Vývoj LA Noire nebol vôbec jednoduchý |
Bývalí zamestnanci z Team Bondi sa rozpovedali o vývoji L.A. Noire, o terore, zlom manažmente firmy a nulovej starostlivosti o nich.
Bývalí zamestnanci z Team Bondi sa rozpovedali o pozadí vývoja L.A. Noire, o terore, zlom manažmente firmy a nulovej starostlivosti o nich. Aj preto vývoj trval dlhých sedem rokov a začínal ešte v časoch PS2 a pôvodne bola vyvíjaná pre Sony. To v roku 2004 precenilo šéfa štúdia Brendana McNamaru (tvorcu The Getaway, na obrázku), ktorý preinvestoval desiatky miliónov dolárov určených na technológie za prvý rok. Za slabé výsledky a prešvihnutie finančných limitov ho následne v roku 2005 poslalo spolu so štúdiom k vode.
McNamara mal však šťastie (a zamestnanci smolu), keď ich začiatkom roka 2006 prevzal Rockstar, ktorý mal s hrou viac trpezlivosti ako Sony a napriek štyrom odloženiam, prerobeniam, portovaniam, sa postaral o to, aby vyšla a bola kvalitná. To sa im podarilo lepšie ako Take 2 s Duke Nukem Forever.
Na druhej strane malo to svoju cenu, daň si to vybralo na zamestnancoch, ktorí opísali pracovné podmienky ako veľmi zlé. Šéf McNamara bol zlostný a hrubý, navyše viedol firmu úplne neefektívne a nechcel urobiť nič pre svojich zamestnancov. Tí pracovali 12 hodín denne aj cez víkendy. Priemerný pracovný čas sa pohyboval okolo 60 hodín týždenne, v extrémnych prípadoch 80 až 110 hodín. Napriek tomu, keď sa do práce oneskorili o 15 minút, dostávali napomenutia. Pritom nikto nikdy vo firme nedostal zaplatené nadčasy (za niečo podobné EA musela na súde zaplatiť 30 miliónov dolárov).
Niektorí dali výpovede aj tesne pred vydaním hry a to nebolo len pred vydaním hry, na hre sa vystriedalo možno viac ľudí ako na Duke Nukem Forever. Podľa jedného programátora, ktorý vo firme robil tri roky, raz opustilo tím 45 ľudí - náhle dostalo výpoveď 11 zamestnancov a ďalších 34 sa hneď rozhodlo odísť s nimi, z toho bolo 25 programátorov. Odchádzali napriek tomu, že nemali inú prácu, ale lepšie im bolo byť nezamestnanými ako znášať pracovné podmienky vo firme. Preto musela firma príjmať ľudí úplne bez skúseností a stávalo sa, že na hre robili čisto nováčikovia. Jeden z bývalých zamestnancov povedal, že práca bola najväčším sklamaním jeho života.
Zamestnanci si spomínajú, ako sa bežne na mesiac stali neproduktívnymi, keď museli zaúčať a koordinovať nových ľudí. Niektorí robili na niekoľko systémov naraz, teda napríklad robotu štyroch ľudí. Keď prišiel Rockstar na kontrolu, tak bol šokovaný ako to tam funguje, ale zjavne s tým nič nespravil.
McNamara kládol na ľudí nerealistické nároky, hra mala nerealistické ciele, často kričal na celé štúdio a všetkých štval. Takmer každý rok bol projekt 12 mesiacov od dokončenia. V roku 2008 všetko po gameplay stránke fungovalo, framerate nemal problémy, ale väčšina hry stále chýbala a napriek tomu bolo vydanie stále naplánované na rok 2009.
Čo je najhoršie, McNamara si tieto veci ani nepripúšťa a na otázku, čo by zmenil, ho napadlo len miesto vývoja hry, namiesto Sydney v Austrálii by volil Londýn alebo New York. Hlavne pre vyššiu podporu od vlád, ale možno by si potom aj uvedomil, čo robí, keby sa na neho a na firmu začali hrnúť žaloby.
Nakoniec počet ľudí pracujúci na hre ukazuje aktuálna aktivita bývalých zamestnancov Team Terror Bondi, ktorí vytvorili stránku www.lanoirecredits.com. Stránka pridáva najmenej stovku ľudí, ktorí na LA Noire robili a neboli v nej uvedení, čo je proti pravidlám medzinárodnej asociácie vývojárov. Oproti tomu v tomto ohľade napríklad Gearbox pri Duke Nukem dal výzvu všetkým autorom, aby sa ozvali a dostali do titulkov.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Dragon Age: The Veilguard 226
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 44
- RECENZIA: Call of Duty: Black Ops 6 102
- Za akú cenu poskladáte herné PC s novými Intel Ultra procesorom? 159
- Novembrové hry 27
- Aké boli najpredávanejšie hry v USA za posledných zhruba 20 rokov? 89
- DOJMY: Indiana Jones and The Great Circle 42
- Google dostalo v Rusku pokutu väčšiu ako celosvetové HDP 88
- Očakávaný procesor Ryzen 7 9800X3D bol oficiálne predstavený 185
- GTA San Andreas má 20 rokov, technický riaditeľ spomína na pôvodné plány hry 101 zobraziť viac článkov >
Xbox 360
PC PS3 PS4 Xbox One Switch Vývoj: Rockstar / Team Bondi Štýl: Akcia / Triler Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|