MARK OF THE NINJA |
MARK OF THE NINJA |
Každá hra raz vyloží všetky karty na stôl. Keď sa do nej ponoríte, skôr či neskôr ju máte prečítanú. Prekuknete jej systém, odhalíte skryté tromfy. Môže to trvať hodinu, dve alebo dni. Od miery ponorenia je priamo odvodená aj jej schopnosť udržať vašu pozornosť. Ak opakuje dokola tie isté prvky, začne nudiť, čo je pre ňu nebezpečné, pretože sa začínate obzerať po inej. Ale stratí vás aj vtedy, ak jej dlho trvá, aby ste pochopili, čo od vás vlastne chce. Ideálny pomer je stále Svätým grálom, ale občas sa podarí to, čo Klei Entertainment.
Ich zatiaľ posledná hra Mark of the Ninja dokáže čítať myšlienky. Robí to s takou gráciou, že si ani nestihnete všimnúť, že vám postupne plní jedno želanie za druhým. Hlavná postava - ninja s potetovaným telom - je učenlivá a každá nadobudnutá schopnosť eliminuje potrebu klásť si úvodné otázky, prečo sa nevie ninja elegantne schovať v tieňoch, prechádzajúcu stráž zraziť na zem a podrezať jej hrdlo, prečo sa nedá vykloniť spoza dverí a nič netušiaceho vojaka cez ne nabodnúť na ostrie katany?
Miera nových prvkov a používanie naučených techník eskaluje práve v momente, kedy začínajú rolovať titulky. Mark of the Ninja je tak vyvážená hra, že po dokončení vás nezanechá hladných ani prežratých, čo hrá do karát práve bonusom poschovávaných v leveloch a hádankám v challenge arénach, ktoré sa oplatí hľadať. Klei Entertainment s tým kalkulujú od začiatku, preto je po dohraní odomknutý mód New Game Plus. V ňom k prechádzaniu úrovní pristupujete oveľa, oveľa rafinovanejšie. Vy sa, podobne ako ninja, učíte tajomstvám stealth.
Ninja na samom začiatku nemá vôbec žiadnu zbraň, čím vám chce hra naznačiť, že aj po jej získaní najviac pristane majstrovi pohyb v tieňoch a nepozorované napredovanie k cieľu. Ciest nie je nekonečno, ale vždy máte možnosť rozhodnúť sa. Naplánovať si cestu, riskovať alarm za cenu rýchleho pohybu alebo hodenou šípkou rozozvučať gong a odviesť pozornosť. V hre všetko vydáva zvuky, rozbitie skla, mini explózia, nepodarená eliminácia, brechot psa, rýchly beh alebo šprint.
A každá činnosť je náležite ohodnotená, alarm body strháva, tiché zabitie na konto prihodí viac ako keď len okolo vás prebehne stráž. Rozširujúci arzenál vrhacích zbraní otvára dvere k nepríjemným psychologickým hrám. Nepriatelia sa jeden druhého naplašia, ak jeden z nich stúpi na klince a tie ho pred zrakom druhého zabijú. Ten v momente prepadá panike a neváha strieľať do vlastných radov. Ninja nie Batmanom, ale dokáže sa pomerne rýchlo pohybovať, liezť po stenách, vystreľovacím lankom prekonávať výškové rozdiely alebo sa schovať vo ventilačnej šachte.
Levely sú navrhnuté tak, aby sa dalo z väčších miestností dostať viacerými spôsobmi a niekoľkými cestami vyjsť von, čo stimuluje kreativitu a po prvom nezdare sa na rozloženie stráží pozrieť z iného uhla. Hra konštantne chŕli nové problémy a pracuje s novými jednotkami. Jednoduchých vojakov vystriedajú silnejší, ktorých musíte najskôr omráčiť elektrinou alebo zhodiť na nich luster, aby ste ich mohli zabiť, neskôr si na vás zoberú nočné videnie alebo sú do akcie povolaní agenti, ktorí sa nedajú zabiť.
Tajomstvo levelov stráži aj technika, miestnosti sú pokryté laserovou sieťou, bezpečnostnými kanónmi, ktoré z vás spravia fašírku, zabarikádovanými dvermi. Hľadanie vypínačov, odstavenie prívodu elektrickej energie alebo kradnutie kľúčov vítane menia dynamiku hry. Na začiatku vám stačí pohybovať sa nepozorovane a sem tam niekoho odstrániť z cesty. Početnosť stráží znemožní rýchly beh a ich zmysly sa ku koncu ešte zlepšia, takže na seba strhnete pozornosť, keď aktivujete bombu alebo sa pod vašou váhou rozpadne plošinka. Zostať v tieňoch a zotrvať nepozorovaní má jeden háčik. Vidíte iba to, čo vidí hlavný hrdina.
Napriek tomu, že Mark of the Ninja je 2D hrou, vidíte presne to, čo obyčajne vnímate iba v hrách z vlastného pohľadu. Nevidíte za roh, neviete, čo je za dverami, kým sa k nim nepritlačíte ani čo je nad vami, kým nenadvihnete veko šachty alebo kým visiac z balkóna nevystrčíte hlavu, aby ste videli kto patroluje na hornom poschodí budovy. A nepriatelia sú na tom rovnako, čo nevidia alebo nepočujú, to ich netrápi. Stačí, aby ste sa mihli v lúči svetla, dlhšie sledovali trasy hliadok a máte zarobené na malér. Zotrvajte na mieste dlhšie a odhalí vás svetlo baterky. Nájdené telo našponuje zmysly stráží a prechádzajú do aktívneho snorenia.
Systém požičaný z Metal Gear Solid (pokoj - hľadanie - poplach) funguje na jednotku a vďaka limitovanému výhľadu si každý ďalší krok premyslíte dopredu. Stráže sondujú v okolí podozrivých miest, kde vás naposledy zazreli, neskôr dokážu preliezať aj ventilácie a miesta, kde ste boli obyčajne v bezpečí a odkiaľ ste mohli útočiť. A keď do miestnosti nabehnú super agenti s nočným videním, zrazu sa z lovca stane myš lovená piatimi hladnými kocúrmi a ten pol minútový časový limit, po ktorom sa otvoria dvere, sa zdá byť nekonečný.
Na vybudovanie napätia nepotrebuje Mark of the Ninja radar, minimapu ani umelé zvyšovanie obtiažnosti. Udržuje zmysly hráča a reflexy stále v pozore a každý ďalší level ponúka inú úroveň výzvy. Neustála zmena pravidiel a obmena prostredí nepoľavuje a prakticky až do samotného záveru si nemáte kde oddýchnuť. Hra od vás chce, aby ste pohli rozumom a kombinovali výbavu ninju, kam patrí meč, vrhacie šípky na rozbíjanie svetiel alebo prilákanie pozornosti, dymové bomby na prešmyknutie sa cez laserové siete, búchacie guličky, nášľapné klince alebo ninja rýchlosť.
Upgrady aj schopnosti sa kupujú za body získané plnením úloh v leveloch alebo získaním medaily za pokorenie bodového stropu. Vaše výsledky sa zapisujú takisto aj do rebríčkov a akákoľvek snaha navyše nezostane nepovšimnutá. Hra odmeňuje špeciálnymi kostýmami, ktoré priamo vplývajú na váš herný štýl. Jeden z nich vám štíši chôdzu, ale vezme meč, čo je jediná zbraň v hre a bez nej sa nedá brániť. Akonáhle sa spustí streľba, ninja je bez šance.
Klei Entertainment si vynikajúco poradili s prácou svetla a tieňov, daňou je, že Mark of the Ninja je tak tmavá, že ju odporúčam hrať výhradne v noci. Nestratia sa tak biele kontúry objektov a zraku neuniknú tajné cestičky. Autori zostali v duchu dvojice hier Shank verní animovanej grafike, výtvarný štýl má bližšie ku komiksom, čo im dovolilo sledovať akt zabitia glorifikovaným záberom zblízka bez toho, aby pôsobil humorne. Krv hre vôbec nie je cudzia ani rýchle finiše, ktoré sa pri jednej zbrani veľmi rýchlo opozerajú.
Mark of the Ninja má k dokonalosti ďaleko aj priestor pre zlepšenia je dostatočne veľký, aby sa uživilo nastavovanie oveľa rafinovanejších pascí a mohli byť použité v pokračovaní Batmanovské techniky či pridané omráčenie nepriateľov, ide však o ojedinelú ukážku toho, že stealth môže bravúrne fungovať aj v dvoch rozmeroch.
Mark of the Ninja kúpite za 1200 MS bodov na Xbox Live.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
PC Vývoj: Microsoft / Klei Entertainment Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|