KILLER IS DEAD |
KILLER IS DEAD |
Po dohraní Killer is Dead sa je ťažké zbaviť spomienok na predošlú generáciu, kde podivná tvorba dosiahla svoj vrchol. Dala nám Killer 7, štúdio Grasshopper Manufacture katapultovalo do povedomia a s ním aj výstredného tvorcu Suda 51. Stredný prúd už dávno nenesie ťažobu experimentovania na svojich pleciach, štafetu prevzalo čoraz viac oslavovanejšie hnutie indie. Dnes je na pokraji vyhynutia a akcia Killer is Dead mu nastavuje zrkadlo.
Rozlúsknuť záhadu za tajomným názvom trvá úvodnú päťminútovku - hrdina zomiera, aby povstal a jeho katanou zomierali čoraz podivnejší nepriatelia. Opakujúcej paralele so stúpaním v rebríčku najlepších zabijakov z No More Heroes robí garde obsadenie ženských postáv v tých najtesnejších latexových kostýmoch, aké dokáže Unreal Engine vyrenderovať a, samozrejme, záhadná agentúra, od ktorej získavate kontrakty.
Ženy sú slabinou hry aj slabosťou Monda Zappu, hlavného hrdinu Killer is Dead. Stretáte ich v pózach, ktoré nemajú ďaleko od vulgárnych a ich jedinou úlohou je provokovať fantáziu. Dá sa to však oveľa vkusnejšie ako to robia lacné Gigolo misie, kde sa ujímate role voyera, ktorý na rande odmieta konverzovať, ale pásť zrak na rozkroku, stehnách, šiji a výstrihu. Ak vás pri tom slečna nechytí a podarí sa prekrviť mozog (nemalo byť to byť naopak?), je ju možné obdarovať darčekom a tak si ju nakoniec počas niekoľkých sedení získať.
Povrchne spracované sekcie s “balením” sú bohužiaľ dôležité, slečny totiž Monda obdarujú sekundárnymi zbraňami, ktoré sa inak nedajú získať. A okolo Gigolo misií je omotaná celá ekonomika. Za peniaze z kontraktov kupujete darčeky pre slečny aj extra drahé kostýmy modifikujúce hrateľnosť či spodnú bielizeň.
Na Killer is Dead nie je nič normálne. S dávkou absurdnosti a preháňania, tak typických pre Grasshopper Manufacture, prichádzate konštantne do styku. Zamestnáva vás podivná agentúra, vysiela vás na zvláštne miesta, kde čelíte neobyčajným nepriateľlom. Ako inak nazvať posadnutú lokomotívu z múzea, ktorá sa rozhodne zničiť Moskvu?
Akcia je v Killer is Dead mimoriadne rýchla vďaka jednoduchému súbojovému systému s ľahko pochopiteľným ovládaním. Ak si zvyknete na odskakovanie a vystihnete blokovať výpady nepriateľov v presný moment, kedy rozbitá obrana umožňuje rozkrojiť nešťastníka jedným útokom, nemusíte vôbec investovať do upgradov, kde nájdete aj doplňovanie života alebo nové údery. Mondove výkony sú závislé od krvi z nepriateľov, používa ju na aktivovanie sekundárnej zbrane - kybernetickej ruky, ktorá môže páliť oheň, ľad alebo sa premeniť na vrták a rozbíjať štíty.
Boje sú na pomery Grasshopper Manufacture mimoriadne krvavé, ich surovosť podčiarkuje monochromatický filter zvýrazňujúci striekajúcu tekutinu červenou farbou, ktorý sa objavuje počas neprehľadných dorážačiek. Nemení sa iba celá farebná paleta, ale aj uhol kamery, takže si ani nestihnete všimnúť, kde stojíte a či vás v scéne nezakrýva gejzír krvi.
Finiše a popravy však patria k najštýlovejším, aké v akciách môžete vidieť, sú medzi nimi aj seky katanou tak rýchle, že vo vzduchu zostane visieť na krátky moment póza (duch Monda), z ktorej vyšiel smrteľný výpad. Súboje trápi zle vybraný uhol pohľadu, akým hra sleduje dianie. Kamera je zavesená príliš nízko a korekcia vzhľadom na tempo bojov neprichádza do úvahy. Nemáte dokonalý prehľad o tom, čo sa deje za chrbtom a po stranách, v interiéroch posiatych nábytkom je zase sťažená manévrovateľnosť aj navigácia. Pri nepriateľoch vybavených strelnými zbraňami je to mimoriadne frustrujúce.
Killer is Dead je extrémne lineárna hra, príbehový tucet misií má identický priebeh - prebiť sa nepriateľom, zabúchať na dvere bossa a toho sťať. Každý jeden veľký súboj sa odohráva v troch aktoch, kedy sa mení správanie bossa a počas ktorých mení sadu útokov. V leveloch sa nedá zablúdiť, väčšina je úplne plochá (odohráva sa v jednej rovine) a sú posiate častými loadingami. Objavujú sa pred súbojmi, pred a po prestrihovej scéne aj počas dôležitých momentov, kedy stínate bossa. Hra je prerušená jazzovou slučkou s loading obrazovkou, ktorá zabíja tempo. Občas to urobia aj samotné slečny, ktoré pripomenú Mondovi, kde by sa mal zastaviť, keď dokončí prácu.
Na sekanie a rýchlosť sa sústredí celý kopec vedľajších misií, na ktoré môžete vyraziť kedykoľvek (aj po dohraní hry), vylepšovať si výslednú známku a zarábať peniaze na kostýmy. Všetky tieto aktivity sú obmedzené prísnym časovým limitom a ide v nich o kosenie nepriateľov zo sedla motorky, stacionárnym guľometom alebo Mondovou katanou. Budete hľadať schované bomby, infiltrovať sa do budovy alebo čistiť levely skôr než hrdina zomrie.
A čo by to bolo za hack’n’slash akciu, keby nemala náročné Challenge? V Killer is Dead sa sústreďujú na test zvládnutia súbojového systému a zakúpené upgrady. Bez nich je ťažké prežiť v arénach, kde máte zabíjať iba vybraný typ nepriateľa a ostatných nechať tak alebo pobehovať bezbranný v miestnosti, kam padajú míny.
Za konštantné experimentovanie Grasshopper Manufacture by sme mali byť vďační, vďaka tomu je v hre agentúra zaoberajúca sa nadprirodzenom, ktorá na Mesiac vysiela agenta schopného popraviť tie najhoršie nočné mory klientov, vďaka tomu sa hra môže popýšiť mimoriadne odvážnym cel-shade vizuálom, ktorému neublíži ani čas. Ani prehnaná štýlizácia nedokáže zamaskovať primitívny krabicový dizajn lokalít a ich predvídateľnosť, ktorá ich robí absolútne nezaujímavými. Hre podľamuje nohy aj práca s kamerou, rozbité tempo častými loadingami a dobrú vizitku jej nerobia bezduché Gigolo misie, ktoré sú v hre skôr za trest ako odmenu.
Killer is Dead je jednou z hier, ktoré zostávajú v tichosti oslavované. Tak ako kedysi stredný prúd.
RECENZIE HRÁČOV |
PS3
PC Xbox 360 Vývoj: Kadokawa Games/Deep Silver / CENEGA / Grasshopper Manufacture Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|