SERIOUS SAM 3: BFE |
SERIOUS SAM 3: BFE |
Pred desaťročím sa po dlhom vývoji na trhu objavila hra, ktorá sa prezentovala ako FPS zo starej školy. Serious Sam a jeho prvé blízke stretnutie tretieho druhu s mimozemskými hordami si podmanilo fanúšikov žánru hrateľnosťou, dynamikou, humorom a atmosférou 90. rokov, kedy vznikli legendy ako Doom, Quake či Duke Nukem 3D. Jeho druhé stretnutie s Mentalovými poskokmi zožalo ešte väčší úspech a ešte lepšie hodnotenia. Druhé pokračovanie pritvrdilo v animovanom spracovaní, no skôr bolo prijaté vlažne. No a teraz, desať rokov po prvej hre, desať rokov po období, ktoré sa už dnes pomaly začína označovať ako stará škola videohier, prichádza oldschool 2.
Aj napriek tomu, že druhá časť skončila otvoreným koncom, skúsení chorvátski autori sa rozhodli v príbehu radšej nepokračovať a tretia hre ja prequelom. Ako aj samotný názov napovedá, tak Before First Encounter nám predstaví priamo udalosti prechádzajúce prvému titulu (jeho dvom epizódam) v sérii. Prvá hra nás tak trocha rovno vrhla do deja a s predchádzajúcimi informáciami sme boli zoznámení len veľmi okrajovo. Teraz priamo prežijeme boj v súčasnom Egypte o aktivovanie časového zámku, zariadenia, ktoré umožní Samovi cestovať späť v čase a bojovať s Mentalom.
Nie že by v sérii na dejovom zasadení nejako obzvlášť záležalo, no v prípade Serious Sam má priamy vplyv na jej prvky. Napríklad tu nenájdete AI NETRISCA, ktorá hlavnému hrdinovi poskytovala všetky potrebné informácie o nepriateľoch a lokalitách, a hráčom sprostredkovala príbeh. Tentoraz Sam prichádza do styku s ostatnými postavami, jazdí na aute, lieta vo vrtuľníku, vyskakuje z padajúceho vrtuľníku a to všetko v enginových animáciách, s ktorými sa v hre stretnete a ktoré vás posúvajú ďalej v príbehu, aj keď ani tentoraz nehrá prvé husle. Rovnako aj iné prvky prostredia pôsobia súčasne.
Tento rok by sme mohli označiť ako renesanciu oldschoolových FPS legiend. Naraz sme mali možnosť vrhnúť sa na tri značky, ktoré si rozdelili rok. Najskôr sme tu mali Bulletstorm z poľského štúdia People Can Fly. V lete sa po najlepšej virálnej kampani v histórii videohier konečne do hrateľnej podoby dostal Duke Nukem Forever a nám odpadol jeden z každoročných aprílových vtipov. A na konci roka tu máme tretieho Sama, ktorý z tejto trojice ponúka tú najčistejšiu hrateľnosť, nakoľko sa zbytočne nezaoberá inými prvkami, ale sústredí sa iba na ňu.
Priamočiara masová vyvražďovačka takmer nekonečných vĺn najrôznejších nepriateľov bola vždy devízou série a inak tomu nie je ani v tomto prípade, aj keď niekoľko zmien tu môžeme spozorovať. Niektoré sú k lepšiemu, iné zas k horšiemu, no aj tak globálne je akcia veľmi zábavná a je tým hlavným lákadlom, ktoré vás ku hre pritiahne. Bohužiaľ sme sa museli rozlúčiť s motorovou pílou a aj nožom, no namiesto nich je tu kladivo, s ktorým si užijete rovnakú porciu brutálnej zábavy. Časom sa dopracujete aj k starovekému artefaktu v podobe náramku, ktorý si hravo poradí s niektorými modelmi v prostredí a zabrať mu nedajú ani nepriatelia – energetické laso z neho ich stiahne tak, až explodujú. Lahôdkou sú melee útoky, pri ktorých nezostanú neukojené vaše sadistické chúťky: vytrhávanie sŕdc, očí, lámanie väzov a ďalšie útoky na blízko krásne obohatili hrateľnosť a dodali jej šmrnc.
Nesmie chýbať ani tradičná zostava konvenčných zbraní, ktoré sa našťastie nesú v duchu prvých dvoch epizód. Kolt je nahradený pištoľou a samopal tiež nestojí za zmienku, dvojhlavňová brokovnica je ale bod, v ktorom zábava ešte graduje. Postupne ju doplní minigun, raketomet, Devastator aj milovaný lodný kanón ako zbraň hromadného ničenia a neoceniteľný pomocník v neskorších fázach hry. A v samotnom závere vás čakajú aj akési oštepy a jetpack. Zabudnite na automatické regenerovanie zdravia, to je pre deti a tehotné ženy, Sam od vás znova bude vyžadovať zbieranie lekárničiek a brnení po leveloch. A keby ste náhodou pri všetkom tom hromadnom vraždení mali čas špárať sa jednou rukou v nose, tak pekne v štýle FPS hier ako kedysi pradávno musíte hľadať kľúče pre odomknutie dverí ďalej. Nechýbajú však ani moderné prvky hrateľnosti ako napríklad už skôr spomínané padajúce helikoptéry.
Obmenou prešli aj nepriatelia, ktorí dostali modernejší, avšak stále rovnako divný vzhľad. Našťastie sú stále rovnako neinteligentní a (často doslovne) sa vám vrhajú rovno do rany. Autori ich však napumpovali krvou, takže červenou sa v hre nešetrí. Väčšinou sa jedná o už skôr známe kúsky, okrem kostlivcov a bezhlavých kamikaze sú početne zastúpení aj Gnaarovia (zmenený skin a animácia pohybu), pavúky a škorpióny. Ostatné známe tváre stretnete menej často. Novými prírastkami sú Khnum a Scrapjack, ktorých si Chorváti vypožičali z Doomu, nakoľko pripomínajú Cyberdemona a Mancuba. Čo sa nepriateľov týka, tak tu ťažko niečo vytknúť. Od zostavenia, cez vizuál, až po väčšiu zraniteľnosť určitými zbraňami sú spracovaní výborne, aj bossovia. Akurát by sa niekedy už nemuseli spawnovať za vami v miestach, ktoré ste už predtým vyčistili.
Humor a herné vyobrazenie typické pre predchádzajúce časti sa však vytratilo. Egypt pôsobí až príliš obyčajne, ubralo sa na pastelových farbách a celý rámec titulu dostal chladnejší nádych, čím stráca výraznú časť zo svojej DNA. Rovnako Samov prejav, ktorý si mnohí obľúbili, teraz neparoduje klišé, ale sa ním stáva. Niekoľko skutočne vtipných poznámok sa mu podarí utrúsiť, no v tomto ohľade bol Duke Nukem Forever výrazne ďalej.
Obyčajný Egypt má pre vás prichystaných približne 10 hodín zábavy, pričom teraz je odhadovaný čas pomerne relatívny, nakoľko hrou sa v mnohých úsekoch dá doslova prebehnúť. No keď už zlyháva farebná paleta stereotypného prostredia, tak aspoň dizajn levelov je na dobrej úrovni. Síce sa pohybujete neustále rovnakými exteriérmi a chodbami, no k dispozícii máte široké priestranstvá, kde sa dá aj šikovne taktizovať vyhýbaním sa nepriateľom a schovávaním. Dokonca sa mierne pridalo na vertikálnej hrateľnosti, ktorú využijete najmä pri odhaľovaní najrôznejších skrytých miest, ktorých je v hre hojne. V závere sa už dizajn viac špecifikuje a máte pred sebou napríklad vyše hodinovú prechádzku úzkym kaňonom, kde sa na vás vyrúti snáď najvyšší počet nepriateľov na milimeter štvorcový v histórii videohier a aj na strednej obtiažnosti bude problém prežiť. Predtým ste zase na rozľahlej púšti, kde sa ale nemôžete ľubovoľne pohybovať, nakoľko na vás číha púštny červ, pri ktorom by sa aj Shai Hulud z Duny krčil v kúte. Nevýhodou je skutočne len to zasadenie, kedy všetko vyzerá rovnako a pri hľadaní kľúčov neviete, čo ste už prešli.
Multiplayer mal šancu priniesť niečo nové, no bohužiaľ ju premárnil. Síce body naberá v kooperatívnom režime až pre 16 hráčov online, či 4 hráčov splitscreen pre kampaň, no stráca ich keď sa jedná o súperenie. Tu narazíte na obyčajné režimy, ktoré sú navyše spracované veľmi... obyčajne. Od Serious Sam sa skôr čakalo niečo iné. Mimo štandard vybočujú režimy s lovením potvor a nabaraním skóre, kým máte na sebe závažie, no aj tak je to stále len tuctová záležitosť, akou disponujú aj mnohé iné tituly a ktorú sa síce oplatí zahrať, no nejedná sa o dlhodobú záležitosť.
Motorom poháňajúcim Serious Sam 3: BFE je Serious Engine 3.5 a odvádza veľmi dobrú prácu, aj keď optimalizácia by si rozhodne ešte zaslúžila pozornosť autorov. Nie, že by boli s chodom hry problémy, ale na najvyšších nastaveniach nevyzerá až tak dobre, aké požiadavky si žiada. Celkom slušne zvláda deštrukciu, vďaka ktorej si dlho neužijete žiaden úkryt, ale samozrejme Frostbite to nie je. Dynamická hudba sprevádzajúca každú vlnu útoku sa vrátila a svoj účel doplnenia brutálnej akcie spĺňa dokonale. Rovnako sa vrátil aj herec John J. Dick, ktorý Samovi znova prepožičal svoj drsný hlas.
V prípade, že ste fanúšikmi frenetickej akcie, ktorá vám dá vydýchnuť len v krátkych chvíľkach, tak si Serious Sam 3: BFE zaslúži vašu pozornosť. Ponúka jeden z najlepších čisto akčných zážitkov tohto roka a skvele nadväzuje na prvé dve stretnutia s Mentalovou armádou. Dopadá však na príliš obyčajnom stvárnení, prostredí Egypta, ktorý sa veľmi rýchlo opozerá, a aj strate humoru, ktorý bol skôr pre sériu tak typickým. Dlhšie vás neudrží ani tuctový multiplayer, naopak pobaví nevídaný co-op. K tomu navyše hra obsahuje aj vlastný editor a verziu podporujúcu modovanie.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Devolver Digital / Croteam Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|