FORZA MOTORSPORT |
FORZA MOTORSPORT |
Forza Motorsport bude podľa sloganu Microsoftu najviac technologicky pokročilá a realistická simulácia jazdy na rýchlych autách. Minimálne na platforme Xbox. Niektorí recenzenti prirovnávajú Forzu ku Gran Turismu na PS2 platforme. Podľa mňa to je predčasné a najmä zbytočné, GT séria je už dlhšie legendou a každý nováčik v porovnaní s ňou ťahá za kratší koniec. Naproti viacerým už existujúcim Xbox racingom, ktoré sú skôr arkádové, Forza sľubuje výrazný krok smerom k simulácii. Poďme sa bližšie pozrieť na nedávno uvoľnené hrateľné demo, ktoré ponúka jednu trať a dvanásť štvorkolesových diablov. Okruh Mazda Laguna Seca Raceway sa na prvý pohľad javí ako bežný okruh. Na druhý pohľad sa presvedčíte, že ten prvý stačil pre vytvorenie názoru - asfaltový povrch cesty, v zákrutách široké štrkové brzdiace plochy, lem zákrut spevňujú známe červenobiele betónové bloky. Nič nové pod slnkom. Trať je členitá aj výškovo, čo pri rýchlej okruhovej jazde ponúkne zaujímavé momenty. Okolie trate však nie je prázdne, sú tam budovy, elektrické vedenie, nejaké kroviská a iná zeleň, hromada reklamných plôch, vidieť aj boxy a aj pár traťových komisárov. Veľmi pekná a realisticky pôsobiaca je obloha, priam modré z neba. Automobily vo Forze sú reálne vyrábané značky, niektoré sériové a iné špeciály. Vďaka oficiálnym licenciám sa neskrývajú za vymyslené názvy. Lenže reálne vyzerajúce automobily nezaručia tú realistickú simuláciu, ktorú sľubuje MS. Poďme na fyziku.
|
|
|
V deme som si zajazdil okrem iných na značkách Nissan 350Z, Ferrari 360 Modena F1, Audi #1 Infineon RB a Chevrolet Corvette C6. Každé auto sa správa inak, pri pozornej jazde si to všimnete. Navyše, keď si vypnete pomocné systémy ABS, traction control a stability management, tak sa správanie autíčka zmení tak, že arkádový hráč ostane len zízať. Auto pri prudkom zrýchľovaní z nuly sebou hádže ako divoký žrebec, pri prudkom zošliapnutí brzdy sa zablokujú kolesá a ako v reále a ovládanie smeru nefunguje, auto pokračuje v pôvodnom smere. Naopak, citeľný rozdiel si všimnete, keď budete s ovládačom či volantom pracovať jemne, t.j. aj pri brzdení bez ABS je možné smer ovládať, pokiaľ nie sú bloknuté kolesá. To isté platí pri opatrnom zrýchlení, chce to len cvik. Na druhej strane, pri zapnutých pomocných systémoch som mal silný pocit, že ešte majú čo ladiť, pretože aj pri aktívnom ABS sa mi pri strednom brzdení auto správalo, akoby malo kolesá bloknuté a nedokázalo efektívne zatáčať. Preto sa mimo trate ocitnete aj pri nábehu do zákruty v rýchlosti 40km/h, auto jednoducho akoby prestalo zatáčať a zvláda len menšie uhly. Dosť divné správanie, dúfam, že termín posunutia vydania hry avizuje, že pár vecí ešte doladia. Tiež som pri ďalších a ďalších jazdách mal pocit, že AI riadení súperi cheatujú a v zákrutách, keď sme šli rovnakou rýchlosťou a v rovnakej stope, moje auto vyletelo na štrk a súperi ako prilepení na asfalt pokračovali ďalej bez jediného zaváhania. Na druhej strane robili aj chyby hodné ľudského oponenta, čo ma škodoradostne potešilo. Avšak, aj napriek takýmto možno pocitovým vadám, viaceré detaily jazdy sú prepracované. Auto pri zrýchlení pekne presúva ťažisko dozadu, pri brzdení naopak na prednú nápravu, podobne to vidieť pri pôsobení síl v zákrutách, alebo pri hrách s ručnou brzdou v rýchlosti 160 km/h. V deme zatiaľ chýbalo tunovanie auta, zjednodušene ho ponúkli tak, že po výbere sériového modelu v krátkom klipe auto postupne vytunovali a jazdíte tak na upravenom modele. Vo finálnej hre budete môcť upravovať výkon, vzhľad a správanie sa auta cez množstvo dielov a súčiastok a nastavení, ktoré dokážu priviesť do extázy nejedného tunera. Plný výpis áut, ktoré budú v hre k dispozícii, sme spísali tu.
Forza Motorsport ponúka aj deštrukčný model, no z dema nie je úplne jasné, čo všetko bude vo finálnej verzii. V deme deštrukcia zahŕňa zdemolovanie a takmer odpadnutie predného spoilera, poškodenie masky a kapoty auta pri nárazoch, čo vyzerá graficky dobre a vierohodne. Patrí k tomu aj popraskané čelné sklo. Avšak boky ani zadná časť sa nárazmi vôbec nemenia. Vhodne pôsobí aj zašpinenie a ošúchanie od štrku na kapote auta, toto je vidieť spredu aj na bokoch či vzadu. Autori sľubujú vo finálnej verzii vplyv poškodenia a opotrebenia na jazdné vlastnosti aj úplný deštrukčný model. Verte mi, skúšal som rôzne triky, ako auto zlikvidovať, ale bez úspechu. Vyčaril som zopár iskier pri ošuchoch s protihráčmi, ale ani čelný náraz v 180 km/h nepresvedčil kapotu auta a naďalej všetko fungovalo akoby nič. A tie iskry v porovnaní s Burnout 3 sú len také svätojánske mušky. Pre tentokrát dôverujme autorom, že v samotnej hre sa ich slová naplnia, inak to bude veľké mínus. Po grafickej stránke nemôžem Forze nič vyčítať, autá sú krásne, plné detailov a tie základné modely priam nabádajú na nejaký tuning. Odstreľujúci štrk a prach síce pôsobia ako efekty spred roka, ale dajú sa zvládnuť. Trhanie asfaltu pneumatikami sprevádza nádherný smradľavý dym a zvuky, ktoré primäli moju susedu zdola zabúchať na strop. Na trati ostávajú prirodzene stopy po pneumatikách a po pár kolách vidíte pekné kresby a vyjazdenú vozovku, to isté na štrku. Vadilo mi len to, že niektoré modely vyzerali farebne akosi divne nasvetlené v porovnaní s okolitým prostredím, farebný povrch auta potom pôsobí dojmom plastu (najmä červené, modré).
|
|
|
Hudbu v deme tvorí čisto inštrumentálna skladba v tvrdšom rockovom štýle, ktorá mi tam vhodne zapadla. Zvuky a zvukové efekty sú však iné kafe! Veľmi, naozaj veľmi podarené zvuky motora, ktoré sa zvukovo líšia aj podľa aktuálne zapnutého pohľadu pri jazde, čo pomáha ešte reálnejšiemu dojmu. Rozdiel v jazde na rôznych povrchoch ucítite aj cez ovládač, nárazy a kolízie so súpermi sú tiež vhodne podané a pôsobia reálne.
Ľudia z Microsoft Game Studios, ktorí na hre pracujú, majú za sebou kvalitné arkádové projekty Midtown Madness, Project Gotham Racing, či Rallisport Challenge. Skúsenosti mienia vložiť do vytvorenia automobilovej simulácie s veľkým S, nielen vytvoriť ďalšiu video hru. Ich fyzikálny model zahŕňa aj také veci, ako vplyv teploty pneumatík a povrchu vozovky na jazdné vlastnosti. Hra vo finále má ponúkať nepreberné množstvo automobilov od viac ako 60 výrobcov z celého sveta, auto bude možné tunovať a upgradovať viac ako 40 spôsobmi, použiteľné budú súčiastky a doplnky od viac ako 150 značiek predajcov. V hre budú zastúpené modely od všetkých významných výrobcov ako Nissan, Honda, GM, Volkswagen, Daimler-Chrysler, Subaru, Ford, BMW, Porsche, Ferrari. Hra má ponúknuť hráčovi výber áut podľa toho, na ktorom kontinente začne, t.j. v Európe bude dostupných viac európskych áut a aj za lepšie ceny ako v zámorí, naopak v Amerike si užijete viac amerických tátošov. Takto si budem môcť svojho miláčika, ktorý parkuje dole pred domom, postupne vylepšiť a aspoň virtuálne si užiť ten pocit z nadupanej jazdy a silného stroja. Upgrady, vylepšenia aj opravy opotrebenia a poškodenia si v hre budete môcť dovoliť za peniaze získané výhrami z pretekov. Forza Motorsport má ponúkať viacero herných módov vrátane kariéry a najmä Xbox Live multiplayer, kde hráč nebude len klasicky súťažiť s ostatnými pripojenými hráčmi, ale budú môcť aj zakladať moto kluby, obchodovať s autami zo svojej garáže a ďalšie netradičné aktivity. Noviniek teda MGS plánuje dosť, máme sa na čo tešiť.
|
|
|
Napokon uvidíme, aká bude Forza Motorsport vo finále. Dátum vydania bol presunutý z februára na apríl 2005 a podľa môjho názoru, radšej počkať dva mesiace, ako hru zavrhnúť ako nepodarok po dvoch hodinách hrania. Každopádne takáto hra na Xboxe chýba.
Vývoj: Microsoft / Microsoft Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|