SWARM |
SWARM |
Kde bolo, tam bolo, žila raz jedna kolónia roztomilých modrých mimozemšťanov. Swarmites, ako sa národ hlúpučkých modrých príšeriek volá, sa ako usilovné včeličky stará o svoju materskú loď, ktorou je živý organizmus s príznačným menom Momma. Momma sa však jedného krásneho dňa vytrieska na neznámej, nehostinnej planéte a tak sa Swarmíci musia pustiť do záchranárskych prác.
Swarm pochádza z dielní štúdia Hothead známeho aj ďalšími arkádovkami, napr. Deathspank či Penny Arcade. Vývoj hry začal už v roku 2006, keď sa firma zúčastnila súťaže so svojim indie projektom zameraný na dynamickú AI schopnú reagovať na podnety hráča, ale aj na interné konanie medzi jednotlivými prvkami početnejšej CPU riadenej skupiny. Jeden z autorov dokonca na tomto prototype založil svoju dizertačnú prácu. Hothead sa na súťaži zadarilo, vyhrali 300 000 dolárov a hoci to pár rokov trvalo, Swarm sa v dnešných dňoch teší popularite konzolového publika.
Úplne najzákladnejší herný motív Swarm je extrémne jednoduchý. Dostaňte sa aspoň s jednou živou potvorkou z pôvodnej skupiny 50 členov z bodu A (štart levelu) do bodu B (koniec levelu). Lenže tento prístup vám vydrží možno tak v prvom leveli. Tu sa dozviete, že mimozemšťanov kontrolujete ako jedno veľké stádo, ale jednotlivci majú aj odrobinku vlastnej inteligencie a dokážu za zariadiť podľa diania na obrazovke. Modrá tlupa dokáže skákať, rozptýliť sa do priestoru alebo naopak sa zgrupiť, vyskakovať jeden po druhých a vytvoriť tak akési živé rebríky.
Druhý level ale už na základnú ideu začne nabaľovať ďalšie, vedľajšie motívy. Nestačí totiž len prejsť všetky nástrahy úrovne. Pre odomknutie ďalšieho levelu je potrebné dosiahnuť určitý počet bodov a pri napĺňaní tohto limitu pochopíte ostatné kľúčové vlastnosti titulu. Primárnu úlohu pri rátaní skóre má multiplikátor (násobič), ktorý rastie podľa toho, ako sa vám podarí zbierať body. Ak ale na chvíľu zastanete, narastanie multiplikátora skončí a pohľad na ukazovateľ „1000 bodov krát multiplikátor 1“ je trošku smutnejší ako v prípade „65 835 x 46“. Lenže, ako získať čo najväčší násobič?
Smrťou. Smrť napichnutím, smrť uhorením, smrť mínou, smrť zožraním, smrť pádom, smrť elektrinou, smrť cirkulárom, smrť zavalením, smrť v láve – smrť všade, kam sa pozriete. Swarmíci pri prechádzaní levelmi nachádzajú rôzne pasce, mechanické zábrany, nepriateľov, priepasti, lávové polia, elektrické výboje, padajúce meteority a množstvo ďalších po krvavom kúpeli volajúcich prekážok. Smrť každého mimozemšťana o niečo zvýši multiplikátor a tak budete Swarmíkov veľmi ochotne posielať do tých najkrvavejších jatiek len kvôli tomu, aby sa vám zvýšilo skóre.
Tak trochu sadistický nápad sa v Swarm pretavil do extrémne zábavnej podoby, budete s úsmevom na perách pozorovať, ako sa potvorky zapálené menia na zbesilo pobehujúce fakle, ako ich telíčka lietajú vzduchom, narážajú do „obrazovky“ a tvoria sa z nich modré machule. Budete ich úplne cielene posielať do priepastí medzi plošinkami, nechať vybuchovať zápalnými sudmi, napichovať na ostré koly, upaľovať plameňometmi, rezať cirkulárkami, trhať nášľapnými mínami či požierať mechanickými pavúkmi. A to všetko v mene násobiča. Je jedno, ako veľký pacifista sa snažíte byť, takáto kruto-milá zábava aj vo vašich očiach vykúzli iskru záujmu.
Päťdesiat nešťastníkov by pri takomto štýle hrania skončilo na obetnom oltári za pár sekúnd, našťastie dizajn levelov počíta aj s liahňou Swarmíkov a s checkpointami. Hoci hra ponúka iba 10 levelov (+ 2 bossov), vďaka vyššie opísanému sa herná doba pohybuje na úrovni šiestich hodín. Prejdenie úrovne s dostatočným počtom bodov totiž vyžaduje daný level dokonale spoznať, zistiť, kde sa nachádzajú, aké prekážky, kde sú roztrúsené body, kde krabice, ktoré treba rozbiť a podobne. Výsledná rovnica nakoniec pozostáva práve z prekážok, bodov, checkpointov a liahní. Musíte vedieť, kde si môžete dovoliť obetovať 40 swarmíkov, kde 20 a kde len desiatich.
Pri tom všetkom si hra zachováva svoj pôvodný nádych skákačky. Modrá grupa bude pod vašim velením preskakovať cez priepasti, elektrické ploty, obiehať plameňometné veže, vyhýbať sa láve, stavať živé stĺpy a podobne. Teda, samozrejme, okrem prípadov, kedy budete všetky tieto zábavné vsuvky zámerne používať pre narastanie multiplikátoru. Občas je dokonca do level dizajnu zakomponovaná nejaká interaktívna pomôcka – bomby, ktoré môžete hádzať, svetlo zjednodušujúce postup nočným levelom a podobne.
Vo všeobecnosti však dizajn levelov nekorešponduje s ich počtom. Pri 10 „mapách“ by človek očakával viac typov prostredí, stále nové a nové vychytávky, pasce a nepriateľov. Obmieňanie je pritom veľmi slabé, takmer stále pobehujete v rovnakých prostrediach, bez zásadnejších zmien či vylepšení. Pritom grafický základ Swarm je viac ako slušný, vizuál má svojský podtón, ktorý presne korešponduje s dianím na obrazovke. Animácie a efekty smrtí sú zábavné aj dobre vyzerajú.
Pre niektorých hráčov môže herný koncept predstavovať nepredstaviteľný problém. Neustále opakovanie niektorých pasáži, boj o každú jednu odrobinku z DNA, plánovanie samovražedných útokov a nekončiaca honba za vysokým násobičom môže navodzovať pocit frustrácie. Swarm rozhodne nepatrí k ľahkým hrám a ak trpíte akútnou už-teraz-fakt-vyhodím-ten-sku*****-gamepad-von-z-okna-tídou, radšej si vaše herné nádobíčko priviažte motúzikom o zápästie. Budete to potrebovať.
Pre vytrvalých jedincov nekončí putovanie Swarmíkov dohraním kampane. Veľmi silnou motiváciou je porovnávanie vlastného skóre s priateľmi alebo v celosvetovom rebríčku. Každý z prejedených levelov má tieto hodnoty zobrazované samostatne a neraz je pohľad na výsledky konkurenciou na zaplakanie (resp. na zaplakanie je takmer vždy vlastné skóre). Pri prvom prejdení levelu máte problém vôbec prekročiť stanovený bodový limit, každý ďalší pokus je vďaka časovým bonusom a najmä vďaka poznaniu jeho dizajnu spravidla odmenený zvyšujúcim sa skóre. Verte mi, že keď sa vám na 148. pokus podarí v jednom z levelov prekročiť potrebných 1 500 000 bodov a vy sa nesmierne tešíte, pohľad na rebríček s top výkonmi okolo 55 000 000 ihneď všetko nadšenie schladí na bod mrazu.
Ďalšou motivačnou barličkou, o ktorú sa Swarm opiera, je zbieranie medailí. Presná evidencia o tom, koľko mimozemšťanov vďaka vašej vrodenej krutosti prišlo o život spálením, napichnutím a podobne sa premieta do bronzových/strieborných/zlatých odmien za daný typ smrti. A vy predsa nikdy nedopustíte, aby vám niektorá zo zlatiek ušla, však? Pacifisti či nie, jedna vec je jasná. Takto roztomilo krutá hra tu už dlho nebola a aj keď zabíjanie Swarmitov v mene Mommy nemusí na prvý pohľad vyzerať ako zábava, opak je pravdou.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Ignition Entertainment / Hothead Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|