STRONGHOLD 3

STRONGHOLD 3

4.5

Pevnosť, ktorú neochránia žiadne hradby

Recenzia na PC verziu

Je tu a chrabrí obrancovia sú odhodlaní vystúpiť na hradby a brániť opevnenie do posledného muža. Ale oplatí sa? Stronghold 3 sme chceli a teraz sme ho aj dostali, ale možno by bolo lepšie, keby radšej nebol. Pretože nie je nič horšie, ako keď sa na niečo tešíte a napokon vás čaká trpké sklamanie. Navyše podčiarknuté nezmyselne vysokou sumou, o ktorú prídete spolu s chuťou hrať.

Vstup na šľachtický dvor nie je vôbec pompézny. Ste ako hosť v podradnej reštaurácii, kde vám na stôl ledabolo pohodia zamastený jedálny lístok. Ešte aj rytier na ploche na vás zazerá, akoby vám chcel zjesť večeru. Nevadí, Stronghold si nikdy nepotrpel na uvítacie ceremónie, ale pokúšal sa osloviť obsahom. Zoznam herných módov vyzerá celkom fajn. Ako asi tvorcovia vyriešili ťaženie, ktoré rozdelili na vojenskú a ekonomickú kampaň? Znie to ako dobrý nápad, alebo žeby nie?

Prvé dve misie vojenskej kampane už primitívnejšie ani nemohli byť, ale ok, príbeh sa nejako rozohrať musí. Zákerný rival Wolf sa vrátil, plánuje odplatu, treba mu zakrútiť krkom, detaily sú nepodstatné. Tretia misia už vyzerá nádejne. Výstavba skromnej základne a odrážanie niekoľkých vĺn nepriateľov, na rozbeh môže byť. Prví útočníci prichádzajú, moji sedliaci a vrhači oštepov s nimi nemôžu mať problém. Máme lepšiu pozíciu a drevené palisády tiež zaberú, či? Len na chvíľu si odskočím do tábora, osadníci žerú, akoby držali mesiac hladovku, zásoby sa prudko míňajú. Musím postaviť viac fariem, oveľa viac fariem. Len keby bolo kde.

Stronghold 3
Stronghold 3 Keď uspokojíte potreby osadníkov, ľudia sa k vám pohrnú.
Keď uspokojíte potreby osadníkov, ľudia sa k vám pohrnú.


Stronghold 3 Umiestniť nové budovy na malých mapách je častý problém.
Umiestniť nové budovy na malých mapách je častý problém.


Stronghold 3 Svadobný obrad zlepšuje ľuďom náladu. Vedľa postávajú nezamestnaní.
Svadobný obrad zlepšuje ľuďom náladu. Vedľa postávajú nezamestnaní.





Vraciam sa k svojim vysunutým jednotkám. Na hlavu im dopadajú nepriateľské oštepy a strely z katapultu. Nepriateľ je blízko a moja natvrdlá armáda iba vyjavene pozerá ako panna na pohlavný úd. Žeby som vojsku ponechal pasívny režim? Ale nie, je to obranný mód, len akosi nefunkčný, tak skúsim agresívny. Á, dvaja sedliaci sa pohli... a padli mŕtvi k zemi, ostatní sa stále ostýchajú. Označujem armádu, posielam ju do útoku, konečne sa niečo deje. Prvá vlna nepriateľov zdolaná, dopĺňam stavy natvrdlých obrancov posilami z barakov. Niektorí sa zasekli pri múre, super. V sýpke zostali posledné jablká, pristavujem nové farmy, znižujem denný prídel na polovicu. Ďalšie vlny protivníkov na obzore, do boja zapájam aj svojho lorda. Je silný, len musím dávať pozor, aby nezatrepal krpcami. Má namále a tak ho posielam preč, ignoruje moje pokyny a stále sa vracia do davu nepriateľov, konečne som ho poslal do bezpečia. Kým som zachraňoval lorda, moja natvrdlá armáda bez manuálneho ovládania je takmer úplne zničená. Dopĺňam vojenské stavy, pristavujem farmy, čakám na finálny voj protivníka. Posielam jednotky do boja, hra mrzne, CTRL+ ALT + DEL. Nadávky, reštart.

Po vynútenom reštarte a brutálnom poklese fps v kritických momentoch, konečne žiari na obrazovke nápis "Victory". Teším sa na ďalšie misie, no moje nadšenie veľmi rýchlo opadáva. Všetky ďalšie misie sa totiž obmedzujú na banálnu obranu pred davmi nepriateľov alebo útok na ich sídlo. Rozdiel je len v tom, že môžem stavať nové budovy a jednotky a menia sa (stále príliš tesné) mapy. Pribudli kamenné hradby, len škoda, že postaviť z nich funkčnú obranu je v tejto hre takmer nemožné. Keď už sa to podarilo, strelci po vypálení dávky bezhlavo vybehli cez bránu v ústrety nepriateľovi, ktorý ich rozsekal na kusy. Imbecilná AI graduje. Hra mrzne vo chvíli, keď si chcem uložiť pozíciu a konečne sa produkuje viac jedla, ako osadníci stihnú zožrať. Hurá!

Prechádzam na ekonomickú kampaň. Úlohy sa menia na „vyprodukuj XY toho a toho". Rozdiel je v tom, že niekedy mám na to málo času a inokedy mi sedliakov požierajú vlci. Farmárčenie už zvládam bez problémov. Platí jednoduchá matematika, jedna farma na dvoch až troch sedliakov, v prípade nutnosti krátenie dávok. V praxi to znamená, že dve tretiny priestoru zaberajú sady, chlievy, obilie a pekáreň. Do zbytku som vtesnal pílu, kameňolom, baraky, zbrojnicu, výrobcov zbraní. Kam do čerta postavím kostol? Hra opäť zamrzla, dilema je vyriešená.

Podčiarknuté a zhrnuté, obidve kampane sú stereotypné a nevyvážené. Ešte viac ich degraduje otrasná AI a veľké technické problémy. Prechádzam na mapy, zamerané na historické obliehanie hradov. Ani ako obranca, ani ako útočník nezažívam nadšenie z bitky, skôr depresiu. Smutne sledujem frustrujúce potýčky s chaoticky pobehujúcimi vojakmi. Ešte väčšia nuda ako ťaženia, kde som sa aspoň mohol piplať s domčekmi. Oázu pokoja v spleti nepodarených režimov mi čiastočne poskytol mód voľnej výstavby. Rozhodol som sa dať šancu aj multiplayeru, ktorý mohol priniesť hre pár bodov k dobru. Nepriniesol. Iba štyri mapy, iba v deatchmatch móde a problémy s pripojením. Prihlásenie do online režimu Stronghold 3 je bezpredmetné. Posledná bašta hry sa rozpadla na kúsky a z pompézneho sídla zostalo spálenisko. 

Osadníci a vojaci v plnom nasadení..

Stronghold 3 nepochopiteľne vypustil viaceré taktické prvky z predošlých častí. Obmedzil sa na jednoduchú výstavbu a primitívne boje. Predsa len, keď už má hra vyslovene vojenskú kampaň, čakali by sme viac ako tupých vojačikov s hŕstkou formácií. Svetlým momentom v tejto tragickej hre je koordinovanie potrieb osadníkov. Na základe toho ľudia do vášho sídla prichádzajú, alebo odchádzajú. Keď nemáte dosť osadníkov, nemá kto pracovať a chýbajú aj branci do armády.

V sídle musíte vykonávať opatrenia, ktoré občanov niekedy inšpirujú, inokedy iritujú. Ide o to, aby ste udržali viac pozitívnych bodov, ako negatívnych. Po zhodnotení všetkých pre a proti by ste mali dosiahnuť kladné číslo, prinajhoršom nulu. Vtedy ľudia, ak majú kde bývať, migrujú k vám a čím lepšie je hodnotenie, tým rýchlejšie pribúdajú. Ak sa dostanete do mínusu, obyvatelia odchádzajú a hrad pustne. Náladu zlepšia nízke dane, zvýšené prídely jedla, bohoslužby, dostatok obydlí, piva a dekoračné objekty. Zaujímavé sú udalosti, ktoré nemôžete zásadne ovplyvniť, ale výrazne určujú postoj osadníkov. Kráľovská návšteva a pekné počasie prudko zvýšia nárast privandrovalcov. Hrozba v podobe vlkov, požiarov, neúrody a chorôb a dokonca aj dážď ľudí pekne vytáča. Za zmienku stojí ešte výstavba príbytkov. Čím bližšie sú k sídlu lorda, tým vyššia je ich kvalita a pojmú viac ľudí. Naopak vzdialené domy sú malé a ošarpané.

Grafika je dobrá, ale nie až taká úchvatná, ako ju ospevujú tvorcovia. Pozoruhodné sú len zmeny dňa a noci v kampani, kde vyzerajú vcelku efektne. S deštrukciou hradieb sa vývojári veľmi nenamáhali a vyzerá dosť primitívne. Engine hry je chybový a spôsobuje nestabilitu hry a občas prudké výkyvy frameratu. Na niektorých zostavách môže fungovať lepšie, inde horšie. Ozvučenie je prijateľné.

Nový Stronghold je chabá zlátanina. Nedokončený a nevyvážený polotovar. Kvalita pokrivkáva v každom smere. Vyzerá to tak, že si tvorcovia nedali námahu s testovaním, inak by niečo takéto nemohli pustiť na trh a drzo za to pýtať 35 EUR. Z pompézneho hradu sú iba predražené ruiny, možno časom hodné kúpy po sérii záplat a výraznom zlacnení. Prvý patch už je našťastie vonku a Stronghold 3 nadobúda hrateľnú, ale rozhodne nie ideálnu podobu.

Stronghold 3
Stronghold 3 V hre nechýba obliehanie hradov, ale nie je to žiadna veľká sláva.
V hre nechýba obliehanie hradov, ale nie je to žiadna veľká sláva.


Stronghold 3 Víťazstvo na dosah.
Víťazstvo na dosah.


Stronghold 3 Za hradbami je relatívne bezpečne.
Za hradbami je relatívne bezpečne.






napísal uni 8.11.2011
Páči sa mi!
4.5
Vo svete
4.9
Ohodnotiť
STRONGHOLD 3
+ migrácia na základe uspokojenia obyvateľov
+ denný a nočný cyklus
+ fyzika
+ sortiment vojenských jednotiek
- zlá optimalizácia a more chýb
- mizerná AI
- problém s umiestnením budov a hradieb
- frustrujúce kampane a módy
- nevyvážená ekonomika
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Duall Core 2 GHz, 2 GB RAM, 256 MB VGA, 5 GB HDD


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: South Peak Interactive / CENEGA / Firefly
Štýl: Stratégia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 25. október 2011
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (30172)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk