zábavného skúmania sveta čo nasledujú...
Putovanie je akoby rozdelené do mnohých oblastí, svetová mapa je rozsiahla a skrýva množstvo obsahu. Základná formula znie nasledovne: opustíte dedinu, vandrujete po svete, aby ste sa dostali cez kus sveta do ďalšej dedinky. S vlastným ekosystémom, obyvateľmi v núdzi a občas sa na spestrenie dostávate k ďalšej spirituálnej otázke. Čast questov vám totiž zadávajú duchovia, ktorí tu bezcieľne vandrujú po zemi a vedia, že pokiaľ im niekto nepomôže, nenájdu cestu k vykúpeniu. To je pomaly až ukážka Aligieriho putovania duší v očistci, ktoré sa z patovej situácie nevedia pohnúť. No vďaka vášmu zásahu (nezabúdajte, že ste bývalý prisluhovač s aurou) sa môžu vyslobodiť. Je to veľká miera satisfakcie podporená dobrým scenárom – a najmä odzrkadľuje jeden obrovský podstatný fakt. Questy v DQ IX nie sú nahádzané do sveta iba samoúčelne, aby ste sa nenudili a autori našli pre ňu využitie.
Naopak, tvorca série Yuji Horii zvolil láskavý, horlivý prístup a ten postupne prenáša na vaše hranie a vlastné pocity. Sú to pocity zadosťučinenia a zároveň si nemožno nevšimnúť, ako si Japonci do hry prepašovali svoje otázky duchovna a náboženstva. Tých pár pohanov medzi vami sa nemusí zľaknúť, je to skôr otázka, ako do hry zapadajú kostoly (ukladáte v nich postup v hre prostredníctvom spovede – dokonca aj pri vypnutí DS dostanete požehnanie) či kňazi (slúžia na oživenie parťákov, keď umrú v boji a preto ich musíte dotiahnuť k duchovnému zástupcovi). Ale ten hlavný odkaz hry je pomáhať svojim blížnym – iste, túto mantru vyznávame aj pri desiatke iných RPG, no tu sa pri absencii pomsty či iných pocitov vynára na povrch oveľa rýchlejšie a zreteľnejšie.
Všimnite si maximálne využitie dvoch displejov - na vrchnom zbesilý boj, na spodnom krásny prehľad.
|
Vyšli sme si na šupináča, po dosiahnutí dvadsiateho levelu sa nám bojuje fajn.
|
Každý predmet má neskutočné štatistiky, zasadne do výbavy postavy - a takých je tu aspoň tisíc!
|
A keď sme pri pomoci blížnemu, nemožno nespomenúť multiplayer. Síce iba v lokálnej forme, preto sme si pri minulej návšteve Tokia nemohli nevšimnúť davy ľudí pri obchodných domoch či vybraných železničných uzloch, kde sa Japonci zastavili na ceste z práce či zo školy bojovať vo virtuálnom svete. Na výstave Tokyo Games Show sa priamo rozdávali questy cez Wi-Fi, čo je ďalšia ukážka využitia on-line módu. Wi-Fi komunikácia funguje naplno pre tri aktivity – hranie s ostatnými, získavanie nového obsahu (vedľajšie questy majú čísla, časť máte v hre hneď, ďalšie sa každý týždeň objavujú na stiahnutie) a Canvass mód. Táto sociálna vychytávka umožňuje zavrieť vaše DS so zapnutou hrou a cestovať po meste. Keď nájde podobne zapnuté DS, prebehne medzi nimi výmena charakterov, t.j. váš hrdina sa objaví v cudzom DS a iný zase v krčme u vás. Potom si možno pozrieť jeho vlastnosti, výbavu alebo aj cenné mapky pokladov. Toto je ale opäť primárna otázka na Japoncov, ktorí nakúpili viac ako 4,3 milióna kópií hier a po jazde metrom majú plné krčmy hrdinov. V západnom svete zatiaľ Square-Enix predal cca 450 tisíc kusov, takže na stretávanie a výmenu predmetov by bolo potrebné skôr vyhlásiť samostatný snem hráčov. Viete už, prečo Japonci takto stoja pred obchodmi? Ale pozor, ak sú medzinárodné verzie hry kompatibilné, podniknem v septembri experiment a postavím sa vedľa nich, či mi neposunú pár zaujímavých mapiek. To bude už pravý suvenír z Tokia!
Dragon Quest je fenomén a najnovší diel šitý na mieru DS je výbornou ukážkou žánru. A dôkazom, že JRPG nie sú mŕtve! Majú stále miesto v hráčskom svete, odzbroja vás svojou hrateľnosťou i prístupom a na pomery DS je to audiovizuálne príťažlivá hra s peknou grafikou a podmanivou hudbou. Tento rok nemá zmysel investícia do ničoho iného, DQ IX vydrží minimálne do Vianoc. Jeho nekonečný obsah je navyše krásna ukážka, ako hráča udržať pri hre aj po záverečných titulkoch. Nie, nielen ten, DQ IX je vôbec lekcia pre herný priemysel ako tvoriť hráčske klenoty.
RECENZIE HRÁČOV |
DS
Vývoj: Square Enix / CENEGA / Level-5 Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|