THE BANNER SAGA |
THE BANNER SAGA |
Na sklonku roka sme sa vydali na sever. Nie kvôli snehu, aj keď je ho u nás teraz nedostatok, ale predovšetkým, aby sme sa pripojili k výprave Vikingov, ku ktorej sa onedlho môžete pridať aj vy. Cestu vytýčili vývojári z tímu Stoic, medzi ktorými sú ostrieľaní veteráni z BioWare a a preto sme s dôverou vykročili do krajiny mrazu a otužilých bojovníkov.
Vikingská sága kombinuje prvky RPG a stratégie, má však aj znaky adventúry. Netradičnú zmes tvorcovia zabalili do jednoduchej grafiky s komixovým štýlom, ktorá vyžaruje osobité čaro. Niektorých hráčov si takýmto vizuálom získa, iných nenáročné spracovanie, na úrovni webovej hry, zrejme neosloví. Najmä keď sa nitky príbehu budú rozmotávať na statických obrázkoch, kde postavy nanajvýš symbolicky mrknú okom. Vďaka tomu sa však tvorcovia mohli sústrediť na samotnú hrateľnosť a možnosti postáv, ktoré sú stredobodom deja.
Na severe sa nežije ľahko. Okrem tvrdých prírodných podmienok ohrozujú mestá a osady podivní, po zuby ozbrojení nájazdníci - dredge , vytvorení z rozmaru jedného z bohov. Možnú záchranu predstavujú karavány, v ktorých bok po boku pochodujú ľudia a rohatí giganti s postavou človeka - varl. Tieto výpravy máte vo svojich rukách a s nimi aj osud celej krajiny. Dvojrozmerné karavány putujú určeným smerom v súlade so zámerom príbehu, ktorý je rozdelený do kapitol. Inak však máte značnú voľnosť pri rozhodovaní o prioritách výpravy a riešení problémov, ktorým sa nevyhnete v divočine, ale ani mestách.
V otvorenej krajine stretnete ľudí, prosiacich o pomoc, ale aj indivíduá, ktorým neradno dôverovať. Môžete ich ignorovať, zabiť, prijať medzi seba alebo podať pomocnú ruku. Pritom sa často odohrá porada s jednotlivými členmi vašej družiny, ktorí majú na vec odlišné názory. Niektorým druhom vyhoviete, iní sa môžu uraziť, dokonca pri hádke medzi sebou, rovnako ako pocestní, ktorých sa priamo týka vaše rozhodnutie.
Voľby vás čakajú aj pri stretnutí s nepriateľmi. Potýčke sa dá vyhnúť, ak sa pokúsite protivníkov nenápadne obísť alebo ujsť. Ďalšou alternatívou je vyčlenenie skupiny mužov, ktorí boj samostatne zvládnu a tak bez zastávky pokračujete v ceste, počítanej na dni. O týchto bojovníkov prídete a tak oslabíte výpravu, ale získate reputáciu, čo je v tomto prípade obdoba skúsenostných bodov. Môžete sa aj osobne pustiť do boja, pred ktorým zvolíte vhodnú taktiku. Náhly výpad, útok vo formáciách alebo obranná línia vlastne určujú rozloženie vašich hrdinov v nadchádzajúcom ťahovom boji. Dôležitým bitkám sa nedá vyhnúť nikdy a musíte ich absolvovať so zvolenými postavami, o ktoré môžete natrvalo prísť.
Hoci silu karavány predstavujú neraz aj stovky bojovníkov a varl gigantov, na štvorčekovom poli musíte vybojovať víťazstvo len s hŕstkou jednotlivcov. Každý z nasadených hrdinov má vlastný životopis a spravidla jednu permanentnú zbraň - meč, sekeru, oštep alebo luk, niekedy s obranným štítom. Fyzická sila určuje efekt útoku aj počet životov. Ďalšie atribúty ovplyvňujú hodnotu brnenia, silu vôle a účinok špeciálnych schopností. V každom kole sa postupne vystriedajú všetky postavy na bojisku. Môžu vykonať pohyb a následne zaútočiť, alebo použiť svoju špecialitu. Ak má nepriateľ vysokú hodnotu obrany, úder alebo strela namierená na jeho telo má len obmedzený účinok. Preto je vhodné viesť prvé útoky na brnenie a v ďalších kolách je cieľ zraniteľnejší.
Ešte väčšie poškodenie spôsobí výpad, kombinovaný so silou vôle, ktorá navyše dokáže zvýšiť rozsah pohybu. Pri mierení je vyjadrená formou hviezdičiek, ktoré hráč ľubovoľne aktivuje. Kapacita willpower je ale obmedzená a preto ju treba používať v správnej chvíli. Pred vykonaním nového ťahu sa dá vôľa obnoviť zatrúbením na roh, ktorý sa plní energiou padlých nepriateľov. Princípy boja si môžete osvojiť už teraz v bezplatnom separovanom multiplayeri.
Víťazstvá prinášajú reputáciu a možnosť zvýšiť level hrdinov, ktorí zabili dostatok nepriateľov. Úprava atribútov sa odohráva pri odpočinku v meste alebo tábore, kde je tiež možné priradiť postave bonusový predmet. Mestá sú zobrazené vo forme statického sídla, kde preklikávate medzi jednotlivými budovami. Okrem iného tam nájdete aj market, kde môžete za prebytočnú reputáciu kupovať doplnkové predmety a zásoby, nevyhnutné na prežitie karavány.
Ani v mestách však nie ste celkom v bezpečí. Nebývajú vždy priateľské a pri rozhovoroch s hliadkou alebo jednaní s dôležitými osobami treba vyberať vhodné odpovede. Agresívne správanie zvyčajne vedie k nezhode a neraz aj zbytočnému krviprelievaniu. Naopak náklonnosť si získate zdvorilosťou, alebo ľsťou. Neraz je viac možností, ako dosiahnuť svoj cieľ a pritom nemusia byť jednoznačne dobré alebo zlé. Prakticky každá voľba prináša dôsledky, ktoré ovplyvnia správanie okolia, ale aj družiny.
Banner Saga je netradičnou hrou, ktorá ale nebude pre každého. Bez ohľadu na viac, či menej sympatickú grafiku s úžasnou dobovou hudbou, je tu niekoľko náročných prvkov, ktoré môžu byť frustrujúce. Statické obrazovky s dialógmi zatiaľ pôsobia strnulo, už preto, že neobsahujú žiadny dabing . Musíme len dúfať, že v kompletnej hre chýbať nebude.
Značnú záťaž pre konzumentov, predovšetkým tých jazykovo menej zdatných, však predstavuje záplava náročného anglického textu. Nie sú to len dialógy, kde neraz ide o hru so slovíčkami, ktoré zásadne menia význam odpovedí. Pri prerozprávaní deja pomocou obrázkov a vyskakujúcich okien, je prakticky každá situácia vyjadrená formou textu. Musíte mu porozumieť, inak nepochopíte, čo sa práve odohráva, v akej situácii ste sa ocitli a aké sú vaše možnosti. V prípade českej verzie by to nebola taká tragédia, hoci niektorých hráčov by ani čítanie v zrozumiteľnom jazyku neuspokojilo.
Banner Saga je pozoruhodná záležitosť, ktorá si určite nájde svojich prívržencov, čo sa nezľaknú drsnej zimy, ani lavíny textu. Do akej miery ale bude úspešná, to uvidíme po premiére, v polovici januára.
PC
Vývoj: Stoic Štýl: Stratégia / RPG Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|