THE SETTLERS: HERITAGE OF KINGS |
THE SETTLERS: HERITAGE OF KINGS |
Názov The Settlers určite nie je žiadnemu stratégovi neznámy. Dokonca je pravdepodobné, že každý milovník počítačovej zábavy hral, alebo aspoň počul o legendárnych Settlersov. Prvý titul s týmto názvom sa objavil pred mnohými rokmi, keď počítačová zábava bola ešte len v plienkach. Odvtedy sa objavilo niekoľko pokračovaní.
Po dlhšej odmlke firma Blue Byte privádza na svet ďalší prírastok The Settlers: Heritage of Kings. Nepoviem nič nové, keď prezradím, že podstatou hry je výstavba osady a jej hospodársky rozvoj doplnený o nenáročné boje. Jedná sa o takzvanú budovateľskú stratégiu, kde ozbrojené konflikty hrajú druhé husle. Aspoň tak to bolo doteraz. Noví "Osadníci“ sa uberajú trochu iným smerom, hoci si uchovávajú pôvodnú myšlienku. Otázka znie: Je to dobre, alebo nie?
|
|
|
Na počiatku hráč začína v dosť skromných podmienkach. Má k dispozícii jednoduché dedinské centrum a o niečo majestátnejšiu pevnosť. Obidve sídla zohrávajú dôležitú úlohu a podobne ako celé spoločenstvo postupne prechádzajú vývojom. Dedinské centrum umožňuje zvyšovanie populácie. Pevnosť slúži na reguláciu daní, zvonom zvoláva osadníkov počas nebezpečenstva a umožňuje najímať nevoľníkov. Strata tejto základne znamená okamžitú prehru. Nevoľníci sú základnou pracovnou jednotkou, robia všetky základné manuálne práce. Ťažia povrchové suroviny (kameň, hlina, železo, drevo, síra) stavajú a opravujú budovy a skúmajú terén podľa pokynov hráča. Ich výhodou je, že nevyžadujú obytný priestor ani jedlo. V neposlednom rade dokážu obsadiť neutrálne dedinské centrum a tak prispievajú k ďalšej expanzii. Hoci postavia akýkoľvek objekt, vrátane baní, z ktorých sa rýchlejšie získavajú suroviny, nedokážu pracovať v žiadnej budove.
Baníci, kamenári, kováči a ďalší robotníci sa produkujú automaticky, po dokončení príslušného pracoviska. Títo zamestnanci odvádzajú dane, vyžadujú jedlo a prístrešie. Preto je treba dbať na dostatočný počet fariem, kde sa osadníci stravujú a taktiež zabezpečiť obytné domy. Pre ďalší rozvoj je nevyhnutná výstavba fakulty. Múdre hlavy podľa výberu hráča objavujú požadované vynálezy a technológie. Tak umožňujú výstavbu nových budov a vylepšení. Napríklad na vybudovanie barakov, kde sa verbujú vojaci, sú potrebné odvody. Kováčska dielňa môže byť realizovaná až po preštudovaní alchýmie.
Keď sú dostupné vojenské budovy, je možné okamžite najímať armádu. Podmienkou je dostatok financií a základných surovín, získaných ťažbou. To je výrazný rozdiel oproti predošlým dielom, kde sa vojaci získavali pracnou a zdĺhavou cestou. V nových Settleroch nepotrebujete zabezpečiť jednotlivé časti oblečenia a výzbroje, aby ste získali aspoň jedného ozbrojenca. Jednoducho, ak máte za čo, kúpite si kapitána s niekoľkočlennou posádkou a pošlete ho okamžite do boja. Veliteľ skupiny požaduje plácu a stav podriadeného mužstva môže doplniť vždy, keď je blízko vojenskej základne. Vojenské skupiny majú niekoľko bojových módov a dokážu sa preskupiť do viacerých formácií. Rovnako pravidelne, ako sa napĺňa pokladnica daňami od osadníkov, vypláca sa prídel vojenským kapitánom. Kvalitnejšiu výzbroj armáda získava po vylepšení v patričných budovách. Sortiment jednotiek je naozaj pestrý, čo je ďalší rozdiel oproti predchádzajúcim titulom. K dispozícii sú bojovníci s mečmi, lukmi (neskôr kušami), kopijníci, ťažká kavaléria, lukostrelci na koňoch a delostrelectvo.
|
|
|
Táto bohatá ponuka tu nie je len tak, pre nič za nič. V novej hre sú totiž boje rovnako dôležité, ak nie dokonca významnejšie, ako výstavba a rozvoj osady. Programátori dokonca neváhali vložiť do hry postavy hrdinov, ktorí sú príznační skôr pre akčnejšie zamerané hry. Ako to už býva, hrdinovia majú špeciálne schopnosti, zvyšujú útok ostatných jednotiek, alebo poskytnú špeciálnu podporu, dočasne povolajú delo či privolajú priateľských zbojníkov.
Po úmrtí zostávajú na mieste skonu a ožijú, keď je nablízku spriatelená jednotka. Počas deja sa pravidelne mení počasie. Významný je predovšetkým príchod zimy, keď napadne sneh. Niektoré miesta sú totiž dostupné len počas silných mrazov. Na územia obklopené zo všetkých strán vodou sa dá dostať len vtedy, keď vodnú hladinu pokryje pevný ľad. Tento jednoduchý a pritom výborný nápad si zaslúži pochvalu.
Grafické spracovanie je skvelé, 3D budovy aj postavičky sú detailne prepracované a dajú sa priblížiť na minimálnu vzdialenosť. K tomu podmanivá hudba a kvalitné ozvučenie. Všetko, čo môže náročný hráč chcieť. Pozrite sa na obrázky a posúďte sami. Hra pobeží na 1Ghz procesore s 32MB grafickou kartou a 256 MB RAM.
Hoci The Settlers: Heritage of Kings sa má na trhu objaviť vo februári, už teraz je jasné, že to bude výborná hra. Oproti svojim predchodcom zaznamenala radikálne zmeny, no zdá sa, že na kráse jej to neubralo. Ale nie všetci hráči budú považovať akčnejší prístup v hre za ideálny. Hoci hospodársky rozvoj a výstavba je stále dôležitou súčasťou, nie je to zďaleka taký prepracovaný systém, ako predtým. Jedným hráčom zrejme bude vyhovovať celkové zjednodušenie, iným zas prekážať prechod k bojovo zameraným stratégiám v štýle Age of Empires. Opakujem, že toto v každom prípade bude výborná hra, ale nie sú to The Settlers, na ktorých sme boli zvyknutí.
|
|
|
PC
Vývoj: Ubisoft / KONTIKI / Blue Byte Štýl: stratégia Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|