MECHS & MERCS: BLACK TALONS |
MECHS & MERCS: BLACK TALONS |
Stratégie máme radi a zrejme aj vy, pretože ste si všimli túto recenziu, kde hodnotíme zaujímavý kúsok z nezávislej scény. Kassedo Games pripravili sympatickú hru, ktorá ale má svoje chybičky krásy. Odpadlíci budú hlavne zo skupiny príležitostných hráčov, naopak hardcore stratégovia Mechs & Mercs pravdepodobne ocenia. Ak budú dostatočne vytrvalí.
Po ničivej galaktickej vojne mnohé planéty a hviezdne systémy deklarovali nezávislosť a začal sa šíriť chaos. Mier a poriadok môžu nastoliť jedine žoldnieri povolaní do akcie, ktorí ale na bojovom krížniku Paladin uviazli v systéme Oberon. Veliteľ lode, ktorého úlohu prevezmete, má však jasne stanovený cieľ a tak posiela svojich mužov na okolité planéty, aby plnili dôležité misie.
Priznám sa, hneď úvodná misia so žoldniermi mi veľmi nesadla. Postup mojich vojenských čiat sa mi zdal nemastný-neslaný a aj vďaka strate inžinierov, bez ktorých nebolo možné sabotovať AA kanóny, a teda splniť cieľ, som si prvú mapu s nevôľou zopakoval. Nápoveda síce naznačila, ako sa veci na bojisku majú, ale osvietila ma až osobná skúsenosť, kde som pochopil, že v tejto hre treba zvoliť špecifický prístup. To, že sa vojaci môžu kryť za debnami, barikádami a energetickými stenami, kde získajú bonus k obrane, je jasné. Nad hlavami jednotiek svieti plus, takže viete, že v tejto pozícii len tak ľahko nepodľahnú. Platí to o vašich zverencoch aj nepriateľoch. Naopak najcitlivejšou oblasťou sú mosty, kde sa objavujú výstražné mínuská a tie vravia, že ak vás tam protivník pristihne, urobí s vami krátky proces. Práve preto som sa pri náhlom útoku snažil z mosta stiahnuť alebo prebehnúť na druhú stranu. Vytáčalo ma, keď sa ozbrojení muži odmietali pohnúť alebo len lenivo vykonali príkaz. Bol to debakel.
Systém pokus-omyl ma naučil, že keď už sú vojaci pod paľbou na moste, treba sa zastaviť a bojovať. Tlačiť sa dopredu za každú cenu vôbec nepomáha a úspešne ustúpiť sa dá len vtedy, keď oslabený tím kryje iná čata. Nepriatelia totiž ustupujúcich neraz prenasledujú a pália im do chrbta. Bojovať by teda mali bok po boku vždy aspoň dve družstvá, ktoré v hre majú spravidla po šesť členov. Keď jedno z nich príde o viacero mužov, treba ho stiahnuť na pristávaciu plochu, kým druhé poskytne kryciu paľbu. Na provizórnych letiskách roztrúsených po mape totiž doplníte stav mužstva a tím sa v plnej sile vráti do boja. Okrem toho môžete privolať letecký transport s úplne čerstvou čatou a to vždy v určitých intervaloch a kým máte zálohy. Za posily sa však platí a preto okrem pristávacích plôch, ktoré privážajú posily vám, ale aj druhej strane, treba obsadzovať zdroje surovín, aby generovali veliteľské body. Systém boja vám môže do istej miery pripomenúť postup v stratégiách Warhammer 40K: Dawn of War.
V boji využijete rôzne čaty, ktoré majú rozličnú výzbroj a líšia sa aj parametrami a schopnosťami. Ťažká pechota je, prirodzene, veľmi efektívna, ale súčasne veľmi pomalá. Ľahká pechota je naopak pohyblivá, ale vhodná hlavne na prieskum, pretože v boji ľahko podľahne. Veľmi dôležití sú inžinieri. Okrem toho, že dokážu stavať obranné veže a bunkre, sú nevyhnutní na splnenie úloh v niektorých misiách, čo som už naznačil už v úvode. Iba inžinieri totiž dokážu sabotovať veľké ciele a nastaviť ničivé nálože. Neskôr, keď získajú pár levelov, vedia aj rozmiestniť v okolí míny a dokonca na diaľku hackovať nepriateľské bojové veže. Čoskoro budete mať možnosť nasadiť aj bojové hi-tech stroje s vybraným pilotom. S vhodnou výzbrojou sú v teréne veľmi efektívne, opravujú sa na pristávacej ploche a býva to pekne mastné.
Čaty sú označené podľa veliteľov, ktorých tvár figuruje pri výbere v teréne. Okrem toho sú zvýraznené ikonami, ktoré naznačujú vojenské zameranie. Po boji sú tímy, ktoré prežili, prenesené na palubu krížnika a môžete ich nasadiť do ďalších misií. Družstvá, ktoré boli celé vyhladené, sú nadobro stratené a treba ich nahradiť kúpou nových. Budete si teda vážiť každý jeden tím a ak prídete o skúsenú čatu, obzvlášť to zabolí.
Krížnik Paladin je lietajúca základňa a tu si pre zmenu spomeniete na Starcraft II. Manažment totiž nápadne pripomína osvedčený systém, ktorý Blizzard použil vo svojej sci-fi stratégii. Mechs & Mercs si však základňu spravuje po svojom a ponúkané možnosti určite oceníte. Čaty sa zhromažďujú v kasárňach, kde vidíte aj ich parametre, ktoré zahrňujú zdravie, brnenie, presnosť streľby a bonusy pri streľbe zblízka, z diaľky a krytí. Keď jednotky nazbierajú v misiách dostatočné množstvo skúseností a dosiahnu nový level, môžete ich patrične vylepšiť. Body investujete na rozvoj primárnych atribútov, ale aj schopností, ktoré sa líšia podľa zamerania čaty.
Oblastí na vylepšenie tímov môže byť niekoľko. Spravidla zahrňujú zdokonalenie boja so zbraňami a odolnosti, ktoré potužujú jednotku. K tomu je možnosť vyzbrojiť čatu dvomi druhmi granátov a zdokonaľovať ich použitie. Inžinieri majú sekciu s elektronikou, vďaka ktorej sa naučia rýchlejšie hackovať, získajú schopnosť na diaľku ovládnuť nepriateľské obranné systémy, naučia sa klásť míny alebo postavia plazmovú vežu. Hoci sú niektoré možnosti v jednotlivých sekciách podobné, vždy prispievajú k výdatnému vylepšeniu zvolenej čaty. Aj keď pechote nekupujete výzbroj, môžete obmieňať sortiment zbraní, ktoré sú predurčené pre daný tím. Takže napríklad namiesto šiestich automatických pušiek budú mať vojaci len tri a ostatní použijú brokovnice. Alebo sa vyzbroja rotačnými guľometmi a raketometom. Výber výzbroje je neraz dôležitý. Kým na nepriateľských mechov treba hlavne explozívne zbrane, na pechotu viac platí guľomet.
Druhou položkou základne je hala na úpravu hi-tech mechov. Tu nájdete svoje bojové stroje, ktorým spravidla vyberiete dve zbrane a druh štítu. Hoci je v ponuke aj laser či plazma, najviac sa mi osvedčili autokanóny, ktoré efektne likvidujú pechotu protivníkov a dokážu si poradiť aj s nepriateľským mechom. K stroju priradíte ešte pilota a kovový kolos je pripravený na boj.
Veliteľský mostík je miesto, kde si prečítate odkazy a hlavne vyberáte misie, ktoré sa zobrazia na paneli s planétami. Výrazná značka poukazuje na miesto, kde vás čaká primárna misia, ktorej sa nemôžete vyhnúť. Ostatné planéty ponúkajú nepovinné optimálne misie a v určitých časových intervaloch sa tieto zadania obmieňajú. Hlavné zadania vlastne predstavujú kampaň, v ktorej sa postupuje od jedného scenára k druhému. Majú rôznorodé ciele a posúvajú hráča v príbehu. Napríklad treba nenápadne preniknúť do základne nepriateľa, potom zničiť komunikačný systém a nakoniec odstrániť veliteľa sektoru. Inokedy v koridorovej misii narazíte na krvilačné kreatúry a musíte zachrániť zbytky personálu továrne, ktorý zatiaľ prežil. Práve táto misia patrí k tým najnáročnejším v celej hre. Jednak preto, že vaši muži čelia značnej presile a navyše sa môže vyskytnúť nepríjemný bug. Beštie prejdú cez uzamknuté dvere a pobijú kľúčové osoby skôr, ako sa tam dostanete. Aby toho nebolo málo, v tejto ani ostatných misiách sa nedá ukladať postup. Na niektorých mapách sa bez toho hravo zaobídete, na iných je to peklo. Napríklad máte misiu, kde sa najskôr desať minút bránite silnému náporu nepriateľov. Následne musíte zlikvidovať niekoľko skupín mechov a potom ešte vyhľadať a zničiť dva ciele uprostred po zuby ozbrojenej nepriateľskej základne. Popritom stále treba brániť svoj post. To všetko bez akejkoľvek funkcie save.
Rozhodne by sa hodilo aspoň automatické ukladanie po každej fáze misie. Ale nie, tvorcovia vám pomocnú ruku za žiadnu cenu nepodajú a tak začínate x-krát od začiatku. Pritom niekedy aj tá najmenšia chyba, ktorú spravíte, vás po desiatkach minút môže vrátiť úplne na začiatok. Práve toto je dôvod, prečo pri hre dlhodobejšie zotrvajú len hardcore stratégovia. Ja som si na začiatku sebavedome zvolil strednú obtiažnosť, ale pri výbere jednotlivých misií som veru niekedy použil tú najnižšiu a aj tam som sa poriadne zapotil.
Naproti hlavným sú nepovinné - optimálne misie paradoxne až príliš jednoduché. Spravidla sa objavujú tri zadania - obrana, zneškodnenie určených cieľov a obsadzovanie pristávacích plôch. V praxi to znamená udržať pozíciu v priebehu desiatich minút , podmínovať pomocou inžinierov delá, ovládnuť a päť minút chrániť kľúčové body. Takéto misie väčšinou zvládnete hravo (viac zabrať dá len ničenie cieľov), ale aspoň si vylevelujete čaty a získate cenné financie, ktoré použijete na nákupy a vylepšenia krížnika Paladin. Navyše si budujete reputáciu a môžete si znepriateliť alebo naopak nakloniť niektorú zo siedmich galaktických frakcií. Pri výbere nepovinnej misie si preto treba všímať, kto je zadávateľ a kto cieľ. Keď vaša popularita u ktorejkoľvek frakcie dosiahne 40%, stáva sa z nej váš nepriateľ, ak hodnota stúpne aspoň na 70%, je to váš spojenec.
Jednou z výhod, ktorú prinášajú aliancie, je možnosť náboru špeciálnej čaty, ktorá prislúcha spriaznenej frakcii. Čím viac máte spojencov, tým viac unikátnych druhov jednotiek môžete naverbovať. Efektná čata s mínometmi, moderní náboženskí fanatici alebo vojaci s energetickými štítmi budú vítanou podporou vašich štandardných jednotiek. Tieto posily si prikúpite na čiernom trhu, ktorý je ďalšou sekciou krížnika. Na tomto mieste si vlastne kupujete všetko, teda aj bežných žoldnierov, ktorí tvoria základ vašej armády, pilotov a dokonca aj mechov rôznych tried.
Po prijatí misie na veliteľskom mostíku si vždy pripravíte svoj výsadkový tím v hangári, kde už čaká letecký transport. Ten však má len obmedzenú kapacitu miest a nosnosť. Zvyčajne sa na palubu zmestí jeden stroj a päť pechotných tímov. S tými potom začínate v misii. Na pristávacích plochách na bojisku je však možnosť privolať aj ďalších žoldnierov z kasární Paladina. Kapacitu a rýchlosť príletu transportov si môžete za kopu peňazí vylepšiť v inžinierskej miestnosti. Ďalšie upgrady umožňujú mať na základni viac žoldnierov a bojových strojov a tiež privolávať na bojisko leteckú podporu, ktorá raz za čas zbombarduje určený cieľ.
To všetko je naozaj pekné, lenže viaceré faktory degradujú celkovú úroveň hry. Popri nevyvážených misiách sú zrejmé početné nedostatky na bojisku (najmä v pokročilej fáze kampane) a bugy. Vaše jednotky sa často zaseknú pri nejakom objekte a nie vždy nájdu cestu k určenému cieľu. Ale stáva sa to aj protivníkom - napríklad v misii, kde som mal čeliť náporu mechov pri obrane pristávacej plochy, sa dva stroje zasekli o strom na druhom konci mapy. Bez ich likvidácie sa nedalo pokročiť, takže som ich musel hľadať. Zamknuté dvere, cez ktoré veselo prechádza protivník v inej misii, som už spomínal. V určitých situáciách sa vaše čaty správajú vyslovene hlúpo, napríklad keď sú pri chôdzi pod paľbou, spravidla nedokážu účinne bojovať a robia zmätky. Preto je lepšie čaty zastaviť a odvedú lepší výkon. Prípadne použijete pauzu a mužstvo skúsite usmerniť. Jednotka často nedokáže strieľať na cieľ, ktorý stojí obďaleč v nerovnom teréne, hoci sa nachádza v jej zornom uhle pohľadu a protivník na druhej strane tento problém nemá. Na bojisku to skrátka chvíľami poriadne škrípe, hoci nebyť týchto chýb, bol by to skvelý zážitok. Aj keď by sa ešte hodilo viac taktických možností, napríklad formácie.
Grafika hry je obstojná, ale ničím nevyniká. Pohľad do kasární a ďalších sekcií na krížniku je zaujímavý, niektoré bojiská výraznejšie, iné menej. Nočné misie a úseky niektorých máp sú miestami zbytočne tmavé a zhoršujú orientáciu. Niekedy tam doslova ani nevidíte svoje tímy, takže ich vediete len naslepo. Na druhej strane pomôže priblíženie a vzďaľovanie terénu a možnosť rotácie mapy. Ozvučenie je prijateľný štandard. Otravovala ma jedine dookola opakovaná výstraha v koridorovej misii. Hudba nijako zvlášť neosloví, ale na dokreslenie atmosféry je dobrá.
Mechs & Mercs: Black Talons je nápaditá stratégia, ale má toľko bugov ako hviezd na oblohe. Navyše veľmi kolíše náročnosť misií, ktoré sú chvíľami úplne ľahké a inokedy extrémne náročné. A bez možnosti ukladania hry mimo základne. Veľmi sľubná záležitosť, zapasovaná niekde medzi Starcraft II a Dawn of War, bohužiaľ, dopláca na zbytočné chyby a nedotiahnuté prvky. Zábava sa mieša s frustráciou, ktorú znesú predovšetkým otužilí hardcore stratégovia, mnohých iných ale odradí. A to je škoda, pretože Black Talons ponúka skutočne atraktívny zážitok... lenže s rušivými elementmi. Snáď pomôžu záplaty. Prvá sa už objavila a upravuje predovšetkým parametre jednotiek.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Kasedo Games - Kalypso Media / Camel 101 Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|