RÉPUBLIQUE REMASTERED: EPISODE 1-3 |
RÉPUBLIQUE REMASTERED: EPISODE 1-3 |
République začala ako Kickstarter projekt, ktorý mal ambíciu stať sa výraznou hrou pre mobilné telefóny. V roku 2013 si získala mnohých užívateľov na iOS a fanúšikovia si žiadali aj verziu na Android, PC a OS X. Tvorcovia z Camouflaj museli poslušne počúvnuť hlasy backerov a dať hre novú podobu hodnú hrania na desktope. République tak dostala dnes nechválne známy prívlastok remastered. No v tomto prípade nešlo len o úspešný port a lepšiu grafiku. Tvorcovia sa zamysleli aj nad menšími nedostatkami hry a pokúsili sa hru dostať na vyššiu úroveň.
République je epizodická stealth akcia, ktorá stavia na pútavom príbehu, ktorý vás má donútiť tešiť sa na každú novú epizódu. Momentálne sú hrateľné tri epizódy, pričom nás čakajú ešte ďalšie dve. Hlavnou protagonistkou je mladá Hope, chovanica inštitútu Metamorphosis, ktorá nikdy nevidela denné svetlo a jediné, po čom túži, je zažiť dážď. Naskytne sa jej šanca utiecť a vy jej v tom budete pomáhať. Máte k dispozícii softvér OMNI View, vďaka ktorému dokážete cez Hopin telefón ovládať kamery, dvere, počítače, a tak budete jej neviditeľným pomocníkom.
Hra vás hodí priamo do deja, akoby ste začali čítať knihu od stredu. Ocitáte sa v inštitúte akéhosi totalitného štátu situovaného v blízkej budúcnosti. République je miesto, kde nie je sloboda, len ideológia a takéto miesta sú náchylné na rebéliu a prevraty. Tvorcovia priznávajú farbu a citujú román 1984 ako inšpiráciu k príbehu. Ak máte toto dielo od Georga Orwella prečítané, tak vás hra ničím neprekvapí. Téma veľkého brata, ktorý vás sleduje a kontroluje, tvrdá doktrína, kruté tresty a snaha o prevrat totalitnej spoločnosti vám bude povedomá. V hre tým pádom neočakávajte nič revolučné.
Ako pomyselný veľký brat budete ovládať prostredie a uľahčovať Hope jej útek. Kamery rozmiestnené po celom objekte Metamorphosis budú vašimi očami. Pomocou OMNI View sa viete medzi nimi prepínať a mapovať tak priestor, ktorým budete Hope navigovať. Dosah je však limitovaný s ohľadom na pozíciu Hope s telefónom. Takže si nedokážete celé poschodie prezrieť cez kamery naraz. Napriek tomu je možností dosť. Nemalo by sa vám stať, že otvoríte dvere a hneď vás odhalia, pretože si viete miestnosti dobre prezrieť. Rozmiestnenie kamier je kľúčovým aspektom hry a našťastie je veľmi inteligentné a každý kút si budete vedieť zmapovať.
Vaším hlavným objektom záujmu budú stráže, ktoré tvorcovia pomenovali prizrak. Pravdepodobne vychádzali z ruštiny, ale hádam mi odpustia, keď ich poslovenčím na prízraky. Budete sledovať ich pohyb, obľúbené trasy a podľa toho usmerňovať Hope. V prvej epizóde na tom nie je nič ťažké. Rutinu prízrakov prekazí len vaša nedočkavosť či zle vypočítané pohyby a k tomu nejaký lákavý predmet, kvôli ktorému zariskujete. V druhej epizóde už pribudnú aj prízraky, ktoré sa pohybujú voľnejšie a niekedy stretnutiu s nimi nezabránite.
Keď prízrak chytí Hope, jej záchranou bude sprej alebo paralyzér. Nimi dokáže Hope prízraky dočasne odstaviť a dostať sa tam, kam potrebuje. Ak nemáte ani jedno, prízrak vás odvedie do najbližšej cely a zoberie vám zakázané predmety. Vďaka vám je však Hope vonku v priebehu pár sekúnd. Nečakajú vás teda žiadne načítavacie obrazovky. Prinajhoršom len dlhá cutscéna ako Hope poslušne kráča s prízrakom. Hope však sama nie je hlúpa. Ak sa niekde skrýva a je možnosť, že ju zazrú, tak sa posunie, aby nevytŕčala.
Okrem prízrakov si budete všímať aj všetky zaujímavejšie predmety v prostredí. Zbierať sa dá kadečo, od zakázaných knižiek, cez audio pásky, po predmety s informáciami. Získané informácie sa dajú predať a za peniaze si viete nakúpiť schopnosti, ktoré vám uľahčia postup. Je to napríklad mapovanie trás prízrakov alebo hackovanie predmetov, aby odvrátili na moment pozornosť. Tieto triky však šťavia Hope batériu. Trochu sa pohráte so zamykaním dverí či dvakrát zapnete alarm na odpútanie pozornosti a už budete bez batérie. Budete musieť nájsť nabíjaciu stanicu alebo nové batérie.
Po ceste narazíte na dvere a skrinky, ktoré nedokážete otvoriť s vašou verziou softvéru, ale potrebujete sa posunúť ďalej v príbehu, a preto ho musíte aktualizovať na novšiu verziu. Zo začiatku nebudete mať peniaze na schopnosť otvárať e-maily či počúvať záznamníky a vo všetkých týchto prípadoch si uvedomíte, že ešte tu bude veľa možností na opätovné hranie a vracanie sa. V druhej epizóde zistíte, že prostredie je rozsiahlejšie a možností ako postupovať je viac. Nastanú momenty, keď svet bude dosť otvorený a dá vám príležitosť poblúdiť a ísť na vlastnú päsť na miesta, ktoré nesúvisia s vašou súčasnou úlohou.
Oproti mobilnej verzii nastalo niekoľko zmien. Niektoré príbehové rozhodnutia zmizli, iné pribudli. Nenechajte sa však zmiasť. Rozhodnutia, ktoré v tejto hre urobíte, nemajú na dej takmer žiadny dopad. Autori majú príbeh vopred nalinkovaný a vaše minimálne zmeny ho nijako neovplyvnia. Treba jedine dúfať, že v ďalších dvoch epizódach sa to zmení. Scenáristi sa druhý raz zamysleli nad príbehom a zopár nelogických momentov odstránili. Hádanky sú v hre, samozrejme, prítomné a sú aj originálne, no vaše myslenie veľmi nepotrápia. Pri tvorbe République Remastered sa na ne v Camouflaj znova pozreli a po skúsenostiach z mobilnej verzie ich trochu upravili. Dalo by sa povedať, že niektoré zjednodušili.
Dabing je veľmi príjemným prekvapením. Do rozpočtu na honoráre sa zmestila napríklad Jennifer Hale či David Hayter. Celkovo sú však dialógy nahovorené uveriteľne a s hĺbkou a z každého herca dostali to najlepšie. Hudbu je ťažko hodnotiť, pretože jej takmer niet. Ale práve stealth hre táto jemná melódia pristane. Čo sa týka grafickej stránky, oproti mobilnej verzii sa hra značne posunula vpred. Možno neohúri, ale ani neurazí. Prostredie je bohaté na detaily a osvetlenie ideálne. Okolie je dosť svetlé na to, aby ste sa vedeli orientovať v priestore, a pritom nekazí atmosféru nočného zakrádania sa pred strážami.
Tvorcovia si pripravili kvantá malých kúskov skladačky príbehu v podobe nahrávok, e-mailov a videí v priestore. Mali by vám prezradiť viac o postavách a République ako takej, no veľká časť z nich vám v skutočnosti nič nové nepovie. Žiadne šokujúce odhalenia, ani hlboká sonda do psychiky postáv sa konať nebude. Príbeh je stále dosť deravý. Hra vám umelo ponúka obrovské množstvo predmetov a nahrávok, ktoré majú dopĺňať príbeh, no hĺbka stále chýba. Niekedy sú nahrávky úplne zbytočné. Nemajú žiadnu výpovednú hodnotu a nevypočujete si ich celé, ale aspoň za ne budú peniaze. Predelové scény sú zdĺhavé a nie je možnosť ich preskočiť.
Hre chýba napätie. Zatknutie Hope nemá žiadny vážny dopad a ku koncu už hra prestáva byť výzvou. Až záver tretej epizódy vo vás prebudí skutočnú zvedavosť a budete chcieť vedieť, čo sa stane ďalej. Ešte aj zvuk v pozadí titulkov je napínavejší ako prvé dve epizódy. Škoda, že práve tu Camouflaj svoje rozprávanie odkladá na neurčito. Ďalšie epizódy však budú veľkým lákadlom a očakávania sú veľké.
République Remastered je príkladom úspešného prechodu hry z mobilu na PC. No stále je tam badať jednoduché iOS korene a na desktope by si zaslúžila viac. Stealth aspekt hry je veľmi prepracovaný a niet mu čo vytknúť. Po čase sa ale nevyhnete stereotypu. Príbeh, ktorý nenaplnil svoj potenciál, je pre mňa sklamaním. Ďalšie dve epizódy však môžu všetko zmeniť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Camuflaj / Logan Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|