NATURAL DOCTRINE / TEARS TO TIARA II |
NATURAL DOCTRINE / TEARS TO TIARA II |
NIS America často zastrešuje tie najnenápadnejšie kúsky japonskej produkcie. Popri silných značkách prináša aj chuťovky, ktoré ocení iba pár hráčov. Dvojica Natural Doctrine – Tears to Tiara II nemá na prvý pohľad veľa spoločného, iba distribútora, no obsahuje identické prvky: rozsiahly bojový systém, desiatky hodín hrateľnosti, nenápadné svety a najmä kopu šancí na cvičenie taktiky.
Natural Doctrine (PS4, PS3, Vita)
Hodnotenia tejto hry skáču od 10 po 80% podľa recenzenta a jeho trpezlivosti. Natural Doctrine si vyžaduje čas, pozornosť, správny systém i štýl hrania, lebo skrýva jedny z najväčších herných výziev.
Nie je to košatá hra s top príbehom či rozmanitým svetom. Má obstojnú zápletku o bojovníkoch, ktorí sa chcú dopracovať k uznaniu, no dostanú sa do boja o záchranu celého sveta. Je to sčasti škoda, lebo hoci úvodná štvorica predstavuje obligátne archetypy JRPG, okamžite som si postavy obľúbil a vedel identifikovať v neskorších fázach. Snaživí nováčikovia i mentori s odstupom tvoria základ dobrej partie do misií. Ich repliky sa postupne naučíte naspamäť, reakcie sú jasné a rovnako úloha v boji.
Už prvý súboj s goblinmi a séria tutoriálov odhalia prepracovaný a silný bojový systém. Strategická RPG si zakladá na pravidlách: pohybovať sa môžete iba postupne, nie voľne: namiesto hexagónov sú vyznačené modré (dostupné) a červené sektory. Možnosti pohybu sú dané, väčšina bojovníkov žiada kontakt s nepriateľom, no nezíska ho hneď, preto sú dôležití bojovníci so šípmi či projektilmi, no sú aj zraniteľnejší. Úlohy sú jasne stanovené, aj pravidlá pohybu, útokov a poradia. Súťaží sa na kolá a kto ich najlepšie využije. Pri pohybe možno využiť steny, úkryty, jednotlivé sektory. Údery, projektily, mágiu či obranu treba kombinovať, lebo nepriateľ je dostatočne inteligentný a nemožno sa spoľahnúť na náhodu. Zmena oproti iným hrám príde pri mágoch, ktorí nepoužívajú manu, ale Pluton, fiktívny element na kúzla. Jeho limitovaná dostupnosť predstavuje ďalšiu výzvu: budete ho hľadať v škatuliach i kútoch jaskýň či zabudnutých bojiskách, ale najmä s nim šetrne zaobchádzať, lebo z neho čerpá celá partia.
Devízou hry je link systém. Ak splníte podmienky pri rozložení hráčov, vzniká nárok na prepojenie (link): šanca pre okamžitý výpad, spojené útoky, rýchlejší pohyb alebo obranu. Linky treba využívať, umožnia efektívnejšie spojiť ťahy a bonusy sú citeľné. Ak útočia štyria naraz, máte extra možnosti na zdolanie silných protivníkov v jednom ťahu. Rovnaké možnosti dostali aj nepriatelia. V Natural Doctrine vyzerajú ťahy inak, sofistikovanejšie ako v iných stratégiách a poradie sa mení neustále.
V neskorších fázach začnete získavať odmeny a bonusy potrebné do boja. Bojovníci potrebujú lepšie údery, strelci lepšie náboje, mágovia kúzla a jedna dievčina má golema na obranu, ktorému sa zíde vyššia sila. Do polovice hry objavíte postupne všetky možné typy misií. Štandardne sa bojuje s bossom či presilou, vzdoruje vlnám nepriateľov alebo takticky ustupuje či chránia územia. Kto má záujem, môže vyraziť aj do jaskýň goblinov objaviť pár tajných pokladov, vytrénovať postavy a získať predmety.
Natural Doctrine možno hrať na viacerých systémoch, ale ideálna je PS Vita, lebo grafika presne padne na handheld. Paralelne recenzovaná PS4 verzia je dobrá na dlhšie súboje (štandardne trvajú 30-60 minút a uprostred sa neukladá pozícia). Cross-save funguje. A je to hra na desiatky hodín, vylámete si zuby i trpezlivosť, no zdolať ultra ťažkú misiu je skvelá odmena.
Hodnotenie: 7,5
+ výborný súbojový systém
+ rozličné postavy a ich úlohy
+ misie, vývojové stromy a taktiky na dosiahnutie víťazstva
- chýba poriadny príbeh a vývoj postáv
- v druhej polovici hry slabšie tempo a naťahované misie
Tears to Tiara II (PS3)
Titul, ktorého predchodca sa na západ ani nedostal, predstavuje pre hráča opačnú výzvu. Mieša SRPG a vizuálnu novelu. Tears to Tiara II má obrovský tutoriál, na začiatku vás čaká päť hodín príbehu a pár bitiek, cez ktoré sa neprehryzie každý. Túžba začať nielen čítať texty, ale aktívne sa zapojiť do diania na bojisku príde veľmi skoro. Sú hry, pri ktorých to nevadí – táto vyskúša vašu trpezlivosť parádne.
No príbeh hry stojí za to. Slúži ako variácia na púnske vojny, kde veľká ríša zotročuje rôzne národy a tie sa snažia prežiť. Hamil je mladík urodzeného pôvodu, no jeho otec zahynul a on takmer celý život prežil ako otrok. Lenže na obzore sa črtá revolúcia a snaha zaistiť Hispánii nezávislosť. Do konca deja sa dočkáte mnohých zlomov na ceste za pučom a prvé hodiny vás chcú zasvätiť do retrospektívy. Je to zaujímavá variácia, fantasy verzia antického Ríma sa nevidí často. Ako vizuálna novela funguje Tears to Tiara II výborne: pôvodné japonské hlasy, dlhočizné dialógy, aj možnosť posúvať sa vpred. Dejové sekvencie sú obrovské, zaberú desiatky minút a miestami je tempo rozvláčne, hra si pýta lepší strih. Ale miera detailu, v akej sa tvorcovia venujú jednotlivým postavám či momentom, je obdivuhodná. Striedajú sa tu veselé i smutné emócie, je to silný mix a má dobrých protagonistov, ktorých chcete sledovať.
Na druhej strane je strategická časť a tu si prídu na svoje milovníci Final Fantasy Tactics a iných SRPG. Bitky majú štandardne prostú náplň: poraziť nepriateľské jednotky a dominovať na bojovom poli. K dispozícii sú aj vedľajšie úlohy za odmenu. Pohyb je riešený na ťahy: striedate sa s oponentom na zväčša prístupnom teréne, pozor si treba dávať na rozmiestnené pasce. Bojový systém má viaceré variabilné zložky. Môžete určiť, ktorá postava bude hlavná - tá získava väčšie odmeny v bitke a zdieľa ich s okolím.
Spočiatku ste povinní viesť bitky s dvojicou hrdinov (Hamil-Tarte), neskôr si vyberáte sami. Už po prvých kapitolách je pritom ponuka bojovníkov veľmi široká a ich vlastnosti rozmanité. Povolania sú klasické (bojovníci, mágovia, špecialisti na diaľku), určité schopnosti vzájomne zdieľajú. Na spoluprácu medzi povolaniami slúži aj špeciálny charge meter, ktorý dobíjajú všetci spoločne a za odmenu získajú extra útoky. A je tu bonus pre tých, čo nechajú hlavnú dvojicu bojovať stále. Po čase dokážu prejsť do silnejšej formy a robiť na bojisku väčšiu paseku. Hamil u mňa sotva opustil partiu...
Navyše sa do boja pridávajú sily elementov (oheň, voda a iné). Vaši zverenci ich vedia využiť alebo im podľahnúť. Rovnako aj nepriatelia, preto treba sledovať, ktorý element je teraz v kurze. Indikátor signalizuje, čo sa aktuálne hodí. Elementy sú popri nevyspytateľnom teréne a extra silných úderoch treťou najpodstatnejšou zložkou bitiek.
Bojový systém má aj ďalšie špecifiká. Napríklad si môžete hocikedy zmeniť obtiažnosť. Viacerí hráči pôjdu nadol a skončia na easy/normal kvôli rýchlejšiemu tempu. Zaujímavejšia je forma opakovania: ak nie ste spokojní s výsledkom, dáte si repete a ostanú vám nadobudnuté skúsenosti z prvého ťaženia. Je to alternatívna forma grindovania, ale sami si vyberiete, po ktorom súboji ísť znova. A ak vyzerá situácia v akcii príliš fatálne, využijete funkciu „rewind“, kedy si súboj pretočíte na štart hociktorého ťahu, potom spustíte sled akcií a hýbete sa ďalej. Je to ideálna možnosť pre experimentátorov. Nevyjde mi teraz také kúzlo? Nevadí, stavím radšej na fyzické údery a bitka pokračuje.
Z produkčného hľadiska vidieť nižší rozpočet najmä na grafike, prostredia sú relatívne jednoduché a postavy tiež. Hudba sa vydarila a dabing je výborný, čo pri rozsiahlosti poteší. Tears to Tiara II nie je taká ťažká hra ako Natural Doctrine, ale je to rovnako veľká výzva a netradičný zážitok.
Hodnotenie: 7,5
+ dobrý príbeh
+ kvalitný súbojový systém
+ rozsiahlosť celej hry
- niekedy príliš pomalé tempo
RECENZIE HRÁČOV |
PS3
PS4 Vývoj: NIS America / Kadokawa Games Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|