SPELUNKY |
SPELUNKY |
Každá hra má cieľ. Záchrana sveta, čistka odpadu z vesmíru, doručenie zásielky, prekonanie skóre v rebríčku priateľov, zabitie zloducha. Ale čo ak by jej posolstvom bolo vzdorovať a odďaľovať moment, kedy uzriete svetlo na konci tunela? Keby vám kládla toľko polien pod nohy, že si jedného dňa poviete, že ste na ňu nedozreli? Spelunky je takou hrou. Nevinne vyzerajúca plošinovka s roztomilými kobrami a nevinnými netopierkmi vás privedie na pokraj šialenstva.
Predstavuje vypracované brušné svaly, ktoré nikdy nebudem mať, japonský jazyk, ktorým nikdy hovoriť nebudem. Je prísľubom niečoho, čo by ste chceli, ale ešte o tom neviete. Nechcem radšej ani vedieť, čo je na jej konci, pretože ak by som sa to dozvedel, asi by prestala dávať zmysel. A pritom je postavená na primitívnej premise prechádzania levelov, zdolávania prekážok a hľadania východu z levelu niekde na spodnej strane obrazovky.
Spelunky patrí medzi hry, ktoré sa zdajú byť nezdolateľné. Usídli sa v mysli a tam pomaly nahlodáva nutkanie ju opätovne zapnúť, i keď viete, že vás poníži a rozpráši vašu hráčsku hrdosť. Stačí jej na to 30 sekúnd a pripraví vás o všetky životy. A to sa nemusíte ani snažiť, stačí zoskočiť a napichnúť sa na koly.
Z množstva odohraných hier sme zvyknutí na isté stereotypy - pozbierať všetko, čo sa ligoce, vyčistiť každý kút mapy, pozabíjať všetko v dohľade. Každá takáto činnosť nás približuje k vytúženému skompletovaniu na 100%. Spelunky vám dáva na výber, buď ju budete hrať ako hráč a zomierať tak často, že neuvidíte ani ako vyzerá druhý level alebo sa jej postavíte ako k problému psychologického vydierania. V hre ovládate jaskyniara a v jeho popise práce by ste našli preskúmať spleť podzemných chodieb posiatych zlatom, drahokamami, truhlicami, Čo by to bolo za dobrodruha, keby ste ich nepozbierali a ešte nevykopali ďalšie poklady pomocou bômb?
V hre všetko podlieha krehkej rovnováhe rizika a odmeny. Ak nebudete riskovať, nedostanete zlatý kľúč k truhlici s drahými kameňmi. Ak nebudete zbierať voľne rozhodené zlato, nebudete mať čím zaplatiť za power-upy. Ak nepohnete kostrou, zabije vás všemocný duch. Prvé pokusy končia drastickým krútením krku gamepadu a nervóznym hádzaním o zem. Hra je totiž vybavená náhodne generovanými levelmi a žiaden nie je ako ten predošlý. Skladá ich z celých blokov, takže neskôr vám môžu byť niektoré časti povedomé, ale opatrnosti ani v nich nikdy nie je dosť.
Na malého jaskyniara je prichystaných na desiatky smrteľne nebezpečných pascí a nepriateľov od hadov, cez pavúky padajúce na hlavu, siete spomaľujúce pohyb, fúkačky s jedovatými šípmi, pády z veľkej výšky, výbuch bomby až po nahnevaného obchodníka, ktorého môžete okradnúť. Otázkou je, ako veľmi chcete riskovať. V Spelunky nič nie je bezpečné a čo tak vyzerá, vás môže zabiť. Ako rozbíjanie váz. Nikdy neviete, či sa v nich neskrýva pavúk. Po týždni prestávate veriť aj rebríkom.
Spelunky môže a nemusí byť o najlepšom vybavení, môže a nemusí byť o najväčšom počte bodov, aj keď od toho sú tu rebríčky. Jedno je však isté, uštve vás a čo je unikátne, čím dlhšie ju hráte na jedno posedenie, tým komplikovanejšie levely začínajú byť. Núti vás dávať pozor, ale ak ste bezohľadní, zaženie vás do kúta novým typom nepriateľa, ktorý vás v prvej sekunde zabije alebo jednoducho vypne svetlá a nechá blúdiť s fakľou v tme. V nebezpečnej jaskyni! Spelunky ako keby vedela, že sa ju snažíte pokoriť a tak sa proste bráni ako najlepšie vie. A robí to sakramentsky dobre.
Čím hlbšie sa dostávate do jaskyne (čo level, to 100 metrová hĺbka), tým sa zvyšuje počet prekážok a lákadiel. Tu truhlica, tam zase obchod s kompasom, ktorý ukazuje cestu k východu alebo krompáč, s ktorým si k nemu môžete vyhĺbiť tunel. Každá ďalšia strata života je príležitosť spoznať hru bližšie a preniknúť hlbšie do jej tajov, aj keď vás chce zabiť. Zakaždým. Je to bizarný vzťah; musíte zomrieť, aby ste sa dostali ďalej. Hra eviduje každú novú pascu, nepriateľa aj počet pokusov do denníka. Po dvoch dňoch v mojom prípade hra vyhrávala 60:0 a ani v čase písania recenzie nebola pokorená.
Vysoká obtiažnosť je delikátne vybalansovaná, na jednej strane je ponižujúca, na druhej zase môžete hrou prefrčať za osem minút. Náhodne generované levely vytvárajú nielen nezdolateľný, ale aj nezdielateľný herný zážitok. Nemôžete sa spýtať na fórach, ako prejsť tretiu úroveň v džungli alebo v ľadovej krajine. Mení sa pozícia nepriateľov, rebríkov, ale zakaždým začínate s tromi srdiečkami, štyrmi bombami a lanami. Levely sú postavené tak, že ak si budete raziť cestu k východu, tak žiaden z nástrojov nemusíte použiť ani raz. Pri tom zlate, slepých uličkách a hľadaní krehkej ženy vám to však nedá.
Spelunky berie, ale aj dáva. Drahocenné srdiečka doplní, ak privediete k východu aj vystrašenú blondýnu. Podobne ako všetko ostatné ani záchrana života nie je povinná. Riskovanie sa však oplatí, ženu je možné použiť ako zbraň a hádzať po nepriateľoch, aktivovať ňou pasce a používať ju ako štít. Bizarné, ale funguje to.
O Spelunky by ste nikdy nepovedali, že je tak náročná. Prezentuje sa jednoduchou grafikou odkazujúc na starú školu a tvári sa nevinne. V skutočnosti máte chuť rozbiť jaskyniarovi ciferník za to, že sa neustále napicháva, že ho zabije pád, že nikdy nedoskočí pri šprinte, že ho zasiahne šíp, potom sa odrazí a skočí do náruče uja s brokovnicou, že sa mu nepodarí vyskočiť, ak aktivujete obrovskú guľu, ktorá ničí všetko vrátane plošiniek.
Spelunky tvorí 16 levelov (plus tajné) a jej výdrž si nedokážem ani netrúfam odhadnúť. Môžete každý prebehnúť za menej ako 30 sekúnd, ale opatrne postupovať aj dlhé minúty, kým sa neobjaví duch a nezačne vás naháňať. Obyčajne v tento moment je už neskoro na záchranu. Každá nová hra vám anuluje nazbierané zlato, krvopotne kúpený power-up aj srdiečka a začínate odznovu (alebo z odomknutých lokalít, kam vstúpite cez skratky).
Vždy štartujete iba s jedným životom a tak je to aj v multiplayeri pre štyroch hráčov na delenej obrazovke. Na mape sa obhadzujete bombami, mlátite bičom, kým nezostane iba jeden. Medzi kolami si môžete meniť mapy aj prostredia, čo je pri veľmi rýchlom spáde výhodou. Multiplayer podporuje aj botov a sériu rôznych nastavení, ale jeho trvácnosť končí po prvom vyskúšaní.
Unikátnosťou Spelunky je, že vy sa učíte prekabátiť hru a ona vás. Ako keby vedela, že sa opätovne pokúšate o nemožné. Ten krásny vzťah sa rodí každým spustením, silnie každým reštartom a odkvitne po vypnutí. A zakaždým je iný. Choďte a zomierajte v Spelunky, oplatí sa položiť zopár životov.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox 360 Vývoj: Microsoft / Mossmouth Štýl: Arkáda Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|