TESLA EFFECT: A TEX MURPHY ADVENTURE |
TESLA EFFECT: A TEX MURPHY ADVENTURE |
Doba nie je príliš prívetivá pre klasických cynických detektívov. A to už niekoľko rokov. Postavy v dlhých plášťoch s klobúkmi na hlave sa už úplne vytratili z filmového plátna a nevidno ich ani nikde inde. Jedným z posledných mohykánov v tejto oblasti bol Tex Murphy, známy zo série adventúr, za ktorou stáli Chris Jones a Aaron Conners. Aj napriek pätici úspešných hier s osvedčeným menom si autori prešli licenčným a predprodukčným peklom, kým sa mohli dostať k ďalšej. A trvalo to neuveriteľných 16 rokov. Iskierku nádeje poriadne rozdúchal úspešný Kickstarter projekt a dnes sa tak opäť môžeme ponoriť do ulíc futuristického Nového San Francisca.
Záujem na Kickstarteri bol pomerne značný, no veľký podiel na ňom mala určite aj nostalgia. Šestnásť rokov je skutočne dlhá doba a koncept adventúr strihnutých s interaktívnym filmom, natočeným pred zeleným plátnom, mohol zastarať viac, ako by si niekto bol schopný priznať. Tesla Effect: A Tex Murphy Adventure je tak v kontexte dnešnej tvorby a generácie hráčov veľkým krokom do neznáma a už len z podstaty hry preto vyplýva niekoľko pozitív aj negatív. Finálny verdikt je už len o tom, ako medzi ne zapadne spracovanie a na ktorú stranu preváži misky váh.
Tex Murphy bol kedysi detektívne eso vo svete budúcnosti, kde sa v Novom San Franciscu snúbi neo noir s kyperpubkom v tej najlepšej možnej kombinácii. Teraz však už výrazne zostarol, ľudia naňho zabudli a on zabudol sám na seba. Prebúdza sa s ranou na hlave, stratou pamäti na posledných 7 rokov a len nejasnými indíciami okolo seba. Táto premisa je vlastne šalamúnskym riešením. Jednak pre skúsených hráčov, pretože nadviaže na minulé časti, no celý svet rozbehnutej série predstaví aj úplným nováčikom, ktorí sa na prípady súkromného očka pozrú po prvý raz.
Mnoho sa toho zmenilo, mnoho je tu nového. Stretávame aj staré známe postavy, vo flashbackoch sa vraciame k obľúbeným momentom, no ich hlavný význam tkvie v tom, aby dotvorili kontext aktuálnej hry a pripomenuli niektoré súvislosti. Výsledný dojem z postupného uvádzania do príbehu je veľmi dobrý. Hra je známa aj nová zároveň a aj keď sa zdá byť hrdá na svoje korene, rozhodne sa nebojí ani experimentovania. Po úvode sa tak na plné obrátky rozbieha kolotoč situácií, ktoré vás od vyriešenia straty pamäte privedú až na stopu najväčšej záhady takmer zabudnutého génia.
Stredobodom pozornosti hry je Nikola Tesla a aj keď jeho meno po prvý raz zaznie až po slušnom progrese príbehu, akási záhadná aura jeho osobnosti vás sprevádza neustále. Ohľadne známeho génia je stále mnoho nejasností a práve tieto medzery využíva hra na to, aby rozohrala divadlo, kde musíte zabrániť zničeniu celého sveta. Strieda sa tu jedno žánrové klišé za druhým, no všetko od dažďa, pary, neónov, typických kostýmov a aj femme fatale je umným využívaním žánrových konvencií, ktoré sa už dnes len tak nevidia. Príbeh vynálezcu, ktorý je mnohým neznámy, sa tak rozvíja v prostredí a štýle, ktorý sa dnes len tak nevidí.
Tesla Effect si je vedomá aj žánrového dedičstva a využíva ho vo svoj prospech. Odkazuje na klasické filmy od Maltézskeho sokola po Zvyčajných podozrivých a aj týmto štýlom napomáha budovaniu atmosféry. A k tomu prispieva aj postava. Tex je cynikom až do svojej kostnej drene a dáva to najavo pri každej príležitosti. Kvalita spracovania ostatných postáv veľmi kolíše. Od zaujímavých až po neuveriteľné béčko a podobne je to aj s kvalitou filmových sekvencií.
Nie je to však nutne zlé. Masky sú lacné, niektorí herci zas príliš umelí a scény dokonca v 4k rozlíšení pred priestorom, na ktorý je naviazané nie práve najdokonalejšie CGI prostredie. No aj napriek týmto chybám to má svoje čaro. Akoby si hra zakladala na béčkovom dojme, podobne ako niektoré filmy, ktorých hlavným cieľom je pobaviť a umelecká ambícia ide bokom. Je možné, že hráčom sa takéto prevedenie páčiť nebude, no rozhodne mu nemožno uprieť to čaro surovosti a nedokonalosti, ktoré keď sa používa účelne, dokáže prekvapiť a zaujať.
Tesla Effect má výrazný dichotomický rozmer. Akoby autori oddelili hrateľnosť a rozprávanie príbehu výraznou čiarou. Kým hlavným prostriedkom narácie sú už uvedené filmové sekvencie, dej prebieha v Unity engine a je klasickou adventúrou z pohľadu hlavnej postavy, čím sa ešte viac zvýraznil kontrast medzi hraním a sledovaním príbehu. Ovládate Texov pohyb, v prostredí objavujete interaktívne predmety a klikáte na ne. Prostredia, v ktorých sa pohybujete, sú pomerne rozľahlé a ak to nie je obmedzené logickou hádankou, presúvate sa v nich voľne. Škoda, že v niektorých sa pohybujete príliš často a veľa sa v nich počas tej doby nezmení. A kým sa všetkými prehryziete, strávite v hre slušných 9-10 hodín.
Vašim najväčším pomocníkom v hre je Smart Alex. Je to prakticky inteligentný tablet s vlastnou umelou inteligenciou, ktorý sa však nebráni ani mnohým uštipačným poznámkam na Texovu adresu a nikdy nezmešká príležitosť ako si z Texa pouťahovať. Pomáha vám, spisuje vaše úlohy a predstavuje aj inventár, kde skladujete nazbierané veci a spolu ich kombinujete, ak si to aktuálna situácia vyžaduje. Je zaujímavé, že zo začiatku vám práca so Smart Alexom môže pripadať zbytočne prekombinovaná, no postupom času si na jednoduchú organizáciu položiek v jeho menu zvyknete.
Tesla Effect je jednou z náročnejších adventúr, no neodrádza ani neskúsených hráčov či nováčikov v žánri. Obsahuje dve úrovne náročnosti. Jednu nekompromisnú bez pomôcok, v ktorej sa všetko odvíja len od vášho intelektu a druhú, kde vám Alex radí, baterka zvýrazní dôležité predmety a niekedy si môžete dovoliť preskočiť puzzle, či si pozrieť postup v nejakom probléme. Hra vás však motivuje, aby ste situácie riešili sami. Za odhalenia a vyriešené puzzle získavate body, za rady ich strácate. Nakoniec vám to hra spočíta a vyhodnotí vaše detektívne schopnosti.
Hádanky sú inteligentné a skutočne len ojedinele narazíte na nejaký nezmysel, ktorý by ste vyriešili nepravdepodobnou kombináciou predmetov. Väčšinou sú však predmety potrebné k vyriešeniu nejakého problému roztrúsené všade, takže chvíľku potrvá, kým sa vám v hlave vytvorí tá správna mozaika predmetov. A samotné rébusy sú variabilné, od tých známych z detstva, (prevážanie 6 postáv cez rieku) až po komplikované hádanky, pri ktorých sa vám šedá kôra poriadne zapotí. Smolou je, že dialógy toho veľa neovplyvnia. Postavy vám odpovedia inak, no nič sa nezmení. V niektorých momentoch sa hra dokonca tvári, že máte možnosť rozhodnúť sa, no iná voľba sa rovná smrti a reštartu od posledného checkpointu.
V hre sa často využíva aj inteligentný humor. Nemusí byť silený, taký by sa do hry ani často nehodil. Skôr je založený len na uštipačných poznámkach, sexistických narážkach a dvojzmysloch a prirodzene vyplýva z dialógov. Trošku odľahčenia do hry prináša aj zbieranie komiksových výtlačkov či golfová minihra. Podobne opatrne hra narába aj s napätím, ktoré negraduje príliš často, aby mohlo to pravé vyvrcholenie prísť až v samotnom závere.
Grafické spracovanie a zopár technických problémov je asi tým najväčším problémom hry. Kým béčkovú kvalitu filmových sekvencií môžeme obhájiť autorským tvorivým zámerom, v prípade grafického spracovania to už nejde. Grafika je zastaraná a príliš jednoduchá. Chýba jej toho priveľa a navyše obsahuje aj bugy, ako prechádzanie ešte neotvorenými dverami a podobne, takže tu narazíte na mnoho detailov, ktoré vedia pokaziť dojem. Hudobná stránka je veľmi sympatická, všetko sa dobre počúva.
Tex Murphy je už dnes takmer zabudnuté meno, no neprávom. Najlepšie to demonštruje práve Tesla Effect: A Tex Murphy Adventure. Hra, ktorá síce má svoje chybičky, no nemožno jej uprieť určité kvality. A keď už kvôli ničomu inému, oplatí sa ju vyskúšať (je dostupné demo) aspoň preto, že nič podobné v tomto štýle už dnes na hernom trhu nenájdete. Autori si v modernej dobe odskúšali starý koncept. Snáď hráčov osloví a v prípadnom pokračovaní (ktoré pokojne po finále tejto hry môže prísť) by ho mohli posunúť ešte o krôčik ďalej. Aspoň po technickej stránke.
RECENZIE HRÁČOV |
8.0
|
PC
Vývoj: Atlus / Big Finish Games Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|