SPINTIRES |
SPINTIRES |
Tesne pred vydaním plnej hry sme vyskúšali preview verziu Spintires a vyzerá to tak, že fanúšikom simulácii bude mať skutočne čo povedať. A nie len im. V prvom rade, je potrebné vedieť, že Spintires je niečo úplne iné ako simulácie autobusov, kamiónov a traktorov. Je to do reality zasadená a na fyzike postavená simulácia ťažkých strojov, spojená s prechádzaním náročným terénom. Viacmenej je to doteraz najlepšia simulácia jazdného modelu v spojitosti s blatom, vodou, váhou strojov, nákladom, trakciou. Zapotíte sa pri každom pridaní plynu.
Preview verzia ponúka jednu zo štyroch máp, pričom každá ma približne 1 kilometer štvorcový a špecifické úlohy v otvorenej krajine. Hrať je možné v casual alebo hardcore móde, avšak ani prvý režim nebude jednoduchý. Oproti hardcore módu umožňuje presunúť zapadnuté auto do garáže. Vozidlá majú navyše nižšiu spotrebu paliva, ale hlavne je možné zapnúť si diferenciál aj pri automatickej prevodovke, čo pri hardcore nie je a tak sa tam viac potrápite. Prevodovku pritom ovládate manuálne presunom páky myšou, čo je nezvyk, ale zaujímavosť. To je však len detail oproti náročnosti prechodu zablatenými, alebo úzkymi cestami, otáčaniu sa s nákladom dreva, alebo prechádzaniu krížom cez rieku a husté lesy.
V zásade sú úlohy na mapách v preview verzii rovnaké a to doviesť určitý počet dreva na vyznačené lokality. Všetko cez náročný terén, ktorý navyše ani nevidíte na mape, keďže väčšina z nej je zakrytá a odhalíte ju, len keď sa dostanete autom na určité miesto. Rovnako hneď od začiatku niekedy nemáte ani sprístupnené potrebné vozidlá. Musíte sa tak dostať najskôr k danému vozu, odomknúť si ho a následne nájsť lokalitu s drevom, naložiť surovinu a doviezť ju do cieľa. Pritom si musíte občas zájsť dotankovať alebo priviesť k vozidlu cisternu s benzínom. K tomu si môžete vyberať niekoľko z vybavení vozidiel, ako typy prívesov a kolies, reťaze, doplnkové svetlá (v hre je totiž plynulá zmena času), klietku na kabínu pre zvýšenie odolnosti. Plus vozidlá majú aj vybavenie, ktoré môžete manuálne ovládať, napríklad hák, žeriav a podobne. Vyzerá to tak, že vo finálnej hre toho bude skutočne dosť.
Základom hry je brodenie sa terénom. Musíte si starostlivo vyberať cestu, čo môže znamenať aj niekoľko reštartov. K tomu musíte v teréne kombinovať diferenciál, pohon na všetky kolesá a pokúšať sa tak dostať krížom cez náročné plochy. Nepôjdete však rovno za nosom, blato je rôzne hrubé, zapadávate, vytvárate ešte hlbšie diery v teréne a často sa vám stane, že zapadnete úplne. To ale nemusí byť koniec vašej cesty. Niekedy sa vám podarí auto vytlačiť iným vozidlom. Ak sa však prevrátite, zobrazia sa autu odťahovacie body, na ktoré môžete zapojiť hák a spojiť ho so stromom. Táto funkcia však v preview verzii nechcela fungovať.
Podobne ako blato funguje aj voda. Prostredia križujú rieky, špinavé kaluže, jazerá alebo celé bažiny. Voda je rovnako plne fyzikálne prepočítavaná a cítite, ako na vás tlačí v riekach, alebo ako sa viac šmýkate na mokrom blate. Pritom vždy musíte sledovať ponor vozidla, aby ste ho nezničili a neskončili. Pri ničení vozidla nejde ani tak o realitu, ale o bodovanie, kde sa pri ponore alebo náraze do stromov uberajú body zo stavu vozidla, ktoré môžete vozom s náradím následne opravovať.
Pritom pekne vidíte, ako sa voda opiera do vozidla, ako sa blato lepí na kolesá, pneumatiky prehýbajú pod váhou auta a na prekážkach. Vozy sa špinia, zamočia pri prechode cez rieky, ničia sa. Jednoducho, autori si dali na detailoch záležať. Rovnako zmena dňa a noci je kvalitná, len možno textúry by mohli byť ešte vyššie a blato detailnejšie, aj keď to nie je hra, ktorá by to nevyhnutne potrebovala. Treba však uznať, že autori spravili to, čo doteraz nikto, s ohľadom na zakomponovanie fyziky a deštrukcie terénu.
Na čo si je potrebné zvykať, to je kamera. Tá nie je zafixovaná na vrch vozidla. Nemáte ani pohľad z vozu, ale s kamerou musíte rotovať okolo vozidla, približovať alebo vzďaľovať podľa potreby. Treba si totiž sledovať zaborenie kolies, ich prešmykovanie, pozerať, čo máte pred a za vozidlom, aby ste sa dostali z problematických situácii. Možno trochu obmedzujúce je, že kamera len rotuje. Voľný pohľad by určite nebol zlý, či už na zameranie sa na špecifické miesta, alebo preskúmanie územia v blízkosti, aby ste si mohli lepšie naplánovať ďalšiu cestu. Síce už od demo prezentácie na to existujú módy od fanúšikov, ale mohlo by to pribudnúť priamo do hry. Modifikácie do hry pridávajú aj nové vozidlá, nové typy úloh a celé nové mapy. A keďže má hra aj multiplayer, môžeme čakať zaujímavé veci aj v tomto ohľade, ako napríklad preteky.
Zo zaujímavých drobností má hra aj slovenskú lokalizáciu (Doteraz najlepší preklad: "Vyžaduje sa spojenie s parou! ") a okrem klávesnice aj podporu priamo štyroch gamepadov, napríklad pre lokálny multiplayer. Poteší detail, že hra vždy ukladá presný stav, v ktorom skončíte a po zapnutí pokračujete presne na tom mieste, kde ste prestali a to bez preklikávania menu alebo iného zdržovania.
Keď si to zhrnieme, Spintires je hra vyžadujúca trpezlivosť, pevné nervy, reštarty, ale aj skúsenosti. Preview verzia poskytla len zbežný obsah a nie je zapnutý multiplayer, ale v plnej verzii bude dôležité, koľko náplne a rozmanitosti ponúkne. A rovnako aj to, čo všetko prinesú moderi. Tí budú zrejme hlavnou silou pri rozširovaní obsahu.
Spintires vyjde 13. júna na Steame.
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Oovee Game Studios Štýl: Racing / Simulácia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|