Rovnako nedočkavo ako väčšina z vás som si stiahol 1,5 GB balík a s vidinou hladkého rozbalenia som sa pustil do inštalácie. Také jednoduché to ale rozhodne nebolo. Inštalátor si zjavne nerozumel s firewallom, ktorý používam - nepomohlo ani zmenenie práv, ani dočasné dočasné vypnutie ohnivej steny, hru jednoducho nebolo možné nainštalovať a navyše každý pokus skončil nepeknou chybovou hláškou a resetom. Až úplne vypnutie bezpečnostného softvéru umožnilo nainštalovanie hry, problémy sa však neskončili.
„Toto som už niekde videl“, povie si pri preklikávaní v základnom menu väčšina z vás. Správne. Mesiáš je technologicky postavený na engine z HalfLife 2 a je tu vidieť už na úvodnom menu. Nastavenie grafiky, zvuku, ovládania, new game, výber obtiažnosti, loading a mali by sme hrať. Loading, loading, loading... po 5 minútach nečinného pozerania na obrazovku, ktorej vládol nepohybujúci sa progress bar som pochopil, že niečo nie je v poriadku, nasledoval tvrdý reset a opätovné hľadanie problémov. Naveľa sa mi Mesiáš spustiť podarilo i keď ma to stálo niekoľko šedivých vlasov. Neviem posúdiť, či je to výhradne problém môjho systému, alebo sa za tým skrýva nejaká chyba v hre, každopádne dúfam, že v plnej verzii hry nás autori týchto inštalačných orgií ušetria.
Putovanie po svete Ashan začína výukovou lekciou pod vedením majstra Phenriga. Prvé kroky nepochybne každého presvedčia, že toto nebude obyčajná akčná FPS umiestnená do fantasy prostredia. Skôr by dal Mesiáš popísať ako kombinácia Oblivionu a Thiefa, pričom z každej hry si snaží vziať len to najlepšie. Začnime súbojmi. Tie sa dajú riešiť hneď niekoľkými spôsobmi. Dotieravého trola sa najrýchlejšie zbavíte, ak ho odkopnete smerom na oklincované steny, nič netušiaci strážnik nemá žiadnu šancu, keď sa k nemu potichu zozadu prikradnete a prudkým úderom ho zhodíte zo skalnej rímsy. Meč a štít tiež neostanú len tak zaháľať v inventári, na dlhšie vzdialenosti zasa dobre poslúži luk. Vyznávači mágie najradšej siahnu po kúzlach no a prefíkaní figliari si počkajú, kým nepriatelia prídu až pod prichystanú pascu a potom už len vo vhodnej chvíli prerežú povraz.
Vzhľadom na krátkosť dema (celé sa dá dohrať zhruba za 20-30 minút) je potrebné si ho prejsť viackrát, ak si všetky vypísané postupy chcete vychutnať naozaj dôkladne. RPG systém totiž neumožní, aby ste si vyrobili hrdinu typu „z každého rožku trošku“. Treba si dobre rozmyslieť, či sa vydáte cestou bojovníka a naučíte sa lepšie údery v kombinácii so štítom, alebo je vám bližšia mágia a chcete si upgradovať kúzla, prípadne zvážte investíciu do zlodejských vlastností.
Inventár je ďalším prvkom, ktorý hru vytŕha z obohraného FPS konceptu. Zbrane, liečivé lektvary, kúzla, štíty atď sa vám prehľadne zobrazia po stlačení tabulátora spolu s základnými vlastnosťami, nechýba ani Diablo lišta s naukladanými predmetmi a klávesovými skratkami, vďaka ktorým je doliečovanie fľaštičkami prípadne výmena zbraní i kúziel hračkou.
Plynulý framerate v Half-life2 alebo v novom Sin-e automaticky neznamená, že si na rovnakej konfigurácii plynulo vychutnáte aj Mesiáša. Modifikovaný Source engine hlavne kvôli výrazne realistickejšej práci so svetlami a tieňom dá poriadne zabrať aj nadupaným mašinám, „obyčajní“ ľudia budú nútení oželieť niektoré detaily alebo si znížiť rozlíšenie. Z farieb prevládajú tie tmavšie, depresívne ladené prostredia len kde tu osvetľuje pochodeň, na stenách visia zakrvavené mučiarenske nástroje ako nemí svedkovia temnej doby. Detaily postáv a ich animácia patria k tomu lepšiemu, čo môžeme v súčasnosti na obrazovkách našich počítačov vidieť. Tradične silnou stránkou HL2-based hier je fyzika. Jej kvalitu si vychutnáte pri pohľade na padajúce trámy, gúľajúce sa sudy alebo drevené debničky lietajúce vzduchom. V neposlednom rade musím aspoň pár slovami spomenúť umelú inteligenciu, ranení trolovia sa v určitom momente otočia a začnú utekať z boja, pričom kričia na spolubojovníkov, aby im prišli pomôcť.
Samotné hranie ma prekvapilo hlavne širokým spektrom možností a spôsobov, ako sa prepracovať k cieľu (treba brať do úvahy, že je ťažké vytvoriť si nejaký podrobnejší úsudok na základe slabej polhodinky gameplayu). Skutočne záleží len na vás, či sa tutorialom a nekompletným prvým levelom prerúbete pomocou meča, budete sa spoliehať na návaly adrenalínu a odsekávať hlavy v slowmotion efekte. Ukazovateľ ukrytia priamo na zameriavacom kríži zase nabáda na opatrné zakrádanie sa tmavými uličkami a ničenie nepriateľov zo zálohy. Treťou cestou je samozrejme kúzlenie – to závisí od many, ktorú si dopĺňate klasickými modrými fľaštičkami. Všetky tri typy postáv sa bez ohľadu na špecializáciu môžu spoľahnúť na niekoľkokrát spomínané pasce. Fyzika je fyzika, ťažký drevený trám pustený z výšky do skupinky nepriateľov vyrieši každý problém expresnou rýchlosťou. Podobnou voľnosťou sa vyznačoval len málo hier, spomeňme aspoň geniálny a mnohými oceneniami ovenčený Deus Ex.
Doplňujúce informácie
Plná verzia Dark Messiah of Might and Magic sľubuje 12 rozľahlých levelov, vyše 40 zbraní a tucty ničivých kúziel. Schopnosť telekinézy nahradí populárny Gordonov gravitygun – ľubovoľný predmet sa bude dať zdvihnúť a použiť ako zbraň. Po vzore iného hrdinu, Duke Nukema, sa ľadovým kúzlom budú dať nepriatelia premeniť na cencúľ a roztrieštiť na milióny kúskov jednoduchým kopnutím. A nie len to, tým istý istým kúzlom budeme môcť vytvoriť malú zamrznutú mláku, nalákať do nej príšeru, ktorá sa šmykne a na krátky okamih sa stane úplne bezbrannou.
Multiplayer bude neoddeliteľnou a dôležitou časťou titulu. Odkedy sa o ňom objavili prvé informácie, dostal prezývku Fantasy Battlefield, za čo môže mód „Crusade“ (okrem nich si zahráme ešte deathmatch a teamdeathmatch). V ňom sa hráči rozdelia do dvoch skupín na ľudí a nemŕtvych. Obe skupiny zvádzajú tuhé súboje BF štýlom (dobité vlajky slúžia ako spawnpoint, po každej smrti je možné zmeniť povolanie) o čiastkové levely pričom hlavnou úlohou je prebiť sa celou stretegickou mapou pozostávajúcov z viacerých levelov a zaútočiť na hlavné mesto nepriateľa. Vylepšovanie vlastností sa bude týkať rovnako SP ako tohto módu, upgradované postavy dokonca budú prechádzať z bitky do bitky!
Pred vstupom na multiplayerové bojisko si budete môcť vybrať jedno z týchto povolaní:
Lukostrelec – špecializácia v boji na diaľku, neskôr možnosť zoomovania a strieľania viacerých šípov naraz
Vrah – schopnosť „zneviditelnenia“, jedovaté dýky, pasce, instant-kill
Mág – mobilná artiléria, na vyšších leveloch smrtiace firebally, ale aj ochranné polia pre spojencov
Kňaz – liečenie, oživovanie, detekcia vrahov
Bojovník – klasika, boj na telo mečom a štítom
Ako skončiť? Myslím, že všetkých, ktorí to dočítali až sem, zaujíma jeden dátum. Nech sa páči: 24. október.