CITIES IN MOTION 2 |
CITIES IN MOTION 2 |
Na mestskú hromadnú dopravu zrejme nadáva každý, kto je nútený ju využívať. Ak si myslíte, že by ste dopravnú situáciu zvládli lepšie, môžete otestovať svoje schopnosti v manažmentovej stratégii Cities in Motion 2, kde na to budete mať skvelú príležitosť. Možno práve vaša spoločnosť bude tou najlepšou, ktorá uspokojí cestujúcich a súčasne vám naplní peňaženku.
Hra podporuje niekoľko jazykových verzií, vrátane českej, čo bude prvým plusom pre našinca. Prehľadný tutoriál vás zoznámi s princípmi hry a potom sa môžete vrhnúť na kampaň. Hneď na začiatku sa ocitnete vo veľkomeste, ktoré má rozvinuté všetko, okrem verejnej dopravy. Starostka vás okamžite požiada, aby ste tento problém vyriešili a pre začiatok pokryli dopravnou sieťou aspoň 15% celkovej rozlohy. Nie je čas na zaháľanie a finančných prostriedkov na rozbehnutie máte dostatok a tak sa môžete vrhnúť na výstavbu autobusového depa. Druhým krokom je umiestnenie zastávok po stranách ciest, pričom si treba všímať, či sú v správnej polohe. Ak chcete cestujúcich rozmaznávať, môžu to byť kryté zastávky, ale tie sú samozrejme nákladnejšie. Nasleduje navrhnutie prvej linky, čo znamená pospájanie depa a zastávok do okruhu, v ktorom bude dookola premávať autobus. Pri nákupe autobusov môžete zvažovať jazdné vlastnosti, kapacitu a cenu ponúkaných modelov a určite sa oplatí zadovážiť hneď niekoľko kusov.
Autobusy sa počas jazdy opotrebúvajú, ale depo dokáže zabezpečiť údržbu pre limitovaný počet spojov. Linku využívajú obyvatelia mesta v okolí zastávok, ktorých dosah je naznačený kruhovými líniami. Pri navrhnutí ďalšej linky môžete použiť nové zastávky, aj tie, ktoré už sú postavené. V neskoršej fáze zrejme budete mať stanoviská takmer všade a stačí len vytvárať efektívne trasy a dokupovať autobusy. Ak je totiž málo vozidiel, ľudia dlho vyčkávajú, spoje sú preplnené a to vedie k nervozite a zbytočným zdržaniam. Po zabezpečení základnej siete už môžete uvažovať o zvýšení cestovného v celom rozsahu alebo v určených zónach. Ceny by sa mali odvíjať od lokality a ekonomickej situácie. V ideálnom prípade zárobok prevyšuje náklady, ale pozor, príliš drahé lístky ľudí znechucujú. Prosperujúca spoločnosť musí dbať aj o blaho svojich zamestnancov. Nespokojní šoféri z trucu ignorujú niektorých ľudí na zastávkach a preto na nich nešetrite. Spokojní technici lepšie vykonávajú prácu a platí to aj o revízoroch.
Okrem autobusov môžete stavať aj dopravné siete pre trolejbusy, električky a metro. Tam už sú ale potrebné väčšie investície, pretože treba stavať koľajnice, upravovať terén, prípadne pristaviť celkom nové cesty. Mesto pri vode umožňuje aj využitie lodnej dopravy s mólami a transportným člnom. Lepšie zabezpečené dopravné siete znamenajú vyššiu spokojnosť pasažierov, rastúce zisky aj rozvinué mesto. No pri početných investíciách sa môžete dostať aj do mínusu a potom nezostáva iné, ako vziať si pôžičku. Vítaným prilepšením však sú nepovinné úlohy od obyvateľov mesta, ktorí požadujú linku vedúcu k ich skladom, alebo prepojenie niekoľkých budov a prevoz určeného počtu pasažierov na dané miesto. Po splnení hlavných cieľov na mape hráč odomkne nasledujúcu misiu, ktorá môže pokračovať v rovnakej oblasti, ale zvýšia sa požiadavky na zabezpečenie dopravy.
Bez stresu a sledovania, na koľko percent sú už splnené povinné úlohy, si môžete zahrať sandboxový mód vo voľnej hre. Pre kreatívnych je pripravený aj editor máp a vďačnou novinkou je multiplayer. Ponúka režim, kde navzájom súperia spoločnosti až štyroch jednotlivých hráčov, ale aj tímové súperenie s dvomi alebo tromi dvojicami, či dvomi trojčlennými spolkami. Okrem toho dvaja až štyria hráči môžu ťahať za jeden povraz v kooperačnom režime.
Cities in Motion 2 využíva základy svojho predchodcu. Na jednej strane je zjavný pokrok, no všimnete si aj absenciu prvkov a niektorých možností z jednotky. Zlepšilo sa užívateľské rozhranie a jednotlivé položky, štatistiky a ďalšie menu už nie sú rozhádzané po rôznych častiach obrazovky. Teraz je všetko potrebné dostupné na jednej lište v pravom dolnom rohu. Na ľavej strane je zas minimapa, kde sa dá prepnúť pohľad na konkrétny spoj a spomaliť alebo zrýchliť plynutie hry. Stále by sa však dalo urobiť trochu viac, pretože chvíľami tápate a rozmýšľate pod ktorou ikonou sú začlenené štatistiky alebo niektoré sekundárne položky. Časom si však zvyknete.
Sčasti lepšie, sčasti horšie je navrhovanie tratí. Koľaje v teréne pospájate aj na zákrutách bez väčších problémov, ale zastávky a trasy dosť splývajú aj pri priblížení alebo vzdialení mesta. V neskoršej fáze, kde máte hustú spleť liniek, je už situácia priam chaotická a prepínanie sledovaných položiek ju sprehľadní len čiastočne. V jednotke bol tento problém riešený praktickejšie zobrazením jednoduchej schémy mesta. Pokrytie dopravou označovali namiesto mdlých kruhov budovy svietiace do zelena a červena.
Prvý diel zaviedol hráčov do konkrétnych metropol ako Berlín, Amsterdam či Viedeň. Každé malo svojský ráz a známe budovy. V pokračovaní máte anonymné mestá označené len ako východné, západné či centrálne. Väčšina budov sa podobá ako vajce vajcu, aj keď pri priblížení majú vysvietené reklamy. Nepostrehol som žiadne stavby a objekty, ktoré by vyčnievali zo šedivého priemeru, nijaké monumenty alebo aspoň kolotoč, ktorý by odlíšil jednu štvrť od druhej. Mestá s nevýraznými obyvateľmi úplne stratili ráz a individualitu a stali sa chladnými a neosobnými. Do istej miery to vynahradzuje už spomínaný multiplayer, ktorý vďaka rôznorodosti hráčov pôsobí predsa len živšie. Okrem toho narazíte na komplikácie pri navrhovaní špecifických tratí, napríklad pri vytváraní okruhu vodnej dopravy. Náhľady na autobusy sú často snímané nezmyselnou kamerou, vďaka ktorej vidíte v okne len šmuhy. A drobných kazov postupne nájdete viac.
Cities in Motion sa druhý raz snaží popasovať s mestskou dopravou. Čiastočne sa to hre darí, úpravy užívateľského rozhrania a nápaditý multiplayer sú krokom vpred. Lenže niektoré efektívne súčasti sa naopak strácajú. Mestám tentoraz chýba duša, osobitosť a dokonca aj názov. Výstavba dopravnej siete pripomína navrhovanie plošných spojov a situácia je dosť neprehľadná. Rozširovanie dopravy a úlohy majú obmedzený postup bez výraznejších motivačných prvkov a neúprosne vedú k stereotypu. Hra osloví len úzky okruh záujemcov. Ak vám sadla jednotka, nájdete si vzťah aj k pokračovaniu, ale nových priaznivcov si veľa nezíska.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Paradox Interactive / CENEGA / Colossal Order Štýl: Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|