SHADOWS OF THE DAMNED |
SHADOWS OF THE DAMNED |
Od ohlásenia Shadows of the Damned boli fanúšikmi japonskej produkcie vkladané do akcie zastrešenej EA nádeje kvôli trom menám. Goichi Suda zo stoličky šéfa svojho štúdia Grasshopper Manufacture realizoval plán záchrany krehkej devy spod náručoe pána pekla s malou kreatívnou výpomocou od Shinji Mikamiho, ktorého snáď netreba bližšie predstavovať. Autor Resident Evil a spoluvinník evolúcie 3rd person akcií však na hre nesie menší rukopis ako Akira Yamaoka. Dvorný skladateľ Silen Hill pre potreby rock-n-rollového chlapáckeho dobrodružstva zložil hudbu, ktorá je jednou nohou v pekle, ale druhou stojí pevne v mestečku ponorenom do hmly.
Trojica mien garantovala, že jazda tam a späť bude svojím spôsobom nielen strelená, ale aj rafinovaná tým najjaponskejším spôsobom, originálna a už vôbec nie opočúvaná. Tak ako sa vzdala pocta 8-bitom v No More Heroes, v Shadows of the Damned sa odrážajú slasheri a béčkové filmy, ktoré sa točia s trochu vyšším rozpočtom, než by si zaslúžili. Suda (s prižmúreným okom) je herným Rodriguezom a jeho lovec démonov Garcia Hotspur aj vďaka chytro zvolenej téme, zveličovaniu a použitému čiernemu humoru je viac Desperadom ako Geraltom.
Démoni sú ako muži, vždy sa snažia dostať do tej najkrajšej ženy
Prototyp zlého chlapca s potetovaným každým centimetrom vypracovaného tela a frajerskou koženou bundou nechodí za démonmi, pekelníci chodia za ním a keď mu zo spálne ukradnú anjela - Paulu, Garcia nepotrebuje prechádzať deviatimi kruhmi pekla a spytovať si svedomie, pre lásku sa pretiahne cez čiernu dieru a naplní otvory nepriateľov horúcim olovom. Je tým typom človeka, čo sa na nič nepýta aj keď je už všetko vymaľované. Nie je sa koho. A ak niečo rozumné utrúsi, nepočujete to cez množstvo nadávok v španielčine.
Nemiestne poznámky sú na mieste a istým spôsobom odrážajú náladu hráča, ktorý obyčajne po vyčerpávajúcom boji šteká na obrazovku „Nažer sa ty, sviňa." Shadows of the Damned nezaprie podobnosť s Resident Evil a typickým pohľadom cez rameno a laserom, ktorý supluje tradičný zameriavací kríž. Mikamiho rukopis je citeľný od prvého po posledný výstrel, no postráda jeho precíznosť. Stáva sa totiž, pre guľka netrafí cieľ tam, kam ukazuje laser alebo sa lepivý granát objaví na inej časti tela, ktorý je takmer nemožné zasiahnuť. Obyčajne k tomu dochádza vo vypätých chvíľach, čo nahráva do karát frustrácii, inak sa po bojoch (prevažne s bossmi a tuhými vlnami) dostavuje pocit uspokojenia sprevádzaného hlasným „uff".
Shadows of the Damned sa neobťažuje s inventárom ani jeho manažmentom a medzi žánrovými kolegami obstojí iba s trojicou zbraní. O zdravie sa starajú fľašky s alkoholom (presne tak, v pekle majú opačný účinok a sú zdraviu prospešné) a vašou jedinou starosťou je mať v zásobe dostatok zubov = munície. Funkčnosť každej zbrane so skolením bossa je rozšírená o sekundárnu paľbu alebo špecialitu ako lepivé granáty, streľba za roh na viaceré ciele alebo mínomet. Účinnosť, rýchlosť prebíjania, ale aj kapacitu zásobníkov zase zvyšujú červené diamanty (upgrady), ktoré nájdete iba snorením za každým rohom.
Myslel si si , že satan je viac na Emo?
Zbrane sú postavené pre monštrá a monštrá majú zase slabé miesta ušité na mieru celému zbraňovému arzenálu a robia ho tak neuveriteľne vyvážený. Základnú pištoľ neodkladáte, pretože do pekelníkov musíte našiť dvakrát viac olova, náboje nešetríte do brokovnice-rozprašovačky ani do extrémne hladného samopalu, ktorý dokáže vyprázdniť zásobník behom sekundy. Hra vyžaduje presnosť a ako taká vás núti použiť správnu zbraň pre dané monštrum. Môžete jej protirečiť, ale prídete buď o muníciu a život. Opakovane. S hľadaním slabých miest nie je žiadna starosť, pekelníci majú na tele červené bubliny, ktoré treba rozstrieľať, v opačnom prípade pálite na hlavu. Shadows of the Damned ale aj tu ponúka milý zvrat, u niektorých je slabina zakrytá pancierom, ktorý potrebujete najskôr odstrániť, iní zase na presné zameranie vám dajú iba krátku chvíľu a ďalší vás naháňajú cez celý level, kým ich neomráči pevná prekážka.
Dávku rafinovanosti do boja vnáša aj temnota. Keď zaleje ulice tma, nepriatelia sú nesmrteľní a čo je horšie, Garcia stráca mobilitu a ak nerozsvieti Light Shotom (má ho každá zbraň a slúži aj na paralýzu) svetlo, tak ho pohltí. Krátkodobý pobyt v temnote tak využívate iba na hľadanie svetelného zdroja alebo ničenie spínačov, ktoré je vidieť iba v tme. Obyčajná akcia a kosenie nepriateľov pôsobí neuveriteľne sviežo a hra s temnotou vytvára potrebné napätie zrovnateľné s časovým limitom a konštantnou hrozbou smrti.
Shadows of the Damned má takýchto trikov v rukáve hneď niekoľko, od stavby nepriateľov, prihadzovaním do mixu minibossov alebo arén s vlnami pekelníkov, mení herné mechanizmy práve v momente, kedy si myslíte, že ste už videli všetko a hra už nemá čím prekvapiť. Zrazu tak plachtíte v 2D skrolovačke, potom zase sa stoporí pištoľ a jej obsah strie(k)ľate do ksichtov obrovských jednookých príšer alebo riešite logickú hádanku so spínačmi a zostavujete level rotovaním blokov s chodníkmi a schodmi.
George proved it as he buried his face in Mary's beaver. Play that harmonica, she purred
Shadows of the Damned má ešte jednu unikátnu vlastnosť a tou je dvojzmyselnosť. Checkpoint, ktorý sa doslova pokaká pred hrdinom, zbraň, ktorá sa predĺži, keď počuje oplzlé reči, východ z levelu úplne náhodou umiestnený do rozkroku sporo odetej dievčiny vo vyzývavej póze na bilboarde, rozpálenie pece rýchlymi pohybmi ruky, brány olemované ochlpením, ktoré musíte spáliť, aby ste sa dostali ďalej a pod. V hre však použité hlášky, prívlastky ako aj názvy (Johnson, Boner) nevyznievajú lacno. Fungujú a čím lepšie ovládate angličtinu, tým viac sa na nich pobavíte. Tu treba dodať, že Shadows of the Damned je výhradne pre dospelé publikum.
Patričná dávka strelenosti a preháňania, tak blízke Sudovi, hraničia so slušnosťou, ale táto absurdnosť nahrádza hororový nádych a robia zo Shadows of the Damned osem hodinovú jazdu (odporúčame sa vyvarovať obtiažnosti easy za každého počasia), ktorá nie je tak vyladená ani nemá produkčnú hodnotu Resident Evil, no hráte ju s radosťou a veľmi ťažko odkladáte ovládač.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
PS3 Vývoj: EA / EA Czech / Grasshopper Manufacture Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|