SCROLLS |
SCROLLS |
Po tom, čo hra Magic: The Gathering dostala digitálnu podobu s online súbojmi, majú zrazu mnohí vývojári pocit, že to vedia robiť lepšie. Po mega úspechu Hearthstone sa myšlienky kartovej online hry chytili aj v Mojangu, ktorý je známy najmä fenoménom Minecraft. Veď keď sa autorom podarilo urobiť z Minecraftu senzáciu, stačí iba trochu pozmeniť recept a navrhnúť vlastnú hru. V prvom rade vymenili karty za zvitky a tak jednoducho vzniklo Scrolls.
Mnohých nás napadlo, ako by bitky s príšerami na kartičkách vyzerali na bojovom poli. Tvorcovia Scrolls sa tento nápad pokúsili zrealizovať. V tejto hre už nerozmýšľate len aké príšery vyhodiť na hraciu plochu, akým kúzlom im pomôcť a či majú dosť veľký damage. Rozmiestnenie jednotiek sa stalo kľúčovým aspektom.
Princípom hry je používať zvitky s jednotkami a kúzlami. Pomyselný život hráča predstavuje 5 idolov. Cieľom je zničiť oponentovi 3 z nich. Ako v prípade Magic: The Gathering, aj v tejto hre máte na výber niekoľko druhov balíkov so zvitkami. Zvitky Order sa spoliehajú prevažne na ľudskú armádu a množstvo kúziel, ktorými viete zmeniť chod hry. Growth balík obsahuje lesné príšery a bytosti a kúzla, ktoré im zvyšujú atribúty. Decay využíva množstvo nemŕtvych jednotiek a niekoľko zákerných kúziel spojených s nekromanciou a obetovaním. Energy zvitky vedia vykúzliť rôzne steampunkové mašiny a deštrukčné čary, s ktorými vedia narobiť veľa škody. Postupne zistíte, ktorý štýl hry vám vyhovuje viac. Aj tu je možné zvitky kombinovať.
Strategický krok, keď bude vaša jednotka útočiť, tentoraz závisí od jej pozície. Po tom, čo sa jednotke vynuluje odpočítaná hodnota, jednoducho bez pokynu zaútočí. Jej cieľom by mal byť idol, no zaútočí na prvé, čo jej vojde do cesty, či už je to nepriateľská jednotka alebo stavba. Počas hry teda budete rozmýšľať, či a kedy sa oplatí zbaviť jednotiek a kedy útočiť na nechránené idoly. V Scrolls to teda bude o matematike.
No nie je to len o tom, kde bude jednotka útočiť. Rozmiestnenie na bojisku pridalo do hry úplne nový aspekt. Jednotky a kúzla na seba vplývajú podľa toho, kde stoja. Povedzme niektoré kúzla pôsobia plošne iba v istom rade. Niekedy vlastnosti postáv a budov vplývajú na jednotky stojace vedľa nich. Alebo niektorým jednotkám pribúdajú atribúty podľa toho, či vedľa nich nejaká jednotka zahynula. Scrolls potrápi vašu hlavu novým spôsobom. Veľakrát nebudete mať ani tušenia, čo všetko sa to pred vami udialo, iba kvôli tomu, že sa zmenili pozície jednotiek.
Taktika každého hráča sa líši a po čase ani základné pravidlá, ktoré hra odporúča, nebudú až také sväté. Hra radí jednotky rozmiestňovať v strednom rade a husto pri sebe. Niektorí hráči preto naschvál umiestňujú jednotky a stavby do najvyššieho alebo najnižšieho radu, aby vám chvíľu trvalo, kým sa tam s jednotkami dovlečiete zo stredu. Hra tiež odporúča ničiť jednotky pred idolmi kvôli kontrole nad priebehom boja. No pretože vám stačí zničiť iba 3 idoly, jednoducho oponenta prekvapte. Veľa hráčov nevidí, ako jednoducho by sa zbavili súperovho idolu, pretože sa sústreďujú na jednotky. A zrazu už na polorozbité idoly nie je čas, lebo je pole plné príšer.
Veľa času strávite skladaním najlepšieho balíka zvitkov, ktorý vám bude vyhovovať. Niekomu stačí balík s úplne jednoduchými zvitkami s množstvom jednotiek, ktoré stoja málo zdrojov, ale útočia často, lebo majú nízky odpočet. Niektorí hráči nimi zaplavia celú hraciu plochu a pridajú zopár podporných kúziel, aby mali vyšší útok. So silnými, ale drahými jednotkami si po chvíli u takéhoto hráča ani neškrtnete. Iní oponenti zas stavajú na istom druhu jednotiek a ich podpore kúzlami. Sú to napríklad vlci, deštruktívne stavby z energy balíka alebo jednotky ako Kinfold Brave, ktoré útočia v každom jednom ťahu.
Každý zvitok stojí nejaké zdroje. V Scrolls získavate zdroje na kúzlenie ničením existujúcich zvitkov. Pritom máte na výber či si zničením zvitku zvýšite zdroje, alebo ho vymeníte za 2 nové. Tento výber vás bude trápiť v každom ťahu. Niekedy tie správne karty na istú situáciu nie a nie prísť. Stále karty meníte a zrazu má oponent veľa zdrojov a vyvoláva jednu príšeru za druhou a vy už na neho nestačíte. Preto niektorí hráči stavajú na zdroje a obetujú pre ne zvitok v každom ťahu. Neskôr tak dokážu minúť všetky zvitky na ruke.
Scrolls v singleplayer režime ponúkne krátku hru proti AI alebo trials, kde sa istým spôsobom menia vlastnosti hry. Jednotky majú rôzne permanentné kúzla či začínate s jednotkami už vykúzlenými na bojisku. Poprípade musíte zničiť idoly s hodnotou 50 alebo má AI absurdne silné jednotky či kúzla. Precvičíte si tak hru so svojimi zvitkami. Nie je tu totiž časomiera a môžete pokojne rozmýšľať a čítať vlastnosti zvitkov. V multiplayer režime si môžete zahrať quickmatch. Potom je tu ranked match, kde bojujete kvôli umiestneniu v rebríčku hráčov. Alebo režim judgement, v ktorom si musíte z náhodných zvitkov zvoliť postupne 45 a vyhrať s nimi čo najviac bojov. Akonáhle začnete vyberať, už sa nič nedá vrátiť späť.
Keď sa po tutoriáli vrhnete do bojov s inými hráčmi či AI, zistíte, aké zbytočné sú vaše zvitky. Bude čas na nákup. Za boje získavate zlato, s ktorým si kúpite balíky zvitkov, samostatné zvitky alebo vopred pripravené kompletné balíky s 50 zvitkami, ktoré sú optimálne na hru. Zo začiatku tieto balíky oceníte, aby ste si založili základ zbierky. Hra vám v úvode dá iba jeden Growth štartovací balíček s 50 kartami. Zvyšné štartovacie si budete musieť vybojovať. Nejaký zvitok dostanete za odmenu iba v judgment režime, čiže si ho budete musieť naozaj zaslúžiť. Pozitívom je, že so zlatom máte kontrolu nad tým, čo budete mať vo svojej zbierke. Zvitky je možné vymieňať s hráčmi. Na mikrotransakcie sa nezabudlo a platiť môžete aj shardmi, ktoré vymeníte za vaše eurá. Hra je však veľmi férová a nijako vás do nákupu shards netlačí. Za boje budete dostávať dostatok zlata, aby ste si mohli dovoliť hrať so slušnými zvitkami.
Každá jednotka má vlastnú peknú 2D animáciu. Boje svojim vizuálom nápadne pripomínajú Heroes of Might and Magic. Scrolls však nie je žiadna vykrádačka. Postavy majú jedinečný dizajn. Niektoré jednotky Decay pripomínajú duchov z japonskej mytológie. Rytieri Order majú vlastné charakteristické helmy. Míňať zlato môžete aj na svojho avatara. Avatari sú tiež v špecifickom štýle Scrolls. Na druhej strane je ale hudba po istej dobe už nepočúvateľná. Melódia je síce veľmi chytľavá, no po dlhých polhodinových bojoch by si žiadala zmenu.
Mojang si zakladá na komunite, ktorá však momentálne nie je až taká veľká, ako by mohla byť. Už po vašom prvom ranked match vám vyhodí achievement, že ste v top 2000. To nie je bohviečo. Scrolls sa začala hrať už niekedy pred rokom v beta verzii a odvtedy mnohých prestala baviť. To sa odráža aj na hľadaní oponenta. Zo začiatku si počkáte aj viac ako 5 minút, kým vám hra niekoho nájde. Potom, keď si vybudujete nejaký rating, už to pôjde rýchlejšie. Len sa netreba čudovať, že na vypracovanie zo začiatku ani nedostanete šancu. Počtu aktívnych hráčov veľmi nepomohol ani Humble Bundle, kde ste už za dolár mohli získať Scrolls. Hre tak zostali verní len hráči, ktorí ju skutočne ovládajú. Faktom však je, že komunita je síce malá, ale civilizovaná. Cudzie boje môžete sledovať, inšpirovať sa stratégiou a pri tom chatovať. Scrolls je možné hrať aj na tablete, kde hra beží rovnako dobre ako na PC.
Scrolls je zaujímavý počin v oblasti kartových hier. S nováčikmi sa však nemazná a možno preto kopu ľudí odradí. Postup si musíte naštudovať, aby ste vôbec zistili, s akými kartami chcete hrať. Hru je ťažké naučiť sa zvládnuť a ešte ťažšie je dostať sa medzi špičku hráčov. No ak túžite po novej taktickej výzve, Scrolls je to pravé pre vás.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Mojang AB / Mojang AB Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|