QUAKE LIVE |
QUAKE LIVE |
Píše sa rok 1999 a kniha s názvom Quake otvára svoju tretiu kapitolu. Revolučná grafika, skvelá akcia a geniálny multiplayer z Q3 urobili doslova ikonu svojho žánru a preto sa netreba čudovať, že hra si až dodnes udržiava širokú základňu fanúšikov. Všetci kvejkeri zbystrili pozornosť, keď sa začalo hovoriť o projekte Quake Zero, prerábke pôvodnej hry do čisto online podoby. Názov sa síce neskôr zmenil na Quake Live, ale prvotná idea a herné základy Q3 ostali zachované, takže ponuku využiť betatest sme si nemohli nechať ujsť.
Každý, kto už QL vyskúšal, vám potvrdí, práve v tomto okamihu začne neveriacky žmurkať na monitor a pretierať si oči, či to, čo vidí, je naozaj pravda. Ak si totiž myslíte, že QL je iba akási flashová veľmi zjednodušenina Q3, budete na veľkom omyle. V browseri sa totiž rozpúta to pravé kvakerské peklo v grafike tak dobrej a hlavne tak rýchlej, že sa to až zdá nemožné. Technická stránka hry je skutočne výborná a na to, že beží v internetovom prehliadači, takmer zázračná. Hra dokonca umožňuje zmeniť rozlíšenie a vychutnať si fragovanie aj na fullscreene. Keď už hovoríme o tých nastaveniach, samozrejmosťou je zvolenie si svojej postavy (smrtka, tučko, populárne oko s nohami atď), farby, tvary zameriavačov, profíci dokonca môžu siahnuť po konzole a inak neprístupné veci si zmeniť cez ňu.
Quake Live ma doslova okúzlil a podľa reakcií ostatných hráčov nie som sám. Skutočne podarená prerábka multiplayerovej klasiky si zachováva všetky atribúty, pre ktoré sme mali radi Q3. A keď budete cez prehliadač ničiť svojich kamarátov a z ich úbohých telíčok cvičný terč pre svoj raketomet, naozaj sa presuniete v čase až do roku 1999, keď sme ešte boli mladí, krásni, múdri a perspektívni :).
Význam hry ale neostáva iba pri tom, že sa jedná o netradičný remake jednej (vyzerá to tak) nestarnúcej klasiky, ktorá má čo ponúknuť aj tým, ktorý si pôvodný Quake neužili v jeho najslávnejších rokoch. Toto dielko totiž otvára úplne nové brány a určuje, akým smerom by sa mohlo pohnúť vydávanie herných titulov v nasledujúcom období. „Digitálna distribúcia“ a „je to zadarmo“ sú dve frázy, ktoré by sme chceli počúvať čím ďalej tým viac. Quake Live určite nie je prvou hrou, ktorá sa dá hrať po internete zadarmo, no v jej prípade môžeme hovoriť o VEĽKEJ a KVALITNEJ hre prístupnej za 0,00 € a my dúfame, že takýto trend bude pokračovať.
Dôkazom, že web-based tituly, resp. tituly online charakteru s nulovou cenou vážne oslovili aj najväčšie ryby v hernom rybníku, je EA a ich Battlefield: Heroes. Ak sa systém mikroplatieb a ingame reklamy (tá sa mimochodom objavuje už aj na plagátoch v zatuchnutých kobkách či vesmírnych staniciach QL) osvedčí pre takéhoto giganta, môže to byť pozitívnym signálom aj pre iné spoločnosti, že táto nepreskúmaná krajina naozaj sľubuje „raj pre všetkých“.
Skúsme sa ešte na danú problematiku pozrieť očami obyčajného hráča. Obrovské a neustále opakované plus je nulová cena, ktorá však musí byť vykompenzovaná inými zdrojmi príjmov pre tvorcov. Ingame reklama v podobe plagátov väčšine ľudí nevadí, rovnako ako nevtieravá bannerová kampaň na webstránkach produktu. S tým všetkým sme sa už stretávali aj predtým a akosi sme si na to zvykli. Veľký, priam gigantický otáznik visí nad mikroplatbami. Prevedenie a obsah mikroplatieb je to, čo môže celý tento super nápad veľmi rýchlo stiahnuť pod hladinu. Pokiaľ si budeme priplácať iba za unikátne oblečenia, možnosť vytvárať si vlastné servery a podobne, je to v poriadku. Akonáhle ale začnú byť spoplatňované lepšie zbrane a vybavenie a zámožnejší hráči sa tak dostanú do výhody, môže to pre mať pre bezplatné onlajnovky fatálne dôsledky.