AMERZONE - THE EXPLORER'S LEGACY |
AMERZONE - THE EXPLORER'S LEGACY |
Napriek tomu, že si stále častejšie a častejšie pripomíname horko-sladkú frázu o tom, že tu už nikto nič negarantuje, máme stále v talóne niekoľko skalopevných istôt. Napríklad tú, že pri hraní produktov s rukopisom zosnulého Benoita Sokala vás čaká pomalé, ale zároveň podmanivé dobrodružstvo. Chytí a zavedie vás do svetov, ktoré na mape nenájdete, no zároveň sú tajomne krásne a pútavé. Síce s trýznivou minulosťou, ktorá sa neustále bráni technologickému pokroku, ako ho poznáme zo skutočného života, ale svojím spôsobom romanticky čarovné.
Francúzsky Microids to jednoducho stále vie a napriek tomu, že sa žiadnej novinky od podpisom Sokala už nedočkáme, rozhodli sa parížski harcovníci oprášiť majstrovu prvotinu. Takmer všetci poznáme Syberiu. Teda minimálne všetci tí, ktorí holdujeme adventúram a do príbehových dobrodružstiev skáčeme po hlave, pixel nepixel. Hoci je tretí diel Syberie subjektívne najslabší, posledná výprava Kate v The World Before nám napravila chuť. Mľask-mľask. A potom tu máme množstvo ďalších dobrodružstiev, ktoré sú všetko, len nie tuctové. Paradise, Sinking Island či Nikopol – tradičné adventúry prehýbajúce sa pod nánosom prachu. Málokto si však spomenie na Amerzone. Málokto totiž tento Sokalov debut hral.
Zabudnutá cesta do krajiny Amerzone sa dala na sklonku minulého tisícročia ľahko prehliadnuť: ničím originálny vizuál, tuctová hrateľnosť a žiadne 3D efekty, ktoré hrali vtedy prím. Pomalá adventúra z vlastného pohľadu, v ktorej cestujete po vopred určenej trajektórií a na vybraných bodoch sa môžete otáčať, pozerať vôkol seba, interagovať so svetom, lúštiť rébusy, sa nedostala do všeobecného podvedomia hráčov. V roku 1999 totiž dopyt po snových dobrodružstvách nebol najvyšší a povedzme si na rovinu, objavili sa aj lepšie kúsky. Ak by ste si dnes chceli vyskúšať pôvodnú hru, nemusíte mať 4 CD originál (tento klenot sa kedysi za mrzký peniaz predával vo výpredajoch a hrdo si lebedí v pivnici na poličke). A ani to nerobte, hoci bol nedávno rozdávaný grátis. Predlohu nahlodal zub čas viac než výrazne. Slovami klasika vám príde mdlo. Máme tu totiž skvelý remake.
Fenomén troch rozmerov sa na prelome tisícročia dostával do podvedomia herného biznisu po malých krôčikoch (od Mystu a Atlantisu po Rhem, Shizm a podobne zabudnuté vykopávky) a nenechajte sa preto zlákať zaslepenou nostalgiou. Nič to však nemení na tom, že Amerzone má zaujímavý príbeh a predovšetkým atmosféru, ktorá pohltí unavenú myseľ hráča a unáša ho na pokojných vlnách do náručia fantastických scenérií a vynálezov. Je to skutočne tak: žiadne prestrelky, záchrany sveta, hrdinské fantasy a ani sci-fi so svalnatým fešákom v tesnom overale. To, čo je pre Amerzone (a všetky ďalšie „sokalovky“) typické, sa dá zhrnúť ako pokojné, až pomalé napredovanie, nasávanie okolitého univerza. Dokonca až v takej miere, že priam cítite ako si bez stresu a neustáleho náhlenia sa pozvoľne vykračujete, dotýkate sa predmetov okolo seba a užívate si ten pokoj, harmóniu krajiny, v ktorej sa akoby zastavil čas.
Prečo to nostalgické plakanie a nezáživné táranie bez predstavenia hry samotnej? Recenziu jednou vetou si prečítate na sociálnych sieťach a prerobený Amerzone stavia presne na jedinú kartu: pokojné vykračovanie si svetom, ktorého krásy vás svojou jednoduchosťou neustále ohromujú. Nájdete tu niekoľko hádaniek, číselných rébusov, ukrytých kódov na zadanie do tajomnej mašinky a predmetov na použitie. No rovnako ako dialógov, je interakcií minimum. Adventúrenie z vlastného pohľadu je zamerané na odhaľovania krás samotnej zápletky a čistoty (alebo možno aj skazenosti) ľudskej duše a povahy. To nádherné, čo dokáže príroda vytvoriť, vie len človek tak sebecky zničiť.
V úlohe novinára z polovice minulého storočia budete kráčať po stopách francúzskeho objaviteľa Alexandra Valemboisa, ktorý na jednej zo svojich výprav do Južnej Ameriky objavil tajomnú krajinu Amerzone. Otvorenie sa svetu prinieslo nielen skazu nádherných a dovtedy neznámych druhov zvierat, ale aj pôvodných obyvateľov. Medzi faunu patria predovšetkým biele vtáky, ktoré musia celý život lietať (mimochodom, ide aj o názov bývalej Sokalovej spoločnosti, ktorú založil). Aby toho nebolo málo, Valemboisov priateľ z výpravy sa menoval miestnym diktátorom, drancujúcim nádhernú krajinu a vedúci ju do úplného zatratenia. Kontrasty na vás budú pomrkávať na každej obrazovke jedna radosť. Preto sa tempo hrania prirodzene spomalí a nechá vás občas len tak dumať.
Čaká vás putovanie, ktoré začína v malebnom okolí majáku na francúzskom pobreží. Na začiatku neveríte, že Amerzone skutočne existuje, avšak maják vo svojich útrobách skrýva nejedno tajomstvo, no najprv ho musíte odhaliť. Pod rukami vám prejde niekoľko jednoduchých mechanizmov, nájdete kódy k trezorom, či si budete čítať zápisky z denníkov. Predmetov vlastne nepozbierate príliš mnoho a miesto ich použitia vám bude vopred zrejmé. Interaktívnych miest je v jednotlivých epizódach poskromne a aj vďaka nápovede sa nestane, aby ste sa nezmyselne zasekli na tom, že netušíte čo máte spraviť alebo hľadať. Hra sa tak stáva v niektorých momentoch až detsky jednoduchou, ale na druhú stranu je hranie príjemne plynulé.
Postupne sa dostanete špeciálnym dopravným prostriedkom Hydrafloat MKII, ktorý sa vie transformovať do rôznych podôb. Zmena na lietadlo, ponorku, loď či vznášadlo je fajn momentom, pretože dáta sa z klasickej diskety ťahajú za známeho vŕzgania, obrazovka je zeleno-čierna a pamätníci už teraz ronia nostalgické slzy a oprašujú staré mašinky o pár desiatkach MHz (kto nemal tlačidlo turbo, ten nebol king) alebo Didaktik zapadnutý kdesi v skrini tam úplne vzadu. Všetko pôsobí správne archaicky, samotný stroj je hrdzavý až hrôza, pri pohybovaní všetko škrípe, ale dojem z cestovania je úžasný. Nevadí vám ani to, že len sledujete okolia a pohyb nijakým spôsobom (až na prichytávanie sa hákom na vybraných miestach) neovplyvňujete.
Natankujete svoje vozidlo, zadáte mu koordináty, zmeníte spôsob pohybu na jediný možný a presuniete sa na tajomný ostrov so stroskotancom (a oslobodíte veľrybu), zavítate do amazonských pralesov len preto, aby ste sa unikli militantným skupinám. Strávite nepríjemné chvíle vo väzení, budete uspávať hrocha, spriatelíte sa s podivným zvieratkom-domácim miláčikom, stretávate nové a originálne tvory a kultúru domorodcov, aktivujete zložité, mechanické prístroje, vytvoríte si vlastný repelent, kľúč či ozubené koleso, prejdete bariny na žirafách s plutvami miesto nôh a podobne. Idete neustále vpred. Do bájnej krajiny Amerzone, ktorá bola kedysi miestom spätým s prírodou a teraz postupne chradne pod ťažobou autokratického diktátora a všetko v nej hynie. Čakáte raj a ženiete sa neustále vpred s úmyslom konečne nájsť to nádherné miesto. Vytriezvenie bude kruté.
Nebude vám to trvať príliš dlho a herná doba približne desiatich hodín je úplne dostačujúca. Väčšinu času sa budete totiž kochať. Grafické spracovanie je úžasné a vôbec nie hardvérovo náročné. Z obrázkov ťažko nasajete atmosféru prostredia, ale práve o tom to celé je. Detailne spracované okolie si budete vychutnávať na každej obrazovke. Dialógov alebo skôr postáv, ktoré s vami komunikujú, je len zopár, takže skôr vnímate ruchy okolia a na konkrétnych miestach sa spúšťajúcu hudbu. Melódie sú skvostné a vystihujú pokojného a objaviteľského ducha hry. Za hudobnou vložkou stojí Inon Zur, a tým je vlastne povedané úplne všetko.
Jediné čo vás - teda okrem akoby pomalosti hrania a celého putovania – môže nepríjemne prekvapiť, je fakt, že pohyb je striktne animovaný a vopred pripravený. Tak ako kedysi dávno sa môžete na konkrétnom mieste okolo seba pozerať kde len chcete a ak sa môžete niekam presunúť, zmení sa kurzor a plynulou animáciou sa na dané miesto presuniete. Tento model pohybu je značne archaický, ale atmosfére a hrateľnosti Amerzone v žiadnom prípade neubližuje. Tak ako skutočnosť, že v niektorých prípadoch je postup striktne daný, hoci by riešenie hádanky mohlo byť aj jednoduchšie a inokedy je zas samotný problém taký absurdný, že budete očami prevracať.
Nič však nedegraduje samotnú zábavu. Amerzone je príjemná, pokojná a relaxačná adventúra z pohľadu vlastných očí, ktorá pohladí vašu dušu a poteší zrak. Na nič sa nehrá a ukazuje, že aj samotná cesta a nie finálny cieľ môže byť úžasným dobrodružstvom, ktoré v dnešnej až neskutočne uponáhľanej dobe má svoje osobitné čaro. Nie je to typický produkt marketingom masovo propagovaného blockbusteru, iba úžasne pohodová adventúrka s krásnym prostredím a romantickým príbehom o putovaní a hľadaní pravdy.
Amerzone: The Explorer's Legacy nám remakom po viac než 25 rokoch pripomína krásu jednoduchých vecí. Nekopíruje predlohu jedna k jednej, často odbočí z pôvodnej cesty a ukáže inú, rieši problémy úplne odlišným spôsobom ako v predlohe. Tu preskočí časť hry, tam zas doplní úplne novú. Rozdiely nájdete v každej zo siedmich kapitol a je zbytočné na ne viac poukazovať. Nová Amerzone to totiž robí skvele, pretože si berie predlohu len ako príbehový základ a v každej časti ju vylepšuje. Môžete mať pôvodné dobrodružstvo prejdené viackrát a hranie pre vás bude úplne odlišné, ale atmosféra veľmi dobre známa. Jednoducho berte!