CARRIER COMMAND: GAEA MISSION |
CARRIER COMMAND: GAEA MISSION |
Aktuálnym trendom v hernom biznise je návrat klasických titulov. Svoju vymódenú podobu dostala aj hra Carrier Command z roku 1988 a na remake sa podujal tím Bohemia Interactive. No niekedy sa aj majster tesár utne a tentoraz to platí aj o renomovaných vývojároch z Čiech. Kde sa stala chyba?
Solídne spracované intro sa síce niekoľko minút pokúša navnadiť hráčov, ale pravdepodobne aj vás nechá úplne chladnými. Čo je smutnejšie, v tomto trende pokračuje celý kvázi príbeh ťaženia. Viac vzrušenia nájdete aj v argentínskej telenovele. Predelových scén je požehnane, ale márne sa pokúšajú osloviť a vyvolať empatie voči hrdinom z United Earth Coalition počas monotónneho boja o ostrovy vo vzdialenom systéme na mesiaci Taurus. Navyše občas nastupujú v najmenej vhodnej chvíli a pôsobia kontraproduktívne.
V úvode pekne po vlastných naklusáte do nepriateľského komplexu, kde po pasáži s lacnými prestrelkami ovládnete nepriateľskú základňu a získate prvé obojživelné vozítko Walrus. Hoci haváriu výsadkového modulu prežilo niekoľko po zuby ozbrojených vojakov, „nebezpečným“ teritóriom vás sprevádza len dôstojníčka Essi, ktorá ani nepovažuje za nutné mať brnenie ako zbytok tímu. Možno tušila, že sa na ostrove pohybuje len hŕstka neschopných robotov. S Walrusom sa preplavíte k vojenskej lodi Carrier, ktorá sa po ďalšej nudnej prestrelke stane vašou plávajúcou základňou. Od tej chvíle už pešiakov v boji nadobro nahradíte walrusmi a lietajúcimi mantami.
Vašim donekonečna opakovaným cieľom bude dobýjať okupované ostrovy v otvorenom svete. Podmienky na víťazstvo sa menia len minimálne. Carrier presuniete do požadovanej lokality, čo aj v akože zrýchlenom časovom posune trvá zdĺhavé minúty, kedy zívate na obrazovku s mapou. Na mieste určenia praktickým zoomom zväčšíte priestor ostrova a vidíte jeho povrch a po výsadku aj štruktúry a jednotky v teréne. Nastal čas na vojenský zásah, pri ktorom môžete využiť štyri pozemné, respektíve obojživelné a štyri lietajúce stroje súčasne. Ovládate ich v strategickom alebo akčnom režime. Strategický postup koordinujete priamo na mape. Jednoduchými klikmi myšou stanovíte waypointy, po ktorých sa pohybujú a kedykoľvek môžete prevziať kontrolu nad ľubovoľnou jednotkou a potom ju priamo ovládate v akčnom móde. Stačí kliknúť na zmenšený náhľad na bojisko, ktorý je súčasťou mapy a ocitnete sa vo vozidle s pohľadom kamery z prvej alebo tretej osoby.
Ovládanie stroja je jednoduché, základné pohybové funkcie a streľba so zameraním cieľov. Pohybujete sa v nerovnom teréne s pokročilou fyzikou a niekoľkými menšími základňami nepriateľa. Ostrov získate banálnym hacknutím centrálnej veliteľskej budovy, prípadne jej znovupostavením, ak bola pôvodná zničená. Na to slúžia prídavné moduly inštalované vo vašich Walrusoch. Aby ste však ovládli centrum, musíte zredukovať ochranu nepriateľa, zničením radarov a deaktivovaním obranných polí. Firewall spravidla vypnete niekoľkými spínačmi v menších bázach, ktoré treba aktivovať súčasne. Aj v akčnom režime dokážete koordinovať postup viacerých jednotiek naraz, takže to nie je až taký problém. Kým vy ovládate jedno vozidlo, ostatné má na starosti umelá inteligencia, ktorá sa riadi vašimi pokynmi. V kruhovom menu požiadate spojencov, aby vám asistovali, zničili požadovaný cieľ, alebo sa stiahli na carrier. Bolo by to skvelé, keby AI nebola zúfalo tupá. Stačí skala v teréne, bažiny alebo strom, čo stojí v ceste a vaši spolubojovníci sa zaručene zaseknú a nebudú vedieť pohnúť. Najhoršie bolo kolektívne útočiť na základňu za mostom v šírke dvoch vozidiel, ktorý nebol schopný prejsť ani jeden z počítačových Walrusov. Zúfalé a frustrujúce.
Nasadené jednotky majú obmedzenú muníciu a palivo a samozrejme, sa v boji poškodzujú. Zregenerujete ich v skladoch a opravovniach priamo na ostrove, kde stačí prísť k spínaču. Ďalším riešením je návrat na Carrier, kde sa dajú automaticky do poriadku. Na lodi môžete meniť aj výzbroj a moduly jednotiek, alebo nahradiť zničený stroj celkom novým. Najskôr však musíte vyprodukovať požadované súčasti a poslať transportnou loďou z niektorého výrobného ostrova. Asi netreba zdôrazňovať, že to trvá dosť dlho. Navyše orientačný ukazovateľ času je nezmyselný. Hodnoty na časomiere nezodpovedajú minútam ani sekundám a znižujú sa v nepravidelných intervaloch. Okrem výrobných sa ostrovy podľa funkcie delia ešte na defenzívne a ťažobné. Bez vyťažených surovín nemôžete nič vyrábať. Sú potrebné aj na zabezpečenia paliva pre carrier, na opravu panciera, dokov, zbraní a ďalších lodných systémov.
Herný systém je premyslený a nápaditý, no sám osebe ešte nestačí na dobrú hru. Jednostranný opakovaný postup v kampani, ktorej zúfalo chýba dobrý príbeh, robí Carrier Command monotónnym a nezáživným. Škoda, že tvorcov nenapadlo zahrnúť aspoň minihry, napríklad pri hackovaní, kde sa táto možnosť priam núkala. Samostatná hra s ľubovoľnými parametrami sa v zásade nijako nelíši od kampane až na to, že máte všetko dostupné od začiatku. Keby sa titul orientoval na sieťovú hru, mohli by sme uvedené fakty brať s rezervou, veď multiplayerové tituly bežne mávajú slabšiu zložku pre jednotlivca. Lenže Carrier Comand nemá pre istotu multiplayer žiadny a tak aj posledná nádej na záchranu Gaea Mission padá.
Vzhľad hry síce nie je výnimočný, ale dostatočne reprezentatívny. Pohľady z letiacej manty či pohyb terénom pri východe slnka, alebo prudkom daždi, sú štýlové. Oceníte zmenu denného a nočného cyklu a rôzne povrchy, od púšte cez bažiny, až po ľadové oblasti. Prechod zo strategickej mapy do 3D krajiny a späť je plynulý a umožňuje praktické ovládanie jednotiek v strategickom aj akčnom móde. Hudba, najmä na hlavnej obrazovke nápadne pripomína Skyrim. No to nemáme tvorcom za zlé, tento žáner sa totiž hodí aj k futuristickému Carrieru a aspoň trochu oživuje nudné ťaženie. Jazykovo menej zdatní hráči uvítajú českú lokalizáciu, ktorá sa týka aj digitálnej verzie na Steame.
V našich májových dojmoch z hry sme konštatovali „Ak tvorcovia nápaditý systém zabalia do kvalitného príbehu a zvážia aj multiplayer, dočkáme sa od Bohemia Interactive ďalšieho kvalitného titulu." Nestalo sa tak a neuspokojivý výsledok ešte podčiarkuje zlá umelá inteligencia, ktorá zohráva dôležitú úlohu. Je to škoda, pretože kombinácia stratégie a akcie v sebe ukrýva veľký potenciál.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox 360 Vývoj: Bohemia Interactive / Bohemia Interactive Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|