História Wolfenstein série |
Pri príležitosti vydania nových Wolfenstein hier je správny čas obzrieť sa po jej základoch postavených ešte pred prvou Wolfenstein 3D hrou.
Pri príležitosti vydania nových Wolfenstein hier je správny čas obzrieť sa po jej základoch postavených ešte pred prvou Wolfenstein 3D hrou. Presnejšie to bolo v roku 1981, ešte v 2D kabáte.
Castle Wolfenstein - 1981 Apple II, MS-DOS, Atari 400/800, Commodore 64
História série začala písať v roku 1981, kedy Castle Wolfenstein titul vydala firma MUSE a zaviedla v ňom hráčov do 8-bitového hradu, v ktorom museli nájsť tajné zbrane, zakrádať sa poza chrbty nacistov a ak to bolo nevyhnutné aj ich likvidovať. Hra svojho času položia základy stealth žánru
Beyond Castle Wolfenstein - 1984 - Apple II, MS-DOS, Atari 400/800, Commodore 64
Druhá časť Wolfensteinu od Muse pokračovala v rovnakom grafickom štýle, len teraz sa hráči presunuli do tajného bunkre v Berlíne, kde má Hitler svoju tajnú schôdzku, hráči museli prejsť bunkrom, nájsť bombu a položiť ju pred jeho dvere.
Autori v druhej hre pridali nové prvky do stealth žánru a to odnášanie mŕtvol, ale aj vyjednávanie so strážami, ktorým treba ukázať prístupovú kartu, alebo ich skúsiť podplatiť.
Wolfenstein 3D - 1992 - MS-DOS, Mac OS, Amiga 1200, PC-98 SNES, Atari Jaguar, 3DO, GBA, PlayStation 3, Xbox 360, Windows Mobile, iOS, Web
O 8 rokov neskôr si hru všimol id software, konkrétne John Carmack, ktorý na jej prepracovanie využil svoj pseudo 3D ray casting engine z Catacomb 3-D a prakticky ním zrodil fps žáner. Bol to jednoduchý engine, ale vďaka pridaniu textúr pôsobil ako o dve generácie vpred oproti ostatným hrám tej doby. Rovnako aj kvalitný art štýl, celková zábavnosť hry a rotačák spravili svoje.
Hra síce bola čistá akčná fps, ale mala v sebe aj základy stealthu. Teda nepriateľa ste mohli pichnúť od chrbta. Autori plánovali v tomto štýle viac a napríklad aj odnášanie tiel, výmenu uniforiem, ale to bolo zavrhnuté keďže to spomalovalu hru a robilo ovládanie komplikovaným. Podobne sa autori a aj John Carmack obávali aj tajných chodieb a secretov, ale tie si Tom Hall a John Romero pretlačili a Carmack ich následne dokázal zapracovať.
V príbehu hry preberáme William "B.J." Blazkowicza, ktorý bol zajatý na zámku Wolfenstein, ale uteká a začína tak svoju cestu krížom cez nacistické Nemecko. V prvej epizóde hry sa dostáva zo zámku, v druhej navštívi zámok Hollehammer, kde musí zastaviť Dr. Schabbsa a jeho armádu mutantov a v tretej sa dostáva do tajného bunkra pod Berlínom kde plánuje zastaviť samotného Hitlera.
Hru neskôr ešte doplnili tri epizódy v The Nocturnal Missions expanzii a aj Wolfenstein 3D Super Upgrades s 815 mapami a generátorom máp.
Spear of Destiny - 1992 MS-DOS, iOS
Pokračovanie hry vyšlo o rok neskôr na rovnakom engine a v rovnakom štýle. Tentoraz sme sa príbehovo dostali pred prvú hru a Blazkowicz musel získať od Nacistov ukradnutú kopiju osudu a prekaziť okultné plány Nacistov.
Hra mala 21 levelov a v dvoch expanziách Return to Danger a Ultimate Challenge pribudlo ďalších 21. Hra bola zároveň posledný veľký Wolfenstein titul, na ktorom robilo samotné id software.
Return to Castle Wolfenstein - 2001 -PC, PS2, Xbox - (sector 8.5)
Trvalo takmer 10 rokov kým sme znovu uvideli Wolfenstein, tentoraz vývoj prebral Gray Matter Interactive a s multiplayerom mu pomáhali Nerve Software a Splash Damage. Hra presunula jednoduchú 3D grafiku do vtedajšej špičky a to Quake 3 enginu, ktorý ponúkol plne 3D prepracovanie Wolfensteinu so všetkým čo k tomu patrí. Zaujal ako singleplayer kampaňou, tak aj multiplayerom.
V príbehu je Blazkowicz znovu zajatý na Wolfensteine a znovu uniká, ale naráža na paranormálnu divíziu SS a ich projekt Operation: Resurrection, vedený Helgou von Bulow, ktorá chce oživiť mŕtvych a hlavne Heinricha I, legendárneho saského kráľa. Blazkowicz sa s ním nakoniec aj stretne.
Pre zaujímavosť verziu Wolfenstein Quake enginu používalo aj Call of Duty a modifikovanú ju používa dodnes.
Wolfenstein: Enemy Territory - 2003 - PC
Čisto multiplayerové pokračovanie Return to Castle Wolfenstein, ktoré rozšírilo multiplayer hry o nový mód s úlohami pre jednu a druhú stranu. Rozšírenie bolo zadarmo a malo veľký úspech, ktorý už jeho nasledovník Enemy Territory: Quake Wars nezopakoval.
Wolfenstein RPG - 2008 - Java ME, iOS
Rozmachu mobilov mobilného hrania sa chcel pridať aj Carmack a spravil špeciálnu RPG verziu Wolfensteinu čisto pre mobily. Najskôr v Jave, neskôr spravili port aj pre iOS. Hrateľne je hra ťahová dungeonovka, v ktorej musí Blazkowicz znovu utiecť nacistom a poraziť paranormálnu divíziu SS.
Wolfenstein- 2009 - PC, PS3, Xbox 360 (sector 8.0)
Ďalších osem rokov trvalo, kým sa objavilo ďalšie skutočné pokračovanie Wolfensteinu. Tentoraz vývoj prebral v tej dobe kvalitný Raven software, ale žiaľ vývoj im trval veľmi dlho a ani id tech 4 engine z Doom 3 im nepomohol, nakoniec v čase vydania mal už 5 rokov. Slabšia grafika a aj ladenie hry na iné dimenzie neboli tým, čo hráči od titulu očakávali. A už vôbec nie to, čo by očakávali od reštartu série.
V príbehu sa BJ ocitá vo fiktívnom meste Isenstadt, ktoré Nacisti obsadili, aby tu ťažili kryštály nočného slnka, vďaka ktorým otvárajú iné dimenzie. Tie takmer hneď preberá aj BJ a premiestňuje sa sem a tam podľa potreby. V druhej dimenzii nacistov striedajú zvláštne kreatúry.
Nakoniec celá hra bola zvláštna, nezaujala, predaje boli malé a vydavateľ Activision následne prepustil väčšinu zamestnancov Ravenu, ktorí našťastie ešte stihli dokončiť svoj jedinečný titul Singularity, ktorý radšej mohol byť týmto nešťastným Wolfensteinom. Raven odvtedy pracujú ako pomocná sila pri Call of Duty.
Wolfenstein: The New Order - 2013 - PC, PS3, Xbox 360, PS4, Xbox One - recenzia 9.0
Wolfenstein: The New Order znamenal novú kvalitnú časť série a aj nový reštart. Hru robila iná firma a tentoraz MachineGames vytvorené autormi Starbreeze Studios, ktorí spravili napríklad Riddicka alebo The Darkness, a teda sme sa mali na čo tešiť. Hra bola čisto singleplayerová a teda žiadne odpútavanie pozornosti multiplayerom sa nekonalo.
Titul sa teraz posunul vpred, opustil druhú svetovú vojnu a presunul sa do 60-tych rokov, alternatívnej histórie, kedy nacisti vyhrali druhú svetovú vojnu a ovládli prakticky celý svet a aj Mesiac. Vládnu tvrdou rukou a armádou mechanických robotov. A kde bol BJ? Žiaľ bol po vojne polomŕtvy v sanatóriu, a teda nebolo toho, kto by armádu nacistov zastavil. Po prepade sanatória sa však preberá, uteká. Spolu s nami bude spoznávať nový svet a odhaľovať čo stojí za silou nacistov.
Wolfenstein: The Old Blood - 2015 - PC, PS4, Xbox One - recenzia 9.0
Menšie, ale stále kvalitné pokračovanie Wolfenstein: The New Order príbehu, ktoré nás vtiahlo späť do roku 1946 a ukázalo technologické začiatky Nacistov, ako aj návrat na zámok Wolfenstein. Miesto, kde to všetko začalo, a kde teraz vedie svoje projekty archeologička Helga.
Hra ponúkla pôsobivé scény, oldschoolovú hrateľnosť, silné zbrane a žiaľ stále id Tech engine s megatexturing technológiou, kde síce na diaľku vyzerajú prostredia parádne, zblízka textúry strácajú detaily a niekedy sa naťahujú neskoro.
Wolfenstein II: The New Collosus - 2017 - PC,PS4, Xbox One - recenzia 9.0
Pokračovanie na seba nenechalo dlho čakať a Machine Games nás tentoraz zobrali do Ameriky, kde sa ranený Blazko snaží pozbierať a zároveň pomôcť miestnemu odboju. Za pätami má však nebezpečnú frau Engel a celú jej nacistickú mašinériu.
V tejto časti sa autori sústredili na pocity Blazka, jeho rodinu a vzťahy medzi odbojom. Možno miestami až príliš, ale obohacujú to nečakané a prekvapivo brutálne scény. Samozrejme doprevádza to znovu kvalitná akcia a likvidovanie nacistov rad radom ako na Zemi, tak teraz aj na Venuši. Zo zaujímavostí do hry pridali upgrady postavy a viac to celé otvorili a pridali možnosť rozširovania hry pravidelnými dodatočnými misiami.
Wolfenstein Youngblood - 2019 - PC,PS4, Xbox One - recenzia 8.0
Bethesda to celé znovu prestriedala spin-offom, ktorý skúša kooperáciu v sérii a zároveň aj RPG prvky a to v každej oblasti, od postavy cez nepriateľov až po parametre zbraní a ich vylepšovania. Zároveň skúsili prostredia viac otvoriť a prispôsobiť ich na kooperáciu, s množstvom misií a zameraním na akciu.
Pritom tentoraz v príbehu nejde o Blazka, ale o jeho dcéry, ktoré sa ho vydajú hľadať v okupovanom Paríži. Celé to je teraz umiestnené to 80-tych rokov, kde je už Amerika oslobodená, ale zvyšok sveta stále okupujú Nacisti a znovu pripravujú niečo veľké. Príbehu síce teraz je menej, ale ukazuje, čo môžeme čakať v pokračovaní. Samotný príbeh s dcérami je viac uvoľnený a viac tínedžersky.
Bude zaujímavé sledovať, ktoré z prvkov autori nechajú aj v pokračovaní, či ostanú RPG prvky, alebo aj kooperácia.
Wolfenstein Cyberpilot - 2019 - PC VR,PS4 VR
K Youngblood Bethesda pridala aj druhý menší spinoff a konkrétne vo virtuálnej realite, kde sa hráči dostanú do kokpitu nacistických bojových strojov a budú pomáhať odboju v Paríži. Aj keď tu ide len o malú hru, ktorú veľmi rýchlo prejdete, keďže má len okolo 2 hodiny a pár misií.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 263
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 93
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >