SID MEIER'S CIVILIZATION: BEYOND EARTH |
SID MEIER'S CIVILIZATION: BEYOND EARTH |
Séria Civilization už roky stále znova a znova rozvíja národy z celého sveta a mapuje ich vývoj v rôznych časových obdobiach. Ako už napovedá názov, v najnovšom pokračovaní sa tvorcovia odpútali od Zeme a zamierili ku hviezdam. Vzhľadom na to, že sme na našej rodnej planéte už niekoľkokrát prežili prakticky všetko, čo sa prežiť dalo, je nová destinácia pozitívnou zmenou. Nie však až takou radikálnou.
Veľmi rýchlo zistíte, že Beyond Earth sa síce odpúta od Zeme, ale nie od zaužívaných prvkov. Akoby sa tvorcovia báli skúsiť niečo nové. Neznamená to, že v hre nenájdete aj novinky, ale nie je ich až tak veľa a neprinášajú zásadné zmeny hrateľnosti. Pre niekoho to môže byť plus, ale niektorí hráči by už chceli niečo viac. Pletky s mimozemšťanmi a vesmír predsa majú veľký potenciál. Lenže napriek novým možnostiam a exotickej lokalite sa Civilizácia drží až príliš pri Zemi. Stále sa dobre hrá, ale neprekvapí.
Príbehom sa tvorcovia Civilization vlastne nikdy nezaoberali a dá sa povedať, že si ho píšete sami - svojimi rozhodnutiami, ktoré učiníte pri snahe o dosiahnutie primárneho cieľa. Takže si nastavíte parametre mapy a potom sa snažíte splniť podmienky víťazstva, ku ktorému sa dá dopracovať dominanciou, transcendenciou, emancipáciou alebo iným spôsobom. Môžete sa teda pokúsiť vyhladiť všetky ostatné civilizácie, ale sú aj iné možnosti, ako sa dostať na piedestál . Napríklad ostatné národy prevalcujete technologickým rozvojom.
Obľúbené kolonizovanie a zveľaďovanie sídiel s posúvaním hraníc zostalo, ale všimnete si kozmetické zmeny. Takže kolonisti poslušne zakladajú nové mestá, ale tentoraz s požehnaním sponzora a jeho bonusmi. Robotníci upravujú okolie, menia prostredie, stavajú farmy, aby obyvatelia netrpeli hladom, generátory, aby bol dostatok dôležitej energie a cesty na rýchlejší presun krajinou. Možností výstavby je čoraz viac a predchádza im rozvoj technológií. Technologický strom obsahuje desiatky vynálezov, ktoré vyústia do ďalších objavov. Tak ako všetky činnosti v hre, aj výskum vyžaduje určitý počet kôl na zavŕšenie procesu. Potom umožní výstavbu nových budov, produkciu pokročilých jednotiek, prináša rozvoj ekonomiky, obchodu a modernizáciu. Ak neviete čo skôr, môžete sa riadiť odporúčaniami (značkami) poradcov pre jednotlivé odvetvia.
Čo si vymyslíte, to si môžete aj postaviť. Pokročilé budovy zvolené v menu produkcie prispievajú k rozširovaniu mesta a zvyšovaniu jeho levelu. Budovy síce permanentne vysávajú energiu, ale prinášajú nové možnosti, napríklad zlepšujú zdravie obyvateľov, zvyšujú počet bodov na výskum alebo kultúru.To znamená rýchlejší rozvoj a produkciu jednotiek a v neposlednom rade aj možnosť odomknúť nové vylepšenia v oblasti sily, prosperity, vedomostí a industrializácie. V štyroch rozvetvených odvetviach takto získate permanentné bonusy a je len na vás, či uprednostníte vojenskú oblasť alebo ekonomiku. Chcete silnejšie jednotky, rýchlejšiu produkciu alebo sociálne výhody? Rozhodnutia sú len vo vašich rukách. Neskôr k rozvoju prispievajú aj špecialisti, čo sú vlastne obľúbení odborníci - od umelca až po inžiniera.
Nová planéta, kde sa všetko odohráva, veľmi pripomína Zem, až na svojské kreatúry, ktoré ju obývajú a jedovatú látku zvanú miasma. Tá sa pomerne bežne vyskytuje v teréne a poškodzuje jednotky, až kým nie je odstránená alebo neponúkne riešenie nová technológia. Na zlikvidovanie miasmy sa napríklad hodí repulzátor, ktorý z orbitu čistí zvolený úsek terénu. Neskôr si s tým poradia aj stroje robotníkov.
Je sympatické, že aj keď sa nemusíte riadiť žiadnymi pravidlami, môžete plniť množstvo úloh, ktoré sa priebežne objavujú a prinášajú odmeny. Zadania vyžadujú výstavbu konkrétnych budov, využitie špionážnej techniky, vyhľadanie zdroja signálu alebo získanie určitej technológie. Nič svetoborné, ale dostatočne motivujúce. Súčasťou zadaní ale býva aj výber z dvoch možností, kde sa rozhodnete, ako zavŕšite úlohu. Takto získate jeden z dvoch bonusov a niekedy aj určíte ďalšie smerovanie vašej civilizácie.
Skôr či neskôr narazíte na svojich susedov. Hlavne ak vyšlete na potulky prieskumníkov, ktorí nie len odkryjú neznáme oblasti, ale aj spoznajú miesta s cennými nálezmi. Po odobrení expedície potom vedia spod zeme vydolovať cenné suroviny a artefakty. To sa ale nemusí páčiť lídrom iných frakcií, s ktorými už tradične komunikujete formou diplomatického okienka. Ak však čakáte kontakt s inteligentnou mimozemskou rasou, budete sklamaní. Zástupcovia všetkých frakcií sú ľudia, ktorí sa rovnako ako vy rozhodli letieť do vesmíru a ako naschvál chcú zabrať tú istú planétu, ale v mene novodobej Afriky alebo Slovanov.
Lídri sa najskôr len predstavia a pozdravia. Keď sa im niečo nepáči, vtedy sa vyhrážajú a nevraživosť môže vyústiť do vojny. Ak sa chcú bratríčkovať, navrhnú otvorenie hraníc a rôzne dohody. K zlepšeniu vzťahov prispievajú podobné postoje v kľúčových záležitostiach a tiež obchodovanie. Vytvorenie obchodných ciest s inými mestami, kam pravidelne putujú vaše moderné karavány, prináša obidvom stranám profit a preto vás vaši obchodní partneri vnímajú pozitívne.
Môžete sa však uchýliť aj k zákernému jednaniu a po získaní patričných technológií pošlete do akcie svojich špiónov. Agentom určíte mesto, kde majú pôsobiť (samozrejme, nenápadne ) a zahájite operáciu. Na základe vašich preferencií bude váš tajný zbierať informácie o frakcii, pokúsi sa ukradnúť technológiu alebo energiu a keď nazbiera niekoľko levelov ,stane sa z neho skutočne smrtiaci záškodník. Vtedy môže v meste odpáliť nukleárnu hlavicu a zredukovať počet jeho obyvateľov alebo umiestni zariadenie, ktoré priláka obrovské a nebezpečné mimozemské červy.
Mimozemšťania síce nemajú vlastnú frakciu (veľká škoda), ale napriek tomu zohrávajú v hre významnú úlohu. Najskôr iba suplujú neutrálnych pozemských nájazdníkov, takže s nimi neraz prídete do konfliktu pri obrane mesta alebo pri expandovaní. Neskôr sa s mimozemskou faunou môžete zblížiť a to až natoľko, že sa stane súčasťou vašej civilizácie a úplne s vami splynie. Opäť bude záležať na vašom rozhodnutí a to ovplyvní nie len smerovanie vašej civilizácie, ale aj postoje iných frakcií. Niektorým národom sa totiž zbližovanie s "emzákmi" hnusí a začnú vás odcudzovať. Tento rasový prvok do istej miery nahrádza náboženstvo, ktoré malo priestor v predošlých hrách.
Vaše postoje sa odzrkadľujú aj na vzhľade miest. Sídla môžu mať typickú štruktúru ako veľkomestá na Zemi, ale ak sa rozhodnete pre súžitie s mimozemšťanmi, bude ich dizajn odlišný. Keď umožníte rozmach robotov, osídlenie opäť zmení vzhľad. Jednotlivé bloky mesta dokonca môžu mať prvky všetkých troch architektúr a to v závislosti od toho, koľko tam je ľudí, mimozemšťanov a umelých. Toto adaptovanie ľudí a prispôsobenie sa novým podmienkam je vyjadrené tromi afinity prvkami. Purity- čistota sa rozvíja vtedy, ak civilizácia odmieta adaptáciu a dbá na zachovanie ľudskej individuality a filozofie bez prijímania cudzích prvkov. Harmónia je už založená na zbližovaní s mimozemskou flórou a faunou a kolonisti podliehajú zmenám prostredníctvom genetickej manipulácie. Supremacy - zvrchovanosť prevláda v pretechnizovanej kolónii, kde je dôraz kladený na kybernetiku, nanotechnológiu a počítače. Afinity sa rozvíjajú skúsenostnými bodmi, ktoré sa najčastejšie získavajú pri výskume technológií. Čo je zaujímavé, aplikujú sa predovšetkým vo forme vylepšení vojenských jednotiek.
Armáda spočiatku pripomína najmodernejšie ozbrojené zložky z predošlých Civilization hier. Lietanie ani na cudzej planéte nie je bežné. Väčšina jednotiek sa pohybuje po zemi a po vode. Mestá sa však bránia vypúšťaním lietadiel s obmedzeným doletom, ktoré sa po útoku vracajú späť. Základom armády ale zostávajú vojaci, rangeri, pásové vozidlá, artiléria a lode. Sortiment sa môže zdať pomerne chudobný, ale časom sa rozšíri o mimozemšťanov a ráznu zmenu prinesú práve afinity vylepšenia. Každý druh jednotky sa dá viackrát vylepšiť a podľa uváženie môžete na to využiť body purity, harmónie alebo supremacy. Vylepšovanej jednotke sa upravia bojové vlastnosti a navyše zvolíte perk, napríklad sa bude rýchlejšie doliečovať alebo rýchlejšie presúvať v teréne. Zmena sa prejaví aj na vzhľade a týka sa aj doterajších vojsk.
Systém boja sa zachoval, takže jednotky posúvate po mape a zaútočia na zvolený cieľ. V ďalšom kole môžu znovu zasiahnuť, stiahnuť sa alebo doliečiť a v boji získavajú skúsenosti a levely. Pozemné sily sa po vylepšení aj tentoraz dokážu presúvať aj po vode a pri pohybe platia penalty podľa druhu terénu. Pri úspešnom obliehaní a dobytí mesta si zvolíte, ako s ním naložíte, či bude plne pod vašou kontrolou, stane sa dŕžavou, kde ale neurčujete procesy alebo ho rovno zrovnáte so zemou. Zmena v boji sa týka lietadiel, ktoré vylietajú výlučne z miest alebo lodí, kam sa potom vracajú.
Hru pre jednotlivca dopĺňa multiplayer, ktorý si môžete zahrať na jednom PC alebo online. A štandardom sú aj módy. Na hru sa dobre pozerá a budete sa kochať pri pohľade na rastúce mestá so zastavaným okolím, kde si všimnete detaily a aj malé zmeny v teréne. Všetko bez problémov beží pri 60fps a parametre hry si upravíte podľa potreby. Beyond Earth má aj osobitnú podporu AMD Mantle. Ezoterická hudba sa hodí k mimozemskému prostrediu. Nie je vtieravá a prispieva k lepšej atmosfére.
Civilization: Beyond Earth opäť potvrdzuje kvality osvedčenej strategickej série. Len je škoda, že aj keď sa tvorcovia odhodlali letieť na novú planétu, nevedia sa odpútať od Zeme. Ponúkajú zaujímavé inovácie, ktoré vyplývajú z nového prostredia, ale nevyužívajú všetky možnosti, ktoré im ponúka. V súčasnosti už je na trhu viacero Civilization klonov s prvkami sci-fi a fantasy, ktoré sa odhodlali na trochu viac. Nová lokalita v Beyond Earth slúži iba ako kulisa na rozohranie ďalšieho konfliktu ľudí, ktorí tentoraz začínajú v pokročilom období, ale majú stále tie isté maniere a zvyky. Mimozemšťania ako rovnocenní partneri v neokukanom svete by boli veľkým prínosom a dali by hre nový rozmer, ale v Beyond Earth hrajú len druhé husle. Takže sme vlastne dostali štandardne kvalitnú civilizáciu so štipkou exotiky, ale bez výrazného nového stimulu.