Curiosity je dielom génia |
Sen Petra Molyneuxa o desiatkach miliónoch súčasne pripojených hráčov začal.
Každé ráno sa ozývalo analógové pískanie modemu, ktorý sa závratnou rýchlosťou 36 600 kbps pripájal po novú dávku pre pretaktovaný procesor Pentium chladený hliníkovou plechovkou od Fanty. Holé vnútornosti počítača hľadali mimozemšťanov. Modem stiahol balík dát priradených vzdialeným serverom, dlhé minúty lúskal problém, sám ich odoslal naspäť a nasal nové. A tak dokola.
Distribúcia výkonu bola tajnou operáciou, klient dokázal bežať na pozadí bez vedomia sekretárky. Čím viac bolo počítačov, tým rýchlejšie sa počítali SETI. Koncom deväťdesiatych rokov bol každý zapnutý stroj v očiach správcu sietí pomocnou silou. Plytvať výkonom na renderovanie šetriča, keď mohol pátrať po mimozemskom živote?
Dnes sa karta v distribúcii výkonu obrátila. To my odvádzame mravčiu prácu. Komplikované výpočty a rovnice nám však stroje prekladajú do toho najprimitívnejšieho jazyka, akému dnes dokážeme porozumieť za behu - do ťukania na displej. A nemusí to byť vôbec do rytmu ani s predpísaným počtom prstov. To je prvá a posledná vec, ktorú od vás Curiosity bude chcieť. Ťukať.
Prvý projekt z plánovanej dvadsiatky nezávislého štúdia 22 Cans a prominentného Petra Molynexua nie je hrou. Je sociálnym experimentom s cieľom odhaliť tajomstvo, ktoré sa ukrýva vo vnútri gigantickej kocky zloženej z miliardy miniatúrnych kocočiek, ktoré ničíte neúnavným ťukaním. To vidíte navonok, má však hlbší zmysel v sledovaní správania užívateľov.
V utorok sa experiment vymkol autorom spod kontroly. Vyšiel o deň skôr. Keď je aplikácia schválená, musí ísť online, či chcete, alebo nie. Také sú pravidlá. 6. novembra tak došlo k trom dôležitým udalostiam. Američania si po druhýkrát zvolili za prezidenta Baracka Obamu, Microsoft uviedol na trh Halo 4 a 22 Cans naštvali hráčov z celého sveta.
Pozrite sa na iTunes, na Google Play alebo Twitter, nájdete tam množstvo negatívnych reakcií spôsobených chybovou hláškou “Error Accessing Server” a obrovským náporom zvedavých ľudí. Curiosity je k dispozícii zadarmo a jej najväčším lákadlom je hľadanie odpovede na otázku, ktorú kladie jej podtitul “What's inside the Cube?” Kinder vajíčko s hračkou, ku ktorej však nevedie iba jedna vrstva čokolády a pevná schránka plastového obalu, ale stovky, ak nie tisíce vrstiev kociek, ktoré hráči z celého sveta usilovne ničia jednu po druhej.
Trvalo 24 hodín, kým sa z giganta ošúpala prvá vrstva. V dobe písania článku bolo zničených 167 870 060 kocočiek a Curiosity eviduje 415 658 hráčov z toho 10 477 je pripojených súčasne. 22 Cans odstraňujú nielen problémy so servermi, ktoré nestačia obslúžiť pripájajúcich sa užívateľov, ale aj problém s miznúcimi mincami za zničené kocky. Tie môžete utratiť na štatistiku s číslami alebo kúpu bomby či výkonnejšieho krompáča na ničenie. V ponuke zatiaľ nie sú všetky spoplatnené bonusy a chýba aj najdrahšie DLC v histórii v hodnote 55 000 libier.
Curiosity je skutočne kuriozitou, nedáva spávať vývojárom ani hráčom, ktorí špekuľujú, čo by sa mohlo v kocke ukrývať a koľko vrstiev k tomu bude viesť. Venujú sa tomu blogy, celé Live spravodajstvá (napríklad to na CVG). Tajomstvo však môže zočiť iba jeden. Kto zničí poslednú kocku, dostane osobnú videosprávu. Ako s ňou naloží, je už na ňom.
Tvorbu Molyneuxa nemusíte mať radi ani jeho osobu. Koncept Curiosity dokonca môžete nájsť aj v rozoberaní obrovskej kocky po pripojení v Lumines Electronic Symphony. Curiosity však kocku nevyužíva iba na vizualizáciu počtu zničených útvarov v hre, ale jej šesť plôch pre komunikáciu medzi hráčmi, keďže v nej neexistuje žiaden chat ani možnosť posielať správy.
Dá sa vôbec Curiosity hrať? Ak v ťukaní vidíte zábavu, áno. Curiosity však môžete aj pozorovať. Kocka pláva v priestore a internet ju postupne ohlodáva, brázdi jej povrch pixelartom, prvoplánovým aj rafinovanými odkazmi. Všetko sa deje pod rúškom anonymity, nikto nevie, či nejde o indíciu alebo len o premyslený marketing indie tvorcov. Každý môže zanechať svoju stopu. Každý vie, čo má robiť.
A zatiaľ čo si programátori v 22 Cans objednávajú pizzu Hawai na ďalšiu nočnú, kocka je menšia a menšia a zvedavosť silnejšia a silnejšia. Prakticky od vydania pravidelne kontrolujem stav a sem tam si ťuknem. Vďaka chybám prichádzam o tisícky mincí, ale je mi to jedno. Ťukám desať minúť, dvadsať, precvičím si prstoklad na iPade a potom to vypnem.
V Curiosity sú hráči hnaní zvedavosťou, nie počtom killov ani fragov, pričom všetci sú si rovní a každý má šancu byť vyvoleným. Kocka je snom, ale cesta k nemu vyžaduje obrovské úsilie nie jednotlivca, ale celej základne majiteľov iOS a Android zariadení. Nevylieči rakovinu ani nevynájde liek proti hlúposti, to zlato v kufri vo filme Pulp Fiction môže byť kľudne Mylo alebo večná prázdnota.
Pre Petra Molyneuxa je Curiosity cestou k poslednému veľkému projektu, ktorým plánuje svoju kariéru tvorcu hier ukončiť. Venuje doň všetko úsilie, skúsenosti aj energiu. Má čo robiť, aby svojou pamätnosťou prekonal Popolous, Dungeon Keeper alebo Magic Carpet.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 307
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >