História LucasArts adventúr |
Legendárna firma LucasArts zavrela začiatkom apríla svoje brány a tak nastal správny čas zhrnúť si ich tvorbu, ktorá sa uberala od legiend, až k budgetovým béčkam. A aj keď sa svoju záhubu snažili zaujímavými titulmi odvrátiť, už bolo neskoro.
Legendárna firma LucasArts zavrela začiatkom apríla svoje brány a tak nastal správny čas zhrnúť si ich tvorbu, ktorá sa uberala od legiend až k budgetovým béčkam. A aj keď sa svoju záhubu snažili zaujímavými titulmi odvrátiť, už bolo neskoro.
LucasArts (predtým ešte Lucasfilm) bol založený v máji 1982 Georgeom Lucasom ako herná pobočka Lucasfilmu. Lucas mal zo začiatku jasný cieľ - prinášať dobrodružné hry aj na počítače. To mu skvele vychádzalo, keďže vytvorili jedinečnú sériu adventúr, na ktorú nadviazali jedinečnými Star Wars hrami. Tým žiaľ ich série končia. Po roku 2000 sa im už nedarilo nabehnúť na novú generáciu a len ako tak ich držali licencované hry od tretích strán. Na to po odkúpení zareagoval aj Disney a interný vývoj vo firme zrušil úplne.
LucasArts za svoju existenciu vytvoril, alebo licencoval okolo 200 hier, kompletný zoznam nájdete na oficiálnej stránke firmy. Keďže na celú ponuku miesto nemáme, prefiltrujme ich a rozdelíme na jednotlivé časti. Ako prvé si prejdeme adventúrové klasiky, ktoré sa stali nesmrteľnými. Adventúry LucasArts prakticky mapujú celú zlatú éru klikacích adventúr, ktorá trvala 10 rokov.
Maniac Mansion - 1987
Prvá výraznejšia adventúra od LucasArts, ktorá nasledovala príklad Sierry s ich Larrym. Hru mal v rukách Ron Gilbert, ktorý v titule priniesol jedinečnú paródiu na béčkové horory a zároveň v tejto hre v vytvoril legendárny SCUMM engine, ktorý poháňal adventúry ďalších 10 rokov. Odpútal sa od aktuálneho štandardnú nutnosti vypisovať príkazy textovo a pridal tlačidlá na skúmanie, zobratie, používanie alebo rozprávanie. Všetko bolo na svoju dobu intuitívne jednoduché a veľmi pekné.
Zak McKracken and The Alien Mindbenders - 1988
Zak pokračoval v úspechu Maniac Mansion a priniesol nové zábavné a priam mimozemské dobrodružstvo, kde sa autori inšpirovali mimozemskými teóriami a tak sme sa v hre dostali do Egypta, Mexika, Stonehenge, Atlantídy a pozreli sme sa aj na tvár na Marse.
Indiana Jones and the Last Crusade - 1989
Tretia veľká adventúra LucasArts nadviazala na filmovú značku a to Indiana Jones and the Last Crusade, kde sa rovnomenná hra stala jedným z najlepších prepracovaní filmovej predlohy doteraz. Ponúkala skutočne rozsiahly herný pohľad na celý film, ako aj možnosť niektoré situácie prejsť bojmi alebo sa ich pokúsiť obísť.
LOOM - 1990
Loom bol zvláštnym odskokom od klasických adventúr do hudobného štýlu hry, v ktorom sa komunikovalo čisto hudbou a kombináciami zvukov. Futuristický svet roku 8021 bol jedinečný a autori priamo plánovali ešte dve pokračovania, no na ne nakoniec neostal čas, keďže sa firma venovala väčším projektom ako pokračovanie Indiana Jonesa alebo novému Monkey Islandu.
The Secret of Monkey Island - 1990
Najväčšia hitovka LucasArts vyšla v roku 1990, kedy nás vtiahli na jedinečne dobrodružstvo do pirátskeho sveta v postave Guybrush Threepwooda. Znovu za kormidlom stál Ron Gilbert a tentoraz sa k nemu pridal aj Tim Schafer.
Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge - 1991
Monkey Island bol tak úspešný, že autori neváhali a hneď o rok vyšlo pokračovanie. Ak si všimnete roky, tak v danej dobe bolo vytváranie adventúr záležitosťou polroka a autori niekedy vydali dve za rok. V samotnej hre nás Ron Gilbert znovu zaviedol do príbehu Guybrush Threepwooda.
Indiana Jones and the Fate of Atlantis - 1992
O ďalší rok neskôr vychádza pokračovanie Indiana jones série, ktorá ešte ďalej rozširuje masívnosť adventúr, ich interaktívnosť a aj zábavnosť. Tentoraz LucasArts sa odklonil od priamočiarej hrateľnosti a pridal tri cesty ovplyvňujúce príbeh, vývoj a hrateľnosť. Hra sledovala Indiana Jonesa a jeho cestu do Atlantídy, ktorej silu chcú ovládnuť aj nacisti.
Autori mali vo vývoji aj pokračovanie Indiana Jones and the Iron Phoenix, odohrávajúce sa po vojne a Indiana Jones musel zastaviť nacistov, ktorí chcú oživiť Hitlera kameňom mudrcov. Nemecko však malo problém s touto tematikou a náznakmi neonacizmu a keďže ich trh je veľmi veľký, LucasArts hru nakoniec zrušili. Príbeh však vyšiel ako komiks.
Vo vývoji v externom štúdiu bol aj Indiana Jones and the Spear of Destiny, ale žiaľ ani ten nevyšiel pre neskúsenosť Lucasu s takýmto typom práce na diaľku. Rovnako sa námet objavil v komiksovom spracovaní.
Day of the Tentacle - 1993
LucasArts v roku 1993 sa vrátili ku klasike Maniac Mansion a vytvorili Day of the Tentacle, znovu sa trafili do chúťok adventúrových hráčov a zábavný príbeh s polypmi a cestovaním časom chytil za srdce. Znovu bol od Tima Schafera a Dave Grossmana a ako prvá adventúra LucasArts mala kompletný dabing.
Sam & Max Hit the Road - 1993
Ďalšia adventúra zobrala komiksovú predlohu Sam and Maxa a znovu s ňou firma zabodovala. Zvierací detektívi sa vybrali krížom cez Ameriku za rozlúštením najväčších záhad svojim typickým humorom. Hra mala pôvodne dostať aj pokračovania, všetky však boli následne zrušené.
Hra však spravila jeden míľnik vo vývoji advetnúr a prešla na fullscreen obraz, kde boli odstránené textové možnosti, ktoré ostali len v podobe zmeny ikonky kurzora.
Full Throttle - 1995
Po dvojročnom oddychu LucasArts od adventúr pripravili svoju predposlednú klasickú adventúru Full Throttle, v ktorej nás Tim Schafer zobral na cesty s drsným motorkárom. Rovnako podobne ako Sam and Max už mala fullscreen interface a aj malé racingové presuny.
The Dig - 1995
Posledná z klasických adventúr bola v priam hollywoodskom štýle, bola serióznejšia ako ostatné adventúry od LucasArts a počas vývoja sa hovorilo aj o filmovom spracovaní, to však nakoniec padlo. Hráčom však ostal pôsobivý príbeh, ktorý ich previedol krížom cez galaxiu.
The Curse of Monkey Island - 1997
O dve roky neskôr sa snažil LucasArts nabehnúť na nový štýl adventúr, ale návrat do Monkey Islandu už nebol to čo predtým a absenciu Rona Gilberta bolo cítiť. Sice hra stále mala čím zaujať a fanúšikovia dobrodružstiev Guybrusha Threepwooda si to stále mohli užiť. Hlavne graficky to bol veľký skok od pôvodného výtvarného štýlu, ktorí pocítili ako hráči, tak aj LucasArts.
Grim Fandango - 1998
Grim Fandango presúva LucasArts adventúry do novej a poslednej éry. Titul viedol Tim Schafer a ponúkol nový element pre adventúry a to 3D postavy. Konkrétne zvláštne posmrtné postavy, ktoré už neboli pre hráčov atraktívne a tak napriek svojej kvalite hra predala veľmi málo kusov a pochovala ako seba, a aj celý adventúrový štýl LucasArts.
Escape from Monkey Island - 2000
V roku 2000 LucasArts ešte jeden pokus v adventúrach spravil a vrátil sa k svojej najúspešnejšej sérii Mokney island. Hra teraz prešla na GrimE engine, ktorý prišiel do hry v upravenej podobe a napriek zachovaniu humoru, už bolo cítiť obohratosť žánru, ktorý sa napriek pridaniu 3D postavičiek strácal medzi 3D titulmi. Bola to posledná z adventúr LucasArts.
Po vydaní Grim Fandango a Escape From Monkey Island sa už firma sústredia len na Star Wars hry a rôzne projekty, ktoré nemali šancu na úspech. V roku 2009 a 2010 sa ešte ako vzdialený odlesk zašlej slávy vydali remaky Monkey Islandu, a to ako Secret of Monkey Island, tak aj dvojky Monkey Island II: Lechuck Revenge, ktoré veľmi pekne spojili oldgen grafiku s modernejším, ale žiaľ príliš zvláštnym štýlom grafiky. Podobne na tom bol aj Tales of Monkey Island od Telltalle Games, ktorá nasadila odlišný 3D grafický štýl a stratila atmosféru.
Čo je ale dôležité, LucasArts nám vo svojich adventúrach nechal odkazy a poučil nás v nich takmer o všetkom:
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 290
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 95
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >