Autori Project Cars odmietajú úmyselné mrzačenie hrania na AMD kartách |
Nvidia opäť v podozrení z nekalých praktík, uplácania vývojárov a vystrkovania AMD z PC trhu.
Slighty Mad Studios stojace za pred pár dňami vydaným a dlho očakávaným racingom Project CARS odmieta obvinenia z favorizovania Nvidie a úmyselného poškodzovania hráčov s grafickými kartami od AMD.
Hráči s kartami AMD si všimli, že ich nová hra má obrovské hardvérové nároky, avšak majitelia podobne drahých zostáv ale s kartami od Nvidie nemajú s optimalizáciou závažnejšie problémy. Vo výsledku majitelia hi-end AMD karty R9 290X jazdia s rovnakými nastaveniami ako majitelia kariet Nvidia Geforce GTX 770/760, pokým vo väčšine hier táto karta iba jemne zaostáva za novšími (a drahšími) GTX 970/980.
Čo stojí za týmto obrovským výkonnostným nepomerom? Sklamaní hráči začali najprv obviňovať AMD z nedostatočnej podpory hry softvérovými ovládačmi. Na reddit sa však objavil článok tvrdiaci, že AMD je v tomto nevinne. Hra je vraj vystavaná okolo Nvidia GameWorks a predovšetkým fyzikálneho enginu Nvidia PhysX poskytovaného ako middleware. Využitie PhysX nie je ničím ojedinelým a majiteľov novších Nvidia kariet jedine poteší, ale Slightly Mad údajne tento softvér zapracovali hlboko do základov hry a nenechali žiadne "on/off tlačidlo", po ktorého vypnutí by hra PhysX obišla. A keďže AMD nemá prístup k zdrojovému kódu PhysX, nemá šancu pripraviť ovládače, ktoré by ho správne využili. Výsledkom je, že obrovské množstvo výpočtov sa prenáša na procesor, ktorému nevyhnutne hrozí zahltenie.
Nie je to prvýkrát, čo je softvér Nvidie dôvodom sporu vo vnútri trojuholníka Nvidia - herné štúdio - AMD. Minulý rok sa spoločnosti dostali do slovnej prestrelky kvôli Watch Dogs a jeho spôsobu zapracovania Nvidia GameWorks (HairWorks, FaceWorks, Turbulence, ShadowWorks, CameraWorks...).
Už vtedy sa začalo rozoberať, či Nvidia môže zneužiť svoje novonadobudnuté majoritné postavenie na trhu s hernými PC a všemožne motivovať vývojárov k uprednostňovaniu ich softvéru a hardvéru na úkor trápiacej sa konkurencie. Redit príspevok sa pritom odvoláva na informácie o dlhodobo veľmi dobrých vzťahoch medzi Slightly Mad a Nvidiou a čo je najhoršie, podozrieva štúdio že sa nechalo odmeniť za úmyselné poškodenie majiteľov AMD kariet. Project CARS pritom ľahko môže byť na PC najpredávanejšou pretekárskou hrou tohto roka.
Slightly Mad Studios zareagovalo obsiahlym odmietnutím tohto podozrenia a snahou vyvrátiť ho bod za bodom:
- Project Cars nie je GameWorks produkt. Máme dobré pracovné vzťahy s Nvidiou aj AMD, ale používame vlastnú renderovaciu technológiu.
- Nvidia nie je "sponzorom" projektu. Spoločnosť nedostala ani neočakáva finančnú podporu od cudzích hardvérových spoločností.
- Madness engine spúšťa PhyX iba na 50Hz, nie na 600Hz ako tvrdí niekoľko článkov.
- Madness engine využíva PhysX pri detekcii kolízií a dynamických objektoch, čo je iba malá časť fyzikálneho systému.
- Madness engine nevyužíva PhysX k vypočítavaniu správania pneumatík a podvozku (čo sú naše dva najnáročnejšie fyzikálne sub-systémy).
- Madness engine nepoužíva PhysX ani pre systémy AI ani pre raycasting
- Fyzikálne systémy bežia úplne nezávisle na vykresľovaní a využívajú 2 jadrá na 600Hz.
- Systém posiela informácie o pozíciách do renderovacieho mosta na 600 Hz
- Akékoľvek výkonnostné rozdiely súvisiace s PhysX sa neprejavia na počte obrázkov za sekundu. Neexistuje žiadne spojenie medzi PhysX a vykresľovaním.
- PhysX používa menej než 10 % fyzikálnych threadov CPU. Je to veľmi malá časť fyzikálneho systému, takže jej chod na CPU alebo GPU nemôže byť dôvodom vizuálnych rozdielov.
- Počas rôznych fáz vývoja sme ťažili zo spolupráce s Nvidiou aj AMD. Obe spoločnosti mali počas vývoja prístup do pracovných buildov, obe ich využili k testom, obe oznamovali výsledky a prichádzali s návrhmi na zlepšenia.
- Výsledky výkonnosti kariet sa líšili na základe použitých verzií ovládačov u kariet od Nvidie aj AMD. Dalo sa to očakávať, keďže spoločnosti netestujú všetky hry na všetkých kartách, preto obe spoločnosti ponúkajú špecifické herné ovládače.
- Project CARS nepoužíva technológie časticových efektov od Nvidie. Použili sme modifikovanú verziu technológie, ktorú sme predtým použili v Need for Speed: Shift a Shift Unleashed, a tá bola kompletne vyvinutá naším štúdiom. Dôvodom pádov výkonu (fps) pri zobrazovaní veľkého množstva časticových efektov je jednoducho to, že ich zobrazenie je veľmi náročné.
Na inom mieste poprel sponzorskú dohodu s Nvidiou aj šéf štúdia Ian Bell. Problém s optimalizáciou na zostavách s AMD kartami je vraj naozaj iba problémom softvérových ovládačov, a teda by mal byť iba dočasný.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 295
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >
PC
Vývoj: Slightly Mad Studios Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|