PUPPETEER |
PUPPETEER |
Interné vývojárske štúdiá Sony Compueter Entertainment opakovane potvrdzujú svoje kvality. Hoci nám pomaly klope na dvere nová generácia herných konzol, PS3 do starého železa nepatrí a dočkáme sa na ňu ešte niekoľko osviežujúcich projektov. Puppeteer patrí medzi ne.
Je prekvapujúce, že Sony venuje propagácii tohto kúsku tak málo priestoru, pričom by si ho Puppeteer zaslúžil viac než niektoré multimediálne zlátaniny či vizuálne vyparádené, no hrateľnosťou vykastrované projekty. Nenechajte sa zmiasť mierne infantilným výzorom, bábkové divadlo v podaní Puppeteera je neuveriteľne príťažlivé pre diváka akéhokoľvek veku. Rozprávkové prostredie sa premietlo aj do príbehu, no vôbec to nevadí. Úplne postačí to, že rozprávanie je pútavé a tradičná bitka medzi zlom a dobrom k pohlteniu postačí.
Znovu tu máme zloducha, tentoraz obrovského medveďa, ktorý by mohol byť pokojne aj černokňažníkom. Nechýba zlomový moment, kedy do krajiny tramtárie vstúpilo zlo a utrpenie. Rozbitie bieleho kryštálu a rozdanie úlomkov božského Moonstone prisluhovačom zla (napríklad taký obrovský tiger, ktorý ho používa namiesto jedného z tesákov a prepožičiava mu obrovskú silu) je okrem iného dôvodom, prečo sa musíte vydať na neľahkú cestu plnú nejedného dobrodružstva. Tým druhým je fakt, že nechcete zahynúť, zachrániť kamarátov a celý rozprávkový svet.
Puppeteer by sme mohli charakterizovať ako kríženca Abe’s Oddysee a Little Big Planet, pričom z každého si berie tú správnu polovicu. Celá hra je situovaná do prostredia bábkového divadla, čomu zodpovedajú aj kulisy. Jednotlivé objekty sú akoby vystrihnuté z kartónu a namaľované, okolo obrazovky vidíte červené závesy, po dokončení obrazovky alebo úrovne sa zatiahne opona a do toho všetkého sa prejavujú aj diváci výkrikmi, potleskom alebo hučaním. Možno to znie ako drobnosť, no výborne dotvára celkovú atmosféru rozprávkovosti celého konceptu.
Čo by to však bolo za bábkové divadlo bez bábok? Maňáskovia sú skvelí – a to od hlavného hrdinu Kutara, ku ktorému sa neskôr pripojí poletujúca Pikarina. Primárnym herným prvkom je fakt, že Kutaro sa nám na scéne objaví bez hlavy. Krvavé orgie nie sú témou dňa, Kutaro totiž hlavy zbiera a podľa potreby ich môže meniť a využívať ich vlastnosti, ktoré síce často nepotrebujete priamo k dokončeniu úrovne, no môžu vám pomôcť. Nachádzate ich ukryté v truhliciach a tie nezvyčajné hlavy si musíte zaslúžiť, pretože sú ukryté na ťažko dostupných miestach.
Bábkovému divadlu hra podriaďuje úplne všetko. Hlavnou zbraňou Kutara sú bájne nožnice Calibrus, ktoré musí najprv zlému macovi ukradnúť z prísne stráženého zámku. Plošinovkové princípy sú predstavované postupne a novinky odhaľujete presne v momente, kedy by vám mohla začať na dvere klopať slečna monotónnosť. Nikdy sa tak nestane. Calibrus slúži ako zbraň na krátku vzdialenosť (cvak do nepriateľa, ktorý ostane omráčený a máte niekoľko sekúnd na to, aby ste odstrihli jeho dušu zobrazenú ako balónik a vyslobodili ďalšie dieťa z pazúrov zloducha), no viac budete nožnice používať na to, na čo primárne slúžia – na strihanie.
Väčšina kulís je z papiera a na nedostupné miesta sa dostanete nasledovne: vyskočíte a striháte. Každé stlačenie tlačidla vyvolá jedno strihnutie, takže je potrebné túto činnosť aktivovať v pravidelných intervaloch a nie trieskať do gamepadu. Navyše musíte pravým analógom určovať smer strihania, čomu sú prispôsobené jednotlivé hádanky a prekážky. Raz musíte vystrihnúť objekt z postupne obnovujúcich sa pavučín, takže okolo neho vystrihnete kruh. Inokedy preskakujete ponad priepasť strihaním kývajúcich sa listov.
Zábavné sú aj súboje s bossmi, ktoré predstavujú výzvu, nezačnú zbytočne frustrovať, no zapotíte sa pri nich. Využijete pri nich ďalšie novinky odomknuté postupne v priebehu hry. Napríklad taký štít, ktorý odrazí vo vybranom smere útok smerujúci na vašu postavičku. Môže to byť vyfľusnutá strela zo statickej veže a následne spôsobí galibu útočníkovi. Ten sa môže taktiež brániť a strelu odraziť. Dôležitá je teda rýchlosť, respektíve vzdialenosť od nepriateľa. Alebo musíte týmto spôsobom vrátiť úder obrovskému tigrovi a týmto ho omráčiť. Neskôr sa dostanete aj k bombám: tie hádžete alebo položíte na miesto, kde stojíte. Stačí si to skombinovať s miznúcimi plošinkami po údere obrovského kladiva. Práve to musíte zničiť, a tak si načasujete kedy máte kam skočiť.
Všetko sú to zábavné a chytľavé veci. V mnohých súbojoch musíte po omráčení protivníka vytiahnuť nožnice a prestrihať sa k ich citlivému miestu. Prítomné sú aj QTE (quick time event), avšak neprekážajú a natrafíte na ne raz za uhorský rok. Obtiažnosť je nastavená tak akurát a strata života je vykompenzovaná zbieraním magických guličiek: získate ich stovku a pribudne vám život. Nenájdete tu žiadny health bar: akýkoľvek dotyk alebo pád je smrteľný: stratíte hlavu. Naraz ich môžete niesť tri a ak si ju do niekoľkých sekúnd nevezmete späť, strácate ju, pričom platí jednoduchá rovnica: žiadna hlava = mínus jeden život.
Nie je to všetko, Puppeteer prichádza s podporou multiplayeru. Jeden hráč ovláda priamo Kutara, druhý môže siahnuť po Move ovládači a rozpohybovať svetlušku Ying Yang. Nie je to síce plnohodnotná postavička, no práve ona odhaľuje špeciálne miesta, z ktorých padajú magické guličky alebo otvára truhlice s novými hlavami. Všetko môže robiť aj jeden hráč pravým analógom, no možnosť spolupráce je vítaným spestrením, ktoré pritiahne k obrazovkám aj ľudí hrám príliš neholdujúcim, nakoľko hra má obrovský potenciál zaujať výzorom.
A nielen nim. Puppeteer totiž skvele aj znie. Aplauz publika už bol spomenutý vyššie, no výraznou mierou sa na pohlcujúcej atmosfére podieľa dabing. Kutaro síce neprehovorí, no rozprávač, baba jaga alebo ktorákoľvek iná persóna je jedinečným unikátom. Úžasná artikulácia, zafarbenie hlasu, pravidelná zmena výšok, rýchlosti a samotnej hlasitosti. Jednoducho úžasné. Ak ste kedysi počúvali staré rozprávky na platniach – dobre, tak na CDčkách – viete koľká bije. A presne tak isto znie aj Puppeteer, takže si často pripadáte ako na skutočnom predstavení.
Malá veľká hra. Presne tak by sme mohli charakterizovať Puppeteera. Ide o stávku na istotu, bude to skvelá zábava s úžasnou hrateľnosťou. Tých niekoľko úrovní, ktoré sme mali k dispozícii, nám to potvrdilo. Nie každá bomba potrebuje k pohlteniu oslepujúce výbuchy či slávne meno. Puppeteer má šancu ukázať, že PS3ka do starého železa ešte nepatrí.
PS3
Vývoj: SCEE / SONY Czech / Sony Japan Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|