MINIMUM

MINIMUM

8.0

Kockovaný súboj titanov v arénach

Recenzia na PC verziu

Akčná hra Minimum vznikla pod patronátom Atari v Human Head Studios a nemá ambíciu konkurovať najväčším AAA strieľačkám súčasnosti. Napriek prvotnému dojmu by sa o Minime vlastne ani nemalo písať ako o strieľačke, pretože výsledkom je mix akcie z pohľadu tretej osoby s populárnym MOBA žánrom a troškou Minecraftu. A tento koktejl nie je vôbec namiešaný zle.

Hra na prvý pohľad zaujme minimalistickým prístupom v grafickom spracovaní a zdanlivo podobným vzhľadom ako Minecraft či BlockStorm. Pri bližšom pohľade však zistíte, že úrovne Minima sa neskladajú z malých kociek – voxelov, ale sú plnohodnotnými, krajšími, no nerozbitnými objektmi. Štúdio výrazne uľahčilo prácu svojim grafikom, ktorým odpadol kopec práce s vytváraním detailných modelov a textúr. Úplne však nezaháľali a pohrali sa s particle efektmi.

Na bojiskách sa víri prach, objekty vrhajú tiene, zemou otriasajú ohnivé výbuchy, v jaskyniach fosforeskujú kryštály a mocné zbrane rozoznáte vďaka výraznej farebnej aure. Ak dostanete možnosť zazrieť oblohu, tiež nebudete sklamaní, a tak vlastne jediné, čo trochu chýba, je podrobnejšie spracovaný terén. Inak je grafické spracovanie príjemne účelné a ak sa vám stáva, že v strieľačkách prepchatých množstvom detailov strácate orientáciu a pri rýchlej akcii skôr odvádzajú vašu pozornosť a unavujú oči, v Minime sa vám to stať nemôže.

Minimum
Minimum Neprejdéééš!
Neprejdéééš!


Minimum Kam sa na mňa hrabe Skywalker!
Kam sa na mňa hrabe Skywalker!


Minimum V zápale boja...
V zápale boja...





Keď sa odhodláte k prvému zápasu, čaká vás výber niektorého z troch herných módov. Medzi deathmatch režimom a kooperatívnou hrou proti AI nepriateľom však výrazne vyčnieva titan mód. Väčšina hráčov zamieri rovno k nemu a určite neurobí chybu. Toto je centrálny mód, okolo ktorého je celá hra postavená a ktorý ako jediný spája dohromady všetky jej prvky.

Prvá minúta po štarte titan módu sa od úvodu klasického deathmatchu vlastne takmer ničím nelíši. Ocitáte sa na malej mape, ktorá by sa v podstate dala označiť za arénu, kde sa stretávajú dva päťčlenné tímy, aby sa v rýchlom boji rozstrieľali a rozsekali na prach. A to je vlastne prvý odklon od TPS klasiky. V ponuke zbraní sú okrem samopalov, ostreľovacích pušiek, malých guľometov, brokovníc či laserových zbraní, aj meče. Žiadne sekery či palcáty. Iba meče, najviac zo všetkého pripomínajúce katany. Každý hráč si môže vybrať dve zbrane, pričom najrozumnejšie je zvoliť si niečo na strieľanie a jeden meč. Tretí slot je určený pre dodatočné vybavenie, čo spravidla znamená granáty alebo automatickú obrannú vežičku.

Po krátkom čase sa do tímu pridá šiesty hráč. Titan je vždy ovládaný umelou inteligenciou a každý tím dostane jedného. Monštruózne veľkí roboti sa pomalým tempom vyberú do stredu mapy, kde zvedú neľútostný kontaktný súboj. V prvom kole sú rovnako silní, a tak majú hráči o to väčšiu šancu pomôcť tomu svojmu kovovému obrovi k tesnému víťazstvu. Na prvý pokus však ani jeden z titánov nenarobí veľa škody. Aj víťaz padne po pár zásahoch od nepriateľského tímu a živí hráči okamžite menia prístup a pustia sa do zhromažďovania kryštálov v MOBA štýle.

Niekde bokom od dejiska veľkých súbojov titanov sa začnú objavovať creepy – malé a vlastne celkom neškodné jednotky ovládané umelou inteligenciou. Či už sú to pavúky alebo malé roboty, zmyslom ich existencie je nechať sa zabiť a zanechať po sebe žiarivý kryštál. Hráč, ktorý tento kryštál získa, trochu posilní práve vznikajúceho nového titana svojho tímu. Nie sú tu však žiadne ochranné vežičky, ktoré by hru spomalili a hráči sa popri farmení creepov naďalej režú a odstreľujú hlava-nehlava. Po vypršaní časového limitu sa na bojisku objavujú noví titani a celé družstvo sa musí opäť presunúť a zmeniť taktiku. Tím, ktorý bol menej šikovný v MOBA časti, musí doháňať stratu, pretože jeho titan je slabší a nevyhnutne podľahne odolnejšiemu súperovi. Hra končí, keď sa jednému z titanov podarí poraziť súpera, prebúra sa cez dva obranné múry a jednou mocnou ranou zničí zdroj energie protivníka.

Samostatnou kapitolou je vylepšovanie zbraní a zbroje. Zneškodnený hráč sa vyparí a znova sa zhmotní na okraji mapy, ktorý patrí jeho tímu. Zanechá však po sebe malú kocku energie, ktorú si môže vyzdvihnúť jeho vrah, ale aj príživník náhodne bežiaci okolo, či člen jeho vlastného tímu. Hneď prvá získaná kocka zvýši silu zbrane na novú úroveň a ďalšie v tom pokračujú, aj keď pomalším tempom. Na začiatku hry je treba súpera poštekliť ostrím meča niekoľkokrát, no po získaní pár skalpov už máte v rukách hneď dve planúce katany a menej odolných protivníkov zabíjate ešte skôr, než si uvedomia vašu prítomnosť. Asi väčšina hráčov dáva prednosť práve mečom a ich špeciálnym (magickým) schopnostiam, ktoré im prepožičiavajú super rýchlosť či “skok až do neba“. Osobne som dával prednosť guľometu a pomalému ustupovaniu pred nádejnými nindžami.

Pointou tohto systému je, že po smrti sa hráč vráti na bojisko a nemusí predtým čakať viac než 5 sekúnd, ale level jeho zbrane klesne naspäť na nulu. Hráč je teda v jednej chvíli boss, ktorý s úsmevom odstraňuje jedného znovuzrodeného protivníka za druhým, no po úmrtí a rýchlom znovuzrodení je z neho opäť niktoš držiaci sa bokom a striehnuci na spasenie v podobe prvej modrej energetickej kocky. Krása tohto systému je v nádeji, ktorú má každý hráč takmer až do konca zápasu. Z kohokoľvek môže byť po pozbieraní pár energetických kociek Rambo a z nepriateľského Terminátora sa v mihu oka môže stať takmer obyčajný pešiak. Slovo “takmer“ je spôsobené brneniami, ktoré sa odomykajú a vylepšujú vďaka nazbieraným surovinám a poskytujú rôzne bonusy, no levely im pribúdajú pomalšie a hráčovi zostanú aj po smrti a znovuzrodení.

Minimum
Minimum Osudom všetkých creepov je skon.
Osudom všetkých creepov je skon.


Minimum Brnenia si musíte sami zhotoviť.
Brnenia si musíte sami zhotoviť.


Minimum Po zhotovení tejto katany budete skákať naozaj, naozaj vysoko.
Po zhotovení tejto katany budete skákať naozaj, naozaj vysoko.





Nazbierané suroviny sa po skončení zápasu nestratia, pripočítavajú sa na hráčovo konto. Načo? Slúžia totiž na odomykanie nákresov nových typov zbraní, zbroje a pomocného vybavenia a tiež na ich výrobu. V ponuke je katana s už spomínaným nindža-skokom, brnenia zvyšujúce odolnosť voči mečom a znižujúce odolnosť voči výbuchom a napríklad aj vežička s plameňometom a nové typy strelných zbraní a granátov.

Human Head Studios však určite nepochválim za množstvo nápisov “comming soon“. Takéto odkazy na to, že hra ešte nie je hotová, sú predsa výsadou early access a beta verzií a nemajú čo hľadať v oficiálne vydanej hre. Je fajn vedieť, že podľa plánu si hráč bude môcť o pár týždňov, mesiacov či rok vyrobiť aj obranné štruktúry a pridávať zbraniam bonusy podľa vlastného výberu, ale prečo mať každý deň pred očami, že hra vyšla skôr než bola dokončená na 100 percent? Možno by si pár slov zaslúžili aj ďalšie dva herné režimy, ale v skutočnosti už o nich viete takmer všetko. Deathmatch je vlastne iba titan mód orezaný o titanov a creepov a v kooperácii maximálne štyroch hráčov zas čelíte vlnám nepriateľov, či už to sú dinosaury, nindžovia alebo iní bojovníci.

Keď si to zhrnieme, Minimum prináša čiastočne oldschool hrateľnosť v klasických arénach, no zároveň jednou rukou mixuje TPS a sekačky a druhou ešte nenásilne pridáva MOBA prvky. Hra neobsahuje žiadnu kampaň, ani hru pre jednotlivca, príliš sa nestará o umelú inteligenciu a je jasné, že čisté línie nie sú len záležitosťou art-štýlu, ale aj rozpočtu. Napriek tomu veľmi príjemne prekvapí cena. Minimum sa na Steame predáva za 6.99 €, čo je za možno desiatky hodín zábavy viac než férová suma. Treba podotknúť, že autori si vypomáhajú predávaním skinov, ktoré šedivý samopal Bullet Hell premenia na farebný samopal AK a obyčajného bojovníka zmenia hoci na rímskeho legionára či piráta, ale to v hraní nijako neprekáža. Ako každá menšia hra, aj Minimum je znevýhodnené menším počtom online hráčov, čo komplikuje matchmaking. Máp pre Titán mód iste mohlo byť viac a nepotešia ani pretrvávajúce nedorobky, ale aj tak sa jedná o veľmi kvalitné béčko.

Minimum
Minimum Znovuzrodených chráni silové pole.
Znovuzrodených chráni silové pole.


Minimum Súboj titanov.
Súboj titanov.


Minimum Nepriatelia číhajú v tieňoch.
Nepriatelia číhajú v tieňoch.





napísal roberto 10.10.2014
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.0
Vo svete
7.2
Ohodnotiť
MINIMUM
+ zaujímavá kombinácia TPS, sekačky a MOBA
+ prehľadné bojiská
+ niekoľko bojových štýlov
+ praktické vylepšovanie zbraní
+ udržovanie napätia až do konca zápasu
+ veľmi priaznivá cena
- neprirodzene vyzerajúci terén
- málo máp
- nevýrazný soundtrack
- "comming soon" nedorobky
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 2 GHz, 2 GB RAM, DX10, Win 7 32-bit + SP1


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Cubed Productions / Human Head Studios
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Forza horizon 5 (8)
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli tato hra bu...
|Predam zaklad pc (cpu, mb, ram... (0)
po upgrade ponukam na predaj zaklad pc: intel i5 ...
|Black ops 6 (2)
Ako sa zbavím farebného rozlíšenia postáv v kampan...
|Nový pc - intel ultra 7 (28)
Dobry den, cely život som na počitačoch s Intel. V...
|Účet na steam (4)
Potrebujem poradiť, súrne! Predala som hru, ktorú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28204)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk