SPORE |
SPORE |
Nestáva sa často, že sa na PC objaví nejaký ten originálny koncept či už v termíne hrateľnosti alebo technológií. A ak sa objaví, je to určite bomba a takmer na sto percent za tým stojí niekto zo legiend herného biznisu. Tentoraz to znovu padlo na Willa Wrighta, ktorý nám pred mnohými rokmi priniesol inovatívne SimCity a aj najpredávanejšiu hru vôbec - The Sims. Už sa konečne odpútal od simsov, očistil myseľ od bežných štýlov moderných hier a na tohtoročnej konferencii GDC predviedol svoj inovatívny titul Spore. Hra bude niečo ako simulačná stratégia evolúcie a prevedie celým vývojom inteligentnej bytosti od prvého štádia mikroorganizmu až po ovládnutie galaxie.
Will Wright sa teraz rozhodol ísť úplne opačným smerom ako pri predošlých hrách. Už vám nebude vám treba 1GB pamäte na stredne veľké mesto v SimCity, alebo väčšiu domácnosť v Simsoch, väčšina hry bude totiž čisto nakódovaná, žiadne predefinované modely, žiadne stovky textúr, všetko sa bude vytvárať priebežne v hre. Willa totiž napadla idea na túto hru, keď sledoval demoscénu, kde ľudia v relatívne malom kóde dokážu vykúzliť zázraky. Hneď aj niekoľko kóderov najal a dal im ťažkú úlohu - spraviť svet Spore. Interaktívny svet, v ktorom bude prakticky všetko modelovať užívateľ, od postáv cez budovy až po jednotky. Bude to jeho svet. Ale nie čisto jeho, základom hry je prepojenie všetkých hráčov s centrálnou databázou, kde sa môžu ukladať vytvorené veci od všetkých užívateľov a nahrávať sa do hier ostatných užívateľov. Teda niečo, ako sharovanie vecí pri Simsoch len v inej priamejšej forme zasahujúcej priamo do hry (autorom ide hlavne o rozmanitosť svet a jeho neustále expandovanie).
V hre začínate, ako mikroorganizmus, prechádzate štádiami malého živočícha, väčšieho až po inteligentnú bytosť, ktorej sa musíte starať o bývanie, neskôr o celý kmeň, mesto, čakajú vás aj boje s okolitými mestami o kontrolu nad planétou, systémom, galaxiou. Hra v každom úseku vývoja a expanzie bude ponímaná v inom štýle, s iným pohľadom a inými možnosťami. Poďme si to bližšie rozobrať.
Pred mnohými miliónmi rokov na našej planéte a rovnako ako na iných nebolo nič len mikroorganizmy, maličké niekoľkobunkové živočíchy požierajúce menšie a požierané väčšími. Vy sa v prvej časti hry chopíte jedného takéhoto "spóru" a začínate vývoj novej rasy. Túto úvodnú časť môžeme štýlom prirovnávať k Pac-Manovi. Bude to viac menej čisto arkádový začiatok, ale veľmi dôležitý na ďalší vývoj vašej budúcej rasy. Totiž po vždy určitom množstve skonzumovaných organizmov znesiete vajce. Tým získate potomka a aj možnosť zasiahnuť do vývoja vašej budúcej rasy pomocou Creature editora. Ním môže pridať organizmu rôzne časti tela ako chvost, kosti, alebo malé bodáky. Tu v úvode ovládate len čisto v 2D top-down pohľade a nachádzate sa v prirodzenom prostredí mikroorganizmov - vo vode.
Po určitom čase, keď vaša evolúcia postúpi a vy sa zmeníte na 3D živočícha, sa z vás stáva malý vlniaci sa hadík. Pri tomto štádiu sa zmení aj celkový pohľad a aj editor, ktorý bude už rovnako 3D novými možnosťami, ako pridanie končatín, hlavy, očí, pazúrov. Bude na vás, čo si vytvoríte. Môžete vytvoriť prakticky hocijaké monštrum, pridať dve hlavy, tri alebo päť nôh. Systém si s tým vždy poradí a automaticky mu pomocou algorigmov vytvorí animácie pohybu. (oproti 20.000 preddefinovaným animáciam v Simsoch výrazne zmenený štýl animovania).
Po niekoľkých leveloch ďalšieho vývoja ste pripravení prejsť z vody na pevninu. Spolu s tým sa zmení aj štýl hry, ktorý sa viac presunie z arkádovej do akčno-RPG časti, kedy začínate loviť ostatné živočíchy. V Creature editore však už máte aj možnosť investovať do vývoja mozgu živočícha. Tým ho môžete za niekoľko ďalších generácií priviesť k inteligencií, skončíť tak úvodné akčno-arkadové fázy, a presuniete sa do strategického pohľadu. Teraz totiž dostávate pod kontrolu celý kmeň vašich práve vytvorených bytostí a vaše starosti sa rozšíria.
Kmeňová fáza hry pripomína najviac Populousa, teda staráte sa o svoj kmeň, vediete ho a rozvíjate. Už nebudete investovať do vylepšovania vzhľadu vašej rasy, ale do zbraní alebo iných potrebných vecí, ako oheň (týmto už môžete orientovať svoj kmeň na vojsko, ekonomiku, kultúru) a postupne začínate aj s navrhovaním a stavbou budov. Áno, aj tu bude všetko na vás. Môžete zvoliť architektúru, akú len chcete a vytvoriť domy podľa vášho vkusu (alebo si niektorý design stiahnuť z databázy ostatných dizajnov vytvorených užívateľmi).
Pri určitom počte obyvateľov a rozmachu kmena prejdete do ďalšej fázy a začnete sa starať o celé mesto. Teraz to začne mierne pripomínať SimCity zmiešané s realtime stratégiou. Budete vytvárať infraštruktúru, starať sa o dostatok budov pre rastúce obyvateľstvo, a hlavne vývoj technológií, ktoré vás môžu posunúť ešte ďalej. Po meste totiž prichádza ďalšia expanzia a začína sa objavovanie zvyšku planéty. Tu prichádza na rad kontakt s okolitými mestami. Väčšinou to bude vojenský kontakt a vy musíte vybudovať bojové jednotky (ktoré si znovu sami navrhnete) a vyraziť do boja. Bude tam aj možnosť diplomatcie a obchodu.
Ovládnutím planéty hra stále nekončí. Nasleduje invázna časť. Totiž po vynájdení UFA najuniverzálnejšieho vozidla v hre sa dostávate do vesmíru. Môžete začať skúmať ostatné planéty a mesiace vo vašej sústave a môžete ich aj kolonizovať. Najskôr skúsite či tam prežijú zvieratá, ak nie, budete potrebovať vyvinúť terraforming a planétu prispôsobiť svojim potrebám. Keď bude všetko hotové, môžete začať s kolonizáciou.
Rovnako, ako pri každom doterajšom stupni vývoja sa aj po obsadení sústavy hra zmení. Objavujete totiž interstelárny pohon a čaká na vás celá galaxia. Tu môžete vyhľadávať iné inteligentné rasy a kolonizované planéty. Tých však nie je veľa a musíte ich vyhľadávať pomocou citlivého SETI prístroja (prechádzate myšou po mape galaxie a čakáte na signál). Ak rasu nájdete, môžete k letieť a kontaktovať ju. Kontakty budú podobné ako pri mestách, mierové alebo vojnové, môžete začať so svetelnými a hudobnými signálmi ako v Blízkych stretnutiach a čakať, ako sa rasa zachová. Ak po vás začne strieľať, ostáva vám len jej eliminácia. Na to tu bude zaujímavá hračka Genesis Device - ultimatívna zbraň na ničenie planét. Ak sa ich nechcete tak rýchlo zbaviť môžete sa zahrať na pravých mimozemšťanov a unášať obyvateľov, krížiť ich a zaútočiť. Prípadne môžete použiť diplomaciu alebo globálnu inváziu (načo pracne terraformovať planétu, keď stačí len zabiť pár miliónov lokálnych obyvateľov a nasťahovať tam svojich).
Ako som už na začiatku spomínal všetko, čo v hre nájdete, bude sťahované z hlavnej databázy hry a teda čakajte galaxiu plnú rozmanitých rás predtým vytvorených inými hráčmi. Aby bolo jasné, nejedná sa o multiplayer, ale o vytváranie obsahu prakticky každým kto hrá hru. Zaujímavé, navyše všetko je algoritmicky generované, takže súbory budú mať najviac niekoľko kilobajtov.
Hra vyzerá veľmi zaujímavo a čo sa týka inovácií, za posledných 5 rokov asi žiadna hra nepriniesla niečo podobné. Uvidíme však, ako na to zareagujú hráči. Niektorým sa nemusí páčiť zdĺhavá úvodná záležitosť s vývojom rasy, iným nebude sedieť takmer 40% hry založenej na vytváraní vecí v hre (bežne nám to vytvárajú autori za čo aj zaplatíme :). Platformy na vyjdenie hry ešte neboli určené ale okrem PC tam nie je dôvod prečo by do nemohlo vyjsť aj na konzolách a handheldoch. Dátum vydania ešte nebol stanovený, viac sa pravdpodobne dozvieme na výstave E3.
Tu je pár obrázkov z prezentácie na GDC ukazujúcich postupný vývoj a aj jednotlivé fázy hry:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PC
DS Vývoj: EA / Maxis Štýl: stratégia / Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|