CALL OF JUAREZ: CARTEL |
CALL OF JUAREZ: CARTEL |
Ako sa dá zničiť kvalitná westernová séria? Jednoducho, presuniete ju do modernej doby, zameriate sa na kooperáciu a vydáte skôr ako bola hra dokončená. Takto postupovali autori z Techlandu pri novom pokračovaní Call of Juarez. Je síce otázne, či to bolo ich rozhodnutie, alebo príkaz z Ubisoftu, jedno je však isté, toto rozhodnutie to bolo zlé. Totiž po hodnoteniach 8.4 pri prvej časti hry a ešte vyššom hodnotení 9.0 pri dvojke tu máme prudký kvalitatívny pád smerom nadol.
Prečo je to celé zle? Exotické prostredie divokého západu s jedinečnou atmosférou bolo nasilu zmenené za zmes rozmanitých prostredí v okolí moderného Los Angeles a mexickej hranice, dvaja charizmatickí hrdinovia boli vymenení za troch ničím nevynikajúcich policajtov, ktorých príbehy a prepojenia sú vtlačené do približne sedem hodinovej kampane.
Autori sa pri tvorbe hry zjavne snažili chytiť konceptu, ktorý nastolil Kane and Lynch 2 alebo najnovšie FEAR 3 a rovnako sa snažili prejsť zo singleplayerového štýlu do kooperačného, ale nedotiahli to ani na polovicu a niekde tam niekde skončila aj celá hra. Spracovanie nedotiahnuté, multiplayer chudobný a nakoniec aj hlavný kooperačný potenciál odsunutý na vedľajšiu koľaj. Možno ešte rok práce by dotiahlo hru na štádia, kedy by aspoň mohla konkurovať podobným titulom, takto ponúka len pár nápadov obkolesených množstvom sklamaní.
V titule preberáme ľubovolnú postavu z troch členov protidrogovej jednotky, každá postava je iná, má vlastný príbeh a vlastné dôvody na boj proti drogovým kartelom. Tieto dôvody sa postupne budú odhaľovať v jednoduchom príbehu, v ktorom prejdete lesmi, getami Los Angeles, nočnými klubmi, skladmi a preženiete sa aj miestnymi cestami a to, či už ako strelec v okne auta alebo dokonca šofér. Svoje šoférske schopnosti budete miešať s repetívnymi prestrelkami a pomalšími scénami naznačujúcimi vyšetrovanie.
Ani jedna stránka z hrateľnosti však nedosahuje potrebné herné uspokojenie. Boje sú repetívne a často frustrujúce, keďže nepriatelia sú cvičení sniperi a s pištoľami vás zostrelia hneď ako vykuknete spoza rohu. Vzhľadom na dlhú regeneráciu zdravia to znamená len pomalý pohyb vpred, alebo neustále opakovanie checkopointov. Ničí to ako spád hry, tak aj atmosféru. Miestami to vyzerá, akoby chceli autori z arkádovej strieľačky vytvoriť vojnovú simuláciu, ale zabudli na možnosti precízneho zamierenia a navyše úplne absentuje systém krytia, ktorý bol už v predchádzajúcej hre a sem sa záhadne nedostal. Ostávajú tak len boje naslepo proti desiatkam gangstrov a červený filter, ktorý vás zahalí po každom zásahu. Spomalenie času ako liek na veľkú presilu síce z minulých hier ostalo, ale je krátke a ledva stihnete zamieriť a zlikvidovať jedného nepriateľa.
Kooperácia síce pekne vyváži obtiažnosť a konečne môžete taktizovať a spolupracovať, v leveloch, ktoré sú priam navrhnuté na obkľúčenie nepriateľov. Ak však hráte sám na pomoc AI rovno zabudnite, ich jedinou prioritou je byť vám za zadkom. Oproti tomu pri kooperácii doslova musíte spolupracovať kryť svojich parťákov a byť im vždy na blízku, všetko sa boduje a vyhodnocuje. Navyše hra spúšťa rôzne challenges, ako napríklad dosiahnuť určitý počet headshotov, kde ten z hráčov ktorý to dosiahne ako prvý, vyhráva úlohu a získava body. Je to príjemné oživenie, žiaľ rovnako ako niektoré ďalšie inovácie sa aj táto stráca sa v mori priemernosti. Nakoniec je prekvapivé, že autori nebrali kooperáciu ako prioritu pre titul a ak si chcete kapitoly zahrať s priateľmi musíte si ich najskôr prejsť a odomknúť, aby sa dostali do lobby ponuky.
Vo fps akcii je možnosť jazdy na autách je príjemný prídavok, ale žiaľ pre absenciu aspoň arkádového modelu jazdy a zle nascriptovanými misiami končí väčšinou len ako ďalšia frustrácia. Podobne doplnkové vyšetrovania, alebo pomalé scény úplne ničia neustále telefonáty, ktoré si na rozdiel od podobne prispatých prestrihových scén musíte pretrpieť. Jedinú zaujímavosť, ktorú kampaň ponúkne je Secret Agenda, kde každá z postáv má svoje špecifické vlastné úlohy a veci na zbieranie za ktoré získava body. Pre získanie bodov vás však nesmie iná postava z tímu vidieť (keďže ide hlavne o nelegálne veci prepájajúce príbeh danej postavy), body môžete získať aj tým, že odhalíte inú postavu ako nelegálne alebo záškodnícke činnosti prevádza, aj keď to platí len v kooperácii, keďže AI o niečo také nemá záujem. Za zozbierané XP body získavate možnosť vyberať si lepšie zbrane na začiatku kapitol.
Multiplayer ponúkne tímové módy Robbery a Cartel deal s bojom gangstrov proti policajtom, ktorých jedinou zaujímavosťou je nutnosť držať sa blízko tímového kolegu pre získanie bodov, podobne získate body aj za sledovanie nepriateľa, ktorého zabil váš kolega. Vyniknutiu zaujímavých nápadov v tomto prípade však zabráni absencia komunity, ktorá sa nemá nádej okolo hry vytvoriť a čoskoro budú servre prázdne. Nakoniec tak ako u každého titulu, ktorý má multiplayer len ako nútený doplnok.
Graficky je titul napriek použitiu nového Chrome enginu 5 prekvapivo slabá, zatiaľ sme nevideli PC verziu, ale grafika sa na konzolách neposunula vpred, skôr vzad. Absentuje kvalitnejší model nasvietenia, vďaka čomu sú všetky nočné levely jednoducho tmavé alebo prešedivené, prepracovanie väčšiny lokalít je nezaujímavé, textúry a objekty často nemajú detaily, zaujmú jedine niektoré prírodné lokality a návrat do mestečiek divokého západu, ktoré však pre zmenu znepríjemňujú popup efekty vecí objavujúcich sa vám pred nosom. Nakoniec popupy a spomalenia (hlavne na PS3) prevádzajú celú hru a dopĺňajú tak scriptové chyby, ktoré nájdete v každej kapitole hry. Technická stránka nového enginu to jednoducho nezvláda.
Rovnako zvuková stránka potvrdzuje poslabšie prepracovanie zvyšku hry a amatérsky dabing skôr prinúti preskakovať prestrihové scény ako si ich aspoň pozrieť. Ak ich náhodou budete sledovať s titulkami, nájdete tam rôzne chyby ako aj rozdiely oproti nahovoreným dialógom. To vás ešte utvrdí o nedokončení celej hry. Ostatná zvuková stránka už nič nedokáže zachrániť a ani viac pokaziť.
Keď si to zhrnieme, titul má relatívne slušný koncept a nápady, ktoré nemôžu vyniknúť pre celkovú nedotiahnutosť titulu. Celá hra vyzerá ako v alpha štádiu, ktorá sa mala v čase vydania dostať do beta verzie. Končí ako nedoladená, nedokončená, s chybami, všetko spolu vytvára len frustráciu. Jediná zábava, ktorá sa v hre dá nájsť je spolupráca v kooperácii, žiaľ ani to dlho nevydrží.
Zatiaľ sú vonku len konzolové verzie, PC verzia hry vyjde o niekoľko týždňov, ale nečakáme, že by ju autori dotiahli k dokonalosti, možno však vylepšia aspoň grafiku a odstránia technické problémy. Skôr ako vo vylepšenie Cartelu dúfame, že bude Call of Juarez séria napriek tomuto nepodarku pokračovať, autori sa v ďalšej hre vrátia späť na skutočný divoký západ (a možno aj v otvorenom svete, ktorý si práve idú vyskúšať v ich ďalšom titule Dead island).