WASTELAND 2 |
WASTELAND 2 |
„War. War never changes.“ Dve vety, pri ktorých každý fanúšik postapokalyptických RPG zvýši svoju pozornosť a Geigerov počítač vo vrecku mu začína ukazovať maximálne hodnoty. Takto totiž začínali všetky časti legendárnej Fallout série, ktorá položila základy tohto žánru. Ale bolo to skutočne tak? Prvý Fallout priniesol Brian Fargo v roku 1997, ale skutočný praotec RPG, ktoré sa odohrávajú po nukleárnej katastrofe, sa zrodil už v roku 1988. Vznikol pričinením rovnakého autora a dostal názov Wasteland. Na pokračovanie sme museli čakať 26 rokov a jeho zrodenie umožnila až úspešná crowdfundingová kampaň na Kickstarteri.
Brian Fargo sa po dlhej odmlke vracia, aby nám rozpovedal ďalšie dobrodružstvo umiestnené do zničenej Ameriky, kde vládnu mutanti, zlodeji, nájazdníci, náboženskí fanatici, kanibali, roboti a iný výkvet spoločnosti. Medzi touto zberbou a obyčajnými ľuďmi stojí len nepočetný oddiel púštnych rangerov, ktorí sa zo všetkých síl snažia udržať v spoločnosti aspoň zvyšky zákonov. Arizonská pobočka sa náhle dostáva do problémov a pre štvoricu nových regrútov sa spočiatku jednoducho vyzerajúca úloha, ktorá spočíva v oprave rádiových vysielačov, zmení na najdrsnejšie dobrodružstvo ich života.
Výber základnej štvorice do vašej partie môžete založiť na pripravených postavách alebo si tím snov navrhnete od základov podľa vlastného uváženia. Atribúty, schopnosti, zbraňové preferencie, ale aj doplnkové informácie, ako história a v neposlednom rade výzor postáv, vás nechá pričuchnúť ku komplexnosti hry samotnej. Štvorica sa vydáva na cestu v štáte Arizona, kde sa nachádza niekoľko usadlostí, základňa banditov, väzenie, Indiánske osady a ďalšie miesta, čo stoja za návštevu. Mapa je odkrytá hneď od začiatku a miesta, ktoré vám niekto neoznačí do mapy, môžete nájsť aj prieskumom. Ale pozor na zamorené časti - bez potrebného vybavenia sa prechod zvyškovou radiáciou rovná takmer istej smrti. Arizona nie je jediným americkým štátom, ktorý budete pri odhaľovaní záhad narastajúcich nájazdov polosyntetických a syntetických bytostí preskúmavať. Po niekoľkých desiatkach hodín sa dostanete ešte aj do slnečnejších a teplejších krajov, kde prebieha druhá polovica dobrodružstva.
Wasteland 2 vás chytí a nepustí najmä svojou komplexnosťou a „dospelosťou“. Nie je to hra, ktorá by vás vodila za ručičku a starala sa o vaše pohodlie automatickými pomocníkmi. Nie je to hra, ktorá by vám dala do rúk ultra giga super zbrane a nechala by vás prestrieľať sa až do úspešného konca. Teda, ono by sa to teoreticky asi aj dalo, ale prišli by ste tak o stovky rozhovorov, kde dokonca môžete okrem klasického klikania na podstatné slová a používanie hovorových skillov vašich postáv aj vypisovať otázky (respektíve slová) ručne. No povedzte, kedy ste naposledy hrali nejakú „textovku“?
Častokrát sa dostanete do situácie, keď sa budete musieť rozhodnúť, či sa prikloníte k jednej alebo druhej strane nejakého konfliktu. Výber ktorejkoľvek z možností býva pre druhú stranu zväčša fatálny a to až do takých dôsledkov, ako vybombardovanie celého mesta nukleárnou hlavicou. Nie všetko je však také čiernobiele, ako sa na prvý pohľad zdá a občas sa podarí nájsť aj tretia cesta, ktorá môže prinavrátiť aspoň trochu rovnováhy do sveta, kde doteraz platil iba zákon silnejšieho. Možnosť voľby navyše motivuje vyskúšať si hru aj druhýkrát a zmeniť svoje rozhodnutia. Fargo vám počas púte predkladá aj hlbšie motívy, nad ktorými sa môžete a nemusíte zamyslieť. Kanibalizmus v období najväčšieho hladu, totálny náboženský fanatizmus reprezentovaný rehoľnými sestrami ozbrojeným rotačnými guľometmi, úprava ľudských tiel časťami strojov, otrokárstvo a podobne.
Takmer každý quest, či dokonca čiastková úloha, sa dá riešiť viacerými spôsobmi. Nedokážem sa dostať do tohto počítača, lebo môj hacker je grambľavý? Skúsim vyspovedať strážnika, možno mi pri lichôtkach prezradí kód. Ak nie, môžem sa skúsiť vlámať do objektu cez zadné dvere. A keď ani to nepomôže, neochotný strážnik sa už večer domov nevráti... Ponuka schopností zahŕňa aj také možnosti, ako komunikácia so zvieratami alebo obmedzenie náhodných stretnutí so zbojníkmi pri presune na mape. Príkladom komplexnosti je funkcia doktora, ktorý pre plné fungovanie nepoužíva jeden, ale hneď dva skilly (medik a chirurg, podobne ako vo Falloute). To, že urobiť z každého desert rangera odborníka na všetko nie je ani zďaleka možné, asi netreba zdôrazňovať.
Veľká časť schopností je venovaná zbraniam - od boxerov, mačiet a malých pištolí, cez brokovnice, SMG, automatické pušky, energetické zbrane, až po ostreľovacie pušky a ťažkú výzbroj. Široký výber v tomto smere jasne naznačuje, že boj je pre postapokalyptických strážcov zákona každodenným chlebíčkom. Zatiaľ čo pobehovanie po mape, obchodovanie, riešenie questov a iné činnosti prebiehajú v reálnom čase, boje sú rozdelené na ťahy a kolá s presne stanoveným poradím, kedy sa budete vy a vaši protivníci striedať. Tento taktický „šach“ sa aj vďaka počiatočnému akútnemu nedostatku nábojov a najmä častému kazeniu zbraní, stáva poriadne tvrdým orieškom.
Využívanie mapy a hľadanie vyvýšených miest pre ostreľovačov, múrikov pre vojakov a najkratších trás pre útočníkov nablízko, budete musieť kombinovať s limitovaným rozsahom akčných bodov. O to sladší je pocit po každom víťazstve a o to viac teší levelovanie postáv a ich progres. Z roztraseného snipera neschopného trafiť bránu na stodole sa stáva tichý zabijak s kritickým zásahom, čo odstrelí nepriateľovi hlavu cez pol mapy. Nemotorný doktor sa premení na chirurga, ktorý s automatickou pištoľou v jednej ruke a skalpelom v druhej odvádza na bojisku neuveriteľnú robotu.
Nemalá pozornosť je v hre venovaná samotným zbraniam. Okrem toho, že každá z nich potrebuje iný typ munície a tá v niektorých mestách Wastelandu nahrádza legitímnu platobnú menu, dajú sa zbrane aj rozobrať a získané časti nájdu svoje uplatnenie ako vylepšenia na nových kúskoch. Mimo zbraní budete družinu vybavovať aj rôznymi typmi brnení, oblečení, ale tiež príveskov so schopnosťou zvýšiť (alebo znížiť) hodnoty niektorých schopností.
Toľko omieľanú komplexnosť Wasteland 2 podčiarkujú aj drobnosti, ktoré si možno ihneď nevšimnete. Treba sa starať o zásoby vody, ktorá je v Arizonskej pustine pomerne vzácna. Členovia družiny občas spanikária a pár kôl sa nedajú ovládať. Každý nájdený predmet neoznačený ako smeti môže byť zaujímavým zberateľským kúskom pre niekoho na opačnom konci mapy (nič nevyhadzovať!). Niektoré knihy dokážu po naštudovaní permanentne zvýšiť zodpovedajúci skill o jednu úroveň. Wasteland 2 je jednoducho hardcore taktická RPG - komplexná, zložitá, dospelácka. A vy ju za toto všetko budete milovať.
Titulu navyše nechýba ani iná potrebná vlastnosť, ktorá nie je v takejto kategórii hier úplne bežná. Je to humor a schopnosť vystreliť si zo seba i z ostatných zaužívaných stereotypov v hernej branži. Niektoré rozhovory, postavy, predmety alebo napríklad kvantum kópií neúspešnej videohry zakopaných na tajnom mieste v púšti, vám predvedú aj humornejšiu stránku Fargovej osobnosti.
Ako technologický základ pre vyrozprávanie dobrodružstva púštnych rangerov bol použitý engine Unity. Pri hraní sme sa nikdy nepristavili pri tom, že by niektorá postava mala málo polygónov alebo textúra nedosahovala potrebnú ostrosť a detailnosť. Na grafiku vysadení hráči si pravdepodobne takéto drobnosti všimnú, na celkovú atmosféru hry to však nemá žiadny vplyv. Čo, bohužiaľ, na hrateľnosť vplýva, je správanie sa súperov v bojoch. Najmä nepriatelia, (ktorých našťastie nie je v hre príliš veľa) ozbrojení mečmi a inými zbraňami nablízko, majú problém s AI algoritmami. Často sa rozbehnú, udrú jedného hrdinu, potom sa vrátia, udrú iného, pričom tomu prvému chýbali 2 hitpointy do upadnutia do bezvedomia. Tiež by sme privítali možnosť meniť formáciu skupiny, lebo nabehnúť zakaždým do paľby nepriateľských granátometov v tesne zomknutej formácii nie je ideálne riešenie. Tento neduh sa, našťastie, dá čiastočne eliminovať rozdelením skupiny na jednotlivcov a manuálnym pohybom každého z nich.
Tento rok sa zapíše do histórie ako rok, keď vyšli dva grandiózne RPG tituly. Prvým bol Divinity: Original Sin a druhým je bez pochyby Wasteland 2. Obe hry si zakladajú na komplexnosti a hardcore hrateľnosti, no kým tá prvá je umiestnená do fantasy sveta, tá druhá sa odohráva po nukleárnej katastrofe. A to je pre nás, hráčov, priamo požehnaním, pretože každý si môže vybrať to, čo mu je bližšie, v takmer totožnej kvalite.
RECENZIE HRÁČOV |
6.5
ERASERMARK
10.9.2018
Wasteland 2: DC+ izometrické rpg starej školy+ herná doba+ ťahové boje sú zábavné ...
zobraziť
|
PC
Vývoj: inXile Entertainment / inXile Entertainment Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|