SPINTIRES |
SPINTIRES |
Spintires konečne vychádza a ponúka jedinečnú simuláciu jazdy masívnych strojov cez náročné zablatené terény, s následným vozením dreva na určené miesta. Možno sme to už v nejakej nemeckej simulácii videli, ale malo to ďaleko od toho čo ponúka táto hra. Tentoraz je to totiž skutočná simulácia, pri ktorej dá ovládanie vozidiel zabrať aj na asfaltovej ceste, nie to ešte na lesných cestách, na ktorých ľahko zapadnete do metrového blata.
Autori z Oovee vytvorili niečo, čo by mohlo slúžiť ako základ každej fyzikálnej simulácie vozidiel. Hra má veľmi kvalitné a k realite sa blížiace správanie v náročnom teréne, s ohľadom na kolesá, váhu vozidla, dynamiku a celé je to simulované na základe pohonu náprav kolies a diferenciálu. Prejsť aj malý zablatený kopec je tak problém a to v hre nájdete 5 rozsiahlych prostredí s rozlohou 1 km štvorcový, ktoré môžete kompletne prejazdiť so sériou ruských ťažkých strojov. Ponuka je široká, od Jeepov, cez malé nákladiaky až po veľké ťahače dreva. Pritom sa dá každé vozidlo predefinovať, zmeniť mu náves, pridať príves, iné kolesá, alebo pripojiť svetlá na lepšie nočné videnie.
So základom hry sa autori skutočne pohrali. Vybavíte si vozidlo a následne sa pustíte do terénu. Môžete najskôr zobrať Jeep, aby ste preskúmali prostredie, zistili kadiaľ môžete prejsť, či to nákladiak zvládne a naplánovať jeho misiu. V hre je totiž len jedna úloha a to dopraviť drevo z jedného miesta na druhé. Stačí prísť s autom, naložiť náklad a bezpečne ho dopraviť do cieľa. Nie je to však jednoduché. Dokonca priam náročné a v každom prostredí strávite celé hodiny.
Simulácia na jednotku
Spintires je jednou z mála hier, kde skutočne pocítite rozdiel medzi vozidlami. Zatiaľ čo s Jeepom so zapnutým 4x4 pohonom a diferenciálom prejdete prakticky všetky terény, nákladiaky, či už s drevom alebo bez neho, už potrebujú svoj priestor, sú ťažké a žerú veľa benzínu. Musíte tak pomaly postupovať vpred, snažíte sa nezapadnúť, nezaseknúť a prejsť rozmanitými terénmi, od blata, cez rieky, okraje jazier, až po rôzne drevené provizórne mosty. Cestou sa môžete prevrátiť, zakliesniť medi stromami, môže vám dôjsť benzín alebo poškodíte auto tak, že sa už nepohnete.
Ak hráte na ľahšej casual obtiažnosti (ktorá má však ďaleko ku casual), všetko sa dá vyriešiť presunutím auta do garáže. Stratíte však náklad a aj hodinu alebo dve, ktoré ste na danú cestu obetovali. Alebo môžete skúsiť prísť s iným autom s náležitým vybavením dotankovať, opraviť, prípadne skúsiť potiahnuť vozidlo. Ak však hráte na hardcore obtiažnosti, počítajte s tým, že sa vozidlo presunúť nedá, máte vyššiu spotrebu (teda je vhodné používať čo najmenej diferenciálu a pohonu všetkých kolies) a k tomu so zapnutým diferenciálom musíte využívať manuálnu prevodovku. Už tak náročná jazda sa stane ešte náročnejšou a komplikovanejšou.
Nech je však jazda akokoľvek komplikovaná, užijete si z nej každú sekundu, Budete sa vyžívať v tom, ako sa blato pod kolesami rozpadá, odtláča, kolesá prešmykujú a nevedia sa dostať z blata. Musíte skúšať cúvať, vytáčať auto, znovu skúšať prejsť o krok vpred. Budete cítiť každý kameň, ktorý sa vám dostane pod kolesá, budete vidieť, ako sa pod kolesami pohybuje, vnímať, ako sa pneumatiky pri prechode stláčajú. Podobne aj pri vode pocítite, ako naráža do karosérie, ako ju kolesá víria, keď prešmykujú pod hladinou. Jednoducho zážitok, ktorý sa dá vychutnávať dlhé hodiny. Keď si k tomu prirátate pôsobivé prostredie lesov, plynulú zmenu dňa a noci vyjde vám z toho hra, akú inde nenájdete.
Navyše fyzika zahrňuje aj dynamiku stromov. Niektoré vylomíte, iné vaše auto vedia ohnúť a môžu vám v ostrej zákrute pomôcť podržať náklad. Je však škoda, že stromy nemôžete vyrúbať, keďže veľmi ľahko medzi nimi uviaznete a následne sa už nepohnete. Úplne ideálne by bolo, keby ste stromy mohli odrezať a naložiť, ale to žiaľ nie je možné. Často tak ostáva len reset, alebo reštart. Stromy však nie sú jediný problém, na ktorý v hre narazíte.
Obsahovo prázdna hra
Kým simulačná stránka je priam dokonalá, herná výrazne zaostáva. Nejde o samotné ovládanie vozidiel, ktoré sa veľmi vydarilo, ale o samotnú ponuku hry. Hra má totiž len 5 scenárov a všetky s rovnakou a pevne danou úlohou. Žiadne náhodné generovanie, žiadne ďalšie možnosti. Len to isté stále dookola. Môžete sa síce premávať po lesoch a objavovať skryté veci, ale po hernej stránke dostanete len jednu možnosť - zájsť na určené miesto po drevo a odviezť ho. Cítiť, že autori nestíhali alebo nevládali urobiť viac. Pritom si hra priam pýta prechod náročným terénom z miesta na miesto na čas. Alebo aspoň voľné jazdy s možnosťou výberu vozidiel. Na každom kroku v hre vidieť, ako autori nedopracovali rôzne plánované prvky, napríklad autá majú žeriav na drevo, ktorý ťažkopádne, ale predsa viete ovládať, ale je na nič, keďže sa drevo nakladá samé. Možno aktualizácie hru postupne rozšíria.
Ale Spintires má aj jeden výraznejší herný prvok a paradoxne ním tvorcovia zabili celý simulačný nádych titulu. Ide o odkrývanie mapy. Tá je vždy pri štarte čiastočne zakrytá a pre jej odkrytie musíte v lesoch hľadať malé tornáda, ku ktorým sa priblížite a odkryjete danú časť. Často je to pritom zbytočné, keďže mapa je veľmi jednoducho a priam detsky nakreslená a na nej vidíte akurát veľké cesty. Priam by si to žiadalo aspoň kvalitnejší pohľad či už s reálnym prostredím hry alebo typickou 2D geografickou mapou. Na druhej strane, mimo svojho designu vám mapa umožňuje poznačiť si miesta a mapovať trasu krížom cez lokalitu. Tá sa vám následne v režime jazdy zobrazuje ako čiara pred autom.
Ale kým spomínajú čiaru vidíte vždy, často sa vám stane, že neuvidíte dôležitejšie prvky. Kameru v hre akoby robil diletant, ktorý chce hráčom ubrať čo najviac zážitku. Jej pohyb je totiž veľmi obmedzený. Môžete s ňou len mierne rotovať okolo auta, no neponúkne žiadnu voľnosť ani nastavenie vlastného pohľadu. Pri jazde lesom je to doslova na nervy. Nevidíte, kde presne máte stromy, ako môžete zatočiť a často už vôbec nenájdete pohľad, ktorým by ste videli za auto.
Hra má aj multiplayer, ale je to skôr len kozmetická kooperácia. Hráte síce všetci štyria naraz, vidíte sa navzájom, ale deformovaný terén nie je prepojený a vyzerá to len ako ghost race. Je tam však malý bonus a to, že si navzájom viete pomôcť, napríklad dotankovaním alebo opravou. Chýba tomu niečo viac, napríklad preteky alebo iné súťažné prvky.
Kvalitné technológie nevyužité na maximum
Technologicky je hra veľmi dobrá a ako sme už spomínali, má zrejme najkvalitnejšiu deformáciu s blatom v hrách doteraz. Dokonca kolesá auta z blata vytrhávajú kusy, ktoré sa na ne lepia a odpadávajú. Kvalitné sú stromy, voda, odlesky, tiene. Veľmi efektne je spracovaná zmena dňa na noci a každá časť dňa ukazuje les v inom svetle. Všetko je pôsobivé, ale zároveň to mohlo byť ešte detailnejšie a to len jednoduchým rozšírením nastavení, ktoré mohli autori ponúknuť pre rýchlejšie počítače. Podobne aj dohľad alebo veľmi blízke objavovanie sa trávy a LOD detailov. Dopĺňajú to kvalitne spracované vozidlá, ktoré zablatíte a rozstrekujúcou vodou aj umyjete. Mokré kolesá sa lesknú, detailov je skutočne dostatok. Len škoda, že samotná deštrukcia je zapracovaná len zbežne a v drvivej väčšine zničenie naznačujú len čísla. Neskôr sa pridá dym a oheň.
Zvuková stránka je jednoduchá, ale napriek tomu pekne spracovaná. Zvuky áut sú uveriteľné, počujete ich rev a prešmykovanie kolies dopĺňa štebot rôznych vtákov v lese, zvuky kolízii a to je prakticky všetko. Ale pri tomto štýle ani viac netreba. Ak by ste chceli rádio v autách, soundtrack si už môžete pripraviť sami niekde na pozadí v PC.
Ovládanie je na klávesnici veľmi dobré, sadne do ruky, je presné a vždy viete, ako sa auto bude správať. Jedine je trochu nedoriešené ovládanie prídavných zariadení vozidiel, ktoré však ani nie sú potrebné. Sú skôr zatiaľ nevyužitým vizuálnym doplnkom. Zaujímavosťou je prehadzovanie manuálnej prevodovky manuálne myšou. Ak ale radšej jazdíte s gamepadom, rovnako ho môžete zapojiť a hrať.
Čo sa týka výkonu, je na tom hra, napriek počítaniu všetkej fyziky, veľmi dobre a aj na starších kartách dosiahnete 60 fps bez problémov. Hlavne preto je škoda, že chýba pokročilá možnosť s vyšším nastavením detailov. Našťastie, autori od začiatku spolupracujú s modermi a práve oni hru potlačia vpred. Pomôžu s detailmi aj ponukou a už od dema pridávajú nové vozidlá, napríklad aj štandardné Jeepy alebo cestné autá. Ukázali aj nové trate, úlohy, upravená bola viditeľnosť, pridaná zimná krajina a veľa ďalšieho.
Hra je nesmierne pôsobivá a v simulačnej časti inovatívna. Technicky posúva správanie sa vozidiel v teréne do novej generácie. Autori postavili výbornú kostru, ktorá pokrivkáva v samotnom obsahu a cítiť aj ich dilemu. Akoby nevedeli, či hru tlačiť viac do simulácie alebo arkády. Nakoniec tam ostali prvky aj z toho aj z toho, ktoré sa k sebe nehodia. Jednoznačne tak hre chýba viac máp, rozmanitejšie úlohy, napríklad na čas alebo preteky a určite aj lepšia kamera. Módy však fungujú a tak najlepšie, čo môžete po úvodných hodinách v hre spraviť, je vyhľadať si ich.
Spintires by sa hodili dve hodnotenia pre rôzny typ hráčov. Jedno za parádny simulačný základ a to 9.5. Druhé za obsahovú stránku, ktoré by bolo 3.0. Osobne sa (napriek všetkej kritike) prikláňam k simulačnému základu a možnosti rozširovania módmi a tak si hra zaslúži 7.5. Zároveň však Spintires odporúčam len v prípade, ak si chcete užiť offroad jazdu krížom cez lesy.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Oovee Game Studios Štýl: Racing / Simulácia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|