ALAN WAKE AMERICAN NIGHTMARE |
ALAN WAKE AMERICAN NIGHTMARE |
Príbeh Alana Wakea sa prvou hrou neskončil. Práve naopak, len začal. Dve epizódy (The Writer a The Signal) k pôvodnej hre nám naznačili ako príbeh hrdinu pokračuje a v podobnom štýle prichádza aj spin-off Alan Wake American Nightmare pre Xbox Live Arcade. Nový titul podobne ako epizódy ponúka príbeh oddelený od pôvodnej hry viac zameraný na psychiku hrdinu, ale aj odhaľujúci viac z tohto zvláštneho sveta, v ktorom prebieha boj medzi svetlom a temnotou a niekde medzi nimi je hlavná postava Alan Wake.
American Nightmare už nekopíruje štýl pôvodného titulu, výrazne ho mení a to hneď v niekoľkých oblastiach. Opúšťa temné mestečko uprostred hôr Bright Falls, aby nás ponoril do série Night Springs, ktorá ožila v televízii na základne predlohy Alana Wakea. V Night Springs lesy z pôvodnej hry vystriedajú pustiny Arizony, mestečko sa zmení na opustené sídla okolo čerpacích staníc a samotné monštrá nepovedie temnota, ale hlavný zloduch zo seriálu a to zabijak so sekerou Mr. Scratch, ktorý je zároveň dvojníkom Alana Wakea.
Alan sa tak nečakane ocitá vo svete, ktorý sám vytvoril a ďalšia psychologická hra môže začať. A skutočne bude psychologická, berie si ako základ monológy Mr. Scratcha vnášajúce neistotu a strach do hlavy postavy, ako aj zahrávanie sa s časovým elementom, ktorý postupne mení svet a udalosti v ňom. Jediné, čo Alana drží pri zemi, sú tri ženské postavy v hre, ktoré sú reálnym dôkazom, že existuje aj zdravý rozum a niekde medzi tým všetkým sa vtrhávajú do tohto temného sveta aj útržky spomienok jeho ženy Alice.
Zmena prostredia je len jednou z vecí, ktoré hra mení. Ďalšou veľkou zmenou je pridanie otvorených prostredí, ktorými sa autori vracajú späť k základnému konceptu. Ponúkajú v hre sériu niekoľkých väčších lokalít, po ktorých sa budú hráči s Alanom voľne pohybovať, plniť úlohy, hľadať veci v prostredí, komunikovať s postavami v rozsiahlejších dialógoch. Prakticky ide o sandboxový štýl akčnej adventúry ako vyšitý, mierne obmedzený, ale kráčajúc správnym smerom. Otázne je, či je toto správna cesta pre titul a budúcnosť Alana. Tým si zatiaľ nie sú istí ani autori.
Minimálne pre American Nightmare je to zatiaľ zaujímavá zmena, ktorá upúšťa od jednej cesty vpred a otvára možnosti aj rozsiahlosť. K tomu, aby sa postava nemotala s pár nábojmi pustatinou, autori upravili aj zbraňový systém. Teraz je k dispozícii 15 modernejších a silnejších zbraní, ktoré nahrádzajú tri základné a pomalé zbrane z originálnej hry. Nájdete medzi nimi pištoľ, klincovačku, Uzi aj útočné pušky. Arzenál robí hru viac dynamickejšou a zabíjanie nepriateľov je rýchlejšie, ale ani náhodou jednoduchšie. Stále totiž na nepriateľov treba najskôr posvietiť baterkou, vyhnať z nich temnotu, ktorá ich ochraňuje, a až potom zastreliť. Na jednej strane je viac nepriateľov a viac palebnej sily, ale na druhej len jedna baterka, vďaka čomu adrenalín z útokov zostáva zachovaný. Našťastie aspoň náboje už nie sú problém a v lokalitách sa stále objavujú v zásobovacích skrinkách, kam sa môžete kedykoľvek vyzbrojiť. Podobne tu zasvietené lampy slúžia ako checkpointy a zároveň ako zdroje pre dobíjanie zdravia. Vrátite sa k nim vždy, keď ste so silami v koncoch.
Do svetla temnota stále nesmie a teda osvetlené body sú jedinou istotou pred návalmi menších aj väčších nepriateľov. Mimo štandardných dvoch nepriateľov z jednotky pribudli noví ako napríklad monštrum, ktoré sa po zasvietení svetlom rozdelí na dve a následne každá polovica ešte na ďalšie dve, alebo aj nepríjemné pavúky, zo zeme vyrastú portály pre temnotu, z ktorých neustále vyskakujú noví nepriatelia a nakoniec to osviežia aj desaťmetroví bossovia.
Strieľanie však nie je základom American Nightmare. Spolu s prechodom do otvorenejšieho sveta sa zmenil aj prístup k úloham, ich cieľom nie je prechádzať z jedného bodu do druhého, ale dôležite je hľadať veci v prostredí, ich spájanie a aktivovanie. Do hry sa tak vkradol závan adventúry. Pribudol aj radar s vyznačením úloh, ale aj skrytých vecí, ktoré takto jednoduchšie lokalizujete. Napríklad takto budete môcť ľahšie hľadať rozhádzané stránky knihy, ktoré tentoraz zohrávajú aj úlohu v hrateľnosti. Podľa počtu zozbieraných strán sa vám odomykajú kufríky so zbraňami. Menšie zbrane získate za pár stránok, ale na silnejšie ako útočnú pušku budete potrebovať 20 alebo 30 stránok. Najsilnejšie sa otvoria až pri 40 stránkach. Mimo kusov knihy hľadáte aj rádiá a televízory, kde sa vždy dozviete niečo viac o svete tu, alebo svete tam vonku.
Ku kampani, ktorú prejdete približne za 5 hodín (plus niekoľko hodín znovuhrateľnosti ak chcete nájsť všetko), hra pridáva aj nový arkádový mód, ktorý je založený na akcii a obraňovaní sa pred prichádzajúcimi nepriateľmi. Musíte v ňom pred útokmi prežiť do rána, čo znamená zbierať zbrane, náboje, regenerovať energiu v dosahu svetla, behať, strieľať a strieľať. Bojovať budete na piatich bojiskách v dvoch módoch, štandardnom a hardcore survival móde. Finálne skóre sa síce porovnáva v online tabuľkách, ale je veľká škoda, že nebol zapracovaný aj co-op s priateľmi, ktorý by tu sadol a predĺžil zábavu aj na týždne.
Graficky American Nightmare ponúka iný pohľad na hororovú tematiku a vyzerá, že oproti prvej hre na Xboxe aj vylepšenú grafiku. Všetko je ostrejšie, voľnejšie a rýchle. Žiaľ najväčší nedostatok pôvodného titulu a to strnulé animácie postáv pri rozhovoroch neboli vylepšené, je to škoda, lebo rozhovory sú tu niekoľkonásobne rozsiahlejšie a pri bežných otázkach postavy takmer strhnulo stoja. Na druhej strane prestrihové animácie excelujú a to hlavne filmované scény medzi kapitolami, kde nám dvaja Alanovia umožnia nahliadnuť do svojich duší.
Zvuky majú rovnako vysokú kvalitu a miešajú sa tu rozhovory postáv s hudbou a komentárom v pozadí. Komentátorom tentoraz už nie je samotný Alan, ale nový hlas sledujúci situáciu z nadhľadu a rozprávajúci príbeh. Prináša to síce inú perspektívu, ale stráca sa jedinečnosť myšlienok samotného hrdinu. Hudba je tentoraz akčnejšia a spievané skladby idú rovno do podmazu pod akciu.
Americká nočná mora je viac menej veľkým testom pre novinky do ďalšej časti hry. Autori skúšajú zmeny v rozmanitých oblastiach, aby nám nakoniec mohli naservírovať správne prímesy do Alan Wake 2. Nedá sa povedať, že by sme všetky úpravy chceli vidieť aj v dvojke, no každá novinka ponúkla niečo zaujímavé. Zbrane priniesli silu a otvorené prostredia rozsiahlejšie možnosti, k tomu sa pomocou rozhovorov prehĺbili vzťahy s postavami. Väčšine stránok ešte chýba krok k dokonalosti, ale ako celok, za relatívne nízku cenu arkádovky ponúka dostatok obsahu a kvality.
American Nightmare zatiaľ vyšla len na Xbox Live Arcade, ale autori už naznačili PC verziu po uplynutí exkluzivity pre Xbox.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
PC Vývoj: Microsoft / Remedy Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|