Kam sa podeli legendy z id Software? |
S odchodom Johna Carmacka definitívne skončila jedna éra. Kam sa podeli vizionári ako Tom Hall, John Romero, Sandy Petersen či "ten druhý Carmack" ?
Wolfenstein, Doom, Quake... kedysi a čiastočne dodnes skvelé FPS série a najznámejšie značky videoherného priemyslu. Všetky tri (a ešte pár ďalších) vznikli v legendárnom štúdiu id Software. Štúdio nie len že založilo značky, na ktorých pokračovania sa hráči tešia ešte aj dnes, ale bolo vôbec prvé, ktorému sa podarilo strieľačky preniesť aspoň do pseudo 3D sveta a odštartovať tak cestu FPS-iek až na úplný vrchol videohernej scény. Ich open source id Tech engine dominoval hernej scéne v čase, keď Unreal Engine ešte nosil plienky. Zásluhy na tomto všetkom si pripísali tak známe persóny ako John Carmack, Tom Hall či John Romero.
Koniec 90-tych rokov ani začiatok nového storočia však idSoftwaru nepriali, z toho i onoho dôvodu prišiel o fanúšikov i peniaze a v roku 2009 sa nechal odkúpiť ZeniMaxom. FPS žánru už dávno vládne Call of Duty od Activisionu a Battlefield od EA Games, ale kam sa podeli všetci tí talentovaní ľudia a vizionári herného priemyslu? Na otázku sa pokúsil odpovedať portál vg247.
Tom Hall, spoluzakladateľ, vo firme pôsobil v rokoch 1991 - 1993
Ako prvý z veľkej štvorky spoluzakladateľov vyskočil z dobre rozbehnutého vlaku Tom Hall. Ten sa dva roky podieľal na príprave prvého Dooma a legendy tvrdia, že id Software opustil práve kvôli Dooomovi a množstve násilia a temnej atmosfére, ktorá prekračovala hranice stanovené Wolfensteinom. Zaujímavosťou je, že jeho ďalšie kroky viedli do budúceho 3D Realms, kde pripravil titul Rise of the Triad a neskôr sa podieľal aj na hrách Duke Nukem a Prey.
Potom sa niekoľkokrát opäť spojil s Johnom Romerom, výsledkom však bol zaujímavý, no komerčne neúspešný titul Anachronox, pár mobilných projektov a dva neúspešné KickStarter pokusy. Momentálne pracuje pre vydavateľa casual hier, PlayFirst.
John Romero, spoluzakladateľ, 1991 - 1996
V prvej polovici 90-tych rokov jasne najznámejší člen populárnej skupiny id Software, frontman a kľúčový dizajnér John Romero odišiel v roku 1996, aby založil vlastné štúdio - Ion Storm, kam po čase zlákal aj Toma Halla. Pôvodne mala pod jeho rukami v krátkom čase vzniknúť ďalšia pecková strieľačka - Daikatana. Vytvoriť novú skvelú hru však nebolo tak jednoduché ako si Romero predstavoval a po viacnásobnom odložení sa hra dostala na pulty obchodov až v roku 2000, kedy už bol jej vizuál aj nápady zastarané a titul tak pôsobil prinajlepšom priemerným dojmom.
Po sklamaní Romero štúdio opustil a pomaly klesol na úroveň mobilných a sociálnych hier. Jeho najznámejším počinom posledných rokov je facebooková hra Ravenwood Fair.
Sandy Petersen, 1993 - 1997
Petersen kvôli id opustil inú legendárnu spoločnosť - MicroProse, aby sa k firme pripojil ešte pred vydaním Dooma. Jeho podpis tak nesie 19 úrovní Doom a neskôr pripravoval aj úrovne pre Doom 2 a Quake a jeho nadanie pre hororové fantasy sa uplatnilo aj pri tvorbe množstva notoricky známych monštier.
Ani Petersena však nebolo možné pripútať k jednej stoličke jednej kancelárie. Z id odišiel kvôli ponuke pracovať na Age of Empires a ďalej sa venoval filmom, literatúre i stolovým hrám. Dokázal však ešte zažiariť na KickStarteri, kde jho Cthulhu Wars vyzbieralo 1.4 milióna dolárov.
American McGee, 1993 - 1998
McGee sa za jeho pôsobenia v id Software nikdy nedočkal veľkého uznania. Hoci sa mu v pomerne krátkom čase podarilo vypracovať z oddelenia technickej podpory na post dizajnéra a podieľal sa na tituloch Doom 2, Quake a Quake 2, štúdio sa s ním v roku 1998 ochotne rozlúčilo. American McGee však nezostal nezamestnaný.
EA Games zavetrila možnosť získať niekoho, kto nie len že prichádza z hviezdneho id, ale má aj zaujímavé a perfektne zapamätateľné meno. Zanedlho tak vydala hru " American McGee’s Alice" a úspech sa naozaj dostavil. Následne však pod McGeeho menom vyšlo už iba pár nezaujímavých titulov a hoci sa Alica pred pár rokmi do krajiny zázrakov opäť vrátila, "Alice: Madness Returns" už vyšla bez razítka American McGee’s, hoci jeho meno sa objavilo na pozícií dizajnéra. McGee teraz vedie nezávislé štúdio Spicy Horse v Šanghaji, žiadna z jeho hier sa však ešte nedočkala portu pre západné krajiny.
Adrian Carmack, 1991 - 2005
Menej známy z dvojice Carmackov - zakladateľov id Software. Výtvarník, ktorý pôvodne nechcel mať nič spoločné s videohrami sa nakoniec stal dôležitou súčasťou tímu a dodával pokrokovým technológiám pseudo 3D FPS-iek Doom a Quake maximum možnej, temnej, ale hlavne nezameniteľnej atmosféry. V očiach hráčov však navždy zostane "tým druhým Carmackom".
Najsmutnejší na jeho pôsobení v id bol jeho odchod. Carmack bol proti odpredaju spoločnosti väčšej spoločnosti, jeho vtedajším spoločníkom však údajne došla trpezlivosť a Adriana Carmacka podvodom donútili predať 41% podiel v spoločnosti za $11 miliónov. Jeho akcie však boli v tom čase ohodnotené na $43 miliónov, na čo Carmack nemohol zareagovať inak než súdnou žalobou. Spor však, zdá sa, nikam neviedol. Adrian Carmack sa už od tých čias hrám nevenuje.
Todd Hollenshead, 1992 - 2013
Hollenshead síce nepatrí ani k zakladateľom, ani k vývojárom legendárnych hier, jeho príbeh však preto nie je menej vzrušujúci. Do id Software prišiel ako skúsený daňový poradca, jeho postava, ako vystrihnutá z bájí o Vikingoch, ho však predurčila i do role hovorcu. Dnes už bývalý generálny riaditeľ id Software držal spoločnosť pohromade dlhé roky a na vedúcej pozícii zostal aj po akvizícií ZeniMaxom, takže dohliadal aj na prípravu titulu Rage.
John Carmack, 1991 - 2014
Najznámejší zo všetkých. Jeho životopisy sa váľajú kdekade po internete, praotec FPS žánru a hnacia sila id Software vo všetkých jeho podobách. Až jeho nedávny odchod definitívne ukončil hlavnú kapitolu id Software. Ako vizionár teraz pomáha nájsť správny smer zariadeniu Oculus Rift, pretože verí, že virtuálna realita môže opäť rozvíriť stojaté vody herného priemyslu a opäť ho popohnať o pár krokov ďalej.
Zopár starých tvárí však naďalej v spoločnosti zotrváva. Tim Willits bol najatý ešte v roku 1995 a v spoločnosti si preskákal všeličím, než sa dostal na pozíciu kreatívneho riaditeľa Rage a Kevin Cloud je vo firme dokonca od roku 1992, kedy robil asistenta Adrianovi Carmackovi. Cloudovým prvým veľkým dielom bol Doom 3 a v súčasnosti zastáva funkcie hlavného výtvarníka, výkonného producenta aj kreatívneho riaditeľa, takže odísť sa iste nechystá. Uvidíme, či v id Software ešte zostalo dostatok talentu na vytvorenie Doom 4, alebo sa už pod ZeniMaxom sústredí výhradne na programovanie a vývoj enginu.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 323
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 81
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >