PAINKILLER |
PAINKILLER |
Nedávne vydanie hrateľného dema hororovej FPS Painkiller prekvapilo asi každého. Predsa bezduchá strieľačka štýlom kopírujúca Serious Sam nemôže ničím novým prekvapiť. Zábava sa isto vytratí po odohraní pár levelov alebo po zabití desiatky nepriateľov, to nie je nič pre nás. Painkiller zapadne prachom a ani prašivý pes po tomto titule už nikde neštekne. A keď k tomu prirátame neznáme poľské štúdio People Can Fly, tak si môžeme prestaviť iba fiasko a ako ľudia z tohto tímu lieta po jednom von s výpoveďou v ruke. Odohranie dema však zanechalo na každom silné dojmy, ako je to možné, že zabíjanie množstva zombíkov a podobnej chamrade je zábavné aj po treťom spustení? Je to gotickým prostredím? Rozmanitými nepriateľmi? Originálnymi zbraňami? Lietajúcimi vnútornosťami a morbiditou autorov? O dojmoch, ktoré zanechal Painkiller na mojej osobe sa môžete dočítať v tomto článku.
Na začiatok treba naznačiť príbeh, ktorý tu hrá rolu bezrukého, piateho člena sláčikového kvarteta. Stala sa obyčajná automobilová havária s množstvom mŕtvych, medzi ktorými našiel smrť Daniel Garner a jeho žena. Obyčajná havária? Že na začiatku hry hlavný hrdina zomiera? Jeho žena našla zaslúžený odpočinok v nebi, ale Daniel zostal uväznený niekde medzi nebom a peklom, v očistci. Schyľuje sa k pekelnej vojne a Daniel je ďalším pešiakom v tejto ohromnej bitke, ktorá bude trvať pravdepodobne naveky. Čo by to bolo za hrdinu keby si neporadil s jedným konfliktom a tisíckami nepriateľov? Cítite tú bolesť?
|
|
|
Painkiller sa tvári ako obyčajná FPS nasiaknutá gotikou a hororovou atmosférou všade okolo vás. Po spustení dema si môžete vybrať z troch obtiažností a potom jeden z troch ponúkaných levelov. Pre informáciu dodám, že plná verzia bude obsahovať 24 singleplayerových (v deme dva) a 5 boss levelov (v deme je zastúpený jeden). Prvá úroveň je stredoveké mesto, ktoré je postihnuté čiernou smrťou, morom. Všetko naokolo horí, všetko sa rozpadá a po uliciach behajú zombíci a nevládny plaziaci sa nemŕtvy. Po kontrole zbraní zistíte, že máte k dispozícii iba jednu špecialitku, kovovú pretechnizovanú tyč, na konci ktorej sa točia čepele ako v mixéry. Nedá si niekto zombie koktail s lahodnou hnilobnou príchúťou? Sekundárny režim tejto zbrane vystreľuje čepele na diaľku až pokiaľ nenarazí na nejakú prekážku (stenu alebo nepriateľa). Opätovným stlačením sekundárnej streľby vrátite čepele na pôvodne miesto a ak sa zachytí o nepriateľa odhodí ho smerom k vám. Táto zbraň sa osvedčila v druhom levely na preskúmavanie brušnej dutiny obrovských katov vyzbrojených dvoma sekerami. Ak nechcete plytvať strelivom, tak sa isto hodí na prerážanie debien, džbánov alebo sudov, ukrývajúc zlato. Každá zbraň má sekundárny režim streľby, v plnej verzii bude celkový počet zbraní a teraz sa podržte 5! slovom päť. Kvalita na úkor kvantity. Ak zrátame primárny a sekundárny mód streľby dostaneme sa k číslu 10. Zbrane v Painkiller sú jedna originálnejšia než druhá a pritom si užijete ešte kopec srandy. Tretím prostriedkom na rozosievanie smrti je klincomet kombinovaný s elektrickými výbojmi v sekundárnom režime.
A kde je druhá zbraň? K nej sa dostaneme je to totižto najzábavnejší kúsok, na ktorý môžete v deme naraziť, ale späť ku klincometu. Preráža všetky brnenia, s obrovskou kadenciou uzemní každého protivníka aj na veľkú diaľku. Obrovskou nevýhodou je rýchla spotreba klincov, druhým režimom je elektrický výboj na paralyzovanie, na môj vkus sa mi zdal málo efektívny. Štvrtou zbraňou je obrovský rotačný guľomet kombinovaný s raketometom, budete ním obdarený v boss levely. Obrovská kadencia a spotreba nábojov ma uplatnenie iba na veľký počet nepriateľov. Vráťme sa však k druhej zbrani, ktorú nájdete po krátkej návšteve prvého levelu v deme. Je ním kolíkomet, ktorý v primárnom režime vystreľuje ostré koly prepichávajúce všetko živé. Nie nič krajšie ako streliť kôl po prichádzajúcom zombíkovi, ten ho priklincuje o stenu, na ktorej zostane visieť. Morbídne? Áno Painkiller je morbídny a to sme ešte len začali hrať. S kolíkometom si užijete kopec zábavy, vďaka Havok enginu koly zostávajú zapichnuté všade, na stenách, v nepriateľoch dokonca aj na vývesných tabuliach! Pripichnúť môžete zombíkov kdekoľvek, o stenu, o cestu a pokiaľ nie je v blízkosti pevná prekážka s kolom v tele si zalieta. V hre lieta prakticky všetko, vnútornosti z nepriateľov (používajú ich ako zbraň!), končatiny, vybuchujúce sudy alebo kamene a časti stien. Havok engine dokáže divy. Sekundárnym režimom kolíkometu je granátomet, pri väčšom počte vám ukážkovo prevedú nepriatelia čo je to pravý breakedance. Lietajú na všetky strany a krv sa rozprskáva na steny.
|
|
|
Medzi nepriateľmi nárazíte okrem tupých zombií aj na inteligentnejšie tvory a to na lietajúce ježibaby (efektne im dymí metla) alebo na necromancerov, ktorý dokážu s použitím mágie hádzať po vás predmety alebo mŕtve telá. Sú silný a pri veľkom počte nepriateľov máte čo robiť aby ste ich zabili medzi prvými. V druhom levely sa dostanete do orientálneho zámku, k slovu sa dostanú vojaci so šabľami, križiacky lukostrelci, skeletoni alebo lebky s nohami a ostrými zubami. Vrhajú sa vás len čo vás zočia, preto treba mať pripravený dostatok streliva. Vyhubením všetkého živého sa dostanete z jednej arény do ďalšej a takto to pokračuje až do konca levelu. Strieľanie do nepriateľov by však stratilo pár arénach na atraktivite, autori si toho boli vedomý a preto do hry zakomponovali aj určitú dávku interaktivity. Roztrieľať môžete sudy, nádoby s ohňostrojom s patričným oslavným efektom alebo porcelánové nádoby. Po zabití nepriateľa sa jeho telo vyparí a zostane po ňom duša, ktoré treba rýchlo zbierať inak zmiznú aj oni. Zbieraním duší si šetríte na berserk mód (death mode), ktorý sa aktivuje stou dušou, ktorú zoberiete. Svet sa zmení v čiernobiely, vaše reflexy spolu s pohybom budú rýchlejšie a zabíjať budete na jeden výstrel. Aby ste sa lepšie orientovali v značne rozmazanom prostredí, protivníci majú krikľavú červenú farbu, potom už len rýchlo pobehať po levely a pozabíjať čo najviac nepriateľov. Za tento režim som nesmierne vďačný!
Cieľom autorov bolo vytvoriť hru kde sa bude neustále niečo diať a hráč bude neustále v strehu. Pri prechádzaní levelov, sa nielen že na vás vrhá obrovský počet nepriateľov, ale neustále niečo lieta vzduchom, či sú to horiace časti nábytku alebo domov v prvom levely, v druhom lietajú ohňostroje a padajú meteority a v boss levely predvádza samotné pekelné monštrum, ktorému nesiahate ani po členky majstrovskú deštrukciu. Prostredie je zaplnené vysokými múrmi a klenbami, ktoré boss rozbíja svojím obrovským kladivom. Všetko je rátané v reálnom čase a Havok engine zabezpečuje aby padajúce časti dopadali tam kam majú. Okrem lietajúcich predmetov je aplikovaný aj na nepriateľov, preto exhibičný let zombie vyzerá tak realisticky. Podľa môjho skromného názoru, je v Painkiller Havok engine využitý lepšie ako v Max Payne 2 alebo v pripravovanom Far Cry, aj keď vidieť ako rozkročmo narazí vojak na kmeň palmy je tiež zábavné.
Všetka tá nadpozemská nádhera má svoju daň a to daň krutú pre majiteľov pomalých strojov, teda aj mňa. Ešte, že je v zálohe Athlon XP2500 + FX5900, na tejto konfigurácii behá všetko neskutočne rýchlo v rozlíšení 1024x768 so zapnutým FSAA a plnými detailami. V závislosti od výkonu vašej grafickej karty budete vidieť aj patričné grafické efekty. Painkiller je postavený na inhouse PAIN engine, ten používa textúry vo vysokom rozlíšení na docielenie zvýšeniu detailov na postavách, pri bossoch je táto hodnota dvakrát vyššia. Po grafickej stránke je Painkiller na veľmi vysokej úrovni. Ak ste majiteľom pomalšieho stroja bude sa vám hra neskutočne spomalovať a lagovať pri veľkom počte objektov na scéne, hlavne čo sa týka lietajúcich predmetov alebo počas výbuchov. Tu nepomôže ani veľká ramka ani výkonná grafika, všetko čo sa týka Havoku ráta procesor. Zvuková stránka nijako nezaostáva za grafikou, je správne temná a zombie kričia svoje árie na smrť presvedčivo. Osobne by som preferoval, nejaké metalové motívy, ale čo nie je, môže byť v plnej verzii.
|
|
|
Na záver ešte doplním aké módy bude obsahovať multiplayer, medzi klasickými módmi ako CTF, DM a TDM nájdeme tie pravé zábavné, ktoré budú špeciálne ušité na mieru Painkiller. Prvým z nich a musím povedať že najzaujímavejším je People Can Fly (hádajte kto stojí za týmto titulom?), kde sa stretnú v aréne hráči jeden proti jednému, jedinou zbraňou je raketomet a zabiť oponenta môžete iba vtedy keď je vo vzduchu! Voosh, predstavuje mód kde sa hráči ocitnú v aréne každý s tou istou zbraňou. Tá sa obmieňa v určitom časovom intervale, ale ich vyberá náhodne server. Voosh sa hrá na špeciálnych arénach určených výhradne pre tento mód. V móde The Light Bearer prvý kto zoberie Quad Damage ho využíva až do svojej smrti, potom sa ho zmocní iný hráč a tak dokola, vyhráva ten kto zostane ako jediný do konca hry s Quad Damage.
Na záver dodám, že obrázky poflakujúce sa okolo tohto článku boli robené na výkonnejšej konfigurácii uvedenej vyššie, na mojom staruškom 1Ghz Celery a GF4 Ti hra stráca na dynamike, ktorá je pre Painkillera dôležitá.
Painkiller sa zaradil medzi moje najočakávanejšie tituly zo žánra FPS, ak ste ešte neskúsili hrateľné demo, tak potom neviem prečo ešte čítate tieto riadky! Nechcete ukrižovať nejakého zombíka?
V skratke čo sa objaví v plnej verzii Painkiller:
24 singleplayerových máp
5 boss máp
6 multiplayer módov
5 zbraní, každá so sekundárnym režimom
PC
Vývoj: Dreamcatcher / People Can Fly Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|