PIXELJUNK SIDESCROLLER |
PIXELJUNK SIDESCROLLER |
Museli by ste sa nachádzať vo Faradyovej klietke šesť poschodí pod zemou, aby sa k vám nedostali takmer perfektné známky akčných komiksovo-dobrodružných adventúr a tona reportáží o najočakávanejšej hre na fronte moderných FPS. Je skutočne ťažké uniknúť blockbusterom v mimoriadne štedrom závere októbra, ktoré nekompromisne zastierajú silou značky absolútne všetku tvorbu navôkol. Keď sa na titulkách skloňujú známe mená, neprekričí Battlefield, nepoloží na lopatky Batmana ani Uncharted.
PixelJunk Sidecroller má smolu, že vychádza v tak nabitom období, že jednohubkám, obyčajne vyplňujúc čakanie na niečo väčšie, sa nedostane pozornosť, akú by si zaslúžili. Ostatne Sidescroller je druhým pokračovaním logickej akcie Shooter, takže nemožno hovoriť o ďalšom regulárnom dieli série PixelJunk, ale skôr o rozšírení rýchlej a dynamickej hry, ktorá započala existenciu ako minihra. Q Games porušuje tento rok už druhýkrát pravidlo (čo nová hra, to nový žáner a žiadne pokračovania), ale v prípade malého štúdia z Kyota sa dá urobiť výnimka.
Sidescrolller je klasická automatová raketkovina. Drobným vesmírnym korábom kosíte nepriateľov prichádzajúcich obyčajne zprava a snažíte sa vyhnúť vystreleným projektilom, padajúcej láve, ohňu a iným nebezpečným prekážkam. Nebola by to však hra od Q Games, keby nemala artové ambície. Sidescroller vsádza na výbornú hudbu od High Frequency Bandwidth a pragmatické až sparťanské grafické spracovanie, ktoré neonóvými farbami, ostrými linkami a transparentnými vrstvami ako keby vypadlo z oka Gravity Crash.
Nie je to ale len vysoká estetická hodnota, ktorá zo Sidescroller robí hru zaujímavou, ale aj inklinácia k prapodstate jednoduchých herných mechanizmov, primitívnej ovládacej schéme a vysokému tempu straty životov – tak typické pre čokoľvek na automatoch. Obtiažnosť v štyroch úrovniach je nastavená tak, aby nefrustrovala a súčasne bola tak trochu ponižujúca. Raketka sa môže opierať o steny, nerozbije sa o skaly, ale stačia dva výstrely a vybuchne v oblaku pixelov. Tri životy a to je všetko, čo dostanete na začiatku.
Štedro rozostavané checkpointy uľavia nervom, no nenechajte sa zmiasť. Obrazovka sa zaplní pomerne rýchlo projektilmi, riadenými raketami, šurikenmi, lasermi a vy sa v tejto smrteľnej zmesi tak povediac stratíte. Vedieť, kde, kedy a kto priletí, sa počíta a to už aj na úrovni Normal. Pri bossoch vás Sidescroller poriadne vytrápi, ak prídete o život, hra sa reštartuje od najbližšieho kontrolného bodu, nepokračuje v ukrajovaní života zo záverečného stroja. Takže sa musíte naučiť pohyby a stratégiu používania zbraní. Čo je zaujímavé, že pri obtiažnosti Casual je dohranie mimoriadne uspokojivé a máte pocit, že ste urobili kus práce. Dohrať na najľahšej obtiažnosti Sidescroller je hračkou, zaberie vám to približne 2 – 3 hodinky, ale tá správna výzva čaká na Hard alebo Brutal.
Z označených nepriateľov vypadávajú power-upy (život, štít) a upgrady pre zbrane, ktoré sú neoceniteľné. Základná strela z guľometu sa zdvoj, ztroj, zoštvornásobí a na najvyššom levelli pľujete guličky takmer na všetky smery. Podceňovaný granátomet páliaci veľké gule zase zvyšuje ich počet a dokáže s nimi kopírovať povrch bez presného mierenia. A to budete potrebovať pri tretej zbrani – laseri. Je najsilnejšou a najpomalšou zbraňou. Lúč však dokáže prejsť z jednej strany na druhú a berie všetko so sebou, čo mu stojí v ceste. Takto sa dá dvomi ranami zlikvidovať rovno celá vlna.
Čo level, to nové prekážky. Nejde len o nové typy nepriateľov, vyšší počet na obrazovke, ale čoraz viac za zapája aj prostredie. Padajú zo stropov kamene, unikáte pred lávou, v ľadovom svete musíte rezať steny lúčmi, opatrne sa pohybovať v laserovom poli, kľučkovať pomedzi pohyblivé časti alebo v úzkych priechodoch jaskyne, pretože sa zrýchluje skrolovanie. Sidescroller si mnohé kulisy a pravidlá požičiava zo Shooter. Láva sa ochladzuje vo vode, zapáli plyn a v úrovniach narazíte na staré známe chrliče, biomechanizmy aj metače šurikenov či cirkulárky prerezávajúce sa ľadovou masou.
Sidescroller je vybavená kooperačným režimom, na jednej obrazovke kosíte nepriateľov vo dvojici (iba offline) so zdieľaním životov a obsahuje aj online rebríčky. Pri checkpointoch tak vidíte, aké je aktuálne maximálne skóre. A to je bohužiaľ celá pridaná hodnota. Môžete skúšať vyššie obtiažnosti, hľadať skryté symboly a vyčistiť levely na 100%, je to však málo. Challenge alebo arkádový režim, prípadne odomykanie stálych upgradov by boli novou krvou, ktorú Sidescroller potrebuje po dohraní.
Sidescroller má však jednu výhodu, je absolútnym relaxom od všetkej tej veľkej produkcie a vysokých rozpočtov. V malej hre sa ukrýva kopec nápadov, ktoré fungujú dokonale. Keby sme mali vybrať jeden moment, bola by to posledná úroveň, v ktorej sa neónový kolorit narúša defektami a pixelizáciou ako sa snaží boss predrať z pozadia a zhmotniť pred vami. Sidescroller je ideálna na relax, ale nebude dlho trvať. Inak sa pripravte na poctivo odvedenú prácu, v ktorej Q Games, nikdy nesklamali.
RECENZIE HRÁČOV |
PS3
Vývoj: SCEE / Q Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|