INAZUMA ELEVEN 3: LIGHTNING BOLT |
INAZUMA ELEVEN 3: LIGHTNING BOLT |
Existujú hry, na ktoré nikdy nezabudnete. V živote ich je iba niekoľko a momenty objavovania nových herných mechanizmov sa výrazne zapisujú do vašej hernej pamäte. Závan osviežujúcej hrateľnosti, ktorý vám dovolí rozdýchať nové zážitky, príde iba raz za niekoľko rokov. Čím ste starší, tým chodí sporadickejšie. Až som sa koncom januára 2011 dostal k nenápadnej JRPG Inazuma Eleven, o ktorej som mal akurát načítané desiatky článkov, ako jej Japonci prepadli a na Tokyo Games Show som sa snažil vyhrať nejaký súboj, teda zápas. Keď táto séria prišla do Európy, bol to úspech číslo jedna. Ale to, že bola skutočná pasia v nej hľadať tisícku hráčov a venovať sa jej celé týdne, na to nezabudnem.
Netrpezlivo očakávaný druhý diel bol po vzore Pokémonov rozdelený na dve verzie: Blizzard a Firestorm. Inazuma Eleven 2 už nemala pôvodné čaro, no stále zaujímavý dej a hrateľnosť, aká sa nezabúda. Tretí diel vyšiel pre DS v Japonsku ešte v roku 2010, no v Európe prichádza už na nový systém v remaku pre 3DS. Zo strany Nintenda ide o krok v prospech nových konzol - je to síce nečakaná rana pre majiteľov DS, ktorí dúfali, že na staršom handhelde dohrajú celú trilógiu, no zároveň dôvod kupovať 2DS či 3DS; pretože fanúšikovia na sériu dopustiť nedajú.
Hneď zo začiatku treba byť úprimný, do tretice prinášajú autori zopár nových nápadov, ale štýl sa už postupne opozeral. Svetový záber je zaujímavý, no príbeh u nie dychberúci. A lepší grafický kabát sa prejavuje iba zriedkavo. Je tu pár 3DS funkcií (SpotPass, StreetPass), no Inazuma Eleven 3 je iba malou evolúciou série.
Starí známi sa vracajú v očakávaných i netradičných momentoch. Boj za Japonsko je kľúčový.
|
V dejovej línii je totiž náročne nadviazať na dvojicu silných predchodcov a tak sa autori rozhodli pre geografický posun. V prvej časti ste súperili proti iným školám a odhaľovali nitky minulosti postáv. Dvojka sa odohrávala v Japonsku a prekvapivo do diania zakomponovala ako fantastický prvok ešte aj mimozemšťanov. Trojka preto z mesta či krajiny atakuje svetovú úroveň: Mark Evans chce posunúť národný tím na turnaji Frontier International Championship čo najvyššie a tak sa musí spojiť s partiou kamošov i bývalých nepriateľov, aby japonský tím vyhral.
Krásny štart ukáže viacerých hráčov z celého sveta, ako trénujú a ako sa k nim dostáva chýr o Markovi Evansovi - dokonca môžete za niektorých aj hrať, hýbať sa po inej krajine, stretávať iné postavy a podobne. Pôsobí to ako výborná príprava a graduje vaše očakávanie pred zápletkou s Evansom a jeho cestu na turnaj. Príbeh je dobrý pre fanúšikov série, ale oproti skvostnému štartu či trošku uletenej dvojke nemá takú silnú líniu. Udrží si vašu pozornosť, no sériu sériu výrazne neposúva. A jednoznačne platí, že prísť do série až v tretej časti by bola škoda, mnohé postavy radi spomínajú udalosti z dvoch predchádzajúcich dielov a bez ich znalosti vám budú chýbať spojitosti. Dej je tradične plný dabovaných animácií, ktoré britským dabingom trošku ukrajujú z japonskej nátury hry, ale znalci série budú radi počuť starých známych.
Pomerne rozsiahla hra verne kopíruje epizódnu štruktúru predchodcov. Každá kapitola obsahuje kus deja a vrcholí veľkým súbojom. Výhodou štýlu je rozkúskovanosť, pri menej hutnom príbehu nie je problém odohrať jednu kapitolu týždenne a zvyšok času venovať zbieraniu obrovského počtu hráčov. Náplň hry je v podstate dvojaká, môžete sledovať šípku, ktorá vás neustále ženie po deji k novým stretom, kľúčovým zápasom a v podstate lineárne postupujete v príbehu. Každá kapitola však obsahuje aj voľné pole pôsobnosti: a pretože Inazuma Eleven má blízko k Pokémonom, vyznávači tejto série určite dajú prednosť vlastnej náplni a chuti zozbierať čo najviac hráčov, ktorí sa voľne pohybujú po svete a čakajú na vaše zverbovanie. K dispozícii je ich viac ako 2000 a motivácia mať na výber čo najviac z nich je prirodzene veľká, hoci do finálneho tímu si musíte zvoliť iba zlomok.
Keď nasledujete príbeh, úlohy bývajú rozmanitejšie a objavujete postupne nové časti sveta. Pokiaľ sa zdržíte hľadaním hráčov, napredujete pomalšie. Takto vám hra vydrží celé týždne. Unikátny systém vám totiž povolí verbovať hráčov po skupinách, nie všetkých naraz a vy ich môžete hľadať. V tomto smere je Inazuma Eleven 3 klasika. Popri nových hráčoch treba dbať aj o výbavu, kupovať si nové vlastnosti alebo ich získať v boji. Keď sa totiž snažíte regrutovať nováčika, hra sa prepne do módu boja, t.j. futbalového zápasu a veľa závisí aj od štvorice hráčov, ktorú si zoberiete (každý vyhraný zápas im zvyšuje skúsenosti). V praxi si teda vytipujete 20 - 30 hráčov, vytrénujete ich na esá, pritom sa obzeráte po svete a hľadáte dobré typy na striedačku.
Pohyb hrdinov po svete a hľadanie hráčov je fajn, no gro Inazumy tvorí súbojový systém. Aktívny boj stavil na futbalové zápasy, menšie sú súbojmi štyroch proti štyroch, kedy máte 15 herných minút na strelenie prvého gólu. V tomto smere sa hra nezmenila. Stylusom ovládate pohyb hráčov, ťuknutím si môžete prihrať a kľúčové sú buď strety dvoch hráčov (môžete využiť buď ľahký dotyk i väčší faul, pri pohybe vpred zase fintičku či obyčajný pohyb) alebo pri streľbe na bránku (vyššia alebo plochá strela). Tí lepší hráči majú totiž špeciálne schopnosti, ktoré možno použiť: brankár magicky zachytí loptu, obranca nepustí útočníka vpred a strelca prirodzene nasadí pomalý fireball či strelu a la tornádo. Jadrom hry je cca 350 špeciálnych schopností najlepších hráčov - a tie budete chcieť objaviť pri love.
Inak je všetko zostáva po starom. Väčšinu zápasov tvoria strety 4 na 4, súboje s bossmi sa klasicky stretávate v odlišných podmienkach. Inazuma rada využíva naskriptované scény, raz treba zmazať manko gólov, inokedy treba byť maximálne v útočnom móde. Nie je to jednoduché a niekedy budete hromžiť, prečo vás autori takto trápia a vy idete jeden zápas dookola, kým nepríde víťazstvo. Ale taktika príde, niekedy preľstiť systém znamená dať gól o 5 - 10 herných minút skôr ako to hra očakáva alebo ich dať viac.
Animácie vyzerajú skvostne a najradšej by ste ich hltali po hodinách.
Inazuma Eleven 3 je vybavená osvedčenou hrateľnosťou, samotný súčet hráčov i schopností je veľmi sľubný a motivujúci. Znalci už pôjdu iba tvrdo po príbehu a najsilnejších hráčoch, detailisti sa budú snažiť nájsť niekoho unikátneho, lebo podobne ako Pokémon, aj Inazuma Eleven 3 v dvojakej verzii Lightning Bolt či Bomb Blast obsahuje trošku inú skvadru hráčov aj pár vedľajších questov.
A čo priniesol upgrade na 3DS? Na jednej strane je cítiť, že hra pochádza z pôvodného DS, veľa akcie sa odohráva priamo na spodnom displeji s menším rozlíšením a tu sa grafický kabát príliš nezmenil. Na vrchnom displeji sa grafika zlepšila, textúry sú vyhladené, ale spodný si ponechal svoj štýl. Netreba veľa čakať a nebudete sklamaní. Pri SpotPass a StreetPass funkciách sa Nintendo trošku polepšilo, tá naháňačka za lepšími či odlišnými hráčmi je takto lepšia.
To, čo pred tromi rokmi nebolo vôbec možné, sa teraz naplnilo. Dostali sme pôvodnú trilģiu Inazuma Eleven, hoci s miernym oneskorením a posledný diel vystriedal platformu DS za novšiu 3DS. V tomto smere niet Nintendu čo vyčítať, môžeme byť radi za to, že sériu do našich končín vôbec vozí. Je skvelé hrať niečo odlišné, ale po troch hrách už budete cítiť, že by to chcelo určité osvieženie. Či ho dostaneme v podobe Inazuma Eleven GO série, ktorá u vznikla priamo pre 3DS, snáď uvidíme o rok.
Menší posun vpred je badateľný v spracovaní špeciálnych úderov.
RECENZIE HRÁČOV |
3DS
Vývoj: Nintendo / Level-5 Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|