GOLDEN SUN: DARK DAWN |
GOLDEN SUN: DARK DAWN |
Golden Sun je známa RPG séria ešte z čias GameBoy Advance, kedy vyšli v rokoch 2001 a 2003 dve solídne hry rozprávajúce príbeh o zlej situácii vo svete, v ktorom panovala mágia, potom ju museli zrušiť, resp. obmedziť, no svet chradol, preto ju vrátili naspäť udalosťou zvanou Golden Sun. No aj po nej sa svet rozdelil na dve frakcie, lebo sa nedostal do normálnych koľají – sopky, zemetrasenia, pohromy vyvolali otázky či Golden Sun bol potrebný. S ním je spojený osud otcov hrdinov, sú čiastočne obdivovaní i zatracovaní za to, čo pred 30 rokmi vykonali. Čas zahojí rany, ľudské osudy sa posunú ďalej. Rovnako aj predošlí hrdinovia riešia nové trable, napríklad svoje poslušné i neporiadne ratolesti. Starí dobrodruhovia majú okolo päťdesiatky a púšťajú deti do sveta.
Trio hrdinov namiešané do vhodného charakteristického mixu bežnej RPG teda odchádza za vlastným dobrodružstvom. Rozvážny Matthew, bláznovstvá stvárajúci Tyrell i šikovná Karis putujú po svete, riešia najprv zdanlivo obyčajný problém - Tyrell chcel lietať na vzácnom stroji, ale pri nedostatočnej skúsenosti havaroval - no v hre bude väčšie bremeno celého sveta.
Pokiaľ ste nehrali prvé diely, v prvej hodine budete tápať. Golden Sun chrlí neskutočné množstvo vlastných termínov, oblastí či vzácnych schopností. Iste, núka sa tu encyklopédia zapisujúca všetky fakty i postavy a viete sa do nej dostať priamo z dialógu, ktorý ste nepochopili, no vstup do hry nie je hladký a vyžaduje si veľkú mieru sústredenosti (t.j. neoplatí sa hru spustiť, keď máte ísť 20 minút vlakom). Potom sa počet termínov upokojí, zmizne aj počiatočná iritujúca miera, kde sa otcovia boja pustiť deti do sveta, neustále ich poučujú a bavia sa medzi sebou, či je to dobrý nápad a vy máte sto chutí im povedať: „Zavrite klapačky a pustite ma!" Nenechajte sa odradiť, zatnite zuby a prvé hodiny treba zvládnuť, aby sa ukázala postupne krása celej hry. Ale je prekvapivé, že vstup je ťažkopádny vo všetkých smeroch. Nie je tu zaujímavý príbeh, hudba nemá žiadnu výraznú melódiu (rozozvučí sa tak v štvrtine) ani grafika príliš neexceluje a hrdinov si možno obľúbite v manuáli, nie na obrazovke.
Čo sa stane, že Golden Sun získal pomerne solídne hodnotenie? Zlepší sa takmer všetko. Po morálnej lekcii a nudnej prvej hodinke sa deti konečne vydávajú do sveta, skúmajú okolie, nájdu prvý dungeon a život hráča je veselší. V momente odchodu z náhornej plošiny sa začnú RPG elementy vylepšovať. Pohyb po svete je pekne prepracovaný na čele s prehľadnou svetovou mapou (kópiu nájdete aj v balení s hrou), malými mapkami jednotlivých lokalít a predovšetkým výborným dizajnom. Nejedna mapka obsahuje slepú cestu a rýchlo vás presvedčí o skúmaní každého zabudnutého rohu pre objav pokladu.
Navyše, cesta vpred nie je vopred daná, Golden Sun pracuje s Psyenergy, vlastnou verziou mágie tak, že ju možno využívať nielen v boji, ale aj v teréne. V praxi vidíte na mapke, kam ísť podľa šípky, no v ceste zrazu stojí balvan. Preskúmate aktuálne možnosti a hneď uvidíte možnosť Move, ktorá umožní pohyb predmetov, odstraňovanie prekážok a neskôr riešenie malých puzzlov. Je to vítané spestrenie, ktoré obohacuje typické pochodovanie a hľadanie truhlíc. Psyenergy sa rozrastie o ďalšie kúzla, dajú sa vyčarovať výhonky z rastlín, po ktorých sa dá liezť a úroveň puzzlov sa postupne zvyšuje. Svet je plný typických malebných mestečiek a dedín, kde čakajú NPC s vedľajšími questíkmi, kde sa zahráte na poslíčka, ale výnimočne je skladba questov vzácne pripravená tak, že ani nebojové úlohy nenudia. Zadávateľmi sú bežní ľudia, ale aj magické bytosti, skladba postáv je vyrovnaná. Väčšinou chodíte po vlastných, no čím viac zákutí sveta odkryjete, tým sú vzdialenosti väčšie – niektoré prekonáte na člne.
Samotný boj zdieľa prvotné rozčarovanie, a potom sa výrazne zlepší. Keď bojujete s prvými nepriateľmi, je to trošku monotónny pochod. Pár fyzických úderov, jedno kúzlo (akurát many je často málo), vybavené. Potom sa len preklikať nekonečnými štatistikami (za každého nepriateľa, skúsenosť či zlatú mincu musíte kliknúť ďalej) a ste späť vo svete. Letargia z prvých bojov sa hneď zdynamizuje, len čo vám tatkovia predstavia djinnov. Naďalej budete mať v hre typické možnosti používania úderov či predmetov, ale djinnovia majú úplne iné vlastnosti a sú nesmierne vtipní už od prvého tutoriálu.
Djinnovia pripomínajú summonov či eidolonov z Final Fantasy. Sú prepojení s vašou postavou, zvýšia jej vlastnosti, ponúknu viaceré schopnosti. Hra núka viac ako 70 djinnov, každý podlieha príslušnému elementu (voda, vzduch, zem, oheň), do boja prináša ofenzívne i defenzívne ťahy. Djinnovia sú bezosporu už od začiatku vrelo prijatí a zvyknete si na nich rýchlo, pretože odklon od typických bojov je veľmi vítaný. Boj s djinnom je vždy fajn a jeho mocné kúzlo pri súboji s presilou dominuje.
Zhruba po piatich hodinách sa Golden Sun utešene rozbieha. Objavujete nové lokality, príbeh z minulosti dáva zmysel a hrdinovia čelia zvláštnym skúškam. Občas vás bude iritovať náhodný súboj, dlhočizný dialóg (hra si na nich dáva záležať a niekedy máte štyri možnosti na odpoveď, ale zbytočne zdržiava) a spomaľujúce tempo vás občas zamrzí. Rovnako aj menu s nekonečnými nutnými potvrdeniami. Tá grafika sa postupne zlepší, hoci slabý dojem z prvotnej plošiny pretrval, nasledujúce lokality sa ukážu v oveľa lepšej kvalite. A najmä ich prepracovanosť a množstvo ciest vás poteší. Len ten soundtrack je zväčša nevýrazný a na dobrú melódiu aby ste si pomaly počkali desať hodín.
Golden Sun: Dark Dawn je úplne klasický zástupca JRPG žánru, ktorý má prekvapivo slabší úvod, no potom odhalí svoje tradičné kvality. Výborne prepracovaný svet s desiatkami postáv a dobrodružstiev, solídny bojový systém s milým osviežením v podobe djinnov a slušnú mieru taktiky. Príbehová vetva poteší skôr znalcov predlohy, noví hráči sa budú spočiatku strácať. Krivkajúce tempo, občas slabá grafika a nevýrazné prvky sťahujú kvality hry nadol. A Dragon Quest IX, ktorému nemá šancu minulý či tento rok konkurovať, no už pri prvom boji ho strašne pripomína (tip: autori prebrali postavičku Slimea).
RECENZIE HRÁČOV |
DS
Vývoj: Nintendo / Conquest / Camelot Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|